Zdraví

Nezapomínejte na regeneraci svalů po výkonu!

Cvičíte, žijete zdravě a dáváte si pravidelně do těla? V tom případě byste neměly zapomínat ani na důkladnou regeneraci svalů. Bývá často a ráda opomíjena. Důvodů, proč dopřát tělu odpočinek, je hned několik.

Bez odpočinku nelze očekávat ani extra pokroky, ani efektivní hubnutí, ani zlepšování fyzické kondice nebo nabírání svalové hmoty. Lidské tělo je jako stroj – vyžaduje důkladnou péči, jinak příliš dlouho nevydrží. Jezte kvalitně, cvičte úměrně tomu, co si vaše tělo může dovolit a nechávejte svůj organismus zregenerovat. Teprve pak bude vše pracovat tak, jak má.

regenereace

Každá sportovní aktivita si žádá trochu něco jiného. Pokud je vaší hlavní prioritou nabírat svalovou hmotu a primárně posilujete, každá partie těla potřebuje odpočívat minimálně 24 hodin (v lepším případě 48 hodin). Zaměřit se na jednu část více dní za sebou je spíše kontraproduktivní. Jednotvárnost pohybu tedy není pro tělo tou nejlepší cestou. Nezatěžujte ho také sedm dní v týdnu, bohatě postačí tři až čtyři dny tréninku, které proložíte procházkami nebo jinými „jemnými“ aktivitami.

K nezdravému přetížení svalů nejčastěji dochází u začátečníků, kteří mohou tápat v množství zátěže, kterou si na sebe naloží. Přetrénovat se ale mohou i sportovci profesionálové nebo ti, kteří si sportu dopřávají v pravidelných dávkách. V praxi mohou nastat tři různé stupně svalové zátěže:

  • mírné namožení svalů – poznáte podle toho, že svaly zlehka „cítíte“. V této míře se ale nejedná o žádný problém a je potřeba si jen před a po cvičení dopřát kvalitní protažení.
  • bolestivé namožení svalů – tento stupeň už je známkou toho, že jste to se cvičením přehnaly. Je třeba důkladná regenerace a odpočinek svalů.
  • svalová horečka – projevuje se bolestí prakticky celého těla, která může být až ostrá a může vás budit v noci ze spánku. Tento stav může doprovázet někdy i zvýšená teplota. Ta se objevuje proto, že v extrémně přetížených svalech se objeví zánět jako reakce těla na nadměrnou zátěž, která rozhodně zdravá a prospěšná není.

Jak správně regenerovat po cvičení?

regenereace

Pokud nedopřejete tělu po cvičení důkladnou regeneraci, může hrozit dokonce i nebezpečí úrazů nebo jiných zdravotních komplikací.

  • 48 hodin – pokud se řadíte mezi velmi aktivní sportovce, regenerační proces by měl trvat minimálně 48 hodin. O jednotvárnosti pohybu bylo řečeno výše.
  • lehká pohybová aktivita – máte za sebou dlouhý běh nebo třeba celodenní cyklovýlet? Ležení na gauči není tím nejlepším odpočinkem. Bolavé svaly by se neměly přetěžovat, ale protažení v podobě procházky nebo plavání, je vhodnou kompenzací. Anna Peterková, majitelka studia Endorfín ještě dodává: „Ze zkušenosti mojí i klientů doporučuji ošetřit tělo po výkonu pěnovým válcem. Lze jej využít jako automasážní a protahovací pomůcku, která uvolní napětí a únavu svalů i fascii. Výsledkem je rychlejší regenerace, eliminace bolesti svalů po výkonu a pružnější tělo.“
  • masáž – skvělým regeneračním pomocníkem jsou masáže, které snadno uvolní namáhané partie a dopomůžou k rychlejšímu a efektivnějšímu zotavení.
  • chlazení svalů – bolavému tělu uleví ledování nebo např. kryoterapie
  • sauna – regenerace svalů si žádá i relaxační procedury ulevující fyzicky i psychicky. Sauna je proto skvělou volbou, stejně tak i dlouhé sprchování, horká koupel apod. První zmíněné navíc pomáhá zbavovat tělu škodlivé látky.
  • kvalitní spánek – pasivní formou odpočinku je úplně obyčejný spánek. Nepodceňujte jej a dopřejte si ho minimálně v délce šesti až osmi hodin. Během spánku se regenerují všechny tkáně, svaly i mozek.
  • adekvátní výživa – pokud dáváte svému tělu fyzicky zabrat, musíte ho za tu námahu odměnit vhodnou a kvalitní stravou. Tím nejdůležitějším, co byste měly po cvičení doplnit, jsou bílkoviny. Ty jsou potřebné k obnově porušených svalových vláken a tvorbě svalů. Více o stravování se dočtete tady.

strava

Podtrženo, sečteno: Sportuje, ale nezapomínejte se dobře najít, hodně spát a odpočívat a čas od času se rozmazlovat nějakou příjemnou relaxační procedurou. Vaše tělo se vám za to odmění tím, že bude zdravé a aktivní na dlouhá léta.

Také si přečtěte:

   
09.05.2017 - Zdraví - autor: Marie Cicvárek Fléglová

Komentáře:

  1. [2] MARIE MATEJKOVA [*]

    Masáž a chlazení zabírá Sml59

    superkarma: 0 09.05.2017, 16:00:44
  2. [1] bobani [*]

    regeneruji svaly kontinuálně Sml30

    superkarma: 0 09.05.2017, 10:42:59

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme