Bulvár

O našich životech rozhoduje Jeneč!

Navštívil jsem jeden z nejstřeženějších objektů v naší zemi: budovu Řízení letového provozu České republiky. Jak jsem se tam dostal a co jsem se o budově a řídících letového provozu dozvěděl? Je to bezva džob i pro ženy!

Je pondělí 18. října 2010. Venku je chladno - počasí snad předznamenává budoucí události tohoto odpoledne. Planinami za Prahou se žene autobus číslo 306, sedí v něm už jen řidič a poslední pasažér. Sedím v autobuse a přemítám, co mě asi čeká.

„Za chvíli bude konečná, pane,“ říká mi vlídně řidič třistašestky.
„Díky!“
„Jedete do ústředí? Tak vám zastavím u brány.
„To budete laskavý. Víte, jsem novinář...“
„Jo, jo, už jsem sem pár takových vezl,“
říká trochu tajemně řidič, staví a otvírá dveře.

Je 13.10, vystoupil jsem před jednou z nejstřeženějších budov u nás: objektem Řízení letového provozu České republiky.

brána

Na první pohled vypadá vše docela bezstarostně. Sympatický hlídač se usmívá a paní na vrátnici si zapisuje mé údaje: „Pan Klíma mi vás už nahlásil. Tady máte návštěvnickou visačku, přiložte ji zespod k panelu u branky, tak ji odblokujete. Jděte do budovy a počkejte u recepce. Pan Klíma si pro vás přijde.“

Překonávám první bránu a vcházím do areálu. Přecházím přes obrovské parkoviště a vstupuji do objektu, který má z ptačí perspektivy tvar primárního radaru. Odměřená recepční se mne táže, co bych si přál. Vysvětluji, že jdu za tiskovým mluvčím a že si mne tu za krátko vyzvedne.

„Dobře, zatím se posaďte.“

Uposlechl jsem instrukcí a usadil se před zdánlivé klikyháky, které jsou (jak jsem se později dozvěděl) uměleckým dílem, nazvaným „Létání A“ a „Létání B“ z dílny akademického malíře Zdeňka Sýkory a jeho ženy Lenky.

Za nedlouho již přichází pan Richard Klíma a odvádí mě do své kanceláře.

„Tak co se dnes dozvím?“ zajímá mě.
„Přímo k řídícím vás vzít nemohu, není to z hlediska bezpečnosti možné, ale jejich pracoviště uvidíte alespoň s vrchu.“
Jsem trochu zklamaný, i když je to pochopitelné: „Ale fotit můžeme, že?“
„Nějaké fotky uděláme, nebojte,“
říká trochu spiklenecky tiskový mluvčí.

Vyrážíme do útrob

Jeneč

Nejprve mě pan Klíma vede k plastickému modelu celé stavby IATCC (Národní integrované středisko řízení letového provozu). Vysvětluje mi, kolik budova stála (3,4 miliardy korun, z toho 1 miliardu stála stavba, zbytek jsou technologie) a jaké má zabezpečení, které je rozděleno na tři zóny, přístupné pouze na konkrétní oprávnění přes elektronickou kartu, a čítá 220 bezpečnostních kamer. Dozvídám se různé zajímavosti, například že dojezdový čas hasičů a policie je v řádu několika minut a kabely po objektu natažené by dosáhly z Prahy až do Bruselu.

Pokračujeme dál a bavíme se o práci řídících. Jim patří největší hala v celé budově, která má ještě jednu speciální vrátnici plnou detekčních přístrojů. I tou musíme projít, abychom se dostali alespoň nad řídící sál do návštěvnické galerie.

„Ten foťák mi podejte tudy,“ varuje mne ostraha u brány. Když se ptám proč, odpověď je jednoduchá: „Smazalo by vám to fotky.“

brána

Úspěšně zdoláváme poslední překážku a míříme nad srdce pevnosti. Můj hostitel pokračuje ve výkladu...

Řídící letového provozu

Co jsem se dozvěděl o jednom z psychicky nejnáročnějších povolání?

  • Stačí mít maturitu a skvělou angličtinu, ale také být odolný proti stresu a být týmovým hráčem
  • Nástupní plat: 60.000 korun
  • Plat před odchodem do důchodu až: 150.000 korun
  • Před prvním samostatným řízením probíhá dvouletý intenzivní a náročný výcvik
  • V průběhu práce prochází řídící četnými školeními a atestacemi, jeho schopnosti jsou pravidelně zkoušeny
  • Řídícím je k dispozici psycholog, i sám řídící je schopen svému kolegovi poskytnout psychickou pomoc
  • Řídící má při směně pravidelné pauzy, za tímto účelem je areál vybaven saunou, posilovnou, odpočívárnou, tenisovými kurty...
  • Jeden sektor v jednu chvíli vždy sledují dva řídící
  • Vše kontroluje vedoucí směny

V kukani

Tiskový mluvčí mne odvedl přímo nad „velín“. Stojíme v záhlaví vedoucího směny a dozvídám se, že poskytování letových provozních služeb v českém vzdušném prostoru je rozděleno fakticky do tří velkých částí. Podle toho jsou i rozdělena pracoviště v sále na středisko oblastní, které řídí letadla pouze přelétávající, a na středisko přibližovací, které vede letadla na přistání na letišti Praha. Poslední třetí středisko se nachází na řídící věži pražského letiště, kde řídící musí mít s letadly vizuální kontakt.

kukaň

„Nejdůležitější je uvědomit si, že jde o prostor nejen horizontální, ale i vertikální,“ říká pan Klíma, „abych vám to přiblížil, tak každé letadlo má kolem sebe takovou virtuální bublinu velikou v horizontálním směru deset kilometrů, ve vertikálním tři sta metrů, do které by mu neměl vstoupit žádné jiné letadlo. Jsme tady pro bezpečnost, a to je i naše heslo - bezpečnost především.“

To se samozřejmě děje a právě od toho tu máme řídící letového provozu, kteří zajišťují, aby se pasažérům ve vzduchu nestalo nic nepředvídatelného. „Když si to spočítáte, chvíli může být řídící odpovědný za bezpečnost i dvou tisíc lidí,“ dodává Klíma.

Perlička na závěr

Dříve bylo toto povolání čistě mužskou záležitostí, dnes ho ale vykonávají i ženy. Poměr je asi dvacet procent, tedy z deseti řídících jsou dvě ženy.

Zvládla byste odpovědnost řídící letového provozu?

Možnost%
Ano.12,5
Ne.87,5

Kam dál?

Přečtěte si zkušenost naší redaktorky, která okoštovala práci řídící letového provozu. Jak byla úspěšná? To se dozvíte už z titulku jejího článku...

   
20.10.2010 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Komentáře:

  1. avatar
    [1] átéčko [*]

    Pracuje tam jeden můj známýSml16

    superkarma: 0 20.10.2010, 13:19:50

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme