Čerstvé šťávy jsou letošním hitem. Na to, proč tomu tak je a z jakého důvodu bychom šťávy měli zařadit do jídelníčku, jsme se zeptali Moniky Divišové, nutriční poradkyně a majitelky společnosti Wellnessia. Dejte ale pozor! Musíme vás upozornit na to, že po přečtení tohoto rozhovoru zaručeně dostanete chuť na čerstvou šťávu.odšťavňovač

Moniko, proč bychom měli pít čerstvé šťávy?
Věřte mi, že kdybych měla vyjmenovat všechny důvody k pití šťáv, byl by to opravdu dlouhý seznam. Čerstvé šťávy poskytují mnoho minerálů, vitaminů, esenciálních mastných kyselin, sacharidů a dalších nutrientů. Všechny tyto živiny jsou nezbytné pro udržení dobrého zdraví. Vedle posílení imunitního systému a zvýšení odolnosti organismu se pití čerstvých šťáv projevuje například tím, že máte více energie, zářící pleť nebo lepší zažívání.

Nestačí ale jen jednoduše jíst ovoce a zeleninu?
Čerstvé ovoce a zelenina by samozřejmě měly být nedílnou součástí naší stravy. Jenže do několika sklenic čerstvého džusu se vtěsnají živiny z takového množství ovoce a zeleniny, které většina z nás denně nezvládá konzumovat.

Vláknina, obsažená v jídle, zpomaluje vstřebávání rychlých cukrů, což je její velmi pozitivní efekt na naše zdraví. Zároveň však zabrání vstřebání některých důležitých živin. Procesem odšťavnění se velká část vlákniny ze zeleniny a ovoce odstraní, a proto vstřebáme vitaminy a minerály v džusu velmi rychle.

Je pravda, že běžné české jídlo nám, ve srovnání s čerstvými šťávami, nedodá dostatek živin?
Bohužel musím říct, že ano. Klasický český jídelníček je málo pestrý a sestává většinou z „prázdných kalorií“, tedy jídel, která mají vysokou energetickou hodnotu, ale skoro žádné živiny. Zelenina se z něj téměř vytratila. Když už tam je, s naprostou samozřejmostí se smaží, dlouho vaří nebo peče. Nejen že se tím zcela zbytečně vytrácí její čistá chuť, snižuje se tak i obsah živin. Když navíc jíme jídlo ve spěchu, snižujeme schopnost těla dobře ho strávit. V neposlední řadě se na nedostatku živin projevuje kvalita jídel, u kterých jde především o cenu, nikoliv o nutriční hodnotu.

odšťavňovač

Zařazení čerstvých šťáv do jídelníčku je tedy cesta, jak do něj přidat ovoce a zeleninu?
Přesně tak. Dvojnásob to navíc platí u dětí, většina z nich trpí velkým nedostatkem ovoce a zeleniny. Nebojím se ani říct, že jim, kvůli sladkostem a překořeněným jídlům, zelenina vlastně vůbec nechutná. Snížení imunity, poruchy soustředění, ekzémy, časté kašle a rýmy mají úzkou souvislost s nedostatkem potravin s vysokou nutriční hodnotou. Zeleninové šťávy jsou skvělým řešením tohoto problému. Často nezvyklá chuť zeleniny se totiž lehce ukryje za chutí ze sladkého ovoce.

Nejsou ale při tom všem zeleninové a ovocné šťávy příliš kalorické?
Zelenina a ovoce jsou potraviny s nízkou energetickou hodnotou. To nebylo příznivé pro naše předky, kteří si obstarávali potravu lovem a sběrem a přitom spálili mnoho energie. My za naším obědem už neběháme a jídla máme mnohem více energetická. Větší energetický příjem než výdej vede k ukládání tuků a posléze onemocněním spojeným s nadváhou. Proto potřebujeme jíst jídla, která jsou nutričně velmi vysoko, ale obsahují méně energie.

Jaké množství šťávy doporučujete denně pít?
Alespoň 0,5 litru čerstvě získané zeleninové šťávy denně.

Ovocné a zeleninové šťávy mají detoxikační účinky?
Čerstvé ovocné šťávy mají na organismus velký detoxikační vliv. Lidské tělo neustále prochází přirozeným čisticím procesem, přesto nestačí odbourávat škodlivé látky, kterými jej při současném životním stylu vytrvale zásobujeme. Špatné zažívání a pleť, alergie, nadváha, únavový syndrom, bolest hlavy a kloubů, bolestivá menstruace a mnoho dalších potíží je v řadě případů způsobeno přetíženým organismem. Jednou za čas bychom proto našemu tělu očistu měli dopřát. A šťávy jsou jedním ze způsobů.

Jak tedy taková detoxikace probíhá?
Nejedná se o úplný půst, ale velmi lehkou stravu po dobu sedmi dní. Omezením a odlehčením jídelníčku dáváte tělu „prostor“ na úklid a regeneraci. Je ale třeba vědět, co jíst před očistou i po ní, čím celý proces zefektivnit. U nás v centru Wellnessia můžete detoxikaci konzultovat se zkušenými odborníky, kteří sestaví očistnou kůru na míru podle aktuálního zdravotního stavu, stravovacích zvyklostí nebo osobní motivace.

Zpátky ale k odšťavňování – je pravda, že různé šťávy mají odlišné účinky na organismus?
Po pravdě by se ke každému druhu ovoce nebo zeleniny dal napsat hotový román. Všichni například znají mrkev, která prospívá našemu zraku. Současně ale podporuje trávení, pomáhá udržovat zdravé zuby i kosti a přispívá k růstu vlasů. Nebo si vezměte úplně obyčejná jablka. Jejich šťáva obsahuje vlákninu, která snižuje hladinu cholesterolu a váže na sebe toxické látky. Jsou také bohatá na draslík, který pomáhá s hospodařením vody, podporuje funkci ledvin i činnost svalů.

Máte nějaký oblíbený recept?
Ráda si připravuji citronovo-zázvorový džus. Stačí mi k tomu 2 mrkve, 2 jablka, citron a kousek čerstvého zázvoru. Během několika okamžiků je hotovo.

Jak tedy vybrat správný odšťavňovač?
Důležité je, aby měl odšťavňovač vysokou výtěžnost, jinými slovy, aby z každého vhozeného kusu ovoce a zeleniny dal maximum šťávy. Proto by měl mít výkonný motor a odšťavňovací síto z mikrosíťoviny. Svým zákazníkům doporučuji odšťavňovače Catler. Jednoduše proto, že je sama používám a vím, že se jednoduše umývají.

Monika Divišová

 

Monika Divišová, nutriční poradkyně a majitelka společnosti Wellnessia, www.wellnessia.cz

Favorit Moniky Divišové, Catler JE 4011. Má výkonný 1200W motor a nerezové síto s ostřím zpevněným titanem a se stěnami z mikrosíťoviny, jež čítá více než 40 000 miniaturních otvorů. Díky těmto prvkům dokáže zajistit maximální výtěžnost a přípravu té nejkvalitnější a čerstvé šťávy během několika vteřin.

Reklama