Reklama

Je to cosi jako novodobé zaklínadlo. Pečlivě se hlídá, srovnává se, často však vlastně ani netušíme, proč a jak. A právě to JAK se podle nejnovějších výzkumů jeví jako naprosto zásadní.

Naše vědomosti o lidské výživě se stále rozšiřují. Zatímco ještě v nedávné minulosti nás zajímalo především množství vitaminů a stopových prvků v potravinách, s rozvojem blahobytu ve vyspělých zemích se v hledáčku ocitl obsah cholesterolu, energetická hodnota a nyní také glykemický index. Souvislost je nasnadě: populace tloustne, a tak se hledá viník. Opravdu je to ale tak jednoduché?

Poznej svého( ne)přítele

Teorie glykemického indexu (GI) sahá do roku 1977, kdy se zrodila v laboratoři Davida Jenkinse. Tento odborník z Torontské univerzity zjistil, že různé potraviny obsahují různé sacharidy, které mají různou dobu rozkladu na jednotky glukózy. Hodnotu GI začal udávat v číselných hodnotách v rozmezí od 0 do 100, přičemž 100 je hodnota, která je přiřazena glukóze, s níž se při měření veškeré potraviny srovnávají.

Jak to funguje

Na základě rovnováhy. Jakmile sníme nějaké jídlo, začne se v trávicím traktu rozkládat na jednotlivé složky a uvolňovat je do krevního řečiště. Pokud zkonzumujeme potravinu „sacharidovou“, zvedne se nám hladina cukru v krvi, tzv. glykémie. Slinivka na to zareaguje uvolněním inzulínu, který přebytečný cukr z krve vyplaví (a uloží). A naše tělo dostane opět hlad na něco „sacharidového“.

Těžce získané číslo

Glykemický index nelze odvozovat od množství sacharidů ani jiných známých hodnot v potravině. Jedná se o číselný údaj, jímž se vyjadřuje účinek potraviny na zvýšení hladiny cukru v krvi. Stanovuje se pro každou potravinu zvlášť, přičemž zjišťování hodnoty GI probíhá na základě experimentálního měření. A právě způsob zjišťování se jeví jako velmi podstatný.

Doposud se využívaly výsledky měření GI australské The University of Sydney, která při zjišťování GI používala metodu jednoho měření každé potraviny - ráno nalačno.

Přední český diabetolog, doc. MUDr. Rudolf Chlup, CSc., který stál mimo jiné u vynálezu inzulinového pera, začal používat metodiku odlišnou - intenzivnější a tedy i pracnější: jeho měření probíhají na skupině osob, po dobu celého týdne a zkoumaná potravina se měří několikrát v různých částech dne. Je tedy jasné, že jeho výsledky se mohou od čísel univerzity v Sydney lišit.

Co aktivita, to pokrm s jiným GI

Každý, kdo se zajímá o zdravý životní styl, se jistě setkal se zjednodušeným návodem konzumovat spíše potraviny s nízkým glykemickým indexem. Z výzkumů a měření doc. MUDr. R. Chlupa, CSc., však vyplynulo, že různá výše glykemického indexu je vhodná k různé aktivitě. V reálu to tedy znamená, že před výstupem na Sněžku, před tréninkem, či jinou fyzickou aktivitou, si dáme potravinu s vyšším glykemickým indexem, abychom cukr dostali rychle do krve a měli dostatek energie. Naproti tomu k méně namáhavé práci u počítače či k večernímu lenošení u televize zvolíme raději potravinu s nižším GI, které hladinu cukru tolik nezvýší.

Nízký, střední, vysoký?

Všeobecně se potraviny dle glykemického indexu dělí do tří skupin: s nízkým, středním a vysokým GI. Orientační tabulky s danými hodnotami i rozdělením do jednotlivých skupin lze najít na internetu či v odborných brožurách. Mohou se však v závislosti na řadě proměnných faktorů (jako je zralost a odrůda ovoce či zeleniny, způsob úpravy, ale i tělesná konstituce a psychické a fyzické rozpoložení konzumenta) a metody měření lišit - a to někdy i dost výrazně.

Zříkat se ovšem nemusíte ani jedné skupiny - záleží na tom, kdy kterou potravinu a před jakou aktivitou sníte. Kromě toho, že potraviny s vysokým indexem jsou vhodné před fyzickými aktivitami, lze jejich glykemický index také „stáhnout“ kombinací s potravinami nesacharidovými, např. s bílkovinou, jako je sýr či jiný mléčný výrobek.

Ale pozor - ne všechny potraviny, které mají nízký GI, jsou pro náš organismus hodnotné a zdravé! Index tučného masa či sádla se rovná téměř nule.

Proč se neuvádí na všech obalech potravin?

osobni_vaha

Jednou z hlavních příčin je právě komplikovanost a s tím spojená finanční náročnost určování GI. Z důvodů zcela pochopitelných nestojí na špici zájemců o zjištění glykemického indexu svých produktů největší (a nejbohatší) výrobci cukrovinek, ale naopak ti, kteří zásobují trh potravinami tzv. zdravými. Mezi prvními u nás se o glykemický index ve svých potravinách začala zajímat například společnost RACIO, která navázala spolupráci s doc. Chlupem. Její výrobky, zvláště pak pufované chlebíčky, které jsou po energetické i nutriční stránce velmi vhodné k hubnutí, jsou postupně testovány týmem doc. Chlupa ve Fakultní nemocnici Olomouc. Výsledná zjištění jsou odlišná od těch australských, kde se testovaly pouze pufované chlebíčky rýžové, které skutečně mají GI vyšší. Nabídka pufovaných chlebíčků je však mnohem širší a vy si můžete podle svých potřeb vybrat například chlebíčky pšeniční nebo multigrain, jejichž GI je podstatně nižší.

Všeho s mírou

Ze všech uvedených skutečností vyplývá to, co platí pro téměř všechna dietní i životní pravidla, opatření a poznatky: při jejich dodržování bychom se měli řídit svým individuálním stavem, aktivitami, které hodláme realizovat, ale především zdravým rozumem...