Reklama

S novým rokem začnu nový život. Přestanu kouřit, zhubnu a konečně se naučím anglicky... Vážně tomu věříte? Ve skutečnosti bývá život novoročních předsevzetí kratší než zimní den. Neexistuje jediný důvod, proč by první leden měl fungovat líp než dvacátý čtvrtý duben nebo šestnáctý srpen. Milujeme kulatá data a výrazné mezníky, a možná proto věříme, že úsilí započaté v tak důležitý den se prostě nemůže nezdařit. Místo toho jsme jen o to víc otrávené a zklamané, když si musíme přiznat, že slavnostně zakoupený balón na cvičení už zase zapadá prachem. Zima není zrovna ideální čas na velké změny - většina z nás pociťuje spíš nedostatek energie a je vůbec ráda, že žije.
 
Bylo by lepší si novoroční předsevzetí nedávat. Když už jste ale při šampáňu podlehla kouzlu okamžiku, dejte si aspoň takové, které má - byť jen nepatrnou - šanci na úspěch. O předsevzetí z pohledu psychologie jsme psali TADY.

SmysluPLNÁ předsevzetí:
(mohla by fungovat, pokud se k nim nepostavíte živelně, ale racionálně)

Přestanu kouřit 
Skončit s kouřením není jen tak. Je to důležité rozhodnutí, na které se musíte duševně i organizačně připravit, a ne v záchvatu výčitek svědomí impulzivně zahodit načatou krabičku do koše na odpadky (nebyla byste první kuřačka, která bude uprostřed noci koš zoufale prohrabávat). Uvědomte si, že závislost má dvě stránky, psychickou a fyzickou. S kouřením máme spojenou řadu drobných rituálů – už víte, čím je budete během odvykání nahrazovat? Někdo si zapálí cigaretu po obědě, při kávě nebo naopak ve chvílích napětí a stresu. Čím zaměstnáte ruce a ústa vy?

Při zvládání fyzických abstinenčních příznaků vám mohou být značnou pomocí nikotinové náhražky – žvýkačky a náplasti (doporučují se spíš těžkým kuřákům). I tyhle pomůcky je třeba si opatřit předem; prodávají se ve větším balení, určeném pro celou odvykací kúru, což může být dalším motivačním prvkem („Přece to nevyhodím!“). Odměňujte se za každý den a týden, kdy jste vydrželi. Vybarvujte čtverečky nebo stříhejte metr.

Začnu cvičit
Jestli nenávidíte aerobik, určitě to brzy vzdáte. Máte šanci vytrvat jen v tom, co děláte s potěšením. Takže hledejte tak dlouho, dokud neobjevíte takový druh pohybu, který vás bude opravdu bavit. Choďte třeba na squash, přihlaste se na břišní tance nebo si pořiďte psa – to je nejlepší trenér. Neříkejte si: „Musím se hýbat, jinak budu brzy jako bečka, “ ale „Už se těším, jak se pořádně protáhnu a budu cítit, že fakt žiju!“

Teď, v zimě, je ovšem těžší se rozhoupat. Večer se člověku nechce prostě nikam. Takže si kupte permanentku, pokud možno časově omezenou – bude vám líto ji nechat propadnout. A dopřejte si pěkné oblečení a dobré vybavení, neodbývejte se sloními tepláky a trikem, které odložil manžel.

Do konce ledna shodím dvě kila
To je rozumný cíl. Půl kila až kilo za týden, to je tempo doporučované odborníky. Pokud chcete vydržet (a zhubnout třeba i víc než dvě kila), musíte si vytvořit přijatelný stravovací režim, při kterém nebudete skučet hladem, ale přesto snížíte příjem energie.

Zapisujte si všechno, co sníte a vypijete. Určitě budete překvapená, naprostá většina lidí má totiž dost zkreslenou představu o tom, kolik toho ve skutečnosti zbodnou (to jsou ti, kteří říkají „Já snad tloustnu i z vody!“).

Neodpírejte si striktně všechny „zakázané“ dobroty. Cílem je vytvořit životní styl, který budete schopná dodržovat dlouhodobě. Takže si dejte malý kousek dortu (ne ovšem po každém jídle), dílek čokolády (ne celou tabulku) nebo skleničku vína (ale jen jednu).

SmysluPROSTÁ předsevzetí:
(můžeme vám garantovat, že z nich zbude jen pocit selhání)

 
Přestanu utrácet za zbytečnosti
„Odměňování“ nakupováním drobností, které zrovna nutně nepotřebujeme, je důležitá součást duševní hygieny. Když se budete neustále držet na uzdě, časem nabudete pocitu, že je ve vašem životě samá práce a starosti, ale žádná radost. Novým hrníčkem nebo tričkem rozpočet nenabouráte, vysíláte ale signál svému podvědomí: Jsi prima holka a zasloužíš si dárek.

Nebudu ječet na rodinu
Projevovat city je přirozené a zdravé. Samozřejmě vás nenavádíme, abyste kvůli každé maličkosti vynadala všem okolo, pokud ale cítíte přetlak, je třeba popustit páru.

Začnu vařit jen zdravá jídla
Hlavně žádné šoky. Určitě bude dobře, když do rodinného jídelníčku zařadíte více ryb, luštěnin nebo zeleniny, náhlá otočka o 180 stupňů ale může vyvolat jen odpor a zklamání. Kromě toho je zcela nereálné to dodržet. I pravověrní zastánci makrobiotické stravy nebo jiných alternativních způsobů výživy dosvědčují, že se ke svému životnímu stylu propracovávali postupně a delší dobu.
 
Zlepším svůj sexuální život
Každý, kdo se občas dívá na televizi, musí nabýt znepokojivého dojmu, že s jeho soukromým životem není něco v pořádku. Kde jsou ty exploze vášní, ke kterým běžně dochází v každém druhém filmu! Buďte v klidu, život není ženský magazín. Hlavně si nedávejte novoroční předsevzetí co do počtu milenců a orgasmů.