Nedávno jste se v našem on-line rozhovoru ptali odbornice na zdravou výživu Karolíny Hlavaté. Pro ty z vás, které zajímá zdravé stravování, přinášíme malou rekapitulaci. Přečtěte si několik zajímavých dotazů, které během rozhovoru padly.

 

Je dobré snídat ovoce? Nedovedu si představit ráno bez kávy, a přitom se údajně pít káva ráno nemá. Je to pravda?

Dobrý den, ovoce a snídaně k sobě jdou, důležité je nezapomenout na bílkoviny, popř. doplnit ještě sacharidy. Konkrétní příklad: 30 g celozrnných cereálií, 150 ml bílého polotučného jogurtu, 100 g ovoce nebo 1 kus celozrnného pečiva se sýrem, mandarinka. Co se kávy týká, nevím, proč ji nepít ráno. Lépe kávu než nic. Pro změnu zkuste kávu nahradit kávovinou (Melta, Cikorka, Vitakáva). Doplňte mlékem a dobrou chuť.

 

Myslíte si, že snídaně je grunt, a v případě, že ano, tak proč není vhodné posnídat vydatně (například rohlík, máslo, vejce, uzenina)?
Snídaně je skutečně důležitým jídlem dne a měla by hradit 20–25 % z celkového energetického příjmu. Tomu přibližně odpovídá 1500–1800 kJ, samozřejmě záleží na celkovém příjmu energie. Nicméně vámi popsaná snídaně je opravdu pro obra.

 Uvedený výčet by vám dodal nejen značné množství energie a cholesterolu (především z uzenin, másla, vajec), ale také velké množství nasycených, tedy nezdravých tuků. Takže snídat zcela jistě ano, ale lépe celozrnné pečivo s méně tučným sýrem, šunkou, tvarohem, vejcem nebo celozrnné cereálie (např. BeBe Dobré ráno) s jogurtem nebo mlékem. Ideální je doplnit snídani zeleninou nebo kouskem ovoce.

 

Myslíte si, že zdravá výživa (cereální a celozrnné výrobky) je vhodná i pro děti? Samozřejmě v případě, že nemají problémy s nadměrnou váhou.
Cereální (vyrobený z mouky) je veškeré pečivo, důležitý přínos pro zdraví přináší celozrnné výrobky (celozrnné cereálie). Celozrnné výrobky se vyrábí z celozrnné mouky, která obsahuje nejen vnitřní část obilného zrna (z něj se vyrábí bílá mouka), ale i obalové vrstvy a klíček. Celozrnná mouka je tak bohatá na vitaminy, minerální látky a vlákninu. Takové pečivo patří do jídelníčku všech, včetně obézních dětí. Otázkou je jeho podávání malým dětem do věku tří let, kde by mohl vyšší příjem vlákniny narušit vstřebávání vápníku a železa. Kompromisem mezi bílým a celozrnným pečivem je chléb, dobrou volbou je i celozrnné pečivo bez semínkového posypu.

 

Karolína Hlavatá

Na 3. lékařské fakultě v Praze vystudovala bakalářský obor Veřejné zdravotnictví. Magisterský titul získala na Masarykově univerzitě v Brně, kde vystudovala obor Výživa člověka. Od roku 2003 pracuje jako dietolog v Endokrinologickém ústavu v Praze. Zároveň se věnuje postgraduálnímu studiu v oboru Fyziologie a patofyziologie člověka. Publikuje v domácích i zahraničních časopisech a aktivně se účastní kongresů a konferencí.

 

Dá se jídelníčkem odvrátit riziko cukrovky?
V případě cukrovky 2. typu zcela určitě. U diabetu 1. typu se tato možnost intenzivně studuje, ale hlavní slovo mají jiné vlivy. Jak již bylo řečeno, u cukrovky 2. typu je situace jiná. Správný životní styl (energeticky vyrovnaný jídelníček o správném složení, pravidelná pohybová aktivita, přiměřená hmotnost) jsou tou nejlepší prevencí této nemoci. Úprava životního stylu s nutností redukce hmotnosti (ve většině procent případů) je základním pilířem v léčbě cukrovky 2. typu.

 

Je dobré dávat dětem hutné smetanové polévky?
Polévky do jídelníčku dětí neodmyslitelně patří. Nejvhodnější jsou zeleninové polévky (zeleninou nešetřete), luštěninové polévky, vývary z libového masa, ryb, opět doplněné zeleninou. K zahuštění nemusíte používat jíšku, stačí rozmačkat zeleninu, přidat nasekané ovesné nebo pohankové vločky, drobné těstoviny, nasekané maso. Taková polévka má mnohem větší výživovou hodnotu než polévka plná zbytečného tuku a mouky.

Reklama