Rodina

Nová studie: Skryté školné jde do statisíců

Vysoké školy už nejsou dávno zadarmo. I přesto se v Česku školné zatím oficiálně neplatí. Nová unikátní studie Institutu pro sociální a ekonomické analýzy zmapovala všechny poplatky, které musí studenti vysokých škol během studia zaplatit. Píšou o tom pondělní Hospodářské noviny (HN).

Školy vybírají například za přihlášku ke studiu, studentskou kartu ISIC, uznání předmětů z jiné školy, vyškrtnutí zapsaného předmětu, pozdější zápis do semestru, nebo třeba i promoci. Pokud student nepřetahuje dobu studia a na škole se "nepoflakuje", nejedná se o žádné astronomické částky. V průměru jde o tisíc korun za rok. Často však je suma výrazně vyšší. Student si totiž hradí náklady na kolej, stravu, učebnice a dopravu, což za měsíc představuje pět až sedm tisíc korun.

Další poplatky jsou už řádově vyšší. Školy vybírají za to, pokud si student přibere ještě druhý studijní program - od dvou do tří tisíc korun. A také pokud si prodlužuje studium. Tam se částky za semestr pohybují zhruba od 8 do 20 tisíc korun. "Je to jako s bankovními poplatky: pokud jsou roztříštěné, klient o nich ztrácí přehled. Pokud by už na začátku byla jasná cena, neměl by student pochyby," říká ekonom Daniel Munich.

Roztříštěné poplatky by tak v budoucnu mohlo nahradit školné. To bude i jedním z témat předčasných voleb.

Jste zastánce školného třeba místo vybírání často nesmyslných poplatků od studentů? Kolik vás stálo studium na VŠ?

   
20.07.2009 - Učení - autor: MediaFax

Komentáře:

  1. [24] VladkaZabka [*]

    Bohužel i s tímto člověk musí počítat. Mba titul něco stojí, ale ve výsledku je pro vás k nezaplacení. Já jsem teď ta nejschopnější manažerka u nás na firmě.

    superkarma: 0 05.03.2015, 08:20:57
  2. [23] FAXÍK [*]

    Chtěla bych se zeptat kolik stojí dítě měsíčně na vysoké škole ? Syn mi teď nastupuje na vysokou báňskou do Ostravy a já má strach jak to utáhnu? předem díky za odpověďi

    superkarma: 0 25.08.2009, 08:36:40
  3. avatar
    [22] Irad [*]

    Laura.xy — #20 Mohu se zeptat, jak by to podle tebe mohlo vyřešit školné?

    superkarma: 0 24.07.2009, 00:32:32
  4. avatar
    [21] lenagirl [*]

    nejhoší na tom je když pak nenajdou uplatnění ve svém oboru a s maturitou dělají různé práce,třeba i kopáče jenom aby vydělaly nějaké peníze na obživu je to ostuda

    superkarma: 0 23.07.2009, 09:10:30
  5. avatar
    [20] Laura.xy [*]

    Studium na VŠ není ani bez školného zadarmo a spousta lidí si jej prostě dovolit nemůže. Školné by to mohlo vyřešit - studentské půjčky by se přece měly začít platit až po dosažení určité mzdy. Teď to funguje tak, že něco dá stát a něco rodiče. Ale když rodiče nedají nic, tak máš smůlu... 

    Jsem zastáncem vybírání školného.

    Sml69

    1. na komentář reaguje Irad — #22
    superkarma: 0 22.07.2009, 12:07:20
  6. [19] lidicka [*]

    Myslím, že ty různé poplatky na studiu by stejně zůstaly - i kdyby se platilo školné, nevěřím tomu, že placením školného by se odbouraly...Akorát by se ještě více zatížil rozpočet rodin studentů. 

    superkarma: 0 21.07.2009, 11:15:48
  7. [18] meriamon [*]

    Pokud vezmu v úvahu, kolik peněz zaplatím za ubytování (privát, kolej v Brně je nesehnatelná), dopravu, MHD, knihy a další věci, které jsou ke studiu nezbytné, tak mi představa školného nahání husí kůži. Na to už prostě studenti z normálních rodin mít nebudou. Sml23

    superkarma: 0 20.07.2009, 22:06:49
  8. [17] 1011 [*]

    Platím roční školné 48000 kč ,ale to samozřejmě není vše.Dnešní vysokoškolák je drahý vysokoškolák a pro matku živitelku ...Sml22

    superkarma: 0 20.07.2009, 20:12:00
  9. avatar
    [16] Myškomedvídek [*]

    nikdo u nás na vš nechodilSml80

    superkarma: 0 20.07.2009, 19:08:46
  10. avatar
    [15] Irad [*]

    polla — #13 Moje máma měla dětsko na vysoké, dvě na střední - zvládali jsme to. Samozřejmě jsme si museli některé věci odepřít, na věci navíc bylo nutné jít na brigádu, ale nějak to šlo. Ale kdyby k tomu ještě přičetla "pár" tisíc na školné - jednou třem dětem na VŠ, tak myslím, že všichni bychom rozhodně studovat nemohli.

    superkarma: 0 20.07.2009, 16:48:21
  11. avatar
    [14] Irad [*]

    polla — #13 Středních je hodně - většinou v místě bydliště a náklady nejsou vždycky tak vysoké. Některé vysoké školy jsou na druhé straně republiky a pracovat při nich je dost problém (ne jen kvůli nedostatku práce). Neříkám, že nejsou obory, u kterých jde pracovat i přes týden a o víkendu nemusíš dodělávat věci do školy, ale jsou i takové, kde to prostě nejde.

    superkarma: 0 20.07.2009, 16:45:46
  12. avatar
    [13] polla [*]

    Irad — #9 kdo uživil dítě na střední, uživí ho i na vysoké. Vím o čem mluvím, živila jsem takhle 2. Ale je fakt, že to nemůže být rozmazlený mazánek s nataženou dlaní. Musí se taky přičinit samy a nemůže se předpokládat, že budou na víkendy jezdit domů. O víkendech se prostě chodí do práce. Druhá pravda je, že je nutné studovat v Praze nebo v Brně. Tam se dá práce sehnat. Při studiu například v Ústí je to nereálné.

    1. na komentář reaguje Irad — #14
    2. na komentář reaguje Irad — #15
    superkarma: 0 20.07.2009, 16:38:18
  13. [12] Anime Otaku [*]

    SStream — #11 Tak to hodně štěstí. Já si vybrala školu v místě bydliště (naštěstí jsem měla tu možnost) takže některé náklady nejsou tak hrozné - například ta doprava

    superkarma: 0 20.07.2009, 16:37:56
  14. avatar
    [11] SStream [*]

    Myslím si, že to není jen o vysokých školách...   od 15 let jsem po odpolednách pracovala, abych měla peníze na dopravu do školy (2500 tis. měsíčně), kino, divadlo, výstavy apod. - organizováno školou, účast povinná (cca 600 měsíčně), a 5000 na každý rok (výlet, turisťák, lyžařský kurz). Chtěla jsem jít na mezinárodní právo. Když mi maminka spočetla, na kolik by mě vyšly koleje, různé poplatky se studiem spjaté, vzala v potaz, že bych jezdila jednou za měsíc domů, byly jsme na jejím platu. Mno. Po 10 letech se vracím do školních let a připravuji se na přijímací zkoušky. Tak mi držte palce Sml16

    1. na komentář reaguje Anime Otaku — #12
    superkarma: 0 20.07.2009, 15:38:45
  15. [10] Anime Otaku [*]

    vladka006 — #6 Tak to mám štěstí, nám skripta nikdo nenutí. Naše učitelka na účetnictví nám dokonce poradila, že její skripta běhají na internetu a jako xeroxová kopie mezi studenty, aby sme je nemuseli kupovat (stojí asi 500kč). Jinak se u nás v Liberci kupují skripta ve skriptárně a ne od přednášejcích.

    Jinak s těmi poplatky se to nevyřeší. Budeme platit školné + k tomu poplatky. Kromě toho existují i nejrůznější stipendia, která umožňují studovat i lidem z chudších poměrů. Jen si holt nesmi peníze rozházet za chození do hospod a nekonečné chlastačky... Jinak souhlasím s poplatky za prodloužení studia bez závažného (např. zdravotního) důvodu. Když je někdo flákač, tak ať nestuduje nebo platí...

    superkarma: 0 20.07.2009, 15:25:18
  16. avatar
    [9] Irad [*]

    Do školného se přece nebude počítat doprava, ubytování, strava, skripta apod.

    Odemětobě — #1 Tihle lidé si obvykle neberou půjčky na mobily apod. Pak je tu také skupina, co nemá nárok na sociální dávky, ale školné už by také neunesla. Z mého pohledu to znepříjemní život spoustě lidí, kteří jenom kvůli finančním důvodům studovat nebudou moci (i v dnešní době takoví jsou, co musí jít do práce po střední, protože vysokou by neutáhli).

    Goldenhair — #8  Souhlasím, neodpodnou, jenom přibude jeden nový - vyšší.

    1. na komentář reaguje polla — #13
    superkarma: 0 20.07.2009, 15:21:28
  17. [8] Goldenhair [*]

    pochybuju, že když se bude platit školné, že odpadnou ostatní poplatky Sml68

    mně stálo hlavně hodně nervů s některýma profesorama, na peníze tak kolem 10-15 tisíc i s dopravou

    1. na komentář reaguje Irad — #9
    superkarma: 0 20.07.2009, 14:34:10
  18. [7] madam [*]

    Jsem starší ročník,takže za vysokoškolské vzdělání jsem neplatila. Sml59 Sml16

    superkarma: 0 20.07.2009, 13:48:12
  19. avatar
    [6] vladka006 [*]

    Tak já na VŠ chodila při práci, protože matka samoživitelka by mi studium na veřejné škole platit nemohla. A jelikož bych do školy z naší vesnice denně dojížděla, nezbylo by mi moc času na brigády. Ta škola stála dost peněz. Právě ty poplatky a také skryté úplatky učitelům. "Milí studenti, mám tu pro vás skripta za 1000 Kč, 1000 Kč pro vás pracující není mnoho, že? A určitě chápete, že kdo si skripta koupí, bude výborně připraven na zkoušku/zápočet, nebudu ho tedy zbytečně trápit otázkami a sami si vyberete téma, které vás z mých skript zaujalo. Tady máte málo kvalitní okopčená skripta za tisíc Kč, prosím napište jméno a podepište se, kdo si skripta koupí." A to bylo tak 5 předmětů za semestr. Kdo si skripta nekoupil, měl peška a u zkoušky neprošel. Jelikož nás ve třídě bylo 60 a alespoň 40 studentů si skripta koupilo, tak si pan učitel přišel na slušné peníze.

    1. na komentář reaguje Anime Otaku — #10
    superkarma: 0 20.07.2009, 12:39:46
  20. avatar
    [5] Odemětobě [*]

    Co je tedy rozumnější? Zadlužit se a vystudovat nebo vzdát studium protože na něj nemám? Zahodíme spoustu talentů z chudších rodin? My si budeme sakra muset přitáhnout opasky. Děláme to proto,že dát dětem vzdělání považujeme za prioritu.

    Jak už jsem psala-rozseknout otázku školného se nikomu nechce, proto se neřeší ani ty různé poplatky.

    superkarma: 0 20.07.2009, 12:02:37
  21. avatar
    [4] Dájka [*]

    Jo a rodina a děti se mi do toho nevešly vůbec...

    superkarma: 0 20.07.2009, 11:39:52
  22. avatar
    [3] Dájka [*]

    Odemětobě — #1 Ještě jsem ale nečetla, že by to někdo rozumně dotáhnul dokonce. Když se zavede školné, odpadnou na VŠ administrativní poplatky? Pokud bude půjčka na studium, jakým způsobem a kdy se bude splácet? Takový lékař, a studium medicíny není zrovna nízkonákladové, nastoupí někde do špitálu s mizerným platem nebo bude rád, když bude mít místo na dobré klinice se smlouvou na 0,1 úvazku (ovšem práce na celý) a několik let bude makat, aby složil první a druhou atestaci a mohl konečně samostatně pracovat jako odborník. Počítám-li dobře, bude mu v tu dobu, pokud je to fakt borec, přes třicet let. No, buď má movité rodiče, kteří pomohou (no, ale to by si asi nebral půjčku na studium, že) nebo půjde bydlet pod most, protože na bydlení mu už žádná banka nepůjčí.

    Tihle lidé pak udělají cokoliv, aby dostali práci, takže se z nich rekrutuje skupina velmi loajálních zaměstnanců, co budou drže hubu a krok aby o tu práci nepřišli. Bude tímpádem právě skrz práci velmi snadno vydíratelný.

    Pak má ještě možnost nestudovat medicínu a dělat něco úplně jiného, čím se uživí i bez rodičovské pomoci do začátku. Pravda, i to je řešení...

    superkarma: 0 20.07.2009, 11:38:48
  23. avatar
    [2] dazou [*]

    neni to preci jen na vysoky, i na stredni, zakladce dokonce ve skolce se plati. tak co?

    clanek malinko o nicem, jako ty skvely amricky studie, ze kdyz clovek malo spi, tak je druhy den min vykonny a unaveny Sml80

    superkarma: 0 20.07.2009, 09:19:39
  24. avatar
    [1] Odemětobě [*]

    dcera má za sebou 2 roky VŠ, syn nastupuje v září na lékařskou fakultu ve 250 km  vzdálené Praze. Takže vím, že studium není zadarmo a je jedno, jestli platíme poplatky nebo školné. Školné je otázka politická, národ je zvyklý na školství zadarmo, zdravotnictví zadarmo... a ta vláda, která prosadí školné si pod sebou uřeže větev.Proto se do něj nikomu nechce. Osobně jsem pro. U sociálkně slabých studentů to vidím takto: dneska mu banka úvěr na studijní náklady nedá.Musí si přivydělat na brigádách-ne u všech oborů je to časově možné. Když nemají rodiče finance, tak dítě na VŠ nejde a hledá si práci. Pokud bude existovat půjčka na studium, má pak čkověk šanci na lépe placenou práci a dluh snadněji splatí. Takové ty argumenty že budou začínat život s dluhem neuznávám, protože když si lidi můžou brát hotovostní půjčky na mobily a dovolené a vánoční dárky, tak můžou i na vzdělání.

    1. na komentář reaguje Dájka — #3
    2. na komentář reaguje Irad — #9
    superkarma: 0 20.07.2009, 09:05:12

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme