Bulvár

Obrazy, citace, hrdinové

Na průčelí Rudolfina visí velkoformátová fotka, která je znepokojivá z mnoha hledisek. I lidé, kteří se nezabývají výtvarným uměním hlouběji, znejistí. Zažívají zde pocit, jaký se dostavuje při pohledu na obrázek v novinách, reklamní fotku. Jakoby  ten obraz, seskupení, gesto odněkud znali.

 

Na fotografii  s názvem Ecco la luce vidíme citaci posledního obrazu Leonarda da Vinci Sv. Jan Křtitel. Jenomže zviditelnění tématu Beránka Božího je podivuhodné. Velice známé gesto zvednutého ukazováku k nebesům vidíme zde v obrazovém vypodobnění fotografa Ivana Pinkavy, který světce ukazuje jako bezpohlavní bytost s oholenou hlavou. Právě inspirace výtvarnými díly minulosti je jedním ze stěžejních témat renomovaného českého fotografa  IVANA PINKAVY. Jeho reprezentativní  výstava je k vidění v Galerii Rudolfinum na pražském Alšově nábřeží.

 

Výstava v Galerii Rudolfinum nese název Heroes – Hrdinové a je prvním soustavným shrnutím fotografovy tvorby od jeho uměleckých počátků – z poloviny osmdesátých let až po dnešek. Představuje více než 130 vybraných děl tvořících samostatnou kolekci, sestavenou přímo pro prostory Galerie Rudolfinum. Autor zde představuje přesně promyšlené souvztažnosti, citáty a hlubší významy k velkým příběhům evropské kultury.

 

V úvodu nás vítají mystifikované portréty slavných spisovatelů. Vidíme zde Majakovského, Dostojevského, Gertrudu Steinovou a jiné. Je jasné, že osobnosti, které jsou desetiletí mrtvé, není možné fotografovat. A tak Pinkava tvoří Portréty pro Oskara Wildeho, Ladislava Klímu ... Informovanému návštěvníkovi se otevírají další skryté souvislosti, neboť na obrazech jsou dnešní čeští žijící umělci – básník B.Chlíbec, teatroložka Nina Vangeli, herečka Lenka Machoninová a další.

 

V následujícím sále se setkáváme s citacemi na klasická díla malířství. Fotograf používá lidské tělo a tvář jako zrcadlo pro odraz léty potvrzených kulturních významů. Nezakrývá jedinečnost konkrétního člověka. Právě jeho otevřené představení těl bez příkras, se skvrnami a kruhy pod očima, jizvami a mateřskými znaménky podtrhuje jedinečnost přístupu umělce. Nejenom, že poukazuje na spojitost s ideálem nebo lépe s originálem, ale podtrhuje identitu portrétovaného člověka jako individua.

 

Ivan Pinkava svými uměleckými parafrázemi vede nejenom k minulosti a mytologii, ale výběrem zobrazovaných osob mapuje současný umělecký život Prahy. Častými představiteli jeho děl jsou současní umělci, literáti (J.V.Krchovský,V.Jirousová), výtvarníci (P.Nikl, V.Stratil, G.Fárová) aj.  Zvláštním oddílem Pinkavovi tvorby je spolupráce fotografa s česko-ruským divadelním souborem Teatr Novogo Fronta, který se stal generačním symbolem uměleckých aktivit Prahy devadesátých let. I na titulní fotografii – Sv.Jan (Ecco la luce) je nejpřednější členka tohoto souboru Irina E.Andreeva,  výrazná performerka a tanečnice, známá po celé Evropě.

 

Hrdinové - HEROES není pouze fotografickou výstavou. Je posunem člověka dneška k nejhlubším věcem člověčenství. Upřímně nabádám k její návštěvě a přeju hluboké zážitky. Neboť  návštěva Rudolfina v těchto dnech je vykročením do krajiny bájného jednorožce. Mimochodem, v jedné malé síni zapomněl svůj roh. Dotknout se ho prý přináší štěstí...

   
18.08.2004 - Společnost - autor: Mária Uhrinová

Komentáře:

  1. avatar
    [3] Gabi [*]

    Křečkomyš: vstup do Rudolfina je pár let stejný, tj. 100 Kč
    Na výstavě jsem byla už v červnu je pěkná, hlavně se zase po dlouhé době povedlo vše dobře instalovat a nasvítit.

    superkarma: 0 18.08.2004, 09:35:00
  2. avatar
    [2] Křečkomyš [*]

    Ahá, tak výstava fotografií. Ten plakát mě už nějakou dobu "rozčiluje", teď alespoň vím, o co se jedná. Šla bych se tam mrknout, vypadá to zajímavě. Tedy, pokud je zajímavé i vstupné...

    superkarma: 0 18.08.2004, 08:27:25
  3. avatar
    [1] *Kotě* [*]

    Ono i u fotografií, které se neinspirují uměleckými díly minulosti zcela přiznaně, lze tu inspiraci celkem jednoduše vysledovat... i ve fotografii (tedy té umělecké) je totiž třeba dodržovat stejná pravidla kompozice a perspektivy, jako kdybychom malovali obraz. Pravidlo třetinové kompozice, zlatého řezu, to jsou klasické poučky malířského umění. Pravidla pro fotografování zátiší či portrétů jsou v zásadě stejná jako pravidla pro jejich malování nebo kreslení. Potom vznikají kompozice, které připomínají malovaný obraz. Možností, jak správně nakomponovat obraz, není až tak mnoho.

    No a pak je tu samozřejmě fakt, že ať chceme nebo ne, jsme ovlivněni uměním, které vídáme kolem sebe, o kterém se učíme ve škole... Současnost je více než kdy jindy o napodobování, příliš originálních stylů nebo prvků nevzniká, a to v žádném uměleckém oboru. Napodobování uměleckých děl minulosti nebo známých archetypálních výjevů je nesmírně rozšířené, ale ne vždy z toho vzniknou pozoruhodné věci. Pinkavovy fotografie mají v sobě zhusta leccos zajímavého, ale například o výstavě inspirované biblickými výjevy, která se konala také v Rudolfinu před pár lety, a byla zdůrazněna trapnou trnovou korunou na střeše budovy, se to už říct nedá.

    superkarma: 0 18.08.2004, 01:34:02

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme