Zdraví

Obezita děti ničí


Stále častěji se mluví o obezitě dětí jako o pandemii. Není divu, malých Otesánků ve světě přibývá a Česko není výjimkou. Velkou roli v této problematice zaujímá stravování dětí, především ve školních jídelnách, nedostatek pohybu a také dědičnost. Není ani nijak mimořádné, když k nárůstu na váze dojde při specifické léčbě dítěte.

Obezita nadměrně zatěžuje kostní, kloubní a cévní systém a dětem přináší mnoho zbytečných komplikací a nepříznivě ovlivňuje kvalitu života. Tlouštíci bývají špatně přijímáni v kolektivu. Zdravé děti se jim mohou vysmívat. Je přitom pravděpodobné, že přebytečné kilogramy si ponesou i do dospělosti, během níž je ještě ohrožuje cukrovka, vysoké riziko srdečního selhání, dýchací potíže.

Co za tím stojí?
Obezitu dětí způsobuje nedostatek pohybu a především také špatné stravovací návyky, které děti získávají většinou od rodičů. Rodiče dětem rádi poskytnou vše, co mají rády, a také babičky mají radost, že malému otesánkovi domácí borůvkové knedlíky tolik chutnají… Děti dostávají peníze na nákup jídla, ale většinou si koupí potraviny naprosto nevhodné. Dalším špatným zvykem je vydatná večeře. Rodina se setkává po celodenním zaměstnání až večer. Matka připravuje sice často narychlo, ale zato kaloricky bohatou večeři. Po ní následuje sledování televize a pojídání dalších pamlsků.

Svou úlohu hraje i stravování ve školních jídelnách. Některé školní jídelny dávají dětem možnost výběru ze dvou či více jídel. Školáci ale většinou zvolí jednoduše jídlo, které jim více chutná, a právě to bývá méně zdravé. Nedávno zveřejněné testy navíc ukázaly, že mnohé nápoje, určené pro děti, nejsou právě pro ně vůbec vhodné. Obsahují vysoké množství cukru, konzervanty a barviva. A při častém podávání mohou dítě dovést až k obezitě. 

Statistiky uvádějí, že téměř polovina školáků nesnídá. Děti tedy přicházejí do školy hladové a energii potřebnou ke školní práci získávají z tukových zásob. Jakmile se takovéto vyhladovělé dítě nají, pak valná část potravy je zpracována na doplnění tukových zásob, dítě zákonitě nemůže zhubnout.

Dědičnost obezitu neomlouvá. Pokud jsou děti obézní, je jistě problém v celkové volbě potravin v rodině a způsobu stravování v rodině, a to nejen u dětí. Pravděpodobnost, že by měly jisté genetické dispozice, může být, ale projeví se mnohem častěji v dospělosti než v dětství. Ale i své genetické dispozici se člověk musí přizpůsobit volbou potravin, aby nebyl obézní.

Kdy je dítě obézní?
Obezitu u dítěte lze těžko určit. Neodvíjí se jen z jeho tělesné hmotnosti. Na navážené hmotnosti se totiž podílí hmotnost kostry, svalů, tuku a vnitřních orgánů. Můžeme mít tedy dítě, které má nadměrnou hmotnost ve vztahu k výšce a věku, ale není obézní, neboť má silnou kostru a dobře vyvinuté svalstvo. Na druhé straně můžeme mít dítě, jehož hmotnost přesahuje jen o něco málo hmotnost přiměřenou, ale je obézní, neboť má gracilní, tenkou kostru, slabě vyvinutou svalovinu.

Obezita se tedy určuje podle poměru tuku. Při zjištění nadváhy je nutné podrobné vyšetření látkové výměny dítěte. „Během vyšetření zjistím poměr viscerálního tuku, svaloviny, kostní hmoty, celkový podíl tuku, vypočtu BMI, změřím krevní tlak. Je to běh na dlouhou trať,“ vysvětlila výživová poradkyně Štěpánka Rejlová. Stav dítěte dobře posoudí také pediatr, který sleduje jeho vývoj od narození.

Léčba je obtížná
Obezitě je nejlepší přecházet než ji později léčit. Rodiče se mohou setkat i s laxním přístupem pediatrů. „Náš zdravotnický systém bohužel ještě není nastaven na řešení problémů s nadváhou. Nejrychlejším řešením problému je osobní schůzka s dietologem nebo nutričním poradcem, který pomůže sestavit optimální jídelníček a také by měl pomoci s jeho praktickou aplikací,“ vzkazuje poradkyně Monika Divišová.

„Pokud maminka ví, že se v rodině obezita vyskytuje, nebo ona sama je obézní či má nadváhu, pak by bylo dobré se zajímat o životosprávu dítěte již odmalička. Vhodnou prevencí nadváhy a obezity je samozřejmě kojení. Jestliže maminka vidí, že její dítě neúměrně přibírá, měla by situaci zkonzultovat s ošetřujícím lékařem. Čím dříve se začne problém s přibývajícími kilogramy řešit, tím je větší šance na úspěch," vysvětlila Jana Divoká, terapeutka dětské obezity společnosti STOB. 

U dětí, které mají jen malou nadváhu, není odborníky doporučováno, aby docházelo k redukci, ale spíše ke stabilizaci váhy. Tím, jak dítě roste, mění se váhově-výškový poměr, a pokud dítě udrží váhu, redukce jakoby samovolně nastane tím, že se zvětší parametr výškový. U jedinců s větší nadváhou je ale potřeba sáhnout k redukčním opatřením, která by však měla být vždy hlídána odborníkem. Je-li si rodič nejistý, zda postupuje správně, konzultace s praktickým lékařem nebo jiným odborníkem je určitě namístě.

Bylo by ale mylné se domnívat, že z nadváhy dítě vyroste. Je to sice do jisté míry možné, ale je potřeba udělat i změny ve stravovacích zvyklostech. Změny by neměly ale být nijak násilné. „Zpočátku jistě postačí zpravidelnění jídelního režimu,  omezení sladkostí, tučných a smažených jídel a sladkých nápojů. Není dobré dítěti vše zakazovat, ale spíše nabídnout vhodnou náhradu - kupříkladu za tatranku dítě dostane müsli tyčinku," upřesnila Divoká.

U dětí není neobvyklé, že odmítají jíst zeleninu. Ale zeleninu lze nahradit jen těžko. Pokud dítě není zvyklé ji jíst, tak by se rodiče měli snažit, aby se postupně stala součástí jídelníčku. Měli by samozřejmě jít také dítěti v tomto ohledu příkladem. Vhodné je různé druhy zeleniny připravit na talířek a nechat jej volně k dispozici na stole při jídle. Když je zelenina atraktivně přichystaná a nakrájená na kousíčky, je větší pravděpodobnost, že to dítě zláká ji ochutnat. V tomto ohledu je dobré vydržet, dítě nenutit, ale nenásilnou formou, postupně, ji do jídelníčku přidávat.

S úpravou jídelníčku by měl umět poradit praktický lékař, nutriční terapeut nebo jiný odborník. Spíše však než jídelníčky sestavovat je lepší upravit jídelníček, na který je již dítě zvyklé. Občanské sdružení Výživa dětí nabízí v rámci své poradenské činnosti na bezplatné lince konzultaci stravovacích návyků dítěte. Některé pojišťovny poskytují finanční příspěvky na léčbu nadváhy a obezity.

Kde vidíte příčinu stoupajícího počtu obézních lidí? Máte-li děti, jak se stravují? Hlídáte své rodině jídelníček?

   
28.07.2008 - Zdraví - autor: Eva Soukupová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [51] saruz [*]

    a nejen děti...

    superkarma: 0 25.02.2013, 07:36:25
  2. avatar
    [50] ellinor [*]

    Synova spolužačka jela už ve druhé třídě na odtučňovací kúru. Když se vrátila, udělaly pro ni děti s učitelkou přivítání, samá zelenina a ovoce a tak. Jenže ona po čas zas chodila do školy s čokoládama a sušenkama ke svačině. To je pak těžký, když ji tím doma cpou. Takový rodiče bych praštila

    superkarma: 0 29.07.2008, 15:59:09
  3. avatar
    [49] Ťapina [*]

    Rikina: A nedá se se školníkem domluvit, aby tam občas někoho pustil? Třeba dá, jen není zájem. To naše taky nebývá běžně s vratama dokořán.

    superkarma: 0 29.07.2008, 09:49:43
  4. avatar
    [48] Julianna [*]

    lucie 79: můj šestiletý syn váží jen 18 kg, uvítala bych kdyby přibral, jídlo je pro něj otrava, sladké jí přiměřeně, spíš méně, pije nejradši čistou vodu, ovoce a zeleninu sní, nemusí omáčky, a hýbe se pořád, běhá, skáče, počítač mu nedovolím, televizi taky přiměřeně.Ale děti jsou fakt rozmlsané, čokolády, bonbony, pizza, hamburgry, hranolky...Jo ty by syn taky baštil, ale dovolím mu je jen jednou za čas, když si jdeme někam sednout...Lindaa: sociálku na tebe určitě nikdo volat nebude, neboj , ale dítě bych asi doprovázela taky, pěšky, mám strach právě z toho přepadení, znásilnění/ dnes 12letý kluk přepaden a znásilněn/atd., bohužel. My jsme lítali venku furt, hráli jsme fotbal, lítali po poli, u potoka a nikdo se tak nebál, do hudebky sama a pěšky, totéž do knihovny, dneska si to neumím představit. Kelly: souhlas, u nás pískoviště zrušili, byly nekryté a tudíž nebezpečné, na celém sídlišti jsou tři!!Ale je fakt, že bych tam nešla, všude nedopalky, psí výkaly, napliváno...
    Ale pár školek má otevřenou zahradu i odpoledne a je tam i nějaká osoba coby dozor, hlídá to, aby dětičky neničily zahradu, průlezky, je tu i centrum, které pomáhá vyplnit volný čas, ať už počítačem, keramikou, v tělocvičně, tak to je fajn.

    superkarma: 0 28.07.2008, 23:17:40
  5. avatar
    [47] Léthé [*]

    gentiana: naprosto s tebou souhlasím . Vidím to úplně stejně.

    superkarma: 0 28.07.2008, 19:53:51
  6. avatar
    [46] Vivian [*]

    Rikina: asi protože tam haranti jinak všechno zničí a posprejujou nebo tam chodí vyhulovat či jiné nepravosti páchat.

    superkarma: 0 28.07.2008, 18:44:42
  7. [45] Rikina [*]

    Ťapina: u nás to místní, na které vidím z okna, školník zamyká. Kolem dvou dalších chodím cestou z práce, a bývají taky zavřená a ani živáčka.

    superkarma: 0 28.07.2008, 18:01:00
  8. avatar
    [44] Ťapina [*]

    Rikina: U nás i to školní hřiště přístupné je. Alespoň tam vidím o víkendech nebo odpoledne neorganizované partičky blbnout s míčem.

    superkarma: 0 28.07.2008, 17:58:21
  9. [43] Rikina [*]

    Záleží na místě bydliště. U nás na sídlišti v okrajové čtvrti krajského města je to do přírody pár metrů, a děti tudíž mohou běhat, lézt po stromech, lítat s míčem a kde co. Kdo bydlí v centru města 50m od náměstí, kde se křižují všechny linky MHD, tak to má patrně poněkud složitější. Proč nejsou přístupná školní hřiště, když dříve to bývalo běžné, že si tam děcka chodila hrát i odpoledne mimo vyučování, to taky nechápu. Jinak mí potomci od dětství sní, na co přijdou, za odměnu dostávali sušenky, dorty a čokoládu, příkladem jim nešel nikdo, neb i já sním leccos a jídelníček jsem nikdy nehlídala, a jsou oba hubení jak šindel.

    superkarma: 0 28.07.2008, 17:53:34
  10. avatar
    [42] Eva_CZ [*]

    kareta: ja nevim, asi jak pro koho. Moji hubeni sportovci v Praze vyrustali.

    Ťapina: TADY je priroda problem, ale zase jsou tady bazeny a tenisova hriste a stezky pro chodici i pro kolare a sguash hriste a ..... cokoliv.

    superkarma: 0 28.07.2008, 16:59:49
  11. avatar
    [41] Ch.Z. Kochanská [*]

    Tam!

    superkarma: 0 28.07.2008, 16:31:10
  12. avatar
    [40] Ch.Z. Kochanská [*]

    Ťapina: Jo, ale na Lesné je takových děcek vidět víc, než třeba dole na křižovatce Jugoslávské. Tak takhle vidíš jen cigáňata.

    superkarma: 0 28.07.2008, 16:15:08
  13. avatar
    [39] Lilinka [*]

    kareta: Já bych řekla, že spíš naopak. Já si např. na vesnici nebo maloměstě o stezce na brusle můžu nechat zdát. A silnice jsou v takovém stavu, že si kolikrát rozmyslím i to kolo. Totéž hřiště - je tu jedno fotbalové a jedno dětské v polorozkladu.

    superkarma: 0 28.07.2008, 16:14:52
  14. avatar
    [38] Ťapina [*]

    kareta: U nás ve druhém největším městě děti lítají na kole, na koloběžce, i jen tak pěšky nebo za míčema, lezou po stromech a vůbec dělají všechno to, co jsme dělali my. Ty štíhlé děti.

    superkarma: 0 28.07.2008, 16:10:23
  15. avatar
    [37] Meander [*]

    Ťapina: A klíšťata a alergeny.

    superkarma: 0 28.07.2008, 16:04:32
  16. avatar
    [36] kareta [*]

    Eva_Fl: to může být v Praze a velkých městech trochu problém, ne?

    superkarma: 0 28.07.2008, 16:03:07
  17. avatar
    [35] Ťapina [*]

    Eva_Fl: Do přírody? Tam jsou šelmy, díry a padající stromy!

    superkarma: 0 28.07.2008, 16:00:10
  18. avatar
    [34] Eva_CZ [*]

    Za sport se plati. To me uze nasrat. Kolik se plati za to, ze pustis decka ven do prirody? Za behani, fotbal, tenis klido i o zed, za jizdu na bruslich, kole atd.?

    superkarma: 0 28.07.2008, 15:57:51
  19. avatar
    [33] Eva_CZ [*]

    Máte-li děti, jak se stravují?
    Zdrave a stridme. Tak, jak byli nauceni.

    superkarma: 0 28.07.2008, 15:54:00
  20. avatar
    [32] breberka [*]

    Dětičky papají to, co vidí u rodičů a co jim rodiče sami dovolí.Od sousdky syn je taky silně obézní, někdo by řekl, že je to dědičné po rodičích, ale myslím si, že kdyby mu alespoň trošku šli příkladem a necpali ho sladkým, tak by nevypadal tak, jak vypadá .Ovoce nejí skoro žádné, zeleninu odmítá a je živý na sušenkách, čokoládě a řízkách .Chudák a to má teprve 4roky .

    superkarma: 0 28.07.2008, 15:22:35
  21. avatar
    [31] Vivian [*]

    Když vidím, čím jsou krmena (resp. vykrmována) děcka už v kojeneckém věku, tak se vůbec nedivím, že je to samej malej buřt . Navíc většina rodičů nevímproč děti do jídla nutí, eventuelně je jídlem odměňuje a vůbec v nich pěstuje takový prapodivný vztah k jídlu, že skutečně není divu, že jsou tlusté... Všechno vychází z rodiny.

    superkarma: 0 28.07.2008, 15:06:01

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Ch.Z. Kochanská [*]

    Mno, s mladší sestrou jsme lítáním venku strávily srovnatelnou dobu, ona byla vždy cvalík a já skončila v ozdravovně pro hubené děti.

    superkarma: 0 28.07.2008, 14:13:55
  2. avatar
    [29] alko [*]

    gentiana: Neboj toho hamburgra měla tak 2x do roka, aby věděla, že o nic nepřichází. A proč bych ji měla nechávat o hladu a k tomu na výletě?

    superkarma: 0 28.07.2008, 14:11:52
  3. [28] gentiana [*]

    louže: Špatně jsi děti vychovala. Když potřebují někoho, aby jim říkal, co mají dělat a běhat umí akorát na hřišti v extra běžeckých botách a bežeckých hadrech, tak to jistě je drahé.

    Jo, dělaly se kajaky z laminátu a pryskyřice, byla jsem u toho mnohokrát. Už nevím, kdo z party (patřila do ní moje máma, ne já) kde kradl pryskyřici a kdo kupoval laminát ve vlastním podniku za cenu neužitečného odpadu, protože se to papírově nějak zašolichalo, ale s takovými zdroji to samozřejmě vyšlo levno. Vodácký autobus oficiálně patřil místní organizaci ochrany přírody nebo něčemu takovému a peníze se nějak kreativně účtovaly.

    Co se školního hřiště týče, tak škola nemá na to, aby zaplatila někoho, kdo bude dohlížet a to by byl kravál, kdyby si něčí Pepíček zlomil nohu, že škola měla zařídit, aby někdo hlídal, první pomoc poskytoval atp.



    Kelly: No, pištění, honění se a pobíhání je způsob, jak se mláďata baví, nejen lidská, ale i jiná. Koťátka, pravda, nemají skejty.
    Co se stavu společnosti týče, tak za našeho mládí bývalo líp - to platí už asi tři tisíce let. Projektů pro mládež bylo spácháno dost, od hřišť přes nějaký ty skejtoviště až po centra pro sídlištní feťáky. U nás na sídlišti si děcka čutají nebo pinkají tenisákem před domem a sedí a žvaní na klepači na koberce. Není to sice terén schválený hlavním hygienikem pro tyto druhy činnosti, ale nějak to těm děckám nevadí. No a když rodiče děcko posadí k telce a strčí mu do ruky limonádu a brambůrky, tak nepomůže ani sto hřišť.

    superkarma: 0 28.07.2008, 12:45:07
  4. [27] Lindaa [*]

    Kelly: pravda pravdoucí. My máme uprostred obce dost velkou travnatou plochu patrící vsem a nikomu. Obcas tam nekdo iniciativne posece trávu, vloni tam jakýsi aktivní tatíci s pubosema stloukli dve branky, schází se tu omladina vseho veku, pokecají, obcas jsou hlucnejsí (hormony se holt neumejí bavit potichu), obcas kopnout do micudy - no není to ideální, ale lepsí nez aby vysedávali pred benzínkou a vymýsleli ptákoviny. A o hodne lepsí, nez kdyz jsme bydleli na sídlisti, tam jim vyslovene nezbývalo nez sedet nekomu pod okny nebo na schodisti. A sakra nekde se sejít musejí. Tohle jsou totiz situace, kdy mladým nezbývá, nez si sednout doma k PC a kecat s kámosema po Scypu, messingeru atd, k tomu si automaticky vezmou pytlík bramburku a uz to jede.

    superkarma: 0 28.07.2008, 12:44:22
  5. avatar
    [26] Meander [*]

    Nase Veru: Proč? Je na něm něco, co by nebyla pravda?

    superkarma: 0 28.07.2008, 12:35:40
  6. [25] Nase Veru [*]

    Meander: Ve 22 nemám ještě žádný, jen mě zaráží ten názor.

    superkarma: 0 28.07.2008, 12:35:01
  7. avatar
    [24] Kelly [*]

    Ten problém bude někde víc hlouběji.
    U nás máme s pubertálními smrady problémy každý den. Není pátek a víkend, aby na ně někdo neposlal chlupaté, protože dělají bordel. Ale co si pod tím pojmem představit? Sejde se 15-20 člennná parta výrostků, baví se, smějou, výskají, piští, honí se, hážou, kopou do pet lahví nebo sklenic, skáčou se skejty. To vše by bylo O.K., kdyby se to neodehrávalo na místě, které je před hlavními dveřmi školní budovy, kolikrát do pozdníh hodin, kdy ostatní už chtějí dávno spát se jejich řev rozléhá do tmy.
    Podívejte se na sídlištích, kolik je pro ně vytvořených míst na zábavu, kde by se mohli sejít a dělat blbiny, zahrát výbišku, fotbal, pokecat.
    Ani to pískoviště už dávno neplní svou původní funkci.
    Svým způsobem je společnost sama zodpovědna za výchovu příští generace, ne jenom rodiče. Za posledních 20 let nebyl vytvořen žáden projekt pro mládež žijící na sídlišti, ale že máme před okny hyper-super obchody, které se stále rozpínají do okolí a zabírají poslední kousky půdy, které mohly sloužit k výstavbě hracích ploch pro volnou zábavu mladých, nikoho nesere.
    Co nenese peníze, nikoho nezajímá.

    superkarma: 0 28.07.2008, 12:22:44
  8. avatar
    [23] Heather [*]

    louze: Pokud nekdo potrebuje neco extra, je to financni problem... Taky nemam na rozhazovani, tak nechodim na squash, ale jdu si radsi zabehat, na kolo, nebo si u baraku pinknem badminton... Nam jako detem (neni to moc davno a taky vidim u deti znamych, ze to lze i dnes) stacilo jen tak lozit po prolizkach, litat na kole kolem bloku a maly placek na kopani nebo hazeni balonem se taky vzdycky nasel

    superkarma: 0 28.07.2008, 11:41:33
  9. [22] louže [*]

    Žijeme v Praze a problém vidím v tom, že se všude za sport platí. Obezita dětí se mě netýká, oba synové absolvovali sportovní školu a ve sportu pokračují, ale stojí to strašný prachy. Když jsem byla v jejich věku já, platili jsme ve voleybalovém družstvu měsíčně pětikorunu, míč jsme dostali každá svůj, na dresy jsme platili jen příspěvek-né celou cenu, v Tatře Smíchov, kde jsem chodila do vodáckého oddílu jsme si dělali lodě sami, pádla jsme měli spravovaná po starších a výpravy byly také za pár korun. Dnes je to všechno v tisících, na školní hřiště je ve večerních hodinách zákaz vstupu, plavání na bazénech okolo 100/na hodinu.... je to vážně problém-finanční. My jsme sice "sportovní" rodina, ale např. za 1 dítě: tábor, voda, sportovní soustředění (což zaplní 1 prázdninový měsíc) = 12. tis. Kč, takže pro dvě děti už je to problém... a tak je to po celý rok, sport není levná záležitost!

    superkarma: 0 28.07.2008, 11:23:43
  10. avatar
    [21] Meander [*]

    Nase Veru: Copak? Máš vyžraný děti?

    superkarma: 0 28.07.2008, 11:21:27
  11. [20] Nase Veru [*]

    Meander:

    superkarma: 0 28.07.2008, 11:20:25
  12. [19] Lindaa [*]

    gentiana: musím s tebou souhlasit. Já jsme nedávno k smrti vydesila svagrovou, kdyz jsem vyprávela jak holce nekdo pred sport.halou ukradl kolo kdyz byla na treningu - ty poustís deti na trening na kole? Jak muzes? Co kdyby je neco porazilo (zavrazdilo, snedlo, spadly z kola, narazily do stromu, prepadnul je netopýr atd)? Jasne já jim platím fotbal, aby se vylítaly a vybily energii a budu je tam a zpet vozit autem, aby si náhodou neco cestou neudelaly - tomu ríkám logika. Radsi svem jí uz nevyprávela, jak chodí holky z tréningu domu - vecne ovázaná kolena, kotníky, srámy vsude po tele. A vcera byly dokonce s kámoskama sami na plázi a koupaly se bez dozoru - na me opravdu nekdo brzo zavolá sociálku.

    superkarma: 0 28.07.2008, 11:00:41
  13. [18] gentiana [*]

    alko: Jednoduchá věc. Místo napodobeniny jídla z mekáče jí kup knihu a nech ji hlady.

    superkarma: 0 28.07.2008, 10:59:35
  14. avatar
    [17] Meander [*]

    Je mi to jedno. Chátra, co žere cukr, tuk a zbytky, nechť spořádaně vyhyne za ztučnělost, a ten zbytek už si nějak poradí.

    superkarma: 0 28.07.2008, 10:47:57
  15. avatar
    [16] alko [*]

    mindulinka: Na výlety se nejezdí každý den, tak trocha nezdravé stravy neuškodí. Já právě při takových příležitostech dceři popouštěla uzdu, a bohužel někdy si víc pamatovala hamburgr z mekáče než hrad či zámek

    superkarma: 0 28.07.2008, 10:27:50
  16. [15] mindulinka [*]

    A ono je to taky těžké, když jedeme na výlet k vodě nebo po hradech - je horko, ráda bych si u vody dala čerstvý salát, ale ve stánku kromě hranolek, smažáku a rohlíku v párku nic jiného nevedou. A tahat se mi celý den se svačinou v horku pro celou rodinu taky nechce - většinou tam hodím láhev obyčejné vody a sváču pro kluka.

    superkarma: 0 28.07.2008, 10:08:04
  17. [14] mindulinka [*]

    maajaa65: ale ono to není jen o hmotnosti. Synovi budou 4 roky a má 19kg, ale taky měří 108cm a o nějakých špecích si může nechat jen zdát - je robustnější postavy. Mám stejně starou neteř - měří stejně ona váží o 3 kg méně a bříško se jí valí ze sukní.

    superkarma: 0 28.07.2008, 10:05:54
  18. [13] gentiana [*]

    Já myslím, že v poslední době je tu jakási podivná posedlost, že vyhnat děti ven, ať senevracejí před setměním a hladové a špinavé, je zlé, špatné a nebezpečné, protože venku je nebezpečno, děti by mohl někdo zavraždit, znásilnit a sníst a taky by si mohly někde udělat bebí. A hlavně, není to organizované, takže jim lítání po venku nepřinese organizovaný rozvoj mozku směrem k novému Ajnštanovi. Takže spousta rodičů děti vozí z flétny do fotbalu a z baletu do karatea od čerta k ďáblu (nic proti hudebce atp.), protože autobusem je to nebezpečné a rodiče by vypadali, že se nestaraj, když dítě do té hudebky nenechají dojít pěšky. Organizovaná zábava ovšem trvá hoďku a pak dítě, které nemůže lozit po stromech a někde vzpouzet, kysne doma a učí se anglicky, protože mu to bude užitečné.....
    Takže vznikají vyučení magoři a pokud dítko rodiče nevyšlou do organizovaného pohybu, ale jenom do hudebky, keramiky a angličtiny, na tlustého lenocha je zadělané.
    No a to, že je jednodušší dítěti koupit flašku sladkého lepidla a sušenky, než mu do flašky nachystat čaj a k tomu chleba s máslem, je další věc.

    superkarma: 0 28.07.2008, 10:04:37
  19. avatar
    [12] *Kotě* [*]

    Na dovolené v Anglii jsem viděla hafo dětí, které už snad ani nešlo označit za tlusté... to bylo něco patologického, u nás jsem něco takového snad ani nikdy neviděla Pokaždé to teda byly děti amerických turistů.

    superkarma: 0 28.07.2008, 09:33:24
  20. [11] maajaa65 [*]

    lucie 79: myslíš, že je to málo??? Moje švagrová, když šla do 1.třídy, tak vážila 18kg...a jaká je z ní teď "dýně".....

    superkarma: 0 28.07.2008, 09:26:03
  21. [10] maajaa65 [*]

    Ztrestat rodiče, kteří "chovají" takové otesánky. Ono je daleko jednodušší dát dítěti peníze, místo toho aby se nachystala nějaká normální svačina... nebo oběd...

    superkarma: 0 28.07.2008, 09:23:15
  22. avatar
    [9] lucie 79 [*]

    já mám opačný problém,mám 3,5letého syna a váží jen 15kg,ale sní docela dost.asi je to tak lepší!!!

    superkarma: 0 28.07.2008, 09:09:53
  23. avatar
    [8] Mylady [*]

    nesnáším tlustý lidi a tlustý děti už vůbec ne. Pokud to tedy není ze zdravotních důvodů.

    superkarma: 0 28.07.2008, 08:42:41
  24. avatar
    [7] Landriel [*]

    Týden jsem byla v termálech a těch tlustých dětí bylo kolem fakt hodně, fuj. Jídelníček zatím hlídám hlavně sobě, mrně se nezastaví ani ve spánku, i u sledování pohádky se hemží a vrtí, takže je jako reklama na hlad - ale to neznamená, že bych ji cpala horem dolem zákusky, sladké pití a čokoládu. A zřejmě to výchova ovlivňuje opravdu hodně, protože i když jsem jí na dovolené dávala vybrat ze sladkého pití a "holé" vody, pokaždé se rozhodla pro vodu.

    superkarma: 0 28.07.2008, 08:42:06
  25. [6] mindulinka [*]

    Snažím se při vaření střídat klasickou českou (vydatnou) kuchyni a zároveň s něčím lehčím, na víkend k tomu vždy upeču nějakou "buchtu". Syn od rána do večera lítá na zahradě, pije vodu nebo neslazený čaj a k večeři mu klidně knedlík s omáčkou dám - protože je vylítaný. Snídá mi pečivo s něčím - neexistuje, aby snídal sušenky nebo čokoládu. Dítě by celkem mělo jíst všechno, ale s mírou a hlavně s pohybem.

    superkarma: 0 28.07.2008, 08:36:25
  26. avatar
    [5] kareta [*]

    Heather: úžasný film
    lidi žerou z nudy, furt něco žvýkají, nehýbou se orální fixace!

    jídelníček rodině hlídám, stejně jako pohyb S kamarádkama se upozorňujeme na některé změny u dětí, které bychom samy nezaregistrovaly- dost jsme toho podchytily včas

    superkarma: 0 28.07.2008, 07:59:50
  27. avatar
    [4] Heather [*]

    Vždycky si v souvislosti s tímto tématem vzpomenu na Válku Roseových: "Četla jsem, že když děti pravidelně doma dostávají sladkosti, nemají potřebu je jinak vyhledávat a tedy nebudou tloustnout." A pak scéna s rozkošnými dětmi, které váží metrák

    superkarma: 0 28.07.2008, 07:53:27
  28. avatar
    [3] Májík [*]

    Po delší době jsem vyrazila o víkendu k vodě a nestačila se divit, co tlustých dětí v miniplavkách kolem mě pobíhalo. Ale je fakt,že já jsem na tyhle otesánky vyloženě vysazená, tlustý děti mi jsou vyloženě odporný. Naštěstí mám doma žížalu,která může sníst co chce a je pořád jako lunt,ale jestli to ono taky nebude tím,že od malička sportuje a bez pohybu nedovede fungovat. A kdo za to může? Pokud to není nemoc,tak jednoznačně rodina. Pamatuju na známou,která sis těžovala,jak je kluk pořád jako cvalík a jak je to možný,když závodně hraje fotbal,no a při odjezdu na soustředění trenér kontroloval batohy a z thoho jeho vytáhnul dvoulitrovou colu a dva maxipytle s brambůrkama

    superkarma: 0 28.07.2008, 07:52:26
  29. [2] zwiki [*]

    vidím to jak babičky kupují dětem samé sladkosti

    superkarma: 0 28.07.2008, 07:38:42
  30. avatar
    [1] alko [*]

    Jojo, já jsem na tenhle problém vysazená, tak si všímám. Co já viděla tenhle víkend tlustých dětí . Zajímavá je kombinace tenký tatínek, tenká atraktivní maminka a tlusté dítě.

    superkarma: 0 28.07.2008, 07:36:45

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme