Zdraví

Odborník na nespavost odpovídá na dotazy

V minulém měsíci jsme se intenzivně zabývali tématem nespavost. Přišlo nám do emailu mnoho zajímavých dotazů, které jsme předali odborníkovi, MUDr. Danieli Hudečkovi, který pracuje jako praktický lékař pro dospělé, geriatr a psycholog, aby nám na ně odpověděl.

Dobrý den, ráda bych se zeptala, jestli lze nechemicky upravit úpornou letitou nespavost. Večer usnu normálně, většinou kolem 2 až 3 hodiny ranní je po spánku, někdy i dříve, usínám pak už jen chvilkově a ráno jsem umlácená. Brala jsem prášky na spaní, nějaký rok i antidepresiva, teď bych to ráda zvládla bez chemie, ale jsem hrozně unavená... je mi 48 let, vím, že i můj otec měl velké problémy se spánkem podobného typu...Děkuji za Vaši odpověď a přeji hezký den
Odpověď: Dobrý den, nejlepší z možností, které mohou pomoci nechemicky upravit spánek, je dle mého soudu kognitivně-behaviorální terapie (KBT) spánku. Seznam KBT terapeutů najdete na http://www.cskbt.cz/adresar.php.
Ve Vašem věku by také bylo možné zkusit melatonin s prodlouženým účinkem (Circadin), což sice je „chemie“ ale tělu vlastní a tudíž prakticky neškodná

spanek

Dobrý den, často se mi stává, že se budím kolem třetí a pak nemůžu usnout. Většinou neusnu nebo zaberu kolem šesté a po sedmé musím vstávat. Jedná se nespavost?
Odpověď: Dobrý den. Ano, jedná se o nespavost. V případě, že je tento Váš problém se spánkem spojen s únavou přes den a ovlivněním denních aktivit, je vhodné ho začít řešit.

Hezký den pane doktore. Před dvěma měsíci mi umřela maminka a od té doby usínám jen se Stilnoxem. Vím, že je to asi špatně, ale já jsem opravdu ve stavu, že se bojím jít bez prášku spát. Nechce se mi brát antidepresiva, přijde mi to hroší než prášky na spaní. Přes den to celkem zvládám, ale jakmile přijde čas jít spát, přepadají mě úzkosti a prášek na spaní je pro mne jistotou. Zatím nepociťuji žádné příznaky závislosti, tak jsem v klidu. Za jak dlouho se stane člověk závislý a jak se to projevuje? Díky moc
Odpověď: Dobrý den. Čas nutný pro vznik závislosti je variabilní a individuální. Pokud berete prášek typu Stilnoxu denně, příznaky závislosti se dostaví většinou, až když ho zkusíte vysadit. Základním projevem bude neschopnost usnout, a velmi nekvalitní spánek, tyto příznaky mohou trvajt i několik dní až týdnů, také může být přítomný vegetativní doprovod - bušení srdce, pocení, úzkostné stavy atd. Tlumivá antidepresiva jsou pro dlouhodobější užívání (delší než 3 týdny) mnohem vhodnější než zolpidem (Stilnox) či jiná hypnotika. Předchozí věta platí obecně, a také ve Vašem konkrétním případě, protože hlavním důvodem nespavosti je zde pravděpodobně úzkostnost a depresivita po úmrtí matky.

Mám velmi nespavé tříleté dítě. Večer špatně usíná a v noci se často budí, někdy nechce usnout. V noci si klidně i hraje v postýlce. Nespavost se nepromítá do toho, že by byla druhý den unavená. Mám pocit, že jí prostě stačí strašně málo spánku. Usíná kolem desáté a vzbudí se třeba ve 3 a pak si do pěti hraje, brečí, nespí. Pak na chvíli usne, ale třeba jen je jednu, dvě hodiny. Dá se nějak podpořit noční spánek u malého dítěte? Ona je v pohodě, ale zbytek rodiny je nevyspalý.
Odpověď: Dobrý den, omlouvám se, ale nejsem odborník na problematiku takto malých dětí. Kontaktujte svého dětského lékaře. Obecně si myslím, že bude nutné vést spánkový deník a spočítat, kolik hodin Vaše holčička naspí přes den a v noci, a eventuálně - v případě že bude spát nadměrně přes den, zkusit ubrat denního spánku, a tím docílit větší podíl nočního spánku.

Dobrý den, mám problémy se spaním. Mám nárazově hodně práce, někdy musím pracovat do dlouho, třeba do jedné. Abych neusnula, piju hodně kávy nebo si dávám enegry drinky. Nejde o to vydržet nespat, ale také abych měla čilou mysl a mohla pracovat. Pak samozřejmě nemůžu usnout. Docela se mi spánek a usínání rozhodilo. Špatně usínám i ve dnech, kdy práce nemám tolik. Existuje nějaká rada, prášek, který si můžu nárazově vzít a nemít na něj závislost?
Odpověď: Dobrý den, pití kofeinových nápojů (káva, Cola, energy drinky) před spaním je porušením jedné ze základních zásad spánkové hygieny, stejně jako ukládání se ke spánku v rozdílnou hodinu- podrobněji viz např www.dobry-spanek.cz. V den, kdy požijete kofein v době kratší než 3 hodiny před spaním, nemá smysl zkoušet brát léky na spaní, raději zůstaňte vzhůru ještě déle s nějakou méně stimulující aktivitou (čtení, TV). V den kdy jste kofeinový nápoj nepožila a chcete usnout, ale nejde to, můžete zkusit některé z běžných hypnotik, napři zolpidem (Stilnox, Zolsana, Hypnogen). Pozor, tyto léky však nejsou určeny pro denní používání, měly by se brát maximálně 3-4x za týden.

Pane doktore, od jakého věku se dá říct, že nespavost je způsobena stářím? Moje matka, které je 65 má problém se spaním. Může to nějak řešit nebo je to neměnný stv, který čeká skoro každého z nás?
Odpověď: Dobrý den, u starších lidí se problémy se spaním vyskytují častěji než u mladších. Ve starším věku přibývá jak tělesných, tak psychických příčin nespavosti. Rozhodně to však není problém „který čeká každého z nás“. Je třeba vždy nejprve vyloučit tělesné příčiny (bolest, noční močení, neklidné nohy, noční křeče, noční dušnost atd) optimalizovat spánkovou hygienu, vyloučit rušivé vlivy (místo na spaní, špatná kvalita lůžka, hluk). Po vyloučení těchto příčin lze přistoupit k léčbě poruchy spánku, která je vždy individuální a měla by být založena na pečlivém rozboru problému.

Milý pane doktore. Co mám dělat, když se budím k ránu a už nezaberu? Přes den jsem pak jako zmlácená, odpoledne se mi chce spát. To raději překonám, nechci být odpočatá před následnou nocí. Myslíte, že to jde léčit?
Odpověď: Dobrý den, záleží, v kolik chodíte spát, kdy se „k ránu“ vzbudíte, a kolik tedy naspíte celkem hodin. V případě, že celková doba spánku je uspokojivá (6-7 hodin), tělo si pravděpodobně časem zvykne, v případě že je to méně, je vhodné začít s komplexní terapií spánku vycházející z rozboru Vaší situace vč. spánkového režimu dodržování spánkové hygieny, vedení spánkového deníku apod.

Pane doktore, je mi 42 let a mám strašně neklidný spánek. Stále se budím, zdají se mi divoké sny, budí mě zvuky. Jsem z toho vyčerpaná. Nemůžu říct, že nespím, vydržím spát do sedmi, kdy vstávám do práce. Jen ten spánek je takový bezodpočinkový. Moje lékařka mi předepsala Stilnox, ale z diskusí vím, že na něj může být návyk. Díky za radu.
Odpověď: Dobrý den, z Vašeho dotazu vyplývá, že hlavním problémem je časté přerušování spánku, a výsledný „mělký“ spánek, který nevede k žádoucímu odpočinku. Určitě je vhodné rozebrat a prověřit spánkovou hygienu, hlučnost v místě, kde spíte a event. provést režimová opatření. Divoké sny by měly jít ovlivnit psychoterapií. V případě že by tato opatření selhala, lze zkusit tlumivá antidepresiva (mirtazapin, trazodon). Stilnox nevede k obnově fyziologického spánku a je vhodný pouze jako krátkodobá pomoc v krizi, nemůže být dlouhodobým řešením.

Můj manžel pracuje v noci a díky tomu má spánek velmi narušený. Nedokáže usnout bez prášku. Už několik let usíná s polovinou Stilnoxu. Jedná se o závislost, když dávku nenavyšuje?
Odpověď: Dobrý den, odpověď je obsažena zčásti již v samotném dotazu. Vaše věta: „Nedokáže usnout bez prášku“ je jednou z definic závislosti. Pokud musí brát prášky na spaní denně, jistě by pro něj bylo vhodnější tlumivé antidepresivum (mirtazapin, trazodon), eventuálně by mohl po alespoň týdenní vyčeřovací periodě bez léků zkusit melatonin s prodlouženým uvolňováním (Circadin).

Spím tvrdě pouze 3-4 hodiny. Potom tak „pospávám“ - všechno slyším, musím si dojít na záchod a spánek už je velmi nekvalitní. Dá se s tím něco dělat?
Odpověď: Dobrý den, Váš dotaz nehýří příliš podrobnostmi, nicméně obecně lze říci, že Váš problém je možno řešit více způsoby. Od rozboru spánkové hygieny (režim v průběhu dne a před spaním - zásady spánkové hygieny najdete např. na www.dobry-spanek.cz) přes kognitivně-behaviorální terapii (KBT) spánku (seznam KBT terapeutů najdete na http://www.cskbt.cz/adresar.php) až po možnosti farmakoterapeutické léčby- tu bych ale zkoušel až po selhání výše uvedených alternativ.

Dobrý den pane doktore, nemůžu moc dobře spát, musím chodit 2x za noc na záchod. Pak se rozbudím a nemůžu zabrat. Je to takový koloběh. Snažím se večer moc nepít, ale stejně se vzbudím. Přes den mě nucení moc netrápí, ale v noci ano. Nemůže to být psychické? Jak mám pak nejlépe usnout? Díky
Odpověď: Dobrý den, z dotazu bohužel není patrný Váš věk a pohlaví, nicméně potíže s častým nočním močením mohou být i organického (tělesného) původu, a ty je nutné nejprve vyloučit (chronický zánět močových cest, funkční poruchy močového měchýře, zúžení močové trubice, zvětšení prostaty u mužů, zhoršenou funkci ledvin, selhávání srdce apod.) V případě, že se nejedná o organický problém, lze zkusit prohloubit spánek některým z „léků na spaní“ nejlépe ze skupiny tlumivých antidepresiv.

Za odpovědi na otázky děkujeme!

Na dotazy odpovídal MUDr. Daniel Hudeček, praktický lékař pro dospělé, geriatr a psycholog - více o jeho působení najdete na jeho stránkách http://www.danielhudecek.cz/vas-lekar/

   
12.05.2011 - Nemoci - autor: (red)

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme