Zdraví

Omega-3: řešení pro váš mozek v každém věku

O omega-3 mastných kyselinách se toho ví poměrně dost: hrají významnou roli po celou dobu našeho života, jsou výtečným zdrojem energie pro metabolismus mozku, snižují vysoký krevní tlak a vysokou srdeční frekvenci. A co přinášejí výsledky aktuálních studií?

omegaPozitivní vliv na mozek a kognitivní funkce potvrzuje celá řada zahraničních studií. Podívejme se podrobněji na výsledky, které přináší studie provedená na Oregonské zdravovědné a přírodovědné univerzitě v Portlandu.Oregonská studie[1] se zaměřila na vzájemnou interakci souboru látek, jejich a vliv na mozek a kognitivní funkce.

Výsledky studie ukázaly, že správná životospráva, dostatek omega-3 mastných kyselin a dalších důležitých látek hrají významnou roli pro udržení mozku v dobré kondici i ve vysokém věku. Soubor zkoumaných látek odpovídá složení výrobku Efalex Active 50+, v ČR prodávanému pod názvem Acutil. Výsledky této studie navíc lze využít při boji s Alzheimerovou nemoci. Ukázalo se, že banální analýza hladin živin v krvi může pomoci při identifikaci jedinců s vyšším rizikem rozvoje změn kognitivních funkcí a změn objemu mozku, které jsou spojovány právě s Alzheimerovou chorobou.

Jiná studie provedená britskou univerzitou[2] se v loňském roce zaměřila na to, zda omega-3 mastné kyseliny mají vliv na závažnost poruch kognitivních funkcí a paměti. Oproti dřívějším studiím se britská studie zabývala přímo hladinou omega-3 mastných kyselin v krvi. Do studie byly zahrnuty osoby s Alzheimerovou chorobou, osoby trpící kognitivní poruchou a zdraví dobrovolníci. Při testování byly sledovány jejich kognitivní a paměťové funkce a množství omega-3 mastných kyselin v krvi.

Hladina DHA a EPA[3] v krvi byla dle očekávání nejvyšší u zdravých dobrovolníků a nejnižší u osob trpících Alzheimerovou chorobou. Výsledky studie ukázaly, že příjem a podíl omega-3 mastných kyselin v krvi byl nejvyšší u zdravých dobrovolníků, následně u lidí s kognitivní poruchou a nejméně u lidí s Alzheimerovou chorobou.

I další studie dokazují, že pravidelný příjem EPA a DHA zabraňuje rozvoji mírných kognitivních poruch ve vyšším věku a poukazují na menší pokles kognitivních funkcí a lepší verbální projev i plynulost u osob, které konzumovaly dostatek omega-3 mastných kyselin. Další studie přichází s tvrzením, že lidé, kteří jedli alespoň dvakrát týdně ryby, měli o 39 % nižší riziko rozvoje demence. 

omega

Co z toho plyne?

Zdravá životospráva a vyvážená strava může výrazně přispět ke zdravému stárnutí vašeho mozku. Naopak nezdravá strava má negativní vliv na synapse mozku, proto se snažte omezit potraviny s nadměrným množstvím chemických přísad, vyhýbejte se polotovarům a jednostranně zaměřené stravě. Omega-3 mastné kyseliny mimo pozitivního vlivu na mozek a kognitivní funkce zvyšují také imunitu, urychlují hojení ran, mají významný vliv na ochranu srdce a cév, pozitivní vliv mají také na celou nervovou soustavu.

 

[1] Browman G.L. et al.,  Nutrient biomarker patterns, cognitive function and MRI measures of brain aging  in Neurology. 2012, 24;78(4):241- 249. Epub 2011 Dec 28, dostupné z http://www.natap.org/2012/HIV/Neurology-2011-Bowman-WNL.0b013e3182436598.pdf.

[2]Phillips MA, Childs CE, Calder PC, Rogers PJ. Lower omega-3 fatty acid intake and status are associated with poorer cognitive function in older age: a comparison of individuals with and without cognitive impairment and Alzheimer’s disease. Nutritional Neuroscience 2012;15(6):271-277.

[3] DHA (kyselina dokosahexaenová) a EPA (kyselina eicosapentaenová) patří mezi nejvýznamnější omega-3 mastné kyseliny.

   
10.04.2014 - Zdraví - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. [1] Ivushka12 [*]

    Nic se nesmí přehánět...

    superkarma: 0 10.04.2014, 08:51:28

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme