Dříve nebo později se vám stane, že budete se svou ratolestí potřebovat cestovat autem. Ať už jste maminka – řidička, nebo vás třeba jenom sveze známá. Pak je dobré si uvědomit dvě věci: Zaprvé – novela zákona o provozu na pozemních komunikacích platná od 1. 7. 2006 nařizuje dětem do 12 let, 150 cm a 36 kg použití autosedaček na všech typech pozemních komunikací – tedy například i ve městě. A zadruhé – nepřipoutané děti umírají při autonehodách až sedmkrát častěji. Česká republika se přitom zařadila spolu s Řeckem, Slovinskem a Španělskem do čtveřice zemí, v nichž je bezpečnost dětí při přepravě nejvíce ignorována.

„Rodiče často odmítají sedačky kupovat s tím, že jsou drahé,“ říká Petr Kotek z ústředního automoto klubu, „co je ale cennějšího, než život dítěte?“

Zákon je minimem bezpečnosti
Zákon je ovšem pouze jakýmsi minimem bezpečnosti – umožňuje například přepravovat třetí dítě na zadním sedadle pouze s běžným bezpečnostním pásem, pokud se jedná o typ auta, do kterého se třetí autosedačka nevejde. Bez autosedačky může cestovat dítě také taxíkem. Navíc není zákonem přesně stanoveno, jaké sedačky mají být pro jaké děti používány – je v něm pouze poněkud vágní formulace o tom, že autosedačka má odpovídat hmotnosti a tělesným rozměrům dítěte. Zákon také stanovuje řadu výjimek, platných do 1. 5. 2008 – například pokud je ve voze méně sedadel s pásy než dětí, může být některé z dětí nepřipoutáno.

Podle Petra Kotka bychom na bezpečnosti našich dětí neměli šetřit. Zde je jakési „patero“ přepravy dětí, které tento odborník doporučuje:

1. Sedačka musí odpovídat hmotnosti a výšce dítěte
Existují různé sedačky, od kategorie 0, přes 0+ až po kategorii 3. Každá z nich je určena pro jinou hmotnost a velikost dítěte. Měli bychom nakupovat ve specializované prodejně, v nímž nám poradí, která sedačka je pro naše dítě nejvhodnější. V kategorii 2 a 3 přitom existují i kvalitní sedačky, které mohou „růst“ s dítětem – mají některé nastavitelné díly.

Velikosti sedaček
 Skupina 0 – od narození do 10 kg
 Skupina 0+ - od narození do 13 kg
 Skupina 1 – od 9 do 18 kg
 Skupina 2 – od 15 do 25 kg
 Skupina 3 – od 22 do 36 kg


2. Sedačka musí mít homologaci
Každá homologovaná sedačka musí být opatřena nálepkou o její homologaci. Nálepka obsahuje:
• jméno výrobce a jméno produktu,
• nápis Universal na značce znamená, že schválená sedačka je použitelná téměř v každém autě,
•  váhový rozsah a rozsah použití,
• E a číslo v kroužku je zkušební symbol a kód země (např. E4 - Nizozemí, E8 – ČR) – tento symbol označuje, že sedačka prošla bezpečnostními testy,
• ECE a číslo – předpis Evropské hospodářské komise OSN, který sedačka splňuje.

3. Sedačky pro nejmenší děti musí být obráceny proti směru jízdy
Při přepravě dětí váhové kategorie 0 a 0+ je nutné sedačky vždy upevnit proti směru jízdy vozidla, protože těžká dětská hlavička a slabší krční svaly by mohly v případě nehody vést ke zranění. Všechny sedačky mohou být umístěny i na místě spolujezdce, v případě těch obrácených v protisměru však platí, že pokud je místo spolujezdce vybaveno i airbagem, je bezpodmínečně nutné jej před usazení sedačky deaktivovat. Pokud se tak nestane, může vystřelený airbag dítě smrtelně zranit. Některá vozidla jsou vybavena přímo speciálním vypínačem, v ostatních případech je nutné navštívit odborný autoservis, kde deaktivaci provedou, a tuto skutečnost zaznamenají do technického průkazu.

Místo spolujezdce  ano či ne?
Podle Jaroslava Pospíšila z Besipu nelze stoprocentně potvrdit, že sedadlo spolujezdce je nebezpečnější než ostatní sedadla. Statisticky je na něm více úrazů, to ale zkresluje fakt, že sedadlo spolujezdce bývá v poloprázdném autě častěji obsazováno. Umístění dítěte do sedačky na místě spolujezdce může v případě, že v autě není kromě řidiče nikdo jiný, zajistit větší klid řidiče i dítěte  a tím i větší bezpečnost přepravy.

4. Sedačka musí být správně upevněna
Nejčastější důvod selhání autosedaček je jejich špatné upevnění. Návod na upevnění sedačky je obvykle nakreslen jak na ní, tak v přiloženém manuálu. Nezapomeňme, že co je pro vás samozřejmostí, může být pro tetičku nebo dědečka, kterým dítko svěříme, čímsi komplikovaným, co nezvládnou. Luxusnější autosedačky jsou vybaveny buď systémem Isofix – pokud jej má i auto, lze do něj sedačku „zacvaknout“, nebo se k nim dá koupit jakýsi podstavec, napevno připevněný k sedadlu – i pak se sedačka upíná snadno. Jinak se k upínání využívá bezpečnostních pásů.

5. Bazar není vhodné místo pro nákup dětské sedačky
U těchto výrobků není známa jejich minulost, a proto nelze na první pohled zjistit, zda neprošly dopravní nehodou. Přitom po nehodě je obvykle třeba sedačku vyměnit, protože materiály se při nárazu mohou poškodit a při další havárii selhat. Nákup z druhé ruky má i další riziko, spočívající v možnosti skryté vady, která se projeví fatálním selháním sedačky právě v okamžiku nehody. Tyto sedačky jsou navíc často prodávány bez návodu k uchycení, čímž hrozí riziko špatného upevnění a z toho plynoucí nedostatečné funkčnosti a ochrany.
 
Při koupi sedačky bychom si také měli uvědomit, jak dlouho v ní dítě bude a kdy ji budeme potřebovat – existují sedačky polohovatelné, s dobrým odvětráváním a z potu odolných materiálů, stejně jako sedačky, které lze upevnit na korbu kočárku či snadno přenášet. Dobré je také vyzkoušet, jestli sedačka pasuje do vašeho auta – to není samozřejmost. Existují i sedačky, které lze upevnit na středový dvoubodový pás a do středního až většího auta tak dostanete na zadní sedadlo i tři autosedačky. Cena autosedaček se přitom pohybuje od cca 1.500 až po 7.000 korun.

Několik důvodů, proč používat autosedačku
• Nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7x častěji než děti zabezpečené v autosedačce!
• Dítě nedržte v náruči – při nárazu ho nikdy neudržíte, ale naopak ho rozmačkáte tíhou vašeho těla.
• Při rychlosti 50 km/h a při váze dítěte 10 kg byste museli udržet ve svých rukou 300 kg!
• Náraz při rychlosti 50 km/h bez dětské sedačky odpovídá pádu z výšky 10 m (3. poschodí budovy).
• Bez odpovídající autosedačky nestačí dítě připoutat bezpečnostním pásem – ten může malé dítě zaškrtit.

Zdroj: Tisková konference

Vozíte své dítě autem? Máte autosedačku? Jela jste někdy s dítětem autem bez autosedačky? Kolik byste byla ochotna do autosedačky investovat? Nebo kolik jste už investovala? Co vidíte jako problém používání autosedaček? A co říkáte na dítě na místě spolujezdce?

Reklama