Bulvár

Občanský zákoník 2014. Jak ho okomentovali Bok a Raupachová?

Před týdnem podepsal prezident Václav Klaus nový občanský zákoník. Platit by měl od roku 2014. Co se změní? A co o něm soudí aktivista John Bok a advokátka Dagmar Raupachová?

Doposud platný občanský zákoník je dílem 60. let minulého století, změny v něm zaváděly různé novely. Minulý týden však prezident republiky Václav Klaus podepsal nový občanský zákoník, který by měl vejít v platnost 1. ledna 2014.

signature

„Je to historický okamžik. Byl dokončen proces přijímání zákona, který je po Ústavě druhým nejvýznamnějším zákonem země a který ovlivní každodenní život občanů,“ komentoval v médiích podpis občanského zákoníku ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil.

Co bude například nového?

  • Zvířata přestanou být věcmi, při ochraně majetku budou upřednostňována před věcmi a bude si je moci pořídit jen osoba starší 15 let.
  • Při újmě na zdraví budou mít soudy více prostoru pro volnější rozhodování (přestanou platit stávající tabulky odškodňování).
  • Právo biologického rodiče (tedy dárce embrya) bude nadřazeno právu skutečné rodičky, která dítě odnosila a porodila.
  • Bude možné adoptovat dospělou osobu.
  • Mladiství budou mít možnost požádat o přiznání plnoletosti již před dosažením 18 let věku.
  • Závěť či dědická smlouva má získat přednost před děděním ze zákona. Okruh dědiců ze zákona bude rozšířen na prarodiče a bratrance a sestřenice.
  • Obnovena bude právní zásada, že stavby jsou přirozenou součástí pozemku a majitel pozemku je též majitelem stavby, která na pozemku stojí. Dosavadním majitelům však stavby vyvlastňovány nebudou.
  • Kdo koupí v dobré víře kradenou věc, získá vlastnická práva. Povinnost odškodnit okradeného zůstává na zloději.

Podrobnější informace například zde: Občanský zákoník (Česko 2014)

Prezident podepsal i nový zákon o obchodních korporacích, který by měl společně s některými paragrafy občanského zákoníku nahradit stávající obchodní zákoník. Oba zákoníky vejdou v platnost společně.

Aktivista John Bok ze spolku Šalamoun se nového zákoníku obává

John BokBude nový občanský zákoník prospěšný občanům?
Můj pohled je jen laický, ale i odborníci se shodují, že je zákoník příliš obsáhlý a složitý. Snaží se pojmout všechny alternativy a zachází až takových absurdit, jako je v dnešní době, kdy většina lidí posílá své rodiče na stará kolena do domova důchodců, vejměnek.
Jsem příznivcem jednoduchých řešení. Trochu nadneseně řečeno, všechno potřebné už nám dalo desatero, zbytek by měl být na zkušenosti a znalosti soudců. V tomhle ohledu obdivuji anglosaské právo postavené na precedentu.
Složitost zákonů prodlužuje soudní líčení. Myslím si, že přidáváním nových a nových paragrafů se právo akorát zesložiťuje. Krom toho zákoník vytvářela úzká skupina lidí, namísto toho aby došlo k široké shodě odborné veřejnosti, kterou bych v takové věci očekával.
Toto jsou, řekl bych, i důvody, proč s podpisem tak dlouho váhal prezident.

O novém zákoníku jsme pohovořili i s advokátkou Dagmar Raupachovou

Dagmar RaupachovaJaký je, podle vás, největší přínos nového občanského zákoníku?
Je to ucelená norma, což je zcela určitě pozitivní.
Z konkrétních úprav vítám větší podporu osobnostních práv. To si myslím, že občané ocení. Vítám také větší smluvní volnost, což by mohlo občanům život také v určitém smyslu zjednodušit. Dále v nové úpravě vidím větší prostor pro vnímání ceny života a zdraví, což osobně velmi podporuji. Obecně také vítám změny v dědickém právu.
Ještě jedna poznámka. Vzhledem k tomu, že mám moc ráda zvířata, tak oceňuji, že už na ně nebude pohlíženo jen jako na pouhou věc, ale jako na smysly nadaného tvora a to je dobře.

A co byste mu nejvíc vytkla?
Je to zásadní norma a ovlivní každodenní život nás všech. Právě proto si myslím, že se měla vést zevrubnější odborná diskuse, aby „chyb“ bylo co nejméně. Cílem u takto zásadní normy nemůže být rychlost, ale kvalita.
Podle mého je nový občanský zákoník velmi rozsáhlý. Zabíhá příliš - ke škodě věci- do detailů a obávám se, že se v něm bude občan ztrácet. Od počátku a neustále tvrdím, že zákon musí být v rámci možností jednoduchý, aby se v něm normální lidé dokázali orientovat. Jestliže si na „vše“ budou muset brát advokáta, potom je to špatně. Jsem si vědoma toho, že po bitvě je každý generál, a tak nechme novému občanskému zákoníku čas „ukázat se v praxi“ - stejně nám nic jiného nezbývá (usmívá se).

Čtěte také...

   
28.02.2012 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [39] FAXÍK [*]

    tak se uvidí jak to bude v praxi fungovat

    superkarma: 0 08.03.2012, 18:17:40
  2. avatar
    [38] tajnostii [*]

    no,uvidíme

    superkarma: 0 28.02.2012, 19:37:49
  3. avatar
    [37] honzik101 [*]

    s některými body souhlasím,

    superkarma: 0 28.02.2012, 17:15:28
  4. avatar
    [36] ToraToraTora [*]

    wich — #30 Sml67 je to smutný.

    superkarma: 0 28.02.2012, 17:06:59
  5. avatar
    [35] Ivásek [*]

    Altamora — #33 s těmi dluhy to bylo doteď přece tak, že pokud dědic chtěl dědit, tak musel dědit vše - tedy i s dluhy.. nešlo si vybrat, že chce jen ty "plusový" hodnoty, musel vzít i to, co bylo v "mínusu"... pokud se chtěl vyhnout zdědění dluhů, potom musel odmítnout celé dědictví... takže on to zase takový velký posun není - protože dluhy stejně hodnotu dědictví snižovaly Sml80

    superkarma: 0 28.02.2012, 16:59:48
  6. [34] free [*]

    Dědila jsem.  Když na to vzpomenu, bylo to trapné.  Musíte k notáři, ke kterému spadáte podle bydliště.  Mám kamarádku notářku a ta mě uklidňovala, že  v mém případě se nebude nic protahovat a zjištovat. Že ona to tak dělá. V případecz kdy rodinu opustí její živitel a zůstane manželka s dětmi. Odhadnou společně majetek minimální částkou, aby moc neplatili na poplatcích. 

    Moje paní notářka zjišťovala podrobně hodnoty jednotlivých věcí. Jenom aby byl poplatek co nejvyšší.  MUsí z něčeho žít.  Třeba 14 let staré auto mi v servisu řekli, že bych prodala maximálně za 50 tisíc.  Ona zjistila v autobazaru prodejní cenu 56 tisíc  a byla schopná se o ten rozdíl hádat.  Bylo to trapný a rychle jsem se snažila jednání ukončit.

    superkarma: 0 28.02.2012, 16:39:35
  7. avatar
    [33] Altamora [*]

    Nelíbí se mi, že se teď budou dědit dluhy i nad hodnotu dědictví. Dost se mě to týká. Leda by se bratr konečně oženil, pak už by mi nehrozilo, že jeho dluhy mohu já nebo moje děti zdědit.

    1. na komentář reaguje Ivásek — #35
    superkarma: 0 28.02.2012, 15:13:23
  8. avatar
    [32] Ivásek [*]

    magic11 — #19 a pokud si já pamatuju dobře právo z VŠ, tak to je přece o tom, že se dědí postupně po skupinách... tzn. pokud není nikdo, kdo by dědil v první, tak dědí ti ve druhé skupině; pokud není nikdo ve druhé, tak dědí ti z třetí... nejlepší je se tomuhle vyhnout - jak říká PBD - závětí... a pokud nemám pravdu, tak budu ráda, když mě někdo opraví Sml22

    superkarma: 0 28.02.2012, 14:39:25
  9. avatar
    [31] PBD [*]

    magic11 — #19A proč to řešíš? přece stačí závěť a žádná dědění ze zákone nemá se neuplatní ..

    superkarma: 0 28.02.2012, 14:35:46

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] wich [*]

    ToraToraTora — #16 Toro, to je normální. Lidé nechodí číst články, ale bez přečtení se vyřvat do diskuze Sml22

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #36
    superkarma: 0 28.02.2012, 14:30:38
  2. avatar
    [29] PBD [*]

    ladouch — #23 co se ti na tom dědění nelíbí??

    superkarma: 0 28.02.2012, 14:30:36
  3. avatar
    [28] PBD [*]

    tepito — #25přesně..a spousta nepoctivců,nasilníků atd by "nevykličkovala" beztrasně..

    superkarma: 0 28.02.2012, 14:29:39
  4. avatar
    [27] wich [*]

    ladouch — #23 Co konkrétně myslíš?

    superkarma: 0 28.02.2012, 14:29:02
  5. avatar
    [26] wich [*]

    Změny  v dědickém právu vítám. Současný stav zákonů způsobil mému kamarádovi dlouholeté soudní průtahy, které stále nekončí jen proto, že děda vydědil svoji dceru a vše v závěti přepsal na vnuka. Pokud zemřu, také bych byla ráda, kdyby dědila má sestřenka Sml22 Konečně se trošku české zákony posunou od komunismu. I když počítám, že stejně za čas české občanství mít nebudu, takže to pak bude jedno Sml30Sml30Sml30

    superkarma: 0 28.02.2012, 14:28:32
  6. avatar
    [25] tepito [*]

    PBD — #17 taky mám ten dojem-při jednoduchosti zákonů by většina advokátů neměla co dělatSml59

    1. na komentář reaguje PBD — #28
    superkarma: 0 28.02.2012, 12:31:03
  7. avatar
    [24] ekleinovka [*]

    Já myslím,že dědění udělali dobře,každý míá právo rozhodnout,jak naložit se svým majetkem...a ochrana zvířat  - dříve věc - ta už měla být dávnuo uzákoněna

    superkarma: 0 28.02.2012, 12:27:12
  8. avatar
    [23] ladouch [*]

    To dědictví mě teda dostalo do kolen, to snad nemyslí vážně.Sml80

    1. na komentář reaguje wich — #27
    2. na komentář reaguje PBD — #29
    superkarma: 0 28.02.2012, 11:57:48
  9. avatar
    [22] saruz [*]

    Vítám hlavně změnu v zákoníku ohledně zvířat,už na ně nebude pohlíženo jako na věc,ale jako na žijícího tvora.

    superkarma: 0 28.02.2012, 11:50:31
  10. avatar
    [21] ToraToraTora [*]

    magic11 — #19 I svině mají svá práva. Přejme jim je. Nikdy totiž nevíme, jak vidí ostatní nás.Sml24

    superkarma: 0 28.02.2012, 11:39:23
  11. avatar
    [20] marianaant [*]

    To s tím rozšířením okruhu dědiců je přímo padlé na hlavu. Oni fakt někdy myslím něčím jiným než hlavou.Sml31Sml31

    superkarma: 0 28.02.2012, 11:28:13
  12. [19] magic11 [*]

    to jsem netušila, že okruh dědiců ze zákona bude rozšířen na bratrance a sestřenice - to mě pěkně nadzvihlo, protože máme v rodině pěkné výlupky. Se ségrou se vždycky domluvíme, ale s těmito Sml80Sml68

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #21
    2. na komentář reaguje PBD — #31
    3. na komentář reaguje Ivásek — #32
    superkarma: 0 28.02.2012, 11:09:32
  13. avatar
    [18] vmarta [*]

    ToraToraTora — #15 tak to si budu muset kouknout...asi jsem to nepochopila..dik za vysvětleníSml22

    superkarma: 0 28.02.2012, 09:57:55
  14. avatar
    [17] PBD [*]

    tepito — #7 potřebují je složité..aby mohly kličkovat a používat je tak,jak se komu hodí..tak to u nás bohužel funguje..pseudodemokracie

    1. na komentář reaguje tepito — #25
    superkarma: 0 28.02.2012, 09:46:03
  15. avatar
    [16] ToraToraTora [*]

    dtcalounictvi — #12 kam to nevede? Že zvíře nebude považováno za věc je změna, po které se volá posledních dvacet či třicet let. Nemožnost adopce dospělého byla díra v majetkových vztazích, která je nyní vyplněna.....

    Jak to myslíš, že to nikam nevede? Z povrchního komentáře usuzuji, že patrně momentláně nejsi v žádném sporu, dědickém řízení a vztahy kolem tebe jsou křišťálově čisté, na dobré cestě a žiješ pohodový život. Přeji ti to. Ale i přes to se nevzdávejme empatie a nezahazujme něco, co sice momentálně nepotřebujeme. Raději se zamysleme, komu to pomůže.

    1. na komentář reaguje wich — #30
    superkarma: 2 28.02.2012, 09:43:42
  16. avatar
    [15] ToraToraTora [*]

    vmarta — #13 Naopak byl rozšířen okruh lidí, kteří jsou od dědické daně osvobozeny. Dle dosavadní úpravy by takto vzdálení příbuzní museli platit státu, dle nové ne.

    Bez ohledu na právní normy, vždy na tom bude nejhůř ten, kdo je nezná.

    1. na komentář reaguje vmarta — #18
    superkarma: 0 28.02.2012, 09:40:11
  17. [14] Saritka [*]

    Další spory a hádky, moc tomu nefandím.Sml23

    superkarma: 0 28.02.2012, 09:33:17
  18. avatar
    [13] vmarta [*]

    zákon pro nich a co tak něco pro lidi?? okruh dědiců sa rozšíři...aby mohli od nich brát podlžnosti po zosnulém?? je to dvousečná zbran...

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #15
    superkarma: 0 28.02.2012, 09:02:54
  19. [12] dtcalounictvi [*]

    Stále se něco mění a nikam to nevedeSml31

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #16
    superkarma: 0 28.02.2012, 09:01:45
  20. avatar
    [11] ToraToraTora [*]

    Nový občanský zákoník vítám. Souhlasím s Dagmar Raupachovou. Jde ale o normu obsáhlou a složitou a tak bych uvítala širší veřejnou diskuzi a obeznámení lidí s jeho zněním a praktickým výkladem. Jinak si již teď umím představit několik konkrétních oblastí, ve kterých se mne dotkne a jsou to změny pozitivní.

    superkarma: 0 28.02.2012, 09:01:27
  21. [10] Roland [*]

    tepito — #7 Souhlasím !

    superkarma: 0 28.02.2012, 08:43:45
  22. [9] lidicka [*]

    všechny zákony budou podle mně zase tak ohebné,aby se daly zneužívatSml16

    superkarma: 0 28.02.2012, 08:41:31
  23. avatar
    [8] Ivásek [*]

    Danulka K. — #2 tak třeba ten můj právník na něj má celkem jasný názor Sml30 Sml45

    superkarma: 0 28.02.2012, 08:41:00
  24. avatar
    [7] tepito [*]

    Naše zákony mi připadají zbytečně složité-neustále se přidávají dodatky k dodatkům.Mate to i odborníky.Jsem pro celkovou přestavbu a ne jen pro záplatování...

    1. na komentář reaguje Roland — #10
    2. na komentář reaguje PBD — #17
    superkarma: 0 28.02.2012, 07:55:45
  25. avatar
    [6] Jindriska8 [*]

    Myslí na svoje blaho,ať se už konečně jdou podívat mezi lidi a pak vypracují zákony.Sml22

    superkarma: 0 28.02.2012, 07:55:04
  26. [5] jithule [*]

    jsem tedy zvědavá

    superkarma: 0 28.02.2012, 07:52:55
  27. avatar
    [4] Žofie [*]

    PBD — #1  Plně souhlasím.

    superkarma: 0 28.02.2012, 07:50:02
  28. avatar
    [3] Kytinkak [*]

    Mám pocit, že si zákony dělají pro sebe a né ku prospěchu lidem, čím více je mění stojí to za prdSml24

    superkarma: 0 28.02.2012, 07:02:11
  29. [2] Danulka K. [*]

    Občanský zákoník je věc velmi složitá, objemná a proto se k němu nemohu vyjádřit jen tak rychle a nemít to prostudované. Každý právník může mít svůj výklad.

    1. na komentář reaguje Ivásek — #8
    superkarma: 0 28.02.2012, 07:00:12
  30. avatar
    [1] PBD [*]

    Občas si říkám,jestli jsou zákony vůbec k něčemu,když platí jak kdy a jak pro koho..

    1. na komentář reaguje Žofie — #4
    superkarma: 0 28.02.2012, 05:39:57

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme