Reklama


Některá rozhodnutí není vždy dobré ihned realizovat. Je vhodné si pokaždé připomenout "heslo": dvakrát měř, jednou řež. To platí i v případech, kdy se po dlouholeté nečinnosti rozhodnete udělat něco pro své zdraví pohybem a ze dne na den se přihlásíte do kurzu aerobiku.

 

„Dlouho jsem před kamarádkami hovořila o tom, jak je hrozné, že vůbec necvičím, že na to doma nemám náladu, až mne jedna pozvala na hodinu prý mírného aerobiku. Vůbec jsem nepřemýšlela, a hned jsem se toho chytla. Proč to odkládat, začnu hned. Sice jsem od půlky hodiny jen zlehka kopírovala cvičitelku, ale chtěla jsem podpořit svoji vůli a vydržela jsem až do konce. Večer jsem padla do postele, ráno se sotva dobelhala do práce, odkud mne vezla sanitka, protože jsem tam zkolabovala. Doktoři mi tak příšerně vynadali, že jsem z nějakého aerobiku vyléčená,“ říká paní Dáša, 43 let. Dáša měla a má sedavé zaměstnání, léta necvičila, ani nechodila plavat, takže fyzická kondice byla na bodě nula.

 

Pustit se naráz do cvičení je stejné jako se vším, do čeho se člověk pustí poprvé (nebo po dlouhé době). Když se rozhodnete pro skok padákem, také rovnou neběžíte realizovat tento odvážný nápad ze střechy nejbližšího domu.

 

Po letech nečinnosti je třeba tělo na pohyb připravit. Nejprve je rozhýbat, uvolnit a protáhnout ztuhlé a zkrácené svaly, poté začít mírně posilovat. „Pokud se rozhodnete cvičit, a přitom jste léta nic takového nedělali, je vhodné začít plaváním. Plavání aktivuje všechny svaly, klouby jsou nadnášené vodou. Zde opravdu nemůžete nic zkazit,“ říká fyzioterapeutka Gabriela Hájková a dodává: „Též doporučuji pro začátek rychlou chůzi, která tolik nezatěžuje kyčelní klouby.“

 

Pokud se do cvičení nechcete pustit sama, je vhodné vyhledat hodiny vedené zkušenými lektory. „V mnohých fitcentrech pořádají hodiny zdravotního cvičení, kde uplatňují prvky paní Mojžíšové. Pro začátky je vhodná i jóga,“ vysvětluje paní Hájková. Pokud jste po porodu a netroufáte si na výkonostní cvičení, neváhejte i nadále docházet například do hodin cvičení pro těhotné, nebo si právě najděte hodinu zdravotního cvičení.

 

Velmi šetrným cvičením je tai-či. Tradiční čínské cvičení, kterým si uvolníte klouby a protáhnete šlachy i svaly, vám pomůže rovněž zdokonalit pohybovou koordinaci. Jedná se o soustavu cviků, prováděné pomalými pohyby, kterou zvládne každý začátečník.

 

Držíme vám pěsti při výběru toho správného cvičení, které vám napomůže k lepšímu každodennímu životu.