Reklama

Máte rády oblečení? Kupujete si ho pro radost a proto, že móda hraje ve vašem životě určitou roli? V tom případě byste měly vědět, že oděvní průmysl má dvě strany. Jednu líbivou, tu, co máme rády a užíváme si ji, a pak druhou, která je šokující a je dobré o ní vědět.

Možnost zúčastnit se semináře na téma Oděvní průmysl ve světě v pražském Institutu módní tvorby, byl pro mě, jako velkého milovníka módy a stylistku v jednom, opravdu velkým zážitkem a dokonale strávenými dvěma hodinami. Odcházela jsem nadšená, přesto v šoku, nabitá informacemi a nesmírně obohacená.

fashion

Módní průmysl, to totiž není jen radost zákazníků, je to také velké pozlátko. Proč? Tak třeba:

  • Textilní průmysl je druhým nejvíce znečisťujícím průmyslem ve světě.
  • Ročně je vyrobeno 400 miliard m² textilií (60 miliard m² zůstanou na podlaze střižny).
  • Za rok vznikne více než 80 miliard kusů oblečení.
  • Tři ze čtyř oděvů skončí na skládkách nebo jsou spálené.
  • V Hong Kongu se za každou minutu vyhodí cca 1400 kusů triček!
  • Průměrný Američan zakoupil v roce 1991 34 kusů oblečení ročně, v roce 2007 jich je v průměru 67 kusů.
  • Nakupujeme o více než 400 % větší množství oblečení než před dvěma dekádami.

A věděly jste, že oblečení, které už nenosíme, „zrecyklujeme“ a pošleme dál, tak velmi často končí na obrovských skládkách v chudých zemích po celém světě?

Zvratem v tomto narůstajícím módním šílenství byla katastrofa, která se odehrála v Dhace v Bangladéši v Rana Plaza. Továrna, jíž využívalo velké množství módních značek, se zhroutila 24. dubna 2013 a vyžádala si 1129 obětí. Toto neštěstí se stalo nejhorším v historii textilního průmyslu.

A pokud se říká, že všechno zlé je pro něco dobré, tak se Rana Plaza „zasloužila“ o pozitivní vývoj a snahu zlepšit podmínky nejen na pracovištích (plat zaměstnanců do té doby byl zhruba 2-3 dolary denně). Zvýšilo se také povědomí o problémech spojených s výrobou oblečení, o znečišťování životního prostředí, o nelidských podmínkách i o tom, jak nakupujeme na kvantitu, nikoliv na kvalitu. Módní značky si proto tyto výše zmíněné body vzaly za své, staví na nich často i své marketingové strategie, mají snahu alespoň o částečnou obrodu nakupujících.

fashion

Jak to vidím já?

Dvouhodinový seminář pod taktovkou skvělé Ing. Kláry Haunerové mě, jak jsem psala v úvodu, velmi obohatil. Řadím se totiž mezi ty, co nakupují oblečení rády a často, přestože sama svým klientům, s nimiž chodím jako osobní stylista plnit šatník, radím, že kvalita je nad kvantitu. Došlo mi, že šetření životního prostředí není jen o tom, že třídím odpad a jezdím hybridním vozem, ale také o módě udržitelné, o té, co je nadčasová a vydrží nejen několik vyprání, ale také sezon.

Tento seminář doporučuji všem. Bez výjimky. Oblečení je totiž nedílnou součástí každého z nás a je dobré vědět (a vidět), jaký dopad na nás má. Má totiž i tu druhou, nepříliš trendy a stylovou stranu...

„Víte, co se říká v Číně? Pokud chcete vědět, jaká je trendy barva sezony, podívejte se na barvu našich řek.“

Mohlo by vás zajímat: