Rodina

Obětovat mateřství kariéře: Ano, nebo ne?

Přiznám se, že jsem dítě odkládala, jak to šlo. Bylo to možná i ze zbabělosti, a tak jsem se na práci i trochu vymlouvala. Sice jsem věděla, že nechci zůstat bezdětná, ale stále jsem nedokázala zastavit a říct si: „Teď je vhodná doba.“ Ale povězte mi, kdo to umí?

babZnáte to: „Ještě tohle dodělám, ještě tahle práce mě zajímá, tohle přece nemůžu odmítnout, ten by se na mě příště vykašlal…“ A tak by to šlo léta, kdybych úplně náhodou neotěhotněla. A abych si to užila, rovnou dvojčata a rizikové těhotenství. Bylo mi tak špatně, že jsem nesnesla ani jízdu tramvají, takže „kšefty“ mimo Prahu se musely obejít bez mé maličkosti.

Ale při vší té dávce mateřského štěstí mě neopustilo ani to pracovní. Už krátce po porodu jsem dostala lákavou nabídku - práci v zahraničí. Jasně, že jsem okamžitě nekývla, a honily se mi hlavou výčitky: opustit půlroční miminka a jet si sobecky do nějaké tramtárie? Moje váhání rozčísli rodiče. „Jedná se přece jenom o čtrnáct dní, my se o děti  postaráme.“ Přiznám se, že odloučení jsem nesla hůř, než jsem si myslela. Nemohla jsem spát a doslova jsem stříhala metr, jen abych už byla u svých dětí.

Kolegyně mi řekla: Na děti zapomeň!

Bavila jsem se na to téma se svou kolegyní z Finska, a ta jen kroutila hlavou. „To bych nemohla, tady se musíš rozhodnout pro jedno nebo pro druhé. Konkurence je tvrdá, a jakmile jednou z kola vypadneš, už se do něj těžko vracíš.“  To mě děsilo, tam bych asi žít nemohla.

Ale pro příklad, kdy se ženská kvůli kariéře vzdá možnosti být matkou, jsem nemusela jezdit do Finska. Jedna moje spolužačka (dnes velmi slavná kostýmní výtvarnice) se nikdy netajila tím, že děti nechce kvůli práci. Byly by prý pro ni brzdou.

Když se nad tím zpětně zamyslím, dokázala jsem kariéru a děti skloubit docela dobře. Práce mi přinášela seberealizaci a sebevědomí, tím pádem jsem se necítila frustrovaná a nevyužitá, jak se ženám na mateřské občas stává. Ale nevím, asi jsem měla kliku, že jsem si mohla od dětí jen tak odskočit a pak se jim zase plně věnovat. Neumím si představit, že bych se třeba tři roky v kuse nezaobírala ničím jiným než kašičkami, prdelkami, pískovištěm. Asi bych na sebe a potažmo na děti měla vztek, že krním, blbnu a můj intelekt padá na úroveň houpacího koně. Na to mi stačily prázdniny na chalupě. Už za dva měsíce „izolace“ jsem měla pocit, že nejsem schopna ze sebe vypravit kloudnou větu, a zase jsem se těšila do práce.

Jak jste na tom s kariérou a mateřstvím vy? Dokázala byste se kvůli práci vzdát dítěte? Nebo jste naopak obětovala slibnou kariéru kvůli mateřství? Jaký je podle vás základní předpoklad, abyste mohla mít obojí? Jaké jste musela dělat ústupky? Měla jste někdy pocit, že to nezvládnete? Kdo vám nejvíce pomohl?

   
24.02.2010 - Děti - autor: Dana Haklová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [65] Garwa [*]

    Záleží, po čem touží člověk více, hlavní by měly být cíle, jelikož je život krátký. U mě vyhrála kariéra a šla jsem na MBA školu, ale zároveň jsem se pak stala i matkou

    superkarma: 0 11.05.2016, 23:16:11
  2. [64] mafi [*]

    Snazim se o to neustale, doma vsechno hori, ale maminka je spokojena, protoze pracuje a je mezi lidmi. Miminko je taky spokojene, protoze maminka je spokojena :-)) A navrch to ma velkou vyhodu, protoze miminko je odmalicka zvykle na spoustu dospelaku z rodiny, kteri je obcas hlidaji a nevyzaduje porad jenom mamu.

    superkarma: 0 09.03.2010, 14:16:33
  3. avatar
    [63] denkas [*]

    Tak já byla doma s dětma 3 roky(dokonce 3X) a užívala sem si to!! Nojo ,ale já jsem nevzdělanec! Asi sem ten houpací kůň!Sml80 Každej nemůže být inteligent! Myslim ,že i ty "jeřábnice" jsou potřeba! A taky si myslim,že prostě každej má jiný hodnoty! A jiný cíle! Ale podle mě jde hlavně o to mít spokojený život!Já sem sice kariéru nedělala ,ale i tak si myslím ,že sem dokázala skloubit práci i děti! Akorát mě připadá ,že "dělnice" se už necení!Sml80Jo i jako dělnice ,jsem nikdy šmudla nebyla!

    superkarma: 0 06.03.2010, 22:12:26
  4. [62] magdulali [*]

    souhlasím s Tebou Suzanne.Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59Sml59

    superkarma: 0 05.03.2010, 13:13:06
  5. avatar
    [61] Suzanne [*]

    maje — #35 Já si nemyslím, že mít děti v dnešní době je luxus. Děti se rodily v horších dobách, než je naše, jen my jsme zvyklí na určitý standard. Co je luxus, dát se "napospas" svému partnerovi. Důvěřovat muži tolik moc, že se prostě spolehneš, že on to zvládne. Odevzdat se. To dnes není zvykem, protože máme volbu. Není to ani dobře, ani špatně, je to prostě jinak než dřív. Jen je to někdy trochu škodaSml16

    superkarma: 0 27.02.2010, 23:13:37

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] Suzanne [*]

    OlgaMarie — #32 Porodit dítě a vychovat z něj slušného člověka se mi povedlo. Přesto, kdybych nemohla pracovat, nikdy bych nedala svému dítěti to, co jsem mu mohla dát. Rozhled a radost. Vždycky jsem chtěla a měla obojí - dítě i práci. Nehodlám volit, lze to skloubit. 

    superkarma: 0 27.02.2010, 23:10:27
  2. [59] Milanka [*]

    Blueberry — #55 za překlep se omlouvám

    superkarma: 0 25.02.2010, 13:29:37
  3. avatar
    [58] wich [*]

    peetrax — #53 Sml33

    superkarma: 0 25.02.2010, 09:40:20
  4. [57] pateta [*]

    Práce nemá nožičky, ta neuteče, ale na děti máme každá jen svůj biologický čas. Nikdy nelituji, že jsem chtěla mít dítě ve 20,druhé v 25 a ještě jsem se před důchodem dožila dokončení jejich VŠ i vnoučat.Čím je člověk mladší k dětem, tím jde vše snáze - to je má zkušenost.

    superkarma: 0 25.02.2010, 01:09:48
  5. avatar
    [56] OlgaMarie [*]

    extravagantnice — #48 Názor, že žena, pokud se rozhodne mít děti, nepotřebuje vzdělání, pokládám za mylný a z hlubokého dávnověku. Za to se nikomu omlouvat nebudu a pokud se cítí uražen, je to o něm, nikoliv o mně.  Vyjádření se o budoucí vysokoškolačce, že se chce po studiích okotit, další komentář nepotřebuje.

    superkarma: 2 24.02.2010, 22:47:18
  6. avatar
    [55] Blueberry [*]

    Milanka — #54 Myt sve rodice teda odmitam - at se umejou sami.

    1. na komentář reaguje Milanka — #59
    superkarma: 0 24.02.2010, 21:08:32
  7. [54] Milanka [*]

    Určitě bych dala přednost dětem před kariérou. Ktrá žena tohle nedokáže, neměla by si říditm  děti, nebo mýt své rodiče, kteří by byli ochotni s výchovou pomáhat.Také jsou i muži, kteří by byli ochotni se dětem věnovat, když žena, má možnost dělat kariéru. Je jich ovšem málo. Já bych bývala své děti nikomu nesvěřila, pokavaď se nejdnalo o krátkodobé hlídání jedné nebo druhé babičky.Kariéra se dá dělat i když děti povyrotou a jsou samostatni.Ale i tyhle děti potřebují často mít u sebe tátu a mámu.Sama jsem se dostala do vedoucí funkce, když děti odrostly a vše jsem si pak vynahradila.Nikdy jsem nelitovala toho, že jsem dávala přednost dětem, před kariérou. A to jsem se stačila  ještě občas věnovat vnoučatům.

    1. na komentář reaguje Blueberry — #55
    superkarma: 0 24.02.2010, 20:56:34
  8. avatar
    [53] peetrax [*]

    wich — #45 moc hezky a pravdivě jsi to napsala. Sml16

    1. na komentář reaguje wich — #58
    superkarma: 0 24.02.2010, 20:48:38
  9. avatar
    [52] risina [*]

    lonkue — #30 Když pominu to, že vzdělání je o seberozvoji a o tom, co předat dětem, i s dětmi se dá přece pracovat a vzdělání uplatnit - a jednou získané vzdělání se jí bude hodit i kdyby šla do práce až po 10 letech.

    superkarma: 0 24.02.2010, 18:34:23
  10. avatar
    [51] risina [*]

    Nepřekvapilo by mě, kdyby někdo váhal při lákavé nabídc práce v zahraničí a nutnosti opustit děti na půl roku - ael na 14 dní? To přece není nic taki strašnýho...

    superkarma: 0 24.02.2010, 18:31:44
  11. avatar
    [50] mio [*]

    ToraToraTora — #7 Sml52 přesně..

    superkarma: 0 24.02.2010, 16:33:51
  12. avatar
    [49] mio [*]

    OlgaMarie — #1 Sml67 souhlas!

    Já prve plánovala, že budu na mateřské jen 2 roky, pak jsem to přehodnotila (nahrávalo mi i to, že u 1.mateřské mi zaměstnavatel umožnil nadále pracovat z domu) a zůstala 3 roky, plynule přešla do další (dosud trvající) mateřské.. Vlivem personálních změn v mé firmě už sice doma nepracuji a do firmy se vrátím, až bude mít syn 3 roky, ale času stráveného s ním, rozhodně nelituji..Na práci bude dost času po zbytek života, ale děti rostou strašně rychle..

    superkarma: 0 24.02.2010, 16:31:08
  13. [48] extravagantnice [*]

    lonkue — #42 Sml67Sml16 dobře jsi to napsala.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #56
    superkarma: 0 24.02.2010, 16:25:06
  14. avatar
    [47] OlgaMarie [*]

    lonkue — #42 Pokládám za urážející vyjádřit se o mladé ženě, která si chce po studiích založit rodinu s dětmi, že se "okotí". Okotí se leda ta, co se chodí nezodpovědně mrouskat.

    superkarma: 0 24.02.2010, 15:37:04
  15. avatar
    [46] maje [*]

    wich — #45 a po mateřské ti dají 2 platy jako odstupné, protože na tvém místě už sedí někdo úplně jiný. Sml15

    superkarma: 0 24.02.2010, 14:28:34
  16. avatar
    [45] wich [*]

    Odkládání dítěte na pozdější věk také podle mne souvisí se současným katastrofálním trhem práce. Je těžké práci vůbec najít (sš, vš, bez vyučení... všichni hledají práci špatně a fakt to není tím, že by byli nemakačenka a flákači Sml80) a když už ji najdou, snaží se ji udržet, zvlášť v mladém věku, kdy je fakt těžké začít - pořízení bydlení a všeho, co s tím souvisí, něco stojí. A mladý člověk po škole je úplně bez koruny Sml22

    1. na komentář reaguje maje — #46
    2. na komentář reaguje peetrax — #53
    superkarma: 0 24.02.2010, 14:06:10
  17. [44] macamala [*]

    1anicka — #5 Tak jen aby jí to vyšlo. Medicína je těžká, navíc potom musí nasbírat nějakou praxi a hlavně ATESTACI. No nevím, jak to s děckem zvládne - ale třeba jo, nechci brát nikomu iluze.

    superkarma: 0 24.02.2010, 13:27:05
  18. avatar
    [43] ifulinkaa [*]

    maje — #35 máš pravdu,v podtatě jsi pokračovala návazně na včerejší článek a shánení zaměstnání,kde věk a počet dětí hraje důležitou roli. jde to skloubit,ale musíš být dost zajištěná,aby sis to mohla dovolit. mít děti je luxus,mým snem jsou dvě,ale bojím se,abych vůbec někdy uživila jedno

    superkarma: 0 24.02.2010, 13:12:58
  19. [42] lonkue [*]

    OlgaMarie — #41 takze opet jenom urazka, ale logicka argumentace nikde... A pak kdo je zacykleny....Sml57

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #47
    2. na komentář reaguje extravagantnice — #48
    superkarma: 0 24.02.2010, 12:43:27
  20. avatar
    [41] OlgaMarie [*]

    lonkue — #39 A k čemu ti je, když ses názorově zacyklila  někde v dávnověku.

    1. na komentář reaguje lonkue — #42
    superkarma: 0 24.02.2010, 12:39:35
  21. [40] German [*]

    Když jsem v roce 1982 nastoupila do svého prvního zaměstnání, tak mí dva starší kolegové (oba inženýři) měli po jednom dítěti a oba svorně tvrdili, že druhé si nemůžou dovolit z ekonomických důvodů.

    Byla tedy vůbec někdy vhodná doba na dvě a více dětí? Sml16

    superkarma: 0 24.02.2010, 12:31:46
  22. [39] lonkue [*]

    OlgaMarie — #38 ja jsem vzdelana... hodneSml57. A presto se ptam....

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #41
    superkarma: 0 24.02.2010, 12:23:40
  23. avatar
    [38] OlgaMarie [*]

    lonkue — #30  Vzdělaná žena by takovou otázku ani nevyslovila. Ta ví, proč je právě pro ženu matku vzdělání důležité.

    1. na komentář reaguje lonkue — #39
    superkarma: 0 24.02.2010, 12:20:01
  24. avatar
    [37] maje [*]

    a dodatek. to, že si hodně dnešních mladých lidí chce užít peněz, hadříků, cestování,... a rodinu odkládají, mi přijde rozumné a fandím jim. je to lepší, než když za komančů dělaly holky výuční listy s břichem a nebo měly pocit, že si je nikdo nevezme, když ještě nejsou ve 20 vdané

    superkarma: 0 24.02.2010, 12:18:34
  25. avatar
    [36] Lukáš Čejka [*]

    lonkue — #34 ja taky nechapu, ze si jeste pred tim neudelaj aspon doktoranda, to uz by byla uplne jina situace Sml32

    superkarma: 0 24.02.2010, 12:16:14
  26. avatar
    [35] maje [*]

    OlgaMarie — #32  i já považuji za úžasné vychovat z dítěte slušného člověka. jenže v dnešní době jsou děti luxus. mám jedno - prvňáčka, a už teď je to hrozné. každý týden musím minimálně jednu věc dokupovat. učitelka jim řekne přesně, co koupit včetně značky. a přestože bych druhé dítě moc chtěla, tak na něj ekonomicky nemám. zaměstnavatelé využívají krize, takže platy ořezali hrozným způsobem. nelíbí se  ti to? tak běž. aspoň u nás to tak je. a feminismus - stejně jako všechno, co se přežene, je kolikrát opravdu ponižující pro muže. nezávislost (finanční) je fajn, ale kdo na to má? a abych na to měla, tak v dnešních podmínkách musím být neustále k dispozici, nejlépe nemít rodinu (nemoc, prázdniny,..). takže emancipace je dobrá v případě, že se nezneužívá.

    1. na komentář reaguje ifulinkaa — #43
    2. na komentář reaguje Suzanne — #61
    superkarma: 1 24.02.2010, 12:16:10
  27. [34] lonkue [*]

    Lukáš Čejka — #31 ano, lekarske vzdelani by bylo opravdu velmi univerzalni pro spoustu veci v zivote. Treba, kdyz mi manzel haze jeho tezke "man flu" a tvari se, ze umira....Sml54. Ale ted vazne, na prebalovani miminka a krmeni nikdo medinu opravdu nepotrebuje... Sorry, ale me se proste jezi srst, kdyz slysim, ze holky sice studuji, ale prvni vec, kterou chteji po skole udelat je vdat se a mit miminko... To mi prijde padle na hlavu.

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #36
    superkarma: 0 24.02.2010, 12:13:04
  28. [33] lonkue [*]

    OlgaMarie — #32 aha... Tak ja jsem prave emancipaci velmi vdecna za to, ze mam pravo volit, pracovat, vlastnit majetek, rozvest se, apod... To je pro me emancipace. A take to, ze se na me nebude nikdo divne divat, kdyz se rozhodnu mit deti pozdeji a nebo vubec, protoze me delaji jine veci stastnou. Taky nevidim feministickou zenu, jako soudruzku udernici. Ale to myslim nikdo. Emancipace je o tom, ze se da zene sance na to byt matkou a take vykonavat zamestanani, ktere ji bavi a naplnuje a nemusi byt pri tom uhnanou zenskou s jazykem na veste...

    superkarma: 0 24.02.2010, 12:10:26
  29. avatar
    [32] OlgaMarie [*]

    lonkue — #27  Asi ve 40 jsem došla k podobnému vztahu k životu jako píše *Maje* v příspěvku 25. Tady se emancipace vžila v podobě ženy v montérkách, jak leze na jeřáb nebo fárá. Jsem přesvědčená, že ženy by se měly seznámit s feminismem, který rozhodně není o šmudlách odmítajících muže.  Emancipace dala sice ženám volební právo, právo na vzdělání apod., ale ta práva jsou ti na prd, když tě životní peripetie donutí se nějakým způsobem ponížit. Feminismus je i o hrdosti, sebeúctě a důstojnosti ženy.

    Porodit dítě a vychovat z něho slušného člověka pokládám pro společnost za důležitější než zvyšování exportu a posilování koruny.

    1. na komentář reaguje lonkue — #33
    2. na komentář reaguje maje — #35
    3. na komentář reaguje Suzanne — #60
    superkarma: 2 24.02.2010, 12:02:43
  30. avatar
    [31] Lukáš Čejka [*]

    lonkue — #30 napr. bude mit dobry prehled o zdravi sveho ditete, kdyz bude lekarka Sml80

    mozna to neni spatny napad a vsechny zeny by mely predem zvazit absolvovani nejake lekarske fakulty nez se vrhnou do dobrodruzstvi Sml57

    1. na komentář reaguje lonkue — #34
    superkarma: 0 24.02.2010, 11:55:28

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme