Zdraví

Obezitolog radí: Jak bezpečně zacvičit s cukrovkou 2. typu?

Lidí trpících obezitou stále přibývá a s jejich počtem narůstá také množství diagnóz cukrovky 2. typu, která tvoří 92 procent všech cukrovkářů. Jedním ze způsobů, jak s onemocněním bojovat, je pohyb. Tady však visí jedno velké ALE. Ne každý sport je totiž ku prospěchu.

„Trpím obezitou a před půl rokem mi lékaři diagnostikovali diabetes 2. typu. Dozvěděla jsem se, že mám začít sportovat a změnit jídelníček. Jídelníček mám hodně omezený, ale běhat jsem byla jen dvakrát. Ani jednou mi to totiž neudělalo dobře. Točila se mi hlava, bušilo mi srdce, bolely mě nohy…no radši jsem s tím přestala,“ svěřuje se Kamila 52. Kde udělala chybu?

Aerobní aktivita má zelenou

Lékaři diabetikům zpravidla doporučují aktivity s převažující aerobní aktivitou. K nim patří například chůze, jízda na kole nebo na rotopedu, plavání, aqua aerobik, běžky nebo tenis. Vhodnou aktivitou je také nordic walking, neboli chůze s použitím speciálních hůlek. Díky nim zapojíte do pohybu celé tělo a energetická spotřeba vzrůstá o dvacet procent. Ani běh není na škodu, ale vyvarovat by se jej měli lidé s nadváhou nebo obezitou.

„Optimální frekvence pohybu je alespoň třikrát, čtyřikrát týdně po dobu 45 minut. Stejně příznivého účinku však lze dosáhnou i při více častém cvičení po kratší dobu. Když například jdete do zaměstnání, vystupte o zastávku dříve a to samé udělejte i při cestě domů. Dvakrát denně patnáct minut rychlejší chůze vám bohatě stačí. Dobré jsou také procházky se psem,“ radí obezitolog a endokrinolog Petr Hlavatý.

tlouštíci

Můžete do posilovny, ale…

Někteří diabetici se nemusí vyhýbat ani silovému tréninku, ale v posilovně by měli cvičit pod vedením zkušeného trenéra. Doporučeny jsou 2-4 série posilovacích cvičení po 8-10 cvicích s 1-2 minutovými pauzami. 

Ale pozor! Silová cvičení, zvedání těžkých břemen, cvičení s hlavou ve snížené poloze či sporty spojené s nebezpečím otřesů nebo úrazů hlavy jsou zapovězeny diabetikům s retinopatií neošetřenou laserem nebo s přetrvávajícím nebezpečím krvácení nebo odchlípnutí sítnice. Neměli by se do nich pouštět ani diabetici s těžšími kardiovaskulárními komplikacemi, se syndromem diabetické nohy nebo s dekompenzovaným krevním tlakem.

Pozor na adrenalinové sporty

Čemu by se diabetici měli vyvarovat všeobecně, to jsou nebezpečné adrenalinové sporty, jako je horolezectví, parašutismus, motoristika či potápěčství. Ne že by je nezvládli fyzicky, ale problém může nastat v případě hypoglykémie.

Důležité je začít s pohybem pozvolna. „Pokud se začne hýbat dosud netrénovaný člověk nemocný s cukrovkou, může to skončit hypoglykémií. Nutíme tělo k něčemu, na co není připraveno, najednou dojde k většímu spotřebovávání cukrů v krvi a poklesu krevního cukru. U diabetiků 2 typu je to sice méně časté, protože částečnou produkci inzulinu zachovanou mají, ale i tak může překročit kompenzaci, kterou je jeho tělo schopno zajistit,“ varuje lékař.

Měřte se. Pravidelně

Odborníci doporučují měřit si hladinu cukru před cvičením i po něm. Zejména pokud pacient s pohybem začíná. „Pokud je to déle trvající pohybová aktivita, měřit by se měl i v jejím průběhu. Tím to ale nekončí. Je důležité hodnoty si také zapisovat, aby věděl, zda se například potřebuje více najíst, a mohl v budoucnu hodnoty porovnávat,“ upozorňuje Petr Hlavatý.

Cítíte se po sportu dobře? Na pozoru byste se měli mít i po jeho skončení. Riziko hypoglykémie může přetrvávat ještě dalších 16 hodin. „Svaly do sebe nasávají cukr a dělají si zásoby pro další pohybovou aktivitu. Že je diabetik naprosto v pořádku poté, co si jde zaběhat, je sice v pořádku, ale potíže se mohou teprve dostavit. Stačí, když se po pohybu už nenají,“ dodává odborník.

hlavatyMUDr. Petr Hlavatý, Ph.D.

Vystudoval 1. lékařskou fakultu Univerzity Karlovy, kde pokračoval i v postgraduálním studiu v oboru Fyziologie a patofyziologie člověka. Od roku 2003 pracuje jako obezitolog a endokrinolog v Endokrinologickém ústavu v Praze. Podílí se na řadě klinických studií, publikuje v domácích i zahraničních časopisech a přednáší na odborných konferencích. Je odborným garantem iniciativy Vím, co jím a piju.

Čtěte také:

   
08.10.2015 - Efektivní hubnutí - autor: Julie Hájková

Komentáře:

  1. avatar
    [6] Eva_CZ [*]

    RenataMor — #5 Sml79Sml79Sml79Sml79

    superkarma: 0 08.10.2015, 14:59:36
  2. avatar
    [5] RenataMor [*]

    cvičit by ,měl každý

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #6
    superkarma: 0 08.10.2015, 14:15:49
  3. [4] maxipes [*]

    Rozhodně by si měla pořídit pejska a hned má pohyb zajištěn.Já s ním chodím na procházky 3x denně.Sml52

    superkarma: 0 08.10.2015, 13:14:55
  4. [3] bobani [*]

    no ve svém věku také už s běháním nezačnu

    superkarma: 0 08.10.2015, 10:13:13
  5. avatar
    [2] gerda [*]

    Jak přišla na to, že běhání je pro ni vhodné?Sml28 To je nejhorší, co si mohla vybrat. Šílená zátěž na klouby, netrénované srdce...přivodí si leda další potíže.

    superkarma: 0 08.10.2015, 07:34:12
  6. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    Je ji 52, nesportovala, trpi obezitou, ma cukrovku a jde BEHAT? A je NORMALNI? Sml14

    superkarma: 0 08.10.2015, 02:54:01

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení

Náš tip

Doporučujeme