Bulvár

Nevzali vás na „vejšku“?

Zájem o vysoké školy, obzvláště o některé obory, je stále velmi vysoký. Nejsou výjimkou obory, kam se hlásí i několik tisíc zájemců a počet přijatých se počítá na desítky. A tak se vám snadno může stát, že vás na vysněnou vysokou školu nevezmou, a to dokonce i v případě, že uspějete v přijímacím řízení. Pokud totiž uspěje více zájemců, než je kapacita oboru, jsou přijímáni jenom ti na prvních místech.

Ztráty a zisky
Nedostala jste se na vysokou a nevyšlo vám ani odvolání proti rozhodnutí o nepřijetí? Co teď? Můžete samozřejmě jít na rok pracovat, nejlépe v oboru, který chcete studovat, a získat tak cenné praktické zkušenosti. Zároveň však na rok ztratíte veškeré studentské výhody, slevou na jízdné počínaje a tím, že zdravotní a sociální pojištění za vás platí stát, konče.

Nevíte kudy kam?
Pokud chcete zůstat nadále studentkou a přijímací zkoušky na VŠ nebo vysněný obor zkusit příští rok, nebo i pokud jste se rozhodla slevit ze svých cílů a netrváte na vysokoškolském titulu, či v případě, že si vlastně nejste jista, co chcete studovat, jen víte, že studovat chcete, nabízí se vám řada řešení.

Druhé kolo
Především se můžete porozhlédnout, jestli některá veřejná vysoká škola nevypsala druhé kolo přijímacího řízení, a pokusit se dostat na ni. Výběr oborů je samozřejmě omezený a jedná se spíše o obory technické, ale možnost tu je.

Snazší, ale drahé
Druhou variantou je ucházet se o studium na soukromé vysoké škole. Na většině z nich probíhá přijímací řízení až do září, a pokud nemůžete přijít na stanovený termín, můžete si dokonce domluvit soukromý přijímací pohovor. Také samotné přijímací řízení je na těchto školách obvykle mnohem snazší a na některé dokonce přijímají všechny uchazeče. Nevýhodou je ovšem cena, kterou za studium zaplatíte. V Praze je to kolem 30 tisíc za semestr, mimo Prahu o něco méně. Ovšem pokud jste výbornou studentkou, podáváte skvělé sportovní výkony nebo jste z neutěšených sociálních poměrů, máte šanci získat stipendium.

Vyšší odborná
Neláká-li vás žádná vysoká škola, můžete vyzkoušet takzvané VOŠ – vyšší odborné školy. Studium je obvykle tříleté a praktičtěji zaměřené než studium na VŠ. Po jeho dokončení vám některé VŠ navíc umožní získat bakalářský titul ve zkráceném čase. Znalosti získané na VOŠ vám rozhodně pomohou uplatnit se na trhu práce.

Jazykovka?
Ani při ročním studiu na jazykové škole, které vás vyjde přibližně na 30 tisíc, neztratíte studentské výhody. A v kursech trvajících obvykle každý pracovní den čtyři hodiny získáte vynikající příležitost kvalitně zvládnout jazyk. Studium bývá často zakončováno odbornou jazykovou zkouškou s některým z mezinárodně uznávaných certifikátů. O této skutečnosti je však dobré se předem ujistit.

Kam ještě můžete?
Do 20. 8., tedy do dneška, se ještě můžete přihlásit na některé obory na veřejné vysoké škole technické a ekonomické v Českých Budějovicích a na Univerzitě Hradec Králové. Do 24. 8. přijímá přihlášky také Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

Přehled některých soukromých VŠ, které přijímají přihlášky do 31. 8. nebo i později

  • Soukromá vysoká škola ekonomická Znojmo - 14 500 Kč za semestr
  • Vysoká škola logistiky - 40 000 Kč za rok
  • Literární akademie (Soukromá vysoká škola Josefa Škvoreckého) - 59 500 Kč za rok
  • Soukromá vysoká škola ekonomických studií - 26 000 Kč za semestr
  •  Vysoká škola cestovního ruchu, hotelnictví a lázeňství - 120 000 Kč za rok

Na většině soukromých vysokých škol se lze dohodnout o studiu i individuálně po termínu přihlášek.

Přihlášky na školy lze podat i elektronicky, přičemž formulář můžete najít jak na stránkách škol, tak jinde na internetu. Přihlašovací poplatek obvykle činí 500 až 850 Kč a při elektronickém podání z něj často bývá poskytována sleva.

Pro více informací a elektronické formuláře navštivte www.kampomaturite.cz.

Studovala jste na VŠ? A dostala jste se na ni napoprvé? Nebo jste studovala VOŠ? Nebo jazykovou školu? Máte zkušenosti se soukromými VŠ? Šla byste na nějakou? Myslíte si, že poskytují stejně kvalitní nebo kvalitnější vzdělání než veřejné VŠ?

   
20.08.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [45] dana.a [*]

    Nějaké zkušenosti se studiem MBA www.bit.ly/MBA-studium ? Kamarád mi ho doporučoval, ale chtěla bych znát víc názorů... Díky

    superkarma: 0 25.07.2015, 13:55:50
  2. [44] karolina78 [*]

    Já se loni na vejšku nedostala, letos to zkusím na soukromou školu a snad to vyjde. Vso jsem slyšela jen ty nejlepší reference.

    superkarma: 0 16.05.2014, 15:34:15
  3. [43] Františka Švecová [*]

    Hm, nevzali, ale zkusím to příští rok jinam. Vysoká škola byla vždycky můj sen.

    superkarma: 0 08.01.2014, 15:13:10
  4. [42] Luminar001 [*]

    2 ivana.kuglerova: Kde ste přišla na to, že právnici mají praxi běžně placenou??? Já sem ve třeťáku celý semestr chodila k jednomu nejmenovanému advokátovi zadax a byla ráda, že mě nechá praktikovat. Pak sem praktikovala v Lize lidských práv (sekce domácí násilí), samozřejmě bezplatně. Na soudech se rovněž praktikuje bezplatně, to samý na státním zatupitelství a jiných úřadech.
    Záleží na dohodě s advokátem a že by platili horentní sumy se říct nedá. Proč taky, si můžou zaplatit koncipienta, který už má titul a přeplácen rozhodně taky není. Advokáti ví, že student (potažmo koncipient) praxi prostě potřebuje

    superkarma: 0 22.08.2007, 07:16:11
  5. avatar
    [41] wich [*]

    Klarchen: Souhlasím s tebou. Ještě bych dodala, že je jakýmsi nepsaným pravidlem, že u přijímaček se vyžaduje znalost obsahu učiva 1. ročníku oboru.

    superkarma: 0 20.08.2007, 18:22:05
  6. avatar
    [39] Klarchen [*]

    Já jsem dělala přijímačky na sociální práci, psychologii, speciální pedagogiku - a všude byla "praxe" jako zájem o obor důležitá + načtený knížky a diskuse o nich....a mám pocit, že tyto obory vůbec není od věci začít studovat až ve starším věku, než hned po maturitě...ale to si myslím teď, když už mám dostudováno - kdyby mě kvůli věku diskriminovali u přijímaček, tak bych byla pěkně naštvaná...

    superkarma: 0 20.08.2007, 17:03:15
  7. avatar
    [38] wich [*]

    tornado-lou: Záleží na oboru. Většinou na pajdáku bývají pohovory. Což by podle mě u takových profesí ani jinak nešlo.

    K těm praxím na škole: Tady na pajdáku musí chodit na praxe i ti, kteří už nějaký pátek pracují např. v Dětském domově nebo pasťáku a dodělávají si VŠ... Musí se tak domlouvat se svým zaměstnavatelem, aby mu dal volno, protože musí pracovat někde jinde a zadarmo... Jejich práci jim jako praxi neuznávají Opravdu logika

    superkarma: 0 20.08.2007, 16:47:07
  8. [37] tornado-lou [*]

    muzu se vas prosimvas zepta, jaky skoly jste to studovali(y), ze s vami delali pohovor a zjistovali praxe a motivace? ja myslela ze ustni prijmacky a pohovory se uz snad ani nedelaji, ze se dela test studijnich predpokladu a test z profilovych predmetu. a zajem o obor snad davam najevo tim, ze se na neho prihlasim.

    superkarma: 0 20.08.2007, 16:42:24
  9. avatar
    [36] Kassy [*]

    ivana.kuglerova: No jo, právníci to je jiná sorta A vůbec, právníci mají na škole povinnou praxi? To jsem netušila a to pár studentů práv nebo čerstvě vystudovaných právníků znám.

    superkarma: 0 20.08.2007, 16:41:54
  10. avatar
    [35] ivana.kuglerova [*]

    ivana.kuglerova: Fůůůj, placenou samozřejmě

    superkarma: 0 20.08.2007, 16:32:43
  11. avatar
    [34] ivana.kuglerova [*]

    Kassy: Právníci ji třeba mají pracenou běžně

    superkarma: 0 20.08.2007, 16:32:09
  12. avatar
    [33] Ťapina [*]

    Kassy: Možná se studenti bouřili že chtějí jít radši na brigádu, než na neplacenou praxi

    superkarma: 0 20.08.2007, 16:31:48
  13. avatar
    [32] ivana.kuglerova [*]

    Ťapina (16): No, ono taky nemá, až na ten titul, který člověk musí mít, aby mohl pracovat smostatně .

    superkarma: 0 20.08.2007, 16:29:39
  14. avatar
    [31] Kassy [*]

    Ťapina: A proč po nich proboha škola chce, aby ta praxe byla placená? Jim by snad mělo být úplně jedno, jestli za to studenti dostanou prachy nebo ne, podstatné je, aby se něco naučili. Nikde ve svém okolí jsem se nesetkala s tím, že by měl někdo praxi placenou. Jen jednu spolužačku vzali v neziskovce, kde byla na praxi, na půl úvazku, ale to proto, že zrovna někoho hledali a ona normálně prošla výběrovým řízením.

    superkarma: 0 20.08.2007, 16:03:48

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Ťapina [*]

    Teď mě mimochodem velmi pobavila jedna střední veterinární škola, která po svých studentech chce, aby si našli na léto placenou praxi v ordinaci. No, bylo mi tady té holky líto, když přišla o to škemrat, celá zoufalá, že nemůže nic sehnat, ale to je problém vedení jejich školy, že si nezjistí, jaká je situace. Studenti veterinární univerzity chodí do ordinací asistovat zadarmo, tak jsem cvok, abych za to samé někomu platila?

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:54:19
  2. avatar
    [29] Ťapina [*]

    risina: No jo, ale v posledním ročníku střední školy bývají většinou jiné starosti, než shánět praxi Dceru tvé kamarádky zaměstnal nějaký hódně odvážný jedinec. Nebo ji měl vedenou jako tu uklízečku Já jsem chodila asistovat až při škole, ale zadarmo. Za to, že nemůžeš prakticky nic dělat, jen se dívat a občas přidržet zvíře, se obvykle neplatí.

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:51:15
  3. avatar
    [28] wich [*]

    Ťapina: To máš jak u mého drahého... Letos se rozhodl, že si taky dodělá VŠ. Test udělal jako jediný na plný počet bodů a ostatní za sebou nechal s propastným rozdílem... A nevzali ho ani na odvolání právě kvůli motivačnímu dopisu

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:41:40
  4. avatar
    [27] risina [*]

    Ťapina: Mně šlo hlavně o to, že "obor" podle mě nezanmená automaticky požadavek na VŠ vzdělání. J eot širší pojem - školství, zrdavotnictví, veterin, sociální služby..

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:40:47
  5. avatar
    [26] wich [*]

    Ťapina:

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:39:10
  6. avatar
    [25] risina [*]

    Ťapina: Zletilých maturantů je dneska hodně. Už dávno je zas devítlietá školní dcházka a do škoyl se berou děi, kterým je 6 - takže se maturuje minimálně v 19 (s malým procentem těch, kteří se narodili od květan do červan anměli odklad, ti matruují v 18). Sppusta dětí má odlkad, takže pak maturují ve 20, nemluvě o t+ch, kteří si z nějého důvodu zopakují jden nebo dva roky...

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:38:36
  7. avatar
    [24] risina [*]

    Ťapina: Dcera mé kaamrádky děla ve třeťáku a čtvrťáku na gymplu brigádu na veterině - takvou "asistentku" (a samozřejmě špinavý nekvalifikovaný práce) - a teď ji studuje...

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:34:36
  8. avatar
    [23] Kassy [*]

    Ťapina: Proto jsem psala, že možnost získat praxi často nezávisí jen na zájmu, tudíž mi tenhle přístup připadá nesmyslný. Já jsem zájem měla, ale všude chtěli zletilost. A mě bylo 18 týden před maturitou. Nakonec to bylo jedno, stejně jsem na tu školu šla až později a mezitím už jsem měla možnost tu praxi získat. Ale to je mimo téma debaty.

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:32:06
  9. avatar
    [22] Ťapina [*]

    wich: To už je mi sympatičtější ta moje škola, kde nás písemně otestovali, jestli vůbec máme šanci pochopit učivo prváku, a zájem o obor už se vyselektoval na první pitevně

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:27:19
  10. avatar
    [21] wich [*]

    Ťapina: Ale samozřejmě souhlasím s tím, že praxi by měl člověk získávát na škole. Protože v tom případě by si lidi z gymplů na žádné škole ani neškrtli .
    Dokládání praxí u přijímaček souvisí taky se zájmem o obor. Něco jako se píší motivační dopisy.

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:24:05
  11. avatar
    [20] wich [*]

    Ťapina: Já ji studuju ze zájmu o obor. Živím se úplně něčím jiným, takže na otázku "k čemu mi ta škola je" vždycky odpovídám "pro rozšíření znalostí"

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:21:57
  12. avatar
    [19] Ťapina [*]

    Kassy: A kolik středoškoláků je v dnešní době zletilých? Takže ta škola vlastně v vůbec není pro lidi po maturitě?

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:14:03
  13. avatar
    [18] Kassy [*]

    Ťapina: To záleží na tom, jakou tu "praxi" uznávají. Jak jsem psala, u nás se dávají body za dobrovolnickou činnost v neziskovkách a tu může většinou dělat úplně kdokoliv, stačí projít nějakým školením a být zletilý (obvykle).

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:12:03
  14. [17] Tobbi [*]

    Můj obor se teoreticky dá dělat i bez školy, prakticky ale zaměstnavatelé berou lidi se školou. A praxe? Hm, myslím, že před přijímačkami na většinu oborů se středoškoláka ptají na "praxi". Říká se tomu zájem o obor.

    superkarma: 0 20.08.2007, 15:06:45
  15. avatar
    [16] Ťapina [*]

    Kassy: Já to spíš beru tak, že škola, která vyžaduje už předem praxi, už moc nemá uchazečovi co nabídnout. Když se dá pracovat v praxi i bez té školy, tak bych se do ní už necpala.

    superkarma: 0 20.08.2007, 14:58:44
  16. avatar
    [15] Kassy [*]

    Ťapina: No oni to někdy berou tak, že praxe je výrazem skutečného zájmu o obor. Což je podle mě nesmysl, protože to jestli středoškolák získá či nezíská praxi ještě před vysokou školou často závisí i na jiných věcech než na jeho zájmu.

    superkarma: 0 20.08.2007, 14:53:10
  17. avatar
    [14] Kassy [*]

    ivana.kuglerova: Jako dobrovolník v neziskovce jsem před školou pracovala taky a u přijímaček jsem za to dostala body (akorát ne na psychologii, tam se to u nás nevede, ale na sociální práci). Ale to mi přijde přecejen jako něco jiného než práce na plný úvazek. Od dobrovolníka se chce, aby s něčím trochu pomohl, tudíž se v tom nemusí až tak vyznat, co je potřeba, to ho naučí. Když je někdo placený, tak se čeká, že bude pracovat samostatně a bude mít nějakou zodpovědnost.
    A souhlasím s Ťapinou, že odkoukat praxi, ale nemít ji podloženou teorií a nevědět proč se co jak dělá je často na nic, ne-li někdy dokonce ke škodě.

    superkarma: 0 20.08.2007, 14:50:37
  18. avatar
    [13] Ťapina [*]

    wich: A k čemu je ta škola, když už máš mít praxi, když na ni lezeš? Můj obor je taky o praxi, ale ta se získávala PŘI škole, zároveň s teorií. Protože by nám bylo k ničemu odkoukávat praxi a nechápat, proč se co jak dělá.

    superkarma: 0 20.08.2007, 14:40:28
  19. avatar
    [12] wich [*]

    Ťapina: U mě to tak taky bylo . K přihlášce jsem dokládala asi sedmnáctistránkovou přílohu o praxi, kterou potom ohodnotili nejvíce body. Ale záleži asi na oboru. V tom mém to je hlavně o praxi, praxi a zase praxi.

    superkarma: 0 20.08.2007, 14:35:54
  20. avatar
    [11] ivana.kuglerova [*]

    Ťapina: No, písemné testy chtěli taky - včetně inteligenčního . Ale u pohovoru se pak hodně hrálo i na motivaci a při tom ta praxe dost zvedala kredit

    superkarma: 0 20.08.2007, 14:28:30
  21. avatar
    [10] Ťapina [*]

    ivana.kuglerova: Tak to pro mě dalším překvapením, že se někde u přijímaček ocení praxe. Po nás chtěli písemný test z předmětů souvisejících s oborem v rozsahu gymnázia a co nejlepší maturitní vysvědčení

    superkarma: 0 20.08.2007, 14:20:44
  22. avatar
    [9] ivana.kuglerova [*]

    Kassy: No vidíš, já jsem taky studovala psychologii a ještě než jsem nastoupila na VŠ, dělala jsem jako dobrovolník v jedné poradně - pomocníka při skupinovkách, při arte a ergoterapii, při statistice a tak - a byla to dobrá praxe... Jasně že jsem nemohla dělat práci za psychologa - ale po zaškolení jsem se dostala do kontaktu s klienty a něco se naučila ještě před školou...

    Znám lidi, kteří třeba zas dělali v personalistice... A u přijímaček tu praxi vždycky ocenili.

    superkarma: 0 20.08.2007, 14:18:23
  23. avatar
    [8] wich [*]

    risina: Na místo vychovatelky potřebuješ vysokoškolské vzdělání, jinak nemáš mizivou šanci

    superkarma: 0 20.08.2007, 13:39:36
  24. avatar
    [7] Ťapina [*]

    risina: Aha, no já se na všechno dívám ze svého pohledu. Dokud jsem neměla hotovou veterinu, tak jsem mohla na veterině dělat tak možná uklízečku, ale ta toho moc z oboru nepochytí, protože chodí po zavírací době Co se týče vychovatelek, tak jsem myslela, že už peďák musí mít. Ony právě jsou většinou potřeba i středoškolské síly, ale ty zas musí mít odbornou střední školu, takže absolvent gymplu, který se chystal na vysokou, ale nedostal, má smůlu.

    superkarma: 0 20.08.2007, 13:05:45
  25. avatar
    [6] Kassy [*]

    risina: Ale to není práce v oboru. Sice se možná pohybuješ v tom prostředí, něco málo se možná přiučíš (když máš štěstí na kolegy a šéfy), ale prostě je to pořád nekvalifikovaná práce s úplně jinou náplní, nikoliv práce v oboru. Já třeba studuju psychologii a tu bez příslušného vzdělání rozhodně dělat nelze. Ano, mohla bych jít nějakému psychologovi dělat sekretářku a účetní (kdybych se v tom vyznala), ale to bych přece nedělala psychologii. Sanitárka se taky asi těžko dozví něco o diagnozách pacientů a léčebných postupech. Už proto, že se to prostě dozvědět nesmí, je to soukromá věc.

    superkarma: 0 20.08.2007, 12:37:43
  26. avatar
    [5] ivana.kuglerova [*]

    risina: Přesně tak jsem to myslela, děkuji

    superkarma: 0 20.08.2007, 12:36:52
  27. avatar
    [4] risina [*]

    Ťapina: Počkej, třeba kdž chci jít na medicínu, tak můžu dlěat rok sanitárku, ne? Nebo na peďák, taak se pokusím získat někde místo vychovatelky.. N stavebku, tak ůjdu k nějaký stavební firmě... Nevybavuju si moc oborů, kde by nebyly potřeba i středoškolský/nekvalifikovaný síly...

    superkarma: 0 20.08.2007, 12:13:48
  28. avatar
    [3] Kassy [*]

    No já bych teda v oboru, který studuju, bez té VŠ pracovat nemohla...

    superkarma: 0 20.08.2007, 11:58:49
  29. avatar
    [2] Ťapina [*]

    Nejlépe jít pracovat v oboru, který chcete studovat... hm, a já si doteď myslela, že se studuje proto, aby člověk vůbec mohl pracovat v nějakém oboru. Nebo proč teda vlastně?

    superkarma: 0 20.08.2007, 11:02:06
  30. avatar
    [1] fructia [*]

    Byla jsem přijata na VŠ, ale rozhodla jsem se pro VOŠ. Moje třídní to nechtěla pochopit, prý být moje dcera, zabije mě.
    Je pravda,že jsme si nikdy během čtyř let nepadly do oka.

    superkarma: 0 20.08.2007, 08:59:20

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme