Bulvár

Nikdo nesmí zabít jiného člověka!

Když jsem byla ještě malá, měla jsem velice revoluční smysl pro spravedlnost. Přesně si pamatuji, jak jsem horovala - „oko za oko, zub za zub". Zabil jsi někoho - ať tě taky zabijí, zasloužíš si to. Dokonce jsem si představovala, že jsem král, vládnu celé Zemi a nastolím tu naprostou spravedlnost - bez zločinů, válek, nespravedlnosti. To se nám pak bude bezva žít...

Jak jsem ale rozum brala, zjistila jsem, že spravedlnost a vina a zločin se dá nazírat z několika hledisek - ne každá vražda je taková, jak se zdá, ne každé provinění je takové, jak ho zrovna my vnímáme.

Určité věci se zdají jiné z pohledu oběti, z pohledu vraha, z pohledu pozůstalých, z pohledu přihlížejících. Protože ten viník je také člověk... má svou duši, své Já, své svědomí, své tužby, pravdy, chápání světa, své utajené křivdy uvnitř sebe... a my - kteří jsme mu život nedali - mu ho nemůžeme ani brát.

NIKDO nesmí zabít jiného člověka - ať jako úkladný vrah nebo jako vykonavatel rozsudku... nikdo... protože to je také vražda... a hodně promyšlená.

Spousta lidí by se mnou určitě nesouhlasila... to vím, neboť toto mi říci někdo před pár lety, hodně bych se rozhorlila, snesla spoustu argumentů, proč ano... proč popravit!!!

Teď to ale vidím jinak. Nikdo nemá právo život druhému člověku vzít... a proč by to také dělal - lidé vymysleli jiné tresty. Samozřejmě v rámci ochrany ostatních slušných" je potřeba nebezpečného člověka izolovat, opravdu ho potrestat odnětím svobody... zde bych se možná přimlouvala za delší dobu izolace... a častěji bych udělila doživotní trest... také bych byla za pracovní tábory, kdy by si vězni museli vydělat na svůj pobyt za mřížemi...

Ale nezabíjela bych. Za prvé pro to, co jsem již řekla - nikomu jsme život nedali, nesmíme ho tedy brát. Za druhé, trest smrti je trest nevratný - i když po čase zjistíme, že odsouzený nebyl viníkem, popravedného již nevzkřísíme... a za třetí... smrtí je vše příliš brzo odbyto... daleko lepší a účinnější je nechat odsouzeného, aby použil své svědomí, aby v něm volalo, aby za života zjistil, čeho se to vlastně dopustil... a aby se třeba dokázal omluvit poškozené rodině, pozůstalým. Aby litoval svého činu... dovolit mu, aby došel ve svém vývoji tak daleko. Samozřejmě nejsem idealista, abych si myslela, že KAŽDÝ dojde tak daleko. Ale dát šanci.

Protože o to, podle mne, jde. Aby člověk zjistil a uvědomil si, že tímto způsobem - třeba vraždou - nelze řešit problémy...Tím, že odsouzeného zbavíme života - vezmeme mu možnost napravit se... pochopit, jak správně žít... co je špatné a co ne...

A ještě se mi zdá, že kývnutím a podporováním poprav se jako lidé degradujeme na úroveń toho, kdo je schopný zabít...

Dokonce vím i to, že kdybych byla obětí nebo pozůstalým zavražděného, tento můj postoj by se nezměnil - přála bych si ale samozřejmě řádný a dlouhý trest ve vězení... ale ne smrt.
 
O Husajnovi se vyjadřovat nebudu, zde jde o politiku... o mocenské boje, to už je úplně o něčem jiném.
 
S pozdravem Barčaa


Děkujeme za zajímavý názor.

Nemohu říct, že bych s ním přímo nesouhlasila - spíš vznesu pár otázek k další diskusi:
Co když nejsme schopni zabezpečit (a to někdy nejsme), že vrah, který bude s vysokou pravděpodobností znovu zabíjet, neuteče z vězení? Co když tím, že ho odmítneme zabít", nakonec způsobíme smrt dalších lidí, které zavraždí?

Jistě by bylo skvělé, kdyby vězni, především ti uvěznění na dlouho, mohli pracovat - oni leckdy i chtějí - ale práce pro ně není - to je fakt. Nikdo nechce zaměstnávat vězně. Co tedy s lidmi, odsouzenými na doživotí - mají jídlo, jisté pohodlí, střechu nad hlavou - a to všechno za to, že spáchali zločin. Zatímco jiní, kteří nic neprovedli, mrznou na ulici a hladoví...

A zkusme odmítání trestu smrti vztáhnout na země, jako je Irák - země, kde lidé žijí i umírají často v otřesných podmínkách, ve vězení nebo mimo něj - doživotí v přeplněné věznice, bída a hlad, nebo popravit nejtěžší případy" a pro ostatní pak bude víc místa?

Co Vy si o tom myslíte, ženy-in? Napište mi své názory na redakce@zena-in.cz!

   
05.01.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [52] edith1975 [*]

    souhlasím s autorkou příspěvku, taky jsem jako dítě byla hrozně moc spravedlivá a postupem věku tolerantnější. Ale když si to vezmu tak, že by někdo zabil někoho v mé rodině, požadovala bych také smrt.

    superkarma: 0 07.01.2007, 14:18:58
  2. avatar
    [51] Exupery [*]

    Naprosto souhlasím s autorkou článku a musím tedy říct, že je mi docela smutno když čtu reakce čtenářek na většinu těch dnešních článků Na to že jsou to většinou ženský.... Vždycky jsem myslela, že tak radikální bývyjí spíš chlapi.

    superkarma: 0 07.01.2007, 13:39:14
  3. avatar
    [50] mirienka [*]

    Ještě něco, tohle je vlastně důležitá prevence. Každé zlo má někde nějaké kořeny na které žádný "postřik" nestačí. To, co už se stalo - potrestat, ano, ale smrt ne. Daleko těžší podmínky ve věznicích, vydělat si na sebe a tak podobně, bez možnosti telefonu, internetu a prostě vymožeností, které jsou dostupné na svobodě. Jen občas informovat, jaké to tam venku vlastně je. Ne tam žít jako na nějakém soustředění, rekreaci.

    superkarma: 0 07.01.2007, 11:47:20
  4. avatar
    [49] mirienka [*]

    vora: sebeobrana - to je něco jiného. Stát se může cokoli. I já můžu někdy udělat něco takového když bych se bránila, nevím. Nebo nešťastná náhoda - i když nic není náhoda. Stát se může cokoli, ale nikdo nemá právo rozhodovat o životě a smrti jiného člověka - to nezměním!
    A výchova? Odmítám diktaturu a metodu přikazovací. Vychovávat by měl příklad, pochvala a povzbuzení v tom dobrém. Jak může vychovat slušného člověka např. hulvát, hrubián a omezenec, když jeho žebříček hodnot je hodně pošramocený. A jinak - i lidé s velmi nízkým IQ jsou schopni lásky a dokáží ji rozdávat svému okolí. Jen ji musíme umět přijímat. Co kolem sebe často vidíš? Postižení, jiná barva pleti - co můžeš čekat od dítěte, které pozoruje dospělé kolem sebe a vidí často posměch a opovržení jen proto, že tito lidé jsou jiní. Není už tohle zárodek zla, které se často rozvine nad únosnou mez? Kde je tolerance a úcta k druhým? Odráží se to i v chování k našim předkům. Co si může myslet dítě, když slyší dospělého "ta bába, ten dědek" v tom velmi hanlivém projevu s absolutní neúctou a neláskou. Už se opakuji, ale stále vidím hlavní vinu ve výchově, příkladech a morálních hodnotách. Mít rád sebe - velmi dobře, ale nezapomínat přitom mít rád i ostatní. Každý má právo na kvalitní život. Hlavně dobrými příklady pracovat na tom, aby se žebříček hodnot stal zase takový, jaký by měl být.

    superkarma: 0 07.01.2007, 11:16:56
  5. avatar
    [48] vora [*]

    mirienka: nikdo nesmí zabít jiného člověka - ani v sebeobraně?, nikdo nemá právo zasahovat do osudu jiných lidí - a co je výchova? co sociální pracovnice? Pak mi ovšem vysvětli, co je právo a co je osud.

    superkarma: 0 06.01.2007, 18:25:10
  6. avatar
    [46] mikule [*]

    mám jiný názor

    superkarma: 0 06.01.2007, 08:28:30
  7. avatar
    [45] mirienka [*]

    Oprava - zpřísnila tresty

    superkarma: 0 05.01.2007, 23:04:23
  8. avatar
    [44] mirienka [*]

    Nemůžu si to odpustit - mělo by být napsáno velkými písmeny "NIKDO NESMÍ ZABÍT JINÉHO ČLOVĚKA". Jinak se sám stává vrahem, ať je jeho důvod jakýkoli. Nikdo nemá právo zasahovat do osudu jiných lidí. zVelmi bych spřísnila tresty - podle závažnosti, pochopitelně. A za tímhle názorem STOJÍM!

    superkarma: 0 05.01.2007, 23:03:13
  9. [43] Martíšek [*]

    velmi dobře,souhlasím

    superkarma: 0 05.01.2007, 22:37:04
  10. avatar
    [41] lenagirl [*]

    superkarma: 0 05.01.2007, 18:22:08
  11. avatar
    [40] Kaylie [*]

    naproasto souhlasím a ztotžňuji se s tímto názorem. Pokud je trest smrti po právu, stejně to podle mne tím nekončí, je tu ještě jiná spravedlnost.

    superkarma: 0 05.01.2007, 16:19:59
  12. avatar
    [39] mirienka [*]

    aiša: stejně trestu nikdo neujde, jen teď to má jakoby lehčí.

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:17:12
  13. avatar
    [38] aiša [*]

    na jednu stranu trest smrti je pro zločince určité vysvobození ale zase živit ho né prostě mu znepříjemnit tres na doživotí aby si to užil

    superkarma: 0 05.01.2007, 14:10:05
  14. avatar
    [37] mirienka [*]

    xjannickax: jen se neboj, na každého jednou dojde a věř, že to nebude mít vůbec lehké.

    superkarma: 0 05.01.2007, 13:43:31
  15. avatar
    [36] mirienka [*]

    Nevím. Těžko se rozhodnout. Nejsem pro trest smrti, protože si myslím (jako pisatelka), že nikdo nemá právo brát druhým život. Z jakéhokoli důvodu. Však se každému vrátí to, co sám dělá. Jen to někdy trvá delší dobu. Každý agresor je v podstatě strašný slaboch a zbabělec. Sílu mu dává jen vědomí své moci.

    superkarma: 0 05.01.2007, 13:42:19
  16. avatar
    [35] xjannickax [*]

    někoho svědomí nebude tížit nikdy

    superkarma: 0 05.01.2007, 13:34:05

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [34] monca13 [*]

    téměř stejný názor jako má tážící se Ivana jsem stručněji napsala pod redakční článek o trestu smrti

    superkarma: 0 05.01.2007, 13:16:44
  2. avatar
    [33] lilithheta [*]

    ZUTOJAMA: Však na ty se také vesměs pohlíží jinak než chladnokrevné. Je rozdíl vraždu naplánovat nebo udělat v šoku nebo jako sebeobranu. Dokonce jsem si myslela, že v sebeobraně to ani není kvalifikované jako vražda - zkrátka čistý trestní rejstřík.

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:53:01
  3. [32] Majka [*]

    vora: taky mám takový pocit

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:40:41
  4. avatar
    [31] Maši [*]

    Jsem pro trest smrti a i ta se mi zdá v některých případech velice mírná...Když dokáže nějaký hajzl k smrti utýrat malé , bezbrané dítě těmi nejhoršími možnými způsoby, nejenže bych ho okamžitě k smrti odsoudila, ale hlavně ke stejné smrti, jakou přivodil tomu dítěti...

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:39:35
  5. avatar
    [30] fodorka [*]

    zcele uplne souhlasim s Barcaa, mluvi mi z duse

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:23:48
  6. avatar
    [29] honuska [*]

    vora: přikláním se k vašemu názoru

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:07:08
  7. [28] FAXÍK [*]

    Vrah je člověk,ale pro společnost hodně nebezpečný!!

    superkarma: 0 05.01.2007, 12:06:21
  8. avatar
    [27] Subinka [*]

    Nikdo nesmí zabít jiného člověka! jasně to je bez diskuze..

    Ale zrudu? To je temer obcanska povinnost

    superkarma: 0 05.01.2007, 11:40:51
  9. avatar
    [26] peetrax [*]

    já jsem pozůstalá zavražděného. Kromě strýce dotyčný brutálně zavraždil dalších x lidí. Když jsem pak v televizi viděla, jak se tomu všemu do kamery směje, tak ... Těžko říct, jak ztrestat někoho takového... I přes to, co se stalo, jsem proti trestu smrti...

    superkarma: 0 05.01.2007, 11:30:38
  10. avatar
    [24] novinka [*]

    Jsem taky pro trest smrti, pro ty kteří někoho zavraždí...bez pardonu. Přesně jak to píše Lendinka..soud ho odsoudí, a on si bude vylehávat ve vězení a my na něj budem dělat.

    superkarma: 0 05.01.2007, 10:58:35
  11. avatar
    [23] floo [*]

    co se týká podmínek v našich věznicích, tak potom je to opravdu směšné a pro osoby vraždící úkladně či brutálně bych volila trest smrti, ale třeba v takovém Thajsku - tam bych raději přála vězení než smrt, aby si to pěkně vychutnali - jak dlouho tam asi takový vězeň přežije?

    superkarma: 0 05.01.2007, 10:54:19
  12. avatar
    [22] pastel.ka [*]

    jitkamarsalkova: souhlasím...

    superkarma: 0 05.01.2007, 10:51:15
  13. avatar
    [21] vora [*]

    s trestem smrti nesouhlasím. Ale kdyby někdo ublížil záměrně mým nejbližším? Mám vážné obavy, že by ve mně probudil mé atavistické sklony a byla bych nekompromisní: zub za zub.

    superkarma: 0 05.01.2007, 10:38:06
  14. avatar
    [19] ZUTOJAMA [*]

    Myslím si že opravdu někdy se stane z člověka vrah nechtě a to třeba v sebeobraně (týrané manželky ,jejich děti.)Na to by se mělo pohlížet jinak než na ty co plánují vraždu a jsou chladnokrevní jenom pro svůj zisk.Těm bych to přála.

    superkarma: 0 05.01.2007, 10:21:13
  15. avatar
    [18] Věrulinka [*]

    Barčaa:kdfyž Ti zavraždí dítě Tvoje,budeš také tak benevolentní?
    On může vrah?Ne trest smrti,bez hledání nějakých omluv.

    superkarma: 0 05.01.2007, 10:19:43
  16. avatar
    [17] Lendinka [*]

    Jistě on buda v teple ve vězení odpočívat a my to všechno budeme platit,ne?Dělat dnes namusí a za čas ho za vzorné chování pustí!Ne, jsem pro trest smrti.

    superkarma: 0 05.01.2007, 10:16:35
  17. avatar
    [16] dzijana [*]

    myslím,že masový vrah,pedofil a sadista svědomí nemá,tak se ani ve vězení kát nebude.

    superkarma: 0 05.01.2007, 10:08:35
  18. [15] jitkamarsalkova [*]

    Já si myslím, že za úkladnou, planovanou vražbu, kdy umírající dlouho a strašně umíral, by asi ten provaz zasloužil

    superkarma: 0 05.01.2007, 09:57:44
  19. avatar
    [14] Ryta [*]

    evusche: no to je vidět jak to s naším vězením vypadá - svým způsobem se tam mají lidé lépe než chudáci bezdomovci co mrznou venku a dokonce ani nájem si neplatí je to fakt děs. Pro ty těžké zločince bych trest smrti zavedla a vůbec bych o tom nepřemýšlela a nebo fakt ty galeje, ale to je zase otázka kde by mohli dělat pááč kamenolomů tady moc nemáme a šachty se pomalu zavírají a navíc jsme národ úplatnejch takže si myslím, že polovina těch věznů by byla venku dřív než by si stačila vzít do ruky krumpáč

    superkarma: 0 05.01.2007, 09:55:48
  20. avatar
    [13] vlcice [*]

    Moc pěkně napsáno. Jako nevěřící člověk s tím souhlasím.
    Smrtí se život mrtvým nevrátí. Navíc je to útěk před veškerým utrpení světa a před vlastní zodpovědností za své činy. A pro nevěřícího to samozřejmě znamená, že vrah sice už nemůže po smrti cítit radost, ale ani smutek. Pozůstalí však po celý zbytek života budou pociťovat bolest ze ztráty svých blízkých, kteří zemřeli rukou vraha. Tak kdo na tom bude lépe? Mrtvý vrah nebo pozůstalí? Navíc vrah před svou smrtí ani nemá dost času si uvědomit špatnost svých činu a litovat jich.
    Nebylo by tedy daleko účinější a spravedlivější, kdyby vrah byl v izolaci ve velmi skromných podmínkách a každý den tvrdě makal pod přísnou rukou dozorce? Byl by to pro něj těžký život a právě tak by mohl pocítit následky svých vražd a mohl jich litovat. Ale když bude mrtvý, tak ty následky už nikdy nepocítí.
    Pro věřícího je však trest smrtí spravedlivým trestem, protože po smrti člověka čeká trest Boha. Může to být peklo, očistec, převtělení do určitého zvířete....apod. Lidé věří, že tyto tresty jsou dost přísné na to, aby vrah pocítil následky svých činů a litoval jich. A možná, že v příštím životě se narodí jako dobrý člověk.
    Takže hodně záleží na úhlu pohledu.

    superkarma: 0 05.01.2007, 09:54:44
  21. avatar
    [12] Z_U_Z_U [*]

    Nad trestem smrti jsem hodně uvažovala. V dnešní době kdy útěky z vězení jsou prakticky na denním pořádku, kdy justice je často slepá a člověk se bojí dítě na minutku spustit z dohledu je těžké říct že nejsem pro trest smrti. Byla bych pro to, aby těžké zločiny za které hrozí trest smrti soudily dva soudy nezávisle na sobě, na trest smrti bych dala rok odklad ve vězení, během kterého by byl případ ještě jednou prošetřen jinými vyšetřovateli. Na druhou stranu když se podíváte na to kolik vrahů se dostane na svobodu a vraždí znovu, často děti, myslím si, i když to asi bude znít hodně krutě, že by bylo podstatně menší procento nespravedlivě odsouzených než těch, kteří zabijí recidivisté a když to hodně zevšeobecním, v obou případech jde o nevinné oběti.

    superkarma: 0 05.01.2007, 09:52:09
  22. avatar
    [11] evusche [*]

    Ryta: jo,Čermáková dostala tři roky, ale když byla ve vazbě, tak vlastně byla tady někde v Litoměřicích. Nevím, jak se to mohlo stát, ale normálně seděla a chlastala v Kalichu (hospoda)...
    Umučit! Ne píchnout injekci, dát provaz kolem krku, ale když už teda trest smrti, tak opravdu umučit

    superkarma: 0 05.01.2007, 09:50:24
  23. [10] standa1 [*]

    Ani já s tím nesouhlasím. Zavřít někoho za třeba masovou vraždu do vězení není řešení. Všichni, i ti pozůstalí po obětech, na vraha svými daněnmi platí, platí mu ubytování, stravu, pobyt, TV, a další. Takže nejen, že ztratili blízkého, ale ještě tomu, co to způsobil, připlácejí na jeho život. Není to absurdní? A s možností pracovat v době pobytu ve vězení to všichni víme, že to skoro není možné. Aby si odsouzený třeba pobyt odpracoval.

    superkarma: 0 05.01.2007, 09:48:47
  24. avatar
    [9] evusche [*]

    Já s trestem smrti nesouhlasím, jsem pro pořádný galeje, ale jak jsem už napsala pod jiným článkem. Dneska se maj vězňové moc dobře. A proč? Právě proto, že se na ně hledí jako na každýho jinýho člověka, ale aby byl od něho klid, tak ho dáme do věznice, kde bude mít svou postel, televizi, různé "kroužky tvoření" atd. atd. To mi přijde postavený na hlavu.

    superkarma: 0 05.01.2007, 09:48:29
  25. avatar
    [8] Ryta [*]

    pardon viset

    superkarma: 0 05.01.2007, 09:45:51
  26. avatar
    [7] Ryta [*]

    Taky nejsem zrovna pro trest smrti, ale u některých případů bych ty zločince natahovala na skřipec sama. Jsem z Kladna a zrovna kousek nad domem kde bydlím srazil ten 21 letý (rom) 14-ti letou holčičku a poté odcestoval do Anglie jako by se nechumelilo . Tohodle maladíka bych pověsila taky a co taková čermáková??? Ta by měla vyset taky a co se jí stalo? Dostala 3 roky někdy mi ta spravedlnost přijde dosti nespravedlivá

    superkarma: 0 05.01.2007, 09:45:05
  27. avatar
    [6] lilithheta [*]

    Žábina: Kolik let pak za to dostala ta matka? Předpokládám, že větší pálku, než ten zastřelený.

    superkarma: 0 05.01.2007, 09:44:22
  28. avatar
    [5] lilithheta [*]

    Tak s tímhle nesouhlasím, dotyčnému taky nikdo nedal právo vzít oběti život (mnohdy brutálním způsobem narozdíl od smrti injekcí). Je jasné, že není vražda jako vražda. Občas bych řekla spíš "služba společnosti" - když manželka zabije v sebeobraně kreténa, který ji mlátí, znásilňuje a zkouší to i na svoje děti, narozdíl od pedofila, který znásilní dítě a pak ještě sadisticky zabije.
    V našich podmínkách jsem spíš pro trest smrti (v ojedinělých případech, např. manželé Stodolovi), vyjde to levněji, než pak dotyčné doživotně živit ze svých daní a o jejich sebespytu bych přehnané představy neměla. Bohužel nevěřím, že v našich přehnaně humánním prostředí by bylo možné vytvořit pracovní tábory (tvrdé galeje). V tom případě, kdy by i smrt byla pro dotyčné snesitelnější, bych přirozeně hlasovala proti trestu smrti, ať jdou makat.

    superkarma: 0 05.01.2007, 09:43:02
  29. avatar
    [4] veet [*]

    oko za oko , zub za zub...to podle mě není nejlepší filozofie...smrt někoho dalšího rozhodně ničemu nepomůže...měl by za své činy trpět...ale taktéž né ve věznicích se vší pohodlností.Nejlépe nějakými těžkými pracemi,které by byly prospěšné pro celou společnost...

    superkarma: 0 05.01.2007, 09:40:44
  30. avatar
    [2] Žábina [*]

    souhlasím, ale myslím že nemůžeš vědět jak by ses zachovala, kdyby někdo zabil někoho tobě blízkého
    viděla jsem film kde jeden muž zabil dítě, matka toho dítěte sledovala celý proces s ním a když měl být teď už nevím jestli úplně propuštěn pro nedostatek důkazů nebo dostal jen nějaký směšný trest vzala spravedlnost do svých rukou...sehnala si pistoli a při odchodu ze soudní síně ho zastřelila

    superkarma: 0 05.01.2007, 09:37:37

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme