Rodina

O vojně, nebo o hovně?

arm

Nepřipadá vám škoda, že mladý muž již nezmužní navlečen do plné polní a na hlavě s „blembákem“? Nemáte pocit, že zrušení povinné vojenské služby mužnému pohlaví cosi vzalo? O čem si ti chlapi budou jednou povídat, když my ženy své téma „porod“ máme dál? Přivedla mě k té myšlence malá příhoda.

Tady jsem sloužil!!!

Onehdá jsme jeli s přítelem Radkem do Podbořan a ve Vroutku jsme se zastavovali. Pojednou téměř dojatě pravil: Tady jsem sloužil na vojně,“ znělo to tak nějak hrdě a důležitě. „Zavezu Tě tam. Je to kousek.“

Naprosto nepochyboval o tom, že mě bude zajímat, kde strávil dva roky života, a mě by ani nenapadlo nedat najevo zájem, když jsem viděla, jak moc je to pro něho důležitá vzpomínka i fakt.

„Vidíš, tohle je bojové vozidlo pěchoty,“ ukázal na zelený vůz na travnatém prostoru před budovou. „To je...“ následoval odborný výklad, co takové bojové vozidlo umí, jak se s ním jezdí, jak je a bylo využívané i několik historek jakoby se odehrály včera.

„Byl jsem u šiškometů, to je vlastně protivzdušná obrana, víš… byl tam jeden... jé to byl debil, představ si, že si ten blbec plivnul na řízek, aby mu ho nikdo nesežral, než přijde ze záchoda – takovej řízek na vojně, víš, to bylo něco...

Dostali jsme různá očkování  hehe – člověk byl pak imunní pomalu na všechno. Mohli jsme žrát i hlínu! Hehe.... jo, a víš co jsme udělali? My jsme mu ten řízek kolem toho plivance okrájeli a stejně jsme ho sežrali… dneska dělá, myslím, někde na stavbách mostů...

Jo a taky jsme tam měli jednoho svobodníka – takovej měl ptačí hrudník a celej vypadal jako krmenej šindel, bez sebevědomí, a víš, že když odcházel, byl z něho docela chlap?

No a chodil jsem tehdy za takovou holkou tady... jednou jsem se vrátil pozdě, to víš, kluk na vojně… lezl jsem přes plot…“

Naslouchala jsem vyprávění svého protějšku snad hodinu.

Byly to příhody, které voněly něčím, co neumím popsat. Nebyla to nostalgie, on to prožíval s autentickými emocemi i po tolika letech… bavilo mě to a hodně jsem se zasmála.

Nějak jsem byla na něho i hrdá, co všechno prožil a s čím si musel poradit a poradil.

A on? Nešlo přehlédnout, jak je rád. Jak má osoba v jeho očích dostala jiný rozměr, když mě vyprávění zajímalo, když jsem občas mezi příhodami „zašuměla“ upřímným obdivem.

Ptala jsem se i na věci, které jsou mi jako pacifistovi zcela jedno, ale ptala jsem se proto, že jsem věděla, že pro něho je to úplně něco jiného než technika nabíjení nějaké zbraně… byl na sebe pyšný.

Dozvěděla jsem se, že si vystřílel opušťák... že byl nejlepší… a něco mě v ten moment napadlo...

Že totiž dnešní mladí hoši možná přesně o tohle, o nesmazatelnou vzpomínku, pocit hrdosti, jakýsi model chlapství nenávratně přišli.

Oni nebudou mít jednou možnost ohromit tu, kterou mají rádi, vyprávěním, jak těžké je plazit se po břiše blátem s několika desítkami kilogramů na zádech, jak na ně někdo u toho řval, div si nepřelomil hlasivky, a hlavně že to všechno zvládli…

Každý chlap, a je to zakódované, potřebuje tu svou vyvolenou „dostat“ na své statečnosti, na možnosti vylíčit svou sílu i dovednosti – je to takový „svatební tanec“, který známe z přírody.

Každý samec se snaží zapůsobit.

Ať už se bavíme o pávech, nebo téměř o kterémkoli živočichovi. Samec vzbudí obdiv a samička ho pak více chce. Dobře to udělá oběma.

Ona má pocit, že má borce, a on získá dojem, že jím je.

V žádném případě nechci vypadat jako někdo, kdo by podporoval války a zbraně nebo vojenskou šikanu.

Jen mám prostě dojem, že těch pár měsíců povinného výcviku mimo rodinu a maminku bude jednou našemu silnějšímu pohlaví scházet.

Vzali jsme jim do budoucna něco, co je u páva onen krásný chvost nebo u jelena paroží a pocit vítězství, když si vlastní udatností vybojuje svou laň.

O čem se baví chlapi, když se na zahradě griluje? No o vojně!

A o čem se budou jednou bavit dnešní mladí muži? ...zřejmě o hovně.

Jsem proto, aby třeba jen na pár měsíců... ne kvůli zabíjení, ale kvůli nim samotným a jejich přirozenosti.

lupa

   
26.08.2010 - Rodina - autor: Michaela Kudláčková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [85] átéčko [*]

    faun1 — #84 Sml67

    superkarma: 0 28.08.2010, 15:53:25
  2. avatar
    [84] faun1 [*]

    Hmmm,.. já myslim že vzpomínky na vojnu jsou důsledkem tzv vzpomínkovému optimismu. Vojnu jsem prožil, "vylepšenou" o polskou krizi, kdy jsme přes Vánoce byli v bojové pohotovosti a čekalo se na přesun do Polska. To byla příprava na podobnou bratrskou pomoc jako v roce 1968. Tak to bych si rad nechal ujít. Mimo to od té doby jsem nebyl už nikdy ve společnosti tolika lidí kteří mi lezli na nervy.

    1. na komentář reaguje átéčko — #85
    superkarma: 0 27.08.2010, 02:05:18
  3. [83] Anime Otaku [*]

    macamala — #79 Jo vojenský systém znám je to systém co je mokré, to je čisté. Děda byl voják. Jo a ještě špína není sádlo, až uschne tak odpadne.

    superkarma: 0 26.08.2010, 23:06:59
  4. avatar
    [82] Lilinka [*]

    átéčko — #69 Myslím, že jim to pěkně natřel! Sml57Sml67

    superkarma: 0 26.08.2010, 18:45:29
  5. avatar
    [81] átéčko [*]

    lonkue — #76 Jo , genetická vada se zelenou barvou určitě spraví.

    superkarma: 0 26.08.2010, 17:26:15
  6. avatar
    [80] peetrax [*]

    kareta — #78 Sml6 Sml52

    superkarma: 0 26.08.2010, 17:04:44
  7. [79] macamala [*]

    Když jsem byla na základce, tak se zdejší posádka pořád někam hrncovala, takže každou chvíli se měnilo osazenstvo sídliště a k tomu občas jsme měli jinou učitelku. Dnes na místě kasáren je vilová čtvrť a zemina prosáklá naftou.

    Alenka0010 — #32 A občas slyším hlášku - jo, tos nebyla na vojně! např. když vytírám chodbu a vidí to tatí. Oni měli trošku jiný systém Sml30

    1. na komentář reaguje Anime Otaku — #83
    superkarma: 0 26.08.2010, 16:31:46
  8. avatar
    [78] kareta [*]

    átéčko — #75 třeba sháněli zbrojíře, co ukuje mečSml57

    1. na komentář reaguje peetrax — #80
    superkarma: 0 26.08.2010, 15:27:05
  9. avatar
    [77] mandzarik [*]

    átéčko — #75 átéčko — #69 Sml6Sml52Sml67

    superkarma: 0 26.08.2010, 15:22:07
  10. [76] lonkue [*]

    átéčko — #75 dostal odklad...? A na co...? To jako cekali, ze se jeho postizeni zazrakem vyleci...? No gumy....Sml52

    1. na komentář reaguje átéčko — #81
    superkarma: 0 26.08.2010, 15:16:23
  11. avatar
    [75] átéčko [*]

    ...to není vše. Dostal odklad!!!!!!!!!

    Až poté dostal Modrou!

    1. na komentář reaguje lonkue — #76
    2. na komentář reaguje mandzarik — #77
    3. na komentář reaguje kareta — #78
    superkarma: 0 26.08.2010, 15:12:17
  12. avatar
    [74] kareta [*]

    átéčko — #69 tyvole!Sml52Sml52Sml52Sml67

    superkarma: 0 26.08.2010, 15:07:30
  13. avatar
    [73] Lukáš Čejka [*]

    átéčko — #69 Sml30 Ty si mu cetla pred tim Svejka, ne?

    superkarma: 0 26.08.2010, 15:05:43
  14. avatar
    [72] peetrax [*]

    átéčko — #69 Sml67 Sml57

    superkarma: 0 26.08.2010, 15:04:59
  15. [71] Rikina [*]

    Na dotaz Evy.Fl - kdo nechce být profesionálem a přesto by se rád účastnil obrany vlasti, má možnost se stát příslušníkem AZD - aktivních záloh dobrovolníků. Koho to zajímá, bližší info na stránkách ministerstva obrany, popř. na nejbližší vojenské správě. Mám dojem, že jednou za rok se chodí na cvičení, jinak se mají "udržovat v bojové připravenosti". Dostávají za to nějaké odměny.

    Jinak na vojně byl můj otec (major v záloze) i můj exmanžel (četař) a ani jednomu to neublížilo v tom smyslu, že by se tam z nich stali necitliví hrubci. Sml80 Mí synci už na vojnu nemuseli, a tak nešli, což si myslím, že není tak úplně v pořádku. Nějaký základ a povědomí o vojenské službě by mít měli všichni zdraví a schopní jedinci. Kdyby bylo třeba. Člověk nikdy neví, jsme malá země, a na NATO bych se nespoléhala, může se stát, že budou mít svých starostí dost, a Česko se zatím projevovalo jako dost vlažný spojenec. Čili by nás klidně mohli nechat osudu. Sml57 

    superkarma: 0 26.08.2010, 15:00:41
  16. [70] lonkue [*]

    átéčko — #69 Sml67 Uzasny komentar!

    superkarma: 0 26.08.2010, 14:53:14
  17. avatar
    [69] átéčko [*]

    Já jsem zásadně proti vojně a jsem ráda, že tahle instituce - dvouletá služba vlasti skončila. Kluci ztratili zbytečně dva roky života ve věku, který je nejhezčí.

    Bylo to nerozumné.

    Povolávcí rozkaz přišel i mému synovi, který je od narození mentálně postižený.

    Museli jsme jet na vojenskou správu.

    I ptali se Vládíčka, zda by chtěl na vojnu. On na to, že ano. A že by chtěl meč!Sml30

    1. na komentář reaguje lonkue — #70
    2. na komentář reaguje peetrax — #72
    3. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #73
    4. na komentář reaguje kareta — #74
    5. na komentář reaguje mandzarik — #77
    6. na komentář reaguje Lilinka — #82
    superkarma: 0 26.08.2010, 14:48:29
  18. [68] lonkue [*]

    Michaela Kudláčková — #60 Jo, mozna kdektera zenska prosla vetsim peklem nez je vojna. Ale pokud se nekdo zastreli na vojne, jeste neznamena, ze jediny jeho problem byla vojna. Ono se to vetsinou scita a pak to buchne. No a nekdo to unese a nekdo ne. Chlap nebo zenska. To je jedno. Nicmene, je fakt, ze zeny jsou proste psychicky odolnejsi a hned tak je neco nezkoli. Kdovi co za tim je.... Mozna nase vrozene materske pudy, ktere nam nedovoli hazet flintu do zita a bojovat do posledniho dechu....Sml24

    superkarma: 0 26.08.2010, 14:19:18
  19. avatar
    [67] mandzarik [*]

    kareta — #66 Hm. Válka. Na dokumenty se už nedívám. Nechci to vidět.

    superkarma: 0 26.08.2010, 14:09:40
  20. avatar
    [66] kareta [*]

    mandzarik — #65 no, rusáci tam posílali záklaďáky a měli povolené vysoké procento ztrát...hoši povídali, že jim tam padla taková ta morální hranice, co člověka dělá člověkem a život vnímají od té doby jinak...prostě viděli mnoho smrti a moc jich zabili...ve jménu něčeho, co ani nechápali. To ti Afgánci alespoň brání svou vlast.Sml80

    1. na komentář reaguje mandzarik — #67
    superkarma: 0 26.08.2010, 14:02:21
  21. avatar
    [65] mandzarik [*]

    kareta — #59 Je to strašně moc. Rotace třeba do Kosova jsou na 6 měsíců, je tam relativně klid. Do Afg na 4 měs. Aby to dali, psychicky. Ovšem prodloužit lze až na rok, což během mise nikdo dopředu neví. Tři roky ? Nepředstavitelný ...

    1. na komentář reaguje kareta — #66
    superkarma: 0 26.08.2010, 13:53:00
  22. avatar
    [64] mandzarik [*]

    kareta — #57 Věřím. L.vykládal, jak vyřízení se vrátili kolegové z Afg. Kluk šel s holkou po lesní cestě, ona do něj z legrace vrazila, ta jeho reakce byla šílená, byl úplně mimo. Zvyklej, že každej krok vedle může znamenat minu. Typickej syndrom.

    superkarma: 0 26.08.2010, 13:49:59
  23. avatar
    [63] mandzarik [*]

    OlgaMarie — #61 Aha, to naprosto chápu.

    superkarma: 0 26.08.2010, 13:47:06
  24. avatar
    [62] beruška2 [*]

    Pokaždé mně pobaví, když se začnou lidé, kteří nikdy danou situaci nezažili a nic o ní neví, rozohňovat a vynášet soudy... v tomto případě značně ovlivněné asi socialistickým seriálem Chlapci a chlapiSml24

    Ono by nejspíš hodně ze zastánkyň vojny jak bývala kdysi mluvilo jinak, kdyby tady musely, stejně jako např. v Izraeli na vojnu povinně i ony...

    Vojna chlapa z nikoho neudělala, vychovat chlapa, jak se říká "s koulema" je věcí rodiny (hlavně) a společnosti. Znám jich pár s modrou knížkou (jak se dříve vyběhávala) a taky těch "vojáků" a rozhodně bych si netroufla říct, že díky absolvování vojny některý je a druhý není celý muž!  Taky znám ze svého okolí minimálně dva, kteří možná nebýt vojny dnes mohli vést normální život, zatímco se potýkají dosud (20 let) s psychyckými problémy v důsledku šikany...

    Je to povolání, jako každé jiné, takže tak jako nikdo nenutí chlapy, aby šli všichni fárat do dolů, kde se jim utuží svaly, anebo ženské, aby vařily rok v závodní kuchyni, tak i do armády ať jdou lidé, kteří k tomuto povolání mají vztah. Potom bude i k něčemu ta armáda vypadat, když v ní nebudou vojáci z donucení.

    Na to zlé člověk zapomene a většina chlapů dnes samozřejmě vzpomíná na tu dobu přes "závoj" času. Ale já si nemyslím, že to byla taková romantika a ještě dobře pamatuju, mimo jiné, ze svého dojíždění na vysokou ty vlaky plné ožralých vojáků, vracejících se z opušťáku, zvracejících z oknýnka.Sml68 To byla asi součást jejich přerodu v pravé chlapy...Sml58 

    superkarma: 3 26.08.2010, 13:13:36
  25. avatar
    [61] OlgaMarie [*]

    mandzarik — #21 O těch jejich manželkách jsem chtěla napsat, že byly na šrot. Platy jsem znala a to, co dostávali vojáci tam, bylo hlavně na obyčejnou vodu nebo trpět. Opravdu nerozumím tomu snižování platů. Myslím si, že schopní a vzdělaní budou z armády odcházet.  

    1. na komentář reaguje mandzarik — #63
    superkarma: 0 26.08.2010, 12:48:55

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] Michaela Kudláčková [*]

    lonkue — #54 ...to ano, nic méně uznej, že kdyby se všichni zastřelili v první stresové situaci, asi bychom tady zůstaly samy, neb my se prostě střílet nemůžeme, alespoň ne masově, a to jsme prosím pěkně rovněž lidské bytosti.

    Mnohé z nás si prošly mnohem větším "voserem", než je vojna - a žijem.

    1. na komentář reaguje lonkue — #68
    superkarma: 0 26.08.2010, 12:44:49
  2. avatar
    [59] kareta [*]

    German — #58 no, i ty 3 roky jsou strašně moc! Sml15

    1. na komentář reaguje mandzarik — #65
    superkarma: 0 26.08.2010, 12:42:03
  3. [58] German [*]

    kareta — #57 No já na to zrovna valila oči, že tam byli 36 roků....Sml30

    1. na komentář reaguje kareta — #59
    superkarma: 0 26.08.2010, 12:34:26
  4. avatar
    [57] kareta [*]

    3 rokySml54

    1. na komentář reaguje German — #58
    2. na komentář reaguje mandzarik — #64
    superkarma: 0 26.08.2010, 12:29:43
  5. avatar
    [56] kareta [*]

    hm, mi stačil týden být ve styku s veterány z Afgánistánu toho prvního- rusy...byli tam 36 ROKY!!!!!! A dalších 6 let se z toho hoši hrabali psychicky, prej si neumíme představit to peklo. To ještě Bin Ládina sponzorovali amíciSml54

    superkarma: 0 26.08.2010, 12:27:34
  6. [55] German [*]

    lonkue — #54 Jo,jo...a chlapi nebrečí - to je jim třeba vtloukat do hlavy od malička...Sml57

    superkarma: 0 26.08.2010, 12:20:23
  7. [54] lonkue [*]

    Aspiková — #48 Sml28...chlap se ma umet vyporadat s problemem... Chlap je taky jenom clovek, vis....?

    1. na komentář reaguje German — #55
    2. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #60
    superkarma: 2 26.08.2010, 12:08:43
  8. avatar
    [53] mandzarik [*]

    Každopádně přebírání vyznamenání za účast v misích ve slavnostních uniformách je impozantní záležitost. Ach jo. Rychle pryč. Jsem labilní Sml16

    superkarma: 0 26.08.2010, 11:56:50
  9. avatar
    [52] mandzarik [*]

    Kurnik, tahám kostlivce ze skříně. Opouštím diskusi s přesvědčením, že základní vojenská služba - ano Sml16 Profi armáda dnes - ano.

    superkarma: 0 26.08.2010, 11:55:44
  10. avatar
    [51] mandzarik [*]

    Tematicky - Kosovo. Když odlítal, loučili jsme se na Hlaváku v Praze, každej jsme jeli na druhou stranu. Já s kojencem v růžové čepici, on s plnou výstrojí, držel Market v náručí, lidi koukali a já neměla sílu udělat tu fotku. Bála jsem se ... co bude. Sakra. Nedělá mi to dobře. Ani teď. Nemohla bych být profi. Hlavně ovšem proto, že každýho, kdo mě štve, okamžitě posílám do prdele. Jdu chystat stěhování. To mě uklidní.

    superkarma: 0 26.08.2010, 11:53:42
  11. avatar
    [50] mandzarik [*]

    Altamora — #40 Ano Sml16

    superkarma: 0 26.08.2010, 11:40:06
  12. avatar
    [49] mandzarik [*]

    lonkue — #43 Vietnam musel být strašnej. Někde jsem četla statistiku, srovnání, kolik Američanů padlo ve válkách po druhé světové. Bylo to víc, než kolik během ní. Ty postramatický stavy mají i ti, co se vrací z Aganistánu, Iráku ... i Češi. Ta profi armáda - nemůžou si vybrat. Jednou jsi voják, jak tě vyšlou, jedeš. A pokud odmítneš, je po kariéře, nemáš tam co dělat, s tím do armády jdeš, že tě odvelí. Nám manželství vyhořelo na jiných věcech, než na tom, že byl ex profi, ostatně oni o mise usilují, je to předmět postupu, prestiže, uplatnění, peněz, je spíš přetlak zájmu o účast. Mise jsou jakási pojistka a body při prodlužování smluv, redukovaných míst ...

    superkarma: 0 26.08.2010, 11:37:40
  13. avatar
    [48] Aspiková [*]

    lonkue — #46 O buzeraci ??? Když nutím syny, aby došli s košem, uklidili po sobě nebo nedejbože vyvenčili psa, tak je podle nich buzeruju. Myslíš, že to je buzerace ??? Vojnu jak řemen by potřeboval každý chlap. Chlap se nemá na hajzlíku zastřelit. Chlap se má umět vypořádat s problémem.

    1. na komentář reaguje lonkue — #54
    superkarma: 0 26.08.2010, 11:37:40
  14. [47] jastura [*]

    Michaela Kudláčková — #41 To, že se někdo zastřelí na vojně taky může být tím, že tam brali i lidi nevhodné k tomuto, případně šikana, které tam bylo, dle vyprávění ex, dost. Jsem prostě proti vojně silně zaujatáSml80.

    superkarma: 0 26.08.2010, 11:31:44
  15. [46] lonkue [*]

    Anime Otaku — #44 souhlas! Vojenska sluzba by mela byt pouze pro profesionaly..... Budto jsi vojak z povolani a kdyz ne tak te do zadne pakarny nikdo nutit nesmi.... Stejne je to vsechno jenom o buzeraci.

    1. na komentář reaguje Aspiková — #48
    superkarma: 0 26.08.2010, 11:27:49
  16. avatar
    [45] mandzarik [*]

    Anime Otaku — #44 Ano, ale tohle se týká profiarmády s dlouhodobým působením tamtéž. Žila jsem s ním sedm let. Nešlo to. Nešlo. Nemají kontakt s realitou. Delegují. A to doma nejde. Krátkodobý, v řádu měsíců, pobyt v armádě nemůže zdeformovat. Jen upozornit na princip, že není dovoleno vše.

    superkarma: 0 26.08.2010, 11:26:39
  17. [44] Anime Otaku [*]

    lonkue — #43 Ono ani ti co jsou tady to nemají zrovna lehké. Syn jednoho kamaráda je u vojáků jen jako řidič a i tak má velmi tvrdý režim. Svou rodinu vidí maximálně jednou za čtrnáct dní - mají pohotovost kvůli povodním a i předtím chodil domů na osm hodin denně - a ty většinou prospal vyčerpáním jinak je celou dobu zavřený v kasárna. A hlavně přijímač byl prý peklo, jediné co mu zbylo v hlavě je že musí poslouchat. Například když byly horka tak stačil jediný voják, který si vzal třeba svetr a hned si ho museli vzít všichni a za celý den ho nesměli sundat a prodělávali v něm výcvik. Pak je několik dní nenechali spát. Jediné o co se armáda u vojáků pokouší je aby ztratili vlastní vůli a naučili se poslouchat rozkazy bez myšlení. Proto si myslím, že vojenská služba je pouze pro ty, co si jí dobrovolně vyberou.

    1. na komentář reaguje mandzarik — #45
    2. na komentář reaguje lonkue — #46
    superkarma: 1 26.08.2010, 11:18:20
  18. [43] lonkue [*]

    mandzarik — #38 on je rozdil byt vojakem, ktery slouzi doma na rodne hroude a neni primo ve valce. Pro ty, kteri odjizdi na mise a bojuji ve valkach bych urcite platy nesnizovala. To co si on, ale take jeho rodina prozije, kdyz je otec rodiny pryc a ta zena se klepe jestli je jeste na zivu nebo ne, bych neprala memu nejvetsimu nepriteli. Moje tchyne takhle porodila a vychovala 3 syny. V dobe vietnamske valky, kdy vetsinou netusila, jestli je otec jejich deti jestli na zivu nebo jestli ho neprivezou nadosmrti zmrzaceneho. Ma muj obrovsky obdiv, protoze ja bych do neceho takoveho proste nesla. Vyssi financni odmeny pro vojaky, kteri bojuji v aktualnich valkach jsou pro me samozrejmosti.....

    1. na komentář reaguje Anime Otaku — #44
    2. na komentář reaguje mandzarik — #49
    superkarma: 0 26.08.2010, 11:03:14
  19. avatar
    [42] Michaela Kudláčková [*]

    Altamora — #40 ..jo jo .. to víš, šarže neznám a počet hvězdiček umím akorát spočítatSml54Sml67 

    superkarma: 0 26.08.2010, 11:03:03
  20. avatar
    [41] Michaela Kudláčková [*]

    Je nesmírně smutné, pokud někdo na vojně zemře nešťastnou náhodou a patrně to jeho rodičům nikdo nikdy nevysvětlí.

    Ovšem denně umírá na silnicích spousta nevyzrálých "řidičů" a jejich "obětí" právě proto, že jim schází odpovědnost a disciplína - vyletí s pocitem, že jim patří svět a jsou nezranitelní. Halíka na ně a plnou polní!

    Pakliže se někdo zastřelí na toaletě, neb není schopen unést vojenský režim, pak je to člověk labilní a vojna byla spouštěcí mechanismus.

    Jsem přesvědčená, že kdyby na ní nešel, stal by se v jeho životě spouštěčem třeba rozchod s dívkou, nepříjemný šéf, ztrátá zaměstnání, prostě jakýkoli jiný stresový faktor.

    Výchova rodičů mnohdy nešetří schovívavostí tam, kde je potřeba stanovit mantinely. Někdo má tyhle věci vrozené a v jiném je třeba je vypěstovat.

    Pět měsíců nebo i tři by rozhodně prospěly. Můj názor.

    1. na komentář reaguje jastura — #47
    superkarma: 0 26.08.2010, 11:00:38
  21. avatar
    [40] Altamora [*]

    mandzarik — #36 Jo, máš pravdu. Reagovala jsem na termín lampasák použitý ve významu profesionální voják, což není přesné, protože lampasák bývával jen důstojník, ale profesionální vojáci jsou i nižší šarže a vojíniSml16.

    1. na komentář reaguje Michaela Kudláčková — #42
    2. na komentář reaguje mandzarik — #50
    superkarma: 0 26.08.2010, 10:51:39
  22. avatar
    [39] mandzarik [*]

    heligona — #31 Taky myslím. Zátěžová situace může přijít odkudkoliv.

    superkarma: 0 26.08.2010, 10:44:08
  23. avatar
    [38] mandzarik [*]

    lonkue — #33 No, a proto je prasárna snižovat vojákům platy. Znám vojenskýho doktora z mise v Afganistánu. Nemluví o tom. Nechce. A jistě ví proč.

    1. na komentář reaguje lonkue — #43
    superkarma: 0 26.08.2010, 10:43:06
  24. avatar
    [37] mandzarik [*]

    Juana — #35 Ano, s tím bych souhlasila, kolikrát jsem si říkala, že by bylo třeba absolvovat nějaký kurzy první pomoci, tady je nabízí špitál - placeně ! Na to se každej vykašle. Tohle přece státu může ve finále prospět daleko víc, když už nejsou povinný, nabídnout je zdarma. Nebo město ... kdokoliv. Ovšem projít tím plošně by bylo nejlepší.

    superkarma: 0 26.08.2010, 10:41:42
  25. avatar
    [36] mandzarik [*]

    Altamora — #34 Ano, ale už jsou profivojáci, ač vojíni. Taky myslím, že je to teď být či nebýt voják.

    1. na komentář reaguje Altamora — #40
    superkarma: 0 26.08.2010, 10:36:58
  26. avatar
    [35] Juana [*]

    Manžel, který prošel vojnou jako abosolvent VŠ, čili to měl lehčí, vojnu nesnášel. Přesto po letech dospěl k závěru, že by dnešním mladým krátká vojenská služba v rozsahu řádově 6 měsíců jen prospěla. A  možná by nebyla ani od věci krátká vojna pro dívky, samozřejmě by se  neučily zabíjet a útočit, ale naopak by se mohly naučit první pomoc a tak podobně - to se vždycky může v životě hodit.

    1. na komentář reaguje mandzarik — #37
    superkarma: 0 26.08.2010, 10:27:37
  27. avatar
    [34] Altamora [*]

    Michaela Kudláčková — #18 Kromě lampasáků, tj. důstojníků (měli na kalhotách lampasy),  jsou profesionální vojáci i v hodnosti vojín, svobodník, četař, rotný a já nevím jaké ještě.  Ale jinak souhlasím, nějaká vojenská povinnost by možná nebyla od věci, hlavně pro ty intelektuálně méně zdatné.

    1. na komentář reaguje mandzarik — #36
    superkarma: 0 26.08.2010, 10:23:06
  28. [33] lonkue [*]

    Tak muj manzel pochazi ze zeme, kde je profesionalni armada, takze na vojne nikdy nebyl. Jeho otec vystudoval vojenskou akademii a byl na dvou turach ve vietnamu. Muj manzel se tedy s jinyma chlapama bavi o sportu, o tom jake mel sportovni urazy, jake hory kde slezl a o politice. Tchan nikdy v zivote o vojne/valce nemluvil a odmita mluvit o tom co tam prozil. Natolik ho to poznamenalo.....

    1. na komentář reaguje mandzarik — #38
    superkarma: 0 26.08.2010, 10:22:27
  29. avatar
    [32] Alenka0010 [*]

    macamala — #12 U nás je sport taky věčné téma...a to manžel na vojně byl, jenže už si o ní nemá s kým popovídat a navíc na ni ani moc rád nevzpomíná.

    1. na komentář reaguje macamala — #79
    superkarma: 0 26.08.2010, 10:15:01
  30. avatar
    [31] heligona [*]

    mandzarik — #30 S tímhle úplně souhlasím. A debila může člověk potkat kdekoliv, ne jen na vojně. Když to přeženu, ten co se zastřelil na tom záchodě to mohl udělat i bez vojny, zřejmě měl nějaký takový sklony. Sml80

    1. na komentář reaguje mandzarik — #39
    superkarma: 0 26.08.2010, 10:10:03

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme