Nezapomínejme pít. Ne, to opravdu není pobídka k požívání alkoholických nápojů, ale jen upozornění na to, abychom nezapomínali doplňovat denně tekutiny do svých útrob. Nastalo nám totiž léto a s ním snad přijdou i krásné a slunečné dny. Snad už o víkendu! Ale právě v těchto parných dnech bychom zvláště neměli zapomínat na správný pitný režim. Člověk je totiž z velké většiny tvořen vodou a jelikož ji vylučuje, je zákonité, že ji musí také přijímat. Nedostatek vody v těle může způsobit vážná poškození organismu a v nejhorších případech i smrt.

 

Kolik by měl vypít dospělý člověk tekutin?

Zpravidla se uvádí, že to je 2,5-3 l vody denně. Je tu však více faktorů, na které je nutné brát zřetel. Kupříkladu sportovní aktivita, počasí apod.

 

Co konkrétně pít?

Největší blaho našemu tělu přináší samozřejmě obyčejná neperlivá voda. Nemusíme se však na ni omezovat, je dobré ji střídat např. s ovocnými nebo bylinnými čaji (neslazenými),  ovocnými džusy. Džusy je dobré naředit vodou. Jako osvěžující nápoj můžeme použít i obyčejnou šťávu z citronu a sodovku. Na škodu nejsou ani minerální vody, ale s těmi opatrně, měly by se střídat jejich značky. Je nutné si také dávat pozor na pití černého čaje a kávy, která organismus dehydratuje.  Nepřeháněl bych to ani s alkoholem. Velkým obloukem bych obešel sladké limonády a podobné nápoje. Náchylné jsou hlavně děti. V poslední době se nám v ordinaci množí případy lidí přímo závislých na těchto nápojích a kdy se u těchto osob bohužel objevila cukrovka.

 

Jakou teplotu nápojů byste volil v parných dnech?

 

Preferuji nápoje v pokojové teplotě. Studené nápoje se nedoporučují z důvodu prudkého ochlazení organismu, čímž se můžete lehce dopracovat ke mně do ordinace a letní dny trávit v posteli.

 

Co hrozí při nedostatečném přijímání tekutin?

 

Nedostatek tekutin se může na člověku projevovat zcela nenápadně např. bolestmi hlavy, únavou apod. Pokud je období delší, objevuje se například i malátnost, nesoustředěnost a může to vést až k bolestem kloubů, mdlobě, poruchám ledvin a v nejhorším případě i ke smrti. Nejohroženější skupinou jsou hlavně naše děti a starší lidé, u nichž se ztrácí pocit žízně.

 

Kdy je nutné více pít?

 

Je to hlavně při vyšších venkovních teplotách a při zvýšené tělesné aktivitě, kdy se tělo více potí. Doporučuji pít vodu postupně. To znamená nevypít hned 1l vody najednou, ale rozvrhnout si nápoje na celý den. A je nutné pít i během sportovní činnosti, nejen před a po ní.

Důležitou funkcí vody v našem těle je také vylučování škodlivých látek z organismu a proto nezapomínejte Vy ani Vaše děti pravidelně a v dostatečném množství pít.

 

Na otázky odpovídal MUDr. Milan Hudi

Reklama