Bulvár

Očima Libanonu

Válka je vždy krutou a bolestnou zkušeností pro ty, kterých se dotýká – ať už přímo nebo skrze jejich přátele a blízké. V předchozím článku jsem vám slibovala pohledy a názory těch, které konflikt v Libanonu nějak zasáhl – dnes vám proto předkládám ukázky z dopisů jednoho mého přítele. Nesouhlasím s jeho názory. Ale chápu, nakolik je to jen možné, jeho bolest. Nebudu proto už jeho slova komentovat – posuďte sami:

 

 

Tak s Libanonem to vypadá ještě hůř, než se zdálo. Ztráty na životech dosahují cca 600 lidí, civilistů. Vojáků či bojovníků odboje Hizballáh je mezi nimi minimálně. Zatímco Izraelců padlo kolem 50ti z toho 18 civilistů, ostatní jsou vojáci. Čílsa mluví sama za sebe...

...Izraelci měli v pozemních akcích velké ztráty, protože ti, kteří Libanon brání, mají morální důvody za svou zemi bojovat a Izraelci jsou okupanti. Samozřejmě že pro čtvrtou nejsilnější armádu na světě je jednodušší ničit zemi ze vzduchu. Mají moderní letectvo a Libanon nemá prakticky žádnou protivzdušnou obranu...

...Ras Maroun bránilo 20 bojovníků Hziballáhu proti přesile výsadkářů, speciálních jednotek a izraelských tanků a Izraelci se ještě nějak zvládli dostat do obklíčeni - mimořádný výkon, vskutku...

...Takzvaná města Bent Dzbail a Ras Maroun, prý bašty Hizballáhu, jsou vesnice - přičemž dost malé a žádnou baštou nejsou - Hizballáh nemá žádné bašty, je na celém území jižního Libanonu od doby, kdy ho v 80. letech okupoval Izrael. Izraelci se pořád chlubí  dobytím těchto vesnic a chovají se, jako by dobývali přinejmenším Stalingrad...

...Izraelci ničí Libanon. Boří obytné domy i s obyvateli, ničí továrny a průmysl, dokonce i malé farmy, benzínky, elektrárny, plynovody... Likvidují i televizní a rádiové vysílače. To mluví samo za sebe - kdyby opravdu vedli spravedlivý boj proti terorismu, proč by nechtěli, aby svět věděl, co se v Libanonu opravdu děje?...

...Libanon čeká humanitární katastrofa - přes 800.000 lidí jsou uprchlíci, bezprizorní a nebo odříznuti od světa. Nemají vodu, plyn, elektřinu, léky, jídlo, nic... A ekologická katastrofa je taky na cestě, 10.000 tun ropy vyteklo do moře z nádrží zničených na Libanonském pobřeží Izraelci... Libanon bude na dlouho bez možnosti poskytnout své pláže turistům - a to je pro zemi, která je ekonomicky zcela závislá na turistice, zničující. Libanon se 15 let dostával z následků občanské války. Během prvních 3 dnů Izrael vše zničil. A svět dál mlčí...

...Bezpochyby, každý stát má právo bránit se v případě útoku. Jenže média jaksi neříkají, co bylo důvodem zajetí oněch dvou vojáků. Svět jen řve, že Hizballáh vtrhl na Izraelské území. Nikdo neříká nic na to, že během posledních 6ti let Izrael tisíckrát překročil hranice Libanonu, porušil jeho vzdušný i námořní prostor...

...Hizballáh vznikl v 80. letech jako odbojová organizace v době, kdy Izrael okupoval Libanon. Ztráty na životech Libanonců tehdy dosáhly až 20.000. Proto jsou členové Hizballáhu právem v Libanonu považováni za hrdiny - bojovali s Izraelskými okupanty až do roku 2000, kdy se Izraelci z jižního Libanonu stáhli. Izrael ovšem neustále narušoval hranice Libanonu a mimo jiné nesplnil slib o výměně zajatců. Kromě toho stále kontroloval část libanonského území - Mazaria Shebaa - a nehodlal jej vrátit. Zajetí izraelských vojáků tak bylo reakcí, nikoliv útokem! Odvetná operace Izraele je kampaň, která byla naplánována Izraelem, ale hlavně USA, už dávno. Jen k ní mělo dojít později. Únos byl jen záminkou...

...Žiji v Libanonu patnáct let a pohybuji se mezi Šíity, tedy lidmi, kteří jsou stoupenci Hizballáhu. Hizballáh nikdy nezatahoval do svých bojů civilisty. Jsou vysoce organizování, je to především politická strana a pak teprve bojová organizace. Pohádky o schovávání se za civilisty jsou součástí Izraelského informačního boje...

...Hizballáh nejsou fanatici. Pokud ovšem je podle vás vlastenectví fanatismus, pak jsou. Nepleťte si prosím Hizballáh s jinými skupinami, jako jsou ti, kteří pobili děti v Beslanu, vraždí v Iráku a nastražují bomby na civilisty po celém světě. Hizballáh nepodniká sebevražedné útoky ani nic podobného...

...Jsem teď bez domova kvůli izrealské "přiměřené obraně", nenechali mě dokončit školu, a to jsem za pár dní měl obhájit diplom. Ztratil jsem nejednoho blízkého člověka...

...Jak ospravedlní záměrný útok na civilní kolonu uprchlíků? To je také boj s terorismem? Nebo chyba? S moderní technikou navádění, kdy si pilot F-16 klidně přečte vaší občanku, natož aby poznal, že v té ambulanci je jen pár zraněných vesničanů, a ne krvelačný Arab se spoustou raket? A co Izraelské útoky na reportéry a zničení vysílačů? ... Nejméně polovina patřila stanicím jako LBC nebo FUTURE TV, které nemají s Hizballáhem nic společného, ba dokonce se s ním nemají politicky moc v lásce...

...Víte, co se stalo roku 1996 v Káně v Libanonu? Izraelci vyhodili do vzduchu posádku OSN s i půlkou vesnice - ženy i děti... Zahynulo přes 150 lidí včetně vojáků OSN. Izrael použil mezinárodními úmluvami zakázané bomby - mimochodem, používají je i teď. I v tomhle konfliktu už zabili vojáky OSN i když se velení posádky OSN snažilo během 6ti hodin desetkrát s Izraelem spojit a říct jim, ať přestanou střílet. Ale Izrael nepřestal bombardovat ani když se OSN snažilo odklidit těla mrtvých. A prochází jim to. A proč asi? Odpovězte mi na to sami...

Shaddie Diab (text byl autorkou článku gramaticky a jazykově upraven do podoby relativně spisovné češtiny)

Další informace o situaci v Libanonu najdete tady.

Co si myslíte o skutečnostech uvedených v dopisech? O Izraelských útocích na vesnice a uprchlické konvoje? Myslíte si, že jsou to nehody, tolerovatelné oběti bojů nebo zlý úmysl? Je Hizballáh podle Vás odbojové hnutí, bránící svobodu Libanonu, nebo skupina teroristů?

   
03.08.2006 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [59] georg [*]

    Hizballáh prý používá jako důkazy izraelských útoků fotografie 10 let staré! Hrozné!

    superkarma: 0 06.08.2006, 15:11:06
  2. avatar
    [58] Stana55 [*]

    Hizballáh - řekla bych že jde o bandu blbečků kteří si neviděj na špičku nosu.Jsou to fanatici kteří maj úplně vybrkovaný mozky.

    superkarma: 0 05.08.2006, 19:42:54
  3. avatar
    [57] Avilka [*]

    zn0uz4:

    superkarma: 0 03.08.2006, 22:12:10
  4. avatar
    [56] Avilka [*]

    man-mimo: Iste nič nie je čiernobiele. A aj to je pravda, že na ingrigy Iránu a Sýrie cez Hizballach doplatia libanončania. Zas platí rečenie mojej starej mamy - máš tu bordel ako v Bejrúte.
    inak viď.http://zpravy.idnes.cz/navod-na-chapani-izraele-0wq-/nazory.asp?c=A060714_194233_nazory_zra

    superkarma: 0 03.08.2006, 22:11:21
  5. avatar
    [55] zn0uz4 [*]

    man-mimo: to o hizballahu tvrdi v tom clanku... me osobne je uplne jedno, jestli je nekdo zid, arab, zen-budhista nebo ufon. pokud mi nesahne na rodinu... a kdo asi stoji za utokama v Egypte (kolik tam zarvalo turistu atd).. stejne 99% vsech teroristickych organizaci jsou arabove

    superkarma: 0 03.08.2006, 21:38:04
  6. avatar
    [54] man-mimo [*]

    zn0uz4: nebudu to hledat, a hádat se taky nebudu - nebyl jsem u toho, ale první verze byla, že byli zajati mimo území Izraele.
    Hele, asi nikdo, ani tady, netvrdí, že Hizballah jsou květinové děti. Jen já osobně odmítám to černobílé vidění s tím, že Izraelci jsou ti dobří.

    superkarma: 0 03.08.2006, 21:26:53
  7. avatar
    [53] zn0uz4 [*]

    a oooo, slavny Hizballah... a kdopak unesl letadlo TWA, let cislo 847 z Aten do Rima - a zabili jednoho pasazera, ostatni drzeli dva tydny v zajeti?
    Nebo bomba na americke ambasade v Bejrutu (63 mrtvych), utok na americkych vojaky na zakladne v Bejrutu (241 mrtvych), bomba na izraelskem velvyslanectvi v Buenos Airos (29 mrtvych) a pozdeji na zidovske centrum (85 mrtvych).. a to nejsou teroristi?

    superkarma: 0 03.08.2006, 21:06:38
  8. avatar
    [52] zn0uz4 [*]

    man-mimo: ano ano. bojovnici hizballahu pronikli na uzemi izraele, zabili 8 a unesli 2 vojaky... a mimochodem, hizballah nikdy neuznal izraelsky stat... Hizballah se snazi z Libanonu udelat vyhradne islamsky stat (podle vzoru Iranu), pricemz na uzemi Libanonu neziji jen islamisti. Ideologie Hizballahu neni o nicem jinem, nez o tom, aby izrael zmizel z mapy sveta.

    superkarma: 0 03.08.2006, 20:56:31
  9. avatar
    [51] man-mimo [*]

    zn0uz4: unesl? Ale jinak pamatuješ hodně

    superkarma: 0 03.08.2006, 20:47:41
  10. avatar
    [50] zn0uz4 [*]

    zavzpominejte prosim, procpa izrael vstoupil do libanonu. nebylo to nahodou proto, ze jim hizballah unesl nekolik vojaku? nebyl to ten samy duvod, proc vstoupili na uzemi "palestiny"? zatim jsem si nikdy nevsiml, ze by izraelci davali bomby do autobusu, nebo strileli rakety jen tak na libanon. Nazor arabu je takovy, ze je treba vymytit zidovske psy. Staci se podivat na aktivity, co ma Syrie, Iran a Libanon.. kryji teroristy, samotny Hamas je ve vlade "Palestiny", poskytuji jim prostor pro vycvik, penize na zbrane atd... izrael se musi branit, zatim nikdy niceho nedosahli jen od stolu - i kdyz vyklidili izraelske osady, porad to bylo palestincum malo.

    ad sala: ty se pletes. izraelci jsou na sve pude, ktera jim patrila uz 3000 pred n.l. ... Rimane dali te oblasti jmeno syropalestina, a to aby tu "zem" vymazali z povedomi lidi. napr. v roce 70 Rimane (cisar Titus) pobili 1.3milionu Zidu a znovu ziskali Jerusalem, o ktery prisli v roce 66. O Jerusalem se v nasledujicich stoletich bojovalo porad, jak rimane/zidi, tak arabove/zidi, arabove/krizaci atd... Izrealiti pozadali o vznik izraelskeho statu az ve 20. stoleti, kdy potom arabske staty okolo nich se rozhodli, ze Izrael znici, a to se jim take skoro povedlo. V roce 1967 pak izrael zautocil na Egypt a rozsiril svoje uzemi - o zapadni breh jordanu, o golanske vysiny, pasmo gazy atd...

    takze obecne bych byl velice opatrny v hodnoceni toho, jestli ma izrael pravo na svoji obranu nebo ne. A uz vubec bych pomlcel o tom, proc izrael vstoupil do Libanonu... (emigrace palestincu, a nasledny utoky palestincu z uzemi libanonu na uzemi izraele). Do toho jeste syrie, ktera militantni palestince vytlacila z Bejrutu na jih libanonu, a nasledne se casti spojily s palestincema proti izraeli...

    superkarma: 0 03.08.2006, 19:35:03
  11. avatar
    [49] zanetinka [*]

    superkarma: 0 03.08.2006, 16:37:14
  12. avatar
    [48] Avilka [*]

    Mickey Mouse: Tuším ich trénovali okolo Žatca..(dcéra bude historička )

    superkarma: 0 03.08.2006, 15:13:55
  13. avatar
    [47] Avilka [*]

    sala: Keď sa židia začali v 30 rokoch vracať na svoje územie - terajši Izrael, tak im Arabi aj tak trochu fandili. Pruser začal, keď vznikol štát Izrael. Od prvej chvíli bolo snahou Arabov ho zlikvidovať - viď. ozbrojené konflikty.

    Mám dojem ( možno sa mýlim), že v tej histórii, ktorou sa oháňaš máš buď medzery, alebo tendenčne vytrhávaš s kontextu.

    Inaj Mickkey Mouse:

    superkarma: 0 03.08.2006, 15:13:04
  14. avatar
    [46] Mickey Mouse [*]

    Avilka: Však ještě v roce 1967 byli čeští vojenští instruktoři v Izraeli a pomáhali jejich letcům.

    superkarma: 0 03.08.2006, 15:12:22
  15. avatar
    [45] Avilka [*]

    sala: Libanon hlavne okupovala Sýria.

    superkarma: 0 03.08.2006, 15:07:56
  16. avatar
    [44] Avilka [*]

    Mickey Mouse: Len doplním - Briti a Francúzi sa moc do vytvorenia Izraela nehrnuli. Nechceli prísť o zabrané územia. Ale dosť sa do toho zaangažoval Sovietský zväz, ktorý si chcel z Izraela vytvoriť svoj "komunistický satelit". Dokonca aj armáda Izraela bola vycvičená v soc. bloku. Konkrétne Československo im vycvičilo letectvo.

    superkarma: 0 03.08.2006, 15:05:05
  17. avatar
    [43] Kikinka001 [*]

    superkarma: 0 03.08.2006, 14:39:03
  18. avatar
    [42] Z_U_Z_U [*]

    sala:

    superkarma: 0 03.08.2006, 14:01:01
  19. avatar
    [41] Mickey Mouse [*]

    sala: Izrael vytvořili Britové na území, které jim v té době patřilo! Nebylo Libanonské, Palestinské, Syrské nebo Egyptské...
    V Izraeli se žije mnohem lépe, protože jsou tam lidé mnohem pracovitější než v okolních státech. A peníze tam jdou stejně jako jinam. Kolik peněz jde z Ligy arabských států i od jednotlivých politických stran do Palestiny, Libanonu či Sýrie bys nespočítala.
    USA a západ neprotěžují Izrael bez důvodu. Je to pro ně mnohem spolehlivější partner než Sýrie, Libanon, Írán, Írák či Palestina.
    Asi jako by ses ptala, proč se lépe žilo a s podporou západu v Německu západním a obhajovala právo Německa východního neustále válčit ze závisti.

    superkarma: 0 03.08.2006, 14:00:02
  20. avatar
    [40] Meander [*]

    Pane Bože na nebesích, čemu všemu jsi to dal duši...

    superkarma: 0 03.08.2006, 13:57:49
  21. [39] sala [*]

    Tak proč Izrael okupoval Libanon? Proč jsou v Izraeli žijí lidé podstatně lépe než v Palestině? Proč těče takové množství peněz do Izraele a jinde chcípou hlady? Protože je to uměle vytvořený stát, legálně se tak zbavili odpovědnosti z nulovou reakci na holokaust.
    Chápu, že jim nikdo nepřiznal existenci, neboť tento stát vytvořil západ - tak proč si ho neudělali na svém území, ale sebrali zem Palestině? Proč jim třeba nedali kousek Skotska? To mi vysvětli.A pokud sáhnu do dobových pramenů, tak tam mají izraelci právo žít asi tak stejně, jako já si stavět stan na pozemku, který už má rodina nevlastní 100 let. To by se asi nikdo nedivil, že mě ženou pryč. Já si stejně myslím, že všechny tyto konflikty vznikají v pozadí se západem. Možná kdyby USA a jiné velmoci tak výrazně neprotěžovaly Izrael, tak by vedle sebe byli schopni žít.

    superkarma: 0 03.08.2006, 13:50:49
  22. avatar
    [38] arjev [*]

    Ve válce jsou nejzranitelnější děti.
    Škoda,že dospěláci se nedokážou domluvit.
    Každé náboženství plodí zlo pro jinověrce.

    superkarma: 0 03.08.2006, 13:50:05
  23. avatar
    [37] Mickey Mouse [*]

    man-mimo: Ze Sudet nikdo nestřílel na Berlín nebo Drážďany.
    Ostatně netvrdím, že s tím souhlasím. Podle mne tím Izrael zvyšuje napětí a nenávist. Tato taktika mu klid nepřinese.
    Jen nesouhlasím s tím, že je viníkem situace. Není! Jen ji řeší dost blbým způsobem, když mu s řešením nikdo jiný nepomáhá.

    superkarma: 0 03.08.2006, 13:43:48
  24. avatar
    [36] man-mimo [*]

    Mickey Mouse: se stejným zdůvodněním Hitler obsazoval Sudety

    superkarma: 0 03.08.2006, 13:36:05
  25. avatar
    [35] Mickey Mouse [*]

    sala: Izrael okupuje území, aby chránil své obyvatele. Vždy jako odvetu za útoky na svá města, své občany, své území. Občasnou střelbou Hizballáh nechrání hranice, jen ohrožuje civilní cíle v Izraeli, kterému kromě Egypta žádný arabský stát ještě nepřiznal ani právo na existenci.
    Lépe než blisty doporučuji studium historie v dobových pramenech. Především výroky politických představitelů všech stran.

    superkarma: 0 03.08.2006, 13:31:53

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [34] sala [*]

    Born:Jen trošku z historie - Hizbulláh vznikl jako reakce na několikaletou okupaci Libanonu Izraelem. A přestože okupace v roce 2000 skončila, Izrael dále kontroloval jedno území a dodnes pořádá vpády na území Libanonu. Proto se snaží chránit občasnými střelami své hranice. Ne obráceně, jak to v médiích vypadá.
    Stejně tak často lidé litují Izraele, diví se, co pořád Palestina chce a přitom vůbec neznají historii. V podstatě Izrael stále jen a jen okupuje za velké podpory západu. Doporučuji článek na těchto stránkách:
    www.blisty.cz/2006/8/3/art29615.html

    superkarma: 0 03.08.2006, 13:08:22
  2. avatar
    [33] Simba [*]

    Hysteria: v Libanonu není moc kam, letiště Bejrůt myslím nefunguje

    superkarma: 0 03.08.2006, 12:20:41
  3. avatar
    [32] bizonka [*]

    Když vidím ty mrtvé děti,tak cítím úplnou bezmoc,proč tohle všechno?

    superkarma: 0 03.08.2006, 11:50:39
  4. avatar
    [30] ivana.kuglerova [*]

    pohodarka: Born: Zítra Vás čeká ta druhá strana mince nebojte Jak jsem psala v úvodu tohoto článku - neztotožňuji se s názory autora dopisů. Považuji ovšem za důležité dát prostor oběma stranám, aby vyjádřily svůj názor - za nějvětší problém přístupu Evropy k většině konfliktů na Blízkém východě považuji obecně nízkou míru informovanosti veřejnosti o skutečném průběhu konfliktů a o jejich pozadí. To se v tomto seriálu pokusím alespoň v omezené míře změnit Pokud máte jakékoliv zajímavé informace od lidí, kterých se tento konflikt dotýká, ať už stojí na libovolné "straně", můžete mi je poslat na meil a já se pokusím je zveřejnit.

    superkarma: 0 03.08.2006, 11:39:15
  5. avatar
    [28] Meander [*]

    Můžou to být pomýlení nešťastníci, ale hlavně jsou to vrazi. Motivy mě nezajímají. To by i esesmani mohli být braní jako pomýlení nešťastníci.

    superkarma: 0 03.08.2006, 11:32:51
  6. avatar
    [27] pohodarka [*]

    Hysteria: no melo, ale problem je v tom, ze se tam moc pristavat neda, nicmene, valka je hrozna vec na reseni konfliktu a to ze izrael nedodrzuje umluvy je spatne, jenze Gerdo, dodrzovala bys ty umluvy, ackoliv by je nikdo jiny nedodrzoval (coz samo o sobe neni duvod), ale navic by si tim trpela jen ty, byla by si dal ostrelovana, dal by se poradaly sebevrazedne utoky na tvem uzemi... (a to jen proto, ze jsi zid???) bohuzel, kazda mince ma dve strany a nam je ted ukazovana jen ta jedna. nicmene vsechno, co jsem ted napsala ani nahodou neznamena, ze fandim tem nebo tem, nefandim nikomu, to se ve valce proste neda a stejne na tom bude i nase zeme, nefandi nikomu, ale kdyz je potreba nekde pomoc, snazi se tam pomoci...nekdy se to proste nepodari a nekdy se pomoci zneuzije, ale s tim uz bohuzel nic nenadelas...nebo vlastne nadelas, proste nepomuzes...a to taky neni reseni

    superkarma: 0 03.08.2006, 10:59:39
  7. [26] Born [*]

    Myslím, že je to klasická ukázka, proč na Blízkém východě v dohledné době nemůže být mír. Kdyby paní redaktorka měla přítele z druhé strany tj. z Izraele, určitě by mohla zveřejnit podobný dopis, který by pro změnu byl plný útoků na Araby. Máslo na hlavě mají obě strany. Jenom k některým věcem z dopisu, mluví se o zajetí těch 2 izraelských vojáků, ale rychle se zapomnělo na to, že dalších 8 bylo během stejné akce zabito. Hizballáh již dlouhodobě ostřeluje izraelské území raketami, které nejsou moc přesné. Nevím o žádné, která by zasáhla vojenský cíl. Možná nepáchají sebevražedné atentáty, ale jejich útoky jsou evidentně zaměřené na civilisty, takže je ohrožují jenom jiným způsobem. S tím ostatně souvisí i zásahy Izraele na libanonském území ještě před současnou válkou i případné zabrání kusu libanonského území, které mají většinou za cíl zabránit ostřelování Izraele. Stejně mě připadá, že Libanon doplací na to, že není schopen kontrolovat plně své území, že libanonská armáda nikdy nezasáhla proti Hizballáhu a nepřevzala kontrolu nad jižním Libanonem. Ostatně i ty boje v 80 - tých letech byly kvůli Organizaci pro osvobození Palestiny (OOP), která spáchala řadu teroristických útoků a Iraelci se tehdy rozhodli je vyhnat z jejich základen v Libanonu. Je to prostě spirála násilí, která v dohledné době nemá řešení.

    superkarma: 0 03.08.2006, 10:33:21
  8. avatar
    [25] Kahomar [*]

    války je to nejhorší, co může lidstvo potkat. Většinou vzniknou z malicherností několika málo jedinců a odskáče to fůra nevinných lidí.

    superkarma: 0 03.08.2006, 10:19:00
  9. avatar
    [23] Kocicka [*]

    já nefandím v tomhle nikomu.....jenom míru a pomoci mezi lidmi

    superkarma: 0 03.08.2006, 10:06:54
  10. avatar
    [22] Kocicka [*]

    já tohlenemůžu vidět, je mi z toho hodně smutno

    superkarma: 0 03.08.2006, 10:05:42
  11. [21] mirílie [*]

    tohle je těžké posoudit,je to jiný svět a tady asi nikdo nemůže jejich chování pochopit

    superkarma: 0 03.08.2006, 10:00:36
  12. [20] Monika_286 [*]

    helip: to jsme na tom stejně

    superkarma: 0 03.08.2006, 10:00:33
  13. avatar
    [19] Aktij [*]

    gerda: nejen v tomto případě mám pocit, že vždycky tak nějak vyčkáváme, jakže se situace vyvine

    superkarma: 0 03.08.2006, 09:31:50
  14. avatar
    [18] gerda [*]

    No, hlavně že náš stát posílá do Izraele peníze. Je pravda, že do Libanonu taky, asi se pořád nemůžeme rozhodnout, komu fandíme

    superkarma: 0 03.08.2006, 09:29:24
  15. [17] helip [*]

    Fakt hrůza, nemám slov!!

    superkarma: 0 03.08.2006, 09:25:35
  16. avatar
    [16] gerda [*]

    tady je něco konkrétního: Z hlediska vojenské rovnováhy sil na Středním východě Izrael představuje jedinou nukleární vojenskou sílu, která má ve srovnání se všemi arabskými armádami obrovskou technologickou převahu. Válka v Libanonu ukazuje, že tato obrovská síla je do velké míry paralyzována při střetu s neregulérní armádou - s hnutím odporu.

    Mír na Středním východě nelze zajistit, dokud Izrael okupuje arabská území a nerespektuje rezoluce Rady bezpečnosti OSN č. 242 a 338, které již 40 let ukládají Izraeli stažení jeho okupačních jednotek. Mír nelze zajistit, aniž by práva palestinských uprchlíků na návrat do svých domovů byla naplněna dle rezoluce č. 194 z roku 1948. Mír nelze zajistit, dokud Izrael nerespektuje dohody, které sám podepsal s Organizací pro osvobození Palestiny, jako je dohoda nazvaná 'Cestovní mapa' či dohoda z Oslo ohledně vytvoření nezávislého a životaschopného palestinského státu vedle státu Izrael, a dokud se Izrael nezřekne expanzionistické politiky, nepřestane provádět státní terorismus, dokud neosvobodí více než 10 000 arabských politických vězňů a zajatců, kteří jsou vězněni v izraelských káznicích.

    Rada bezpečnosti OSN opět ukázala, že není na úrovni doby. Zmohla se pouze na slovní odsouzení masakrů. USA, vnucující svoji vůli celému světu, totiž paralyzují orgány, které by měly zabránit zločinům proti lidskosti v souladu s mezinárodním právem a Chartou OSN, což vyžaduje nejen reformu OSN, ale i nezávislou politiku EU.

    superkarma: 0 03.08.2006, 09:23:12
  17. avatar
    [14] Aktij [*]

    man-mimo: raději se ani neodvažuji pomyslet, čímže to tedy bylo

    superkarma: 0 03.08.2006, 09:12:47
  18. avatar
    [13] man-mimo [*]

    Aktij: na takové se snad nedalo přijít myšlením

    superkarma: 0 03.08.2006, 09:10:32
  19. [12] markousek [*]

    války jsou strašná věc a nejvic ji odnášejí obyčejný lidi a děti.Ty se pak přidávají k různým skupinám

    superkarma: 0 03.08.2006, 09:08:00
  20. [11] vodena [*]

    to je to náboženství a neochota se dohodnout

    superkarma: 0 03.08.2006, 09:05:22
  21. avatar
    [10] Aktij [*]

    man-mimo: no jo, ale když to zkusila, tak přišla na to moudro

    superkarma: 0 03.08.2006, 09:02:40
  22. [9] verunkaS [*]

    myslím že to jsou lidi, co nevědí co dělat

    superkarma: 0 03.08.2006, 08:53:43
  23. avatar
    [8] man-mimo [*]

    Aktij: "raději nemysli" Spíš by to mohla někdy zkusit

    superkarma: 0 03.08.2006, 08:52:09
  24. avatar
    [7] Zzuzzka [*]

    Aktij: přesně tak

    superkarma: 0 03.08.2006, 08:41:32
  25. avatar
    [6] Hysteria [*]

    Já nevím ale včera jsem četla v tisku,že naší hasiči přiletěli s humanitární pomocí v ceně 1,5 milionu korun ale do Tel Avivu!Nemělo by to být spíš do Libanonu?

    superkarma: 0 03.08.2006, 08:27:46
  26. avatar
    [5] monca13 [*]

    Podle mého názoru už v téhle válce snad ani nejde určit útočník, ale je jisté, že nejvíc obětí je z řad nevinných lidí - jak už to ve válkách bývá .

    superkarma: 0 03.08.2006, 08:22:55
  27. [4] Hanule [*]

    Mickey Mouse: naprosto souhlasím. Každá válka přináší jen zkázu a bolest, a proto by lidé měli spolu více jednat než válčit.

    superkarma: 0 03.08.2006, 08:03:53
  28. avatar
    [3] Aktij [*]

    Lidka110: raději nemysli, nebo přemýšlej nad pravopisem

    superkarma: 0 03.08.2006, 07:52:09
  29. [2] Lidka110 [*]

    myslím si že tam žijí jen ubohá zvířata co se chtějí navzájem vyvraždit a přitom se ohánějí nějakou vírou no tak bůch snimi i na divokém západě byl věčí klid

    superkarma: 0 03.08.2006, 01:16:06
  30. avatar
    [1] Mickey Mouse [*]

    Obávám se, že pro Izraelce, stejně jako pro zbytek světa, je těžké rozlišovat mezi dobrými Libanonci a teroristy, kteří z území Libanonu na Izrael útočí. Hlavní chyba Hizballáhu je v tom, že tyto teroristické útoky schvaluje a podporuje. A hlavní problém Libanonské vlády je, že vůbec nedokáže kontrolovat své území, na kterém teroristi skutečně útoky proti Izraeli připravují. Lze se pak divit židům, že ztrácí trpělivost?
    Chápu, že pro obyčejné Libanonce je to nespravedlivá tragédie! Ovšem stejně chápu Izraelce, že nechtějí být dále terčem bez ochrany.
    Velký díl viny na tom má právě Hizballáh, snad jediná organizace, která na území jižního Libanonu mohla udělat pořádek. Ale neudělala.

    superkarma: 0 03.08.2006, 00:19:30

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme