Pokud byste pátrali v médiích po nějakých informacích vypovídajících o břišním tanci, pravděpodobně narazíte nejdříve na okruh témat týkajících se ženského těla, vlivu tance na něj a na ženinu psychiku, a záhy na popisované zázračné až čarovně všemohoucí účinky břišního tance. Jaký má tedy tento tanec opravdový vliv na ženské tělo?

             

Je nutné brát v potaz, že ne všechny kurzy tance, se kterými se setkáte, budou vedeny lektorkou, která něco ví nejen o tanci, ale i o fyziologii ženského těla. Lektorku, která bude mít alespoň základní znalosti techniky výuky pohybových dovedností a sama nějaké teoretické, ale i praktické zkušenosti s tancem a jeho výukou. (Za dostatečnou zkušenost bych ovšem nepovažovala to, že ve čtyřech letech navštěvovala hodiny tanečků pro děti a v pubertě ji táta vodil k muzice. Taktéž bych nebrala jako bezpečný takový kurz, jehož lektorka by překypovala abnormální a nadpozemskou láskou ke svému tělu a technika meditací by byla na jejích hodinách přednější než technika tance.) Výběr dobré lektorky je totiž určující pro to, jak s vaším tělem bude pracováno, tudíž i na to, jak pozitivní vlivy bude mít tanec na váš organismus.
Pokud se vám podaří vybrat opravdu kvalitní tanečnici a pedagožku, počítejte s tím, že se vaše tělo a váš přístup k němu od základu změní. Při tomto tanci zapojujete svalové skupiny, které jste doposud nepoužívaly a komunikace mezi vaším mozkem a částmi těla se značně změní. Jde o pohybovou aktivitu plnou protikladů a paradoxů. Na pohyb se musíte maximálně soustředit, poslouchat, co vám říká vaše tělo, a přitom musíte být stále uvolněné. Základní postoj u tance vychází z přirozených potřeb těla ke snadnějšímu pohybu, přitom vám dá ze začátku více práce než ty nejhorší prvky z hodin běžného tělocviku dohromady.

 

Při tanci se střídá napění a uvolnění a toto střídání vytváří jeden ze základních charakterů této pohybové aktivity. Tanec obsahuje mnoho tanečních prvků absolutně odlišných kultur, a i když se to nezdá, jiné hodnoty a výrazové prostředky těchto kultur dávají těmto prvkům dimenzi, do které se obtížně proniká. Na druhou stranu je tanec plný baletních kroků a držení těla, paží a hlavy vychází z „evropského“ baletního rukopisu. Pokud chcete být tedy „svůdnou“ tanečnicí, nejde jen o osvojení „barbarských“ technik, ale i o pochopení základních pravidel a dovedností, bez kterých se žádný tanec neobejde. Pokud ovšem vydržíte prvotní šok, vězte, že tělo se vám bohatě odmění. Páteř a všechny svalové úpony vedoucí k ní se postupně uvolní. Pomůžete si tak často i od letitých problémů se zablokovanými částmi páteře. Pokud není v hodinách opomenuta rozcvička, báječně si postupně protáhnete všechny svaly, čímž dojde k tolika očekávanému zeštíhlení postavy, ale hlavně k výraznému zlepšení pohybových možností vašeho těla. Specifickými pohyby pánve dochází k uvolnění svalů pánevního dna. Také dojde k lepšímu prokrvení a okysličování této oblasti, což má blahodárné účinky na velkou řadu ženských problémů. Třasavými pohyby (a nejen těmi) dochází k dobrému prokrvení končetin a zvýšení hladiny endorfinu v krvi, což vede k jemné euforii a zlepšení nálady. Díky častému postoji na pološpičkách s pokrčenými koleny nedochází k nepříjemné námaze kloubního aparátu. A samozřejmě jako každý pohyb zaměstnávající celé tělo, i orientální tanec vede ke zlepšení krevního oběhu, přispívá k optimální funkci mozku, srdce a cév, dochází ke zmohutnění a lepší funkčnosti pohybového ústrojí a obecně přispívá k hodnotnějšímu životu.

 

Ovšem tento tanec není všelék!

Za prvé nejde o aerobní pohyb. Samozřejmě, že hodiny mohou být velice namáhavé, ale až na výjimky se nezapotíte v tom pravém slova smyslu. Práce s určitými svalovými skupinami vede k vytvarování postavy, ale bez změny jídelníčku či bez přidání další pohybové aktivity nemůžete čekat nějakou výraznější ztrátu kil.

Za druhé tancem nevyléčíte dlouhodobé zdravotní problémy vzniklé chronickými či zánětlivými onemocněními, komplikovanější formy neplodnosti či jiné vážné zdravotní problémy nepsychosomatického původu. 

Za třetí, jako u každého pohybu, i zde platí, že jednou týdně není dost! Samozřejmě je to lepší než nic, ale pokud čekáte od tance zázraky, musíte chodit na hodiny častěji, nebo počítat s tím, že všechno chce svůj čas.

Za čtvrté nesouhlasím s tím, že orientální tanec je ideálním řešením pro ženy všech věkových a váhových kategorií. Každý zná nejlépe své tělo a ví, co od něj může čekat. Každá lektorka se na svých kurzech zaměřuje na něco jiného, má jiné tempo a kurzy různých pokročilostí. Nejednou se stalo, že mi do již běžících kurzů pro pokročilé vtrhla korpulentní postarší dáma, která třicet let nebyla zvyklá se hýbat a divila se, že hodinu nestíhá, když  v časopise psali, že je to ideální pro všechny... Pokud cítíte, že by zrovna vaše tělo možná potřebovalo pomalejší nebo opatrnější přístup, nebo jste těhotná, poraďte se s lektorkou předem, jaké pohyby a v jakém množství vám budou nejlépe vyhovovat.

 

Samozřejmě pokud víte, co jak od svého těla, tak i od tance chcete, nechcete změnu do zítřka (jak je dnes pod vlivem všemožných reklam zvykem...), jste otevřená všem cestám a nasloucháte svému tělu, je tato pohybová aktivita ideální formou, jak si ze svého těla udělat svou nejlepší kamarádku a  jak mu znova přijít na chuť. Je to ideální cesta, jak se naučit s tělem zacházet a skrze něj nechat proudit emoce. Nezbytné je ale také mít cit k tanci a k hudbě, mít chuť dát si pořádně do těla a počítat s tím, že nic není zadarmo, a i když je orientální tanec exotický, není pro líné lidi!

 

V příštím článku se budu mimo jiné věnovat tomu, proč je orientální tanec v Čechách tak oblíbený, co na něj říkají čeští muži a jaké jsou české „orientální“ tanečnice. 

Více na www.atiya.cz.

Reklama