Zdraví

Olej z řepky jako elixír života


Na trhu se v současné době objevuje velmi různorodá nabídka tuků a olejů a spotřebitel se často ptá odborníků, jaký olej je nejvhodnější a jaký je možné doporučit pro konkrétní použití či konkrétného spotřebitele. Dobrou zprávou určitě je, že roste poměr spotřeby rostlinných tuků vůči živočišným. Každý rostlinný olej nebo tuk má své specifické vlastnosti, dané jeho složením. Mezi ukazatele kvality oleje patří například složení a obsah jednotlivých mastných kyselin  nebo obsah vitamínů. K nejcennějším látkám obsaženým v tucích patří tzv. esenciální mastné kyseliny, tj. takové, které si lidské tělo není schopno vytvořit samo a musí je přijímat spolu s potravou.

 

Oleje dostupné v tržní síti lze podle složení dělit na jednodruhové a vícedruhové. Jednodruhové oleje, s nimiž se spotřebitelé setkávají v naší distribuční síti nejčastěji, jsou například slunečnicový, sójový, řepkový či olivový. U olejů vícedruhových, tj. směsných, je rozhodující kombinace a poměr jednotlivých druhů.

 

Jak nakupovat oleje

Pokud je na etiketě uvedeno přesné složení oleje, lze hodnotit skladbu mastných kyselin (viz tabulka), a tudíž zdravotní prospěšnost daného produktu. Nutričně nejhodnotnější jsou oleje olivový a řepkový, následuje slunečnicový a sójový. Dalším kritériem, které je při nákupu oleje rozhodující, je cena. K nejlevnějším olejům patří obvykle vícedruhové a olej sójový, o něco dražší jsou pak slunečnicový a řepkový a na špičce cenového žebříčku jsou oleje olivové.

Pokud spotřebitel hledá optimální kombinaci kvality a ceny, vychází nejlépe olej řepkový - má velmi vhodnou nutriční skladbu (vysoký obsah n-3 mastných kyselin) při příznivé ceně a v českých podmínkách je i velmi dobře dostupný.

 

Pro představu uvádíme rozbor 4 druhů rostlinných olejů – obsah mastných kyselin:

 

Složení mastných kyselin ve vybraných rostlinných olejích v %:

 

Nasycené kyseliny

Mononenasycené kyseliny

Polynenasycené kyseliny

 

 

Olejová kyselina

n-6

n-3

(alfa-linolenová)

Slunečnicový olej

9 - 17

13 - 40

40 - 74

Pod 0,3

Sójový olej

14 - 20

18 - 25

50 - 57

6 - 10

Řepkový olej

5 - 10

52 - 67

16 - 25

6 - 14

Olivový olej

8 - 26

55 - 83

3 - 21

0 - 1

Zdroj: Jan Velíšek, Chemie potravin, OSSIS, Tábor 2002


Význam mastných kyselin pro lidské zdraví – proč má smysl je hodnotit?

V naší obvyklé stravě není příjem mnoha důležitých mastných kyselin dostatečný, přestože vhodná skladba nenasycených mastných kyselin má velký význam pro lidské zdraví. Nenasycené mastné kyseliny mají pozitivní vliv na snižování rizika kardiovaskulárních onemocnění, a to zejména ovlivněním hladiny cholesterolu a průchodnosti cév. Dostatečný příjem nenasycených mastných kyselin je důležitý i pro kvalitu kůže a obranyschopnost organismu.

 

Řepkový olej prospívá zdraví dětí

Dostatečný příjem n-3 nenasycených mastných kyselin je velice důležitý u matek, ještě předtím, než otěhotní. Jak nadbytek, tak nedostatek energie a živin v nevyváženém jídelníčku je totiž v reprodukčním věku nežádoucí a  s úpravami životosprávy není dobré začínat až  poté, kdy přijdou do jiného stavu. Období těhotenství, kdy dochází k vývoji plodu, a dále pak období kojení jsou z hlediska správného jídelníčku maminek nejdůležitější.

 

Složení mateřského mléka je totiž výživou matky ovlivnitelné a obsah živin a nutričně významných látek v něm kolísá v závislosti na tom, co maminka jí. Jídelníček by měl být pestrý, s dostatkem všech složek a především s důrazem na obsah rostlinných olejů, třeba řepkového. Velký význam má obsah nenasycených mastných kyselin s dlouhým řetězcem (n-3), které jsou v mateřském mléce přítomny úměrně jejich obsahu ve stravě matky.

 

Za doporučenou denní dávku n-3 mastných kyselin pro normální těhotnou ženu považují odborníci 650 mg. Tyto nenasycené mastné kyseliny si plod ani novorozenec nedokáží vytvořit, jsou však nezbytné pro tvorbu buněčných stěn, především u centrálního nervového systému (tvorba kvalitních nervových vláken, tzv. myelinizace) a oční sítnice.

 

Správné oleje posilují imunitu

Úspěšným vytvořením kvalitních nervových vláken potřeba sledovat kvalitu výživy zdaleka nekončí. Na správnou skladbu živin a potřebné zastoupení všech složek zdravé výživy je třeba dbát neustále, dostatečné zastoupení n-3 mastných kyselin, například v řepkovém oleji, tedy patří i do jídelníčku starších  dětí a dospělých.

 

Mastné kyselin n-3 mají nejen pozitivní vliv na imunologické reakce, ale i dlouhodobý význam v prevenci civilizačních onemocnění. V dětském věku, a zejména v období puberty, se navíc jídelníček může významně odklonit zásad správné a zdravé výživy. Je proto velmi důležité, aby předchozí stravování nejen zajistilo potřebný příjem všech prospěšných látek, ale hlavně aby zajistilo zafixování návyků správného stravování. Jedině tak se po případných pubertálních výkyvech mladý člověk vrátí k vhodnému a pro zdraví prospěšnému stravování. 

Tamara Starnovská, RNT
vrchní nutriční terapeutka, FTNsP

   
23.05.2006 - Zdraví - autor: Markéta Breníková

Komentáře:

  1. avatar
    [3] Ťapina [*]

    Řepkový olej kupuju od té doby, co jsme se tohle učili ve škole

    Gabi: Ty asi toho oleje moc nespotřebuješ, co?

    superkarma: 0 23.05.2006, 17:23:08
  2. avatar
    [2] Gabi [*]

    Děkuji, zůstanu u oliv.

    superkarma: 0 23.05.2006, 09:51:00
  3. avatar
    [1] V.Nováková [*]

    ahojky, tak já jsem kdysi předčasem na řepkovém oleji smažila a fakt smrděl ! Osobně mám nejradši LUKANU, do fitézy i na pánev, a za studena používám olivový olej lisovaný za studena . přeji hezký den všem, jdu vařit gulášek.

    superkarma: 0 23.05.2006, 09:47:59

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme