Vynechání svačiny vede k nedostatku energie, k nízké koncentraci ve škole a může přispívat k obezitě.

 

Podle doporučení odborníků by se měl správný jídelníček dětí skládat z pěti až šesti jídel denně, z nichž dvě jsou zvláště důležitá - snídaně a dopolední svačina.

Začátkem každého dne by měla být vydatná snídaně. Přes noc se sice děti nehýbou, ale organizmus spotřebovává energii na např. udržení tělesné teploty nebo srdeční akce atd. Snídaně by proto měla tvořit 20 až 25 % celkového denního příjmu energie. Rodiče si sice nutnost dětských snídaní uvědomují, bohužel v mnoha rodinách hraje proti snídani ranní stres, nedostatek času i fakt, že často nesnídají ani sami rodiče. Děti návyky rodičů potom samozřejmě kopírují. Podle průzkumu stravovacích zvyklostí doma nesnídá celých 58 % školáků!* Zapomeňte tedy na spěch a raději vstaňte o půlhodinku dřív, abyste se s dětmi řádně nasnídali.

(*Výsledky průzkumu "Tajemství školních svačin" z roku 2006, více na www.vyzivadeti.cz).  

Stejně důležitá je také školní svačina. Ukázalo se, že 17 % dětí pravidelně nesvačí. Pokud už snídají, pak nepříliš vhodně – převažuje bílé pečivo, salám nebo sladkosti, naopak chybí ovoce či zelenina. Vyváženou dětskou svačinu tvoří chléb nebo tmavé pečivo namazané  rostlinným tukem, šunka či tvrdý sýr, pomazánka, jogurt či tvarohový dezert apod. Svačina by přitom měla tvořit 15 % denního energetického příjmu, což znamená, že děti by ve snídani a dopolední svačině měly přijmout cca 40 % denní energie.

Nedostatky v dětských snídaních a svačinách mohou mít nedozírné následky. Dětem, které se stravují nevhodně, hrozí riziko nadváhy a obezity. Kromě zdravotních problémů může být špatné stravování důvodem i problémů při vyučování. Děti, které mají hlad a žízeň, se ve škole mohou jen těžko soustředit, jsou unavenější, a to se může odrazit na jejich výsledcích. Více informací o zdravé výživě na www.mojerama.cz

Reklama