Chystáte se na dovolenou do oblasti Středomoří? Nezapomeňte si kromě krásných zážitků a opálené pokožky přivézt třeba i olivový olej.

hipV minulosti byly olivy pěstovány především pro výrobu oleje. Ten se stal každodenní součástí běžného života, ale nejen v kuchyni. Používal se například i do svítidel a lamp, na topení, na výrobu mýdla a kosmetiky anebo také v medicíně.
Už Hippokrates, nejznámější starořecký lékař, doporučoval olivový olej k léčbě vředů, cholery a bolesti svalů.

První zmínky o olivovníku, nízkém zeleném stromu s uzlovitým kmenem nalezneme už v bibli a ve starořeckých a starořímských spisech.
Jeho prapůvod bychom mohli hledat na Krétě, a to někdy v 7. století před naším letopočtem. Některé zdroje také uvádí, že kolébkou tohoto stromu je Asie.
Nejvíce se daří olivám v oblasti Středomoří, Řecku, Španělsku a Itálii.

Vliv oliv na naše zdraví

Olivy jsou velmi bohaté na velké množství živin.

  • obsahují vitaminy K, A, E, D, u nichž je prokázáno, že podporují průchodnost žil a cév,
  • jsou bohaté na obsah antioxidantů (látek, zabraňujících aktivitě nezdravých volných radikálů v těle),
  • přestože jsou olivy velmi mastné, podporují hubnutí a zároveň dávají tělu energii,
  • černé i zelené olivy jsou velmi málo kalorické (10 oliv má 126–189 kJ)a rychle zasytí
  • jejich nahořklá chuť podporuje tvorbu žaludečních šťáv
  • olivový olej má nižší energetickou hodnotu než máslo a jiné druhy oleje, proto je výborný pro diabetiky a při redukčních dietách
  • skládá ze 77 % nenasycených olejových kyselin, které na rozdíl od nasycených obsahují tzv. “dobrý cholesterol”
  • olivová mast přináší úlevu svalům po větší fyzické námaze

Malá rada na závěr

Pokud olivy kupujete v tuzemském obchodě, dávejte přednost těm v kvalitních plechovkách či sklenicích. Cena v plastových sáčcích je sice lákavá, ale kvalitou tyto olivy zaostávají.

Použitý zdroj: Laskin Avner, Zdravé a lahodné olivy, Euromedia Group - Ikar, 2009

Reklama