Bulvár

Nevýchova. Co to je?

O výchově dětí se mluví pořád, někteří rodiče hledají nové a další informace o tom, jak nejlépe vychovávat své děti. Víte ale, že existuje také „Nevýchova“? Slyšely jste o tom? Pojďme si ji teď trochu představit...

Nevýchova. Sama nevím, co si o tom mám myslet. Své děti se snažím vychovávat „normálně“, rozhodně na ně nekřičím, ale taky s nimi o všem nediskutuju. Je to dobře, nebo špatně? A v čem spočívá Nevýchova?

Přečtěte si také:

Spolutvůrkyní principů Nevýchovy je Mgr. et Mgr. Katka Králová, lektorka, speciální pedagožka, s dětmi i dospělými pracuje víc než 15 let. Podle ní Nevýchova vychází z myšlenky, že „dítě je můj partner, že není o nic horší než já. Proto k němu nemusím přistupovat jako policajt nebo učitel.“ Ale to neznamená, že dítě bude růst jako dříví v lese. „To rozhodně ne. Nevýchova je ucelený výchovný koncept, který pomáhá rodičům a dětem, aby se navzájem respektovali, aby se spolu měli dobře, aby byli sami sebou. Pomáháme rodičům, aby měli výchovu jako hru,“ říká Kateřina Králová.

kataO co jde?

„V Nevýchově věříme, že děti ve skutečnosti nepotřebují naši důkladnou péči ani to, abychom za ně přebírali zodpovědnost. Věříme, že jsou skvělé a hotové osobnosti už teď. Všechno mají a nic nepotřebují. Jsou to malí moudří lidé, s kterými se jde na všem domluvit. A tak pro rodiče, které už nebaví vymýšlet „kudy na ty děti jít“, vytváříme zážitkové proměny. Na nich skrze reálné situace, příběhy, prožitky a konkrétní postupy jednoduše objevují, jak mít výchovu jako hru.“

Hlavní zásady Nevýchovy

  • Dítě v sobě všechno má

Nevěříme, že dítě potřebuje cokoliv dodávat zvenčí. Dítě ví, co potřebuje, a umí si o to říct. Náš úkol jako rodičů, je vytvořit mu prostor, ve kterém se může naplno rozvinout.

  • 5 sloves, která vše vysvětlují

Důležitých je 5 sloves: milovat ho a inspirovat, důvěřovat mu, nepřekážet a pořádně si to spolu užívat.

  • Výchova jako hra

Na výchově není nic složitého ani vážného. Má to být zábavná hra, kde se učí rodič i dítě, jak řešit problémy, komunikovat, být šťastní a sami sebou.

  • Žádné moralizování

V našem slovníku dobře a špatně nenajdete. Děti jsou báječné (tečka). Pokud se nám nelíbí, jak se chovají, je to otázka našich pohledů a preferencí, ne morálky

  • Dítě jako opravdový partner

Děti nejsou míň chytré nebo schopné, jsou jen míň vysoké. Když se naučíme dělat jim vědomě prostor, překvapí nás svou aktivitou, zvídavostí, vyrovnaností, zodpovědností, ohleduplností a hlavně přirozeným štěstím.

Více informací včetně ukázek a metod najdete na www.nevychova.cz.

Připravujeme pro vás další články o Nevýchově.

Zajímá vás Nevýchova?

Možnost%
Ano.26,6
Ne.25,8
Zatím ne.33,4
Nevím, je mi to jedno.11
Jiná odpověď (napište do diskuse).3,3

Další články v našem magazínu:

   
15.11.2013 - Společnost - autor: Lucie Paličková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [34] gerda [*]

    jasně, ať si rostou jako dříví v lese, však oni nějak vyrostouSml57Sml52 - možná se s okamžikem zrození ukáže, že hovoří plynně dvěma světovými jazyky, když už tak všechno dovedouSml57

    superkarma: 1 23.11.2013, 17:49:44
  2. avatar
    [33] macasev [*]

    Nejlepší výchova je moře lásky, pravidla a za jejich porušení trest. Když se tohle nenaučí budou mít problémy.

    Máme teď v práci učně a na upozornění, že přestávka skončila mi jeden expert odvětil, že až si dočte noviny. Jel jak namydlenej blesk a divil se jak divizna. Je moc šikovnej, ale autorita mu nic neříká,na všechno musí mít poslední slovo, všechno ví nejlíp a všichni jsou idioti. Být mu 16 přičtu to hormonální bouři, ale tohle je 20-ti letej klukSml80. Někde něco selhalo a myslím, že právě ta výchova.

    superkarma: 6 16.11.2013, 11:40:03
  3. [32] opickajura [*]

    nevýchova je začátek vlády dítěte nad rodičem a dospělým člověkem

    superkarma: 1 15.11.2013, 22:21:18
  4. avatar
    [31] helmar [*]

    Ta NEVÝCHOVA je vlastně výchova ,jinými slovy řečeno a většina z nás své děti vychovala  a DOBŘE i bez různých příruček. A ty naše děti, už zase podle stejných našich pravidel vychovávají už další generaci a doufám, že to tak bude pokračovat dál. Samozřejmě, že něco se musí přizpůsobit době, ale základ  zůstává. Příjde mi, že dnes už lidé nevědí na čem by vydělávaliSml30. Je zbytečně tolik nesmyslných knih, příruček a časopisů.... raději bych šetřila naše lesy.

    superkarma: 1 15.11.2013, 20:20:32

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] aviaki [*]

    Teď jsem zhlédla video - promiňte mi výraz - to je ale k.ááááva!!! (Na upřesnění - vychovala jsem dvě děti, celkem slušně se postavily do života, přes 20 let učím,  pojmy, že je dítě partner  a že potřebuje lásku už vím a uplatňuji dávno, ale ty ostatní kecy....Sml31Sml31Sml31). Asi bych ke každé její větě mohla napsat protiargument, ale normální člověk to chápe sám a nenormální lidi to zase nepochopí ani po snůšce argumentů. No, promiňte, že jsem se tak rozohnila Sml15.

    (

    superkarma: 1 15.11.2013, 20:05:17
  2. [29] olly [*]

    Mám tři děti a ty už vychovávají svoje děti. Doufám, že jsem je vychovala dobře a ony zase vychovají dobře svoje děti

    superkarma: 0 15.11.2013, 18:22:31
  3. [28] dadma [*]

    Elis19 — #25 Souhlasím.Ta nevýchova se nyní projevuje všude.Děti znají svá práva, ale povinnosti již moc ne.

    superkarma: 0 15.11.2013, 16:21:49
  4. avatar
    [27] samecka [*]

    Katko, ty už to nehul...

    superkarma: 1 15.11.2013, 15:30:31
  5. avatar
    [26] pajda [*]

    Aaaaaano. Paní zjevně jako učitelka nepochodila, děti na ni kašlaly zvysoka a dělaly si to, co samy chtěly. A aby se zbavila mindráků, tak prohlásila, že děti přece netřeba vychovávat. A povede školku na tom založenou - když bude děckám lézt do zadku a nebude jim nic zakazovat a nařizovat, tak sice budou hloupé a neposlušné, ale zato se k ní jen pohrnou. A rodiče jí budou platit...ovšem jen tehdy, když budou chtít, že ano?

    superkarma: 1 15.11.2013, 13:44:26
  6. [25] Elis19 [*]

    Mám tři děti, vychovávala jsem je podle svého a myslím, že ne špatně. Prostor měli, ale od  do. Tohle se mi moc nezdá.Sml80

    1. na komentář reaguje dadma — #28
    superkarma: 2 15.11.2013, 13:30:18
  7. avatar
    [24] Pentlička [*]

    Je blbost myslet si, že dítě je malý dospělý, že v něm je všecko zakódováno. Ano, povaha a vlastnosti, talenty a sklony, to ano, ale jinak se malý človíček musí sakra vychovávat, aby mohl žít ve společnosti jiných lidí. Rodiče nemůžou být partneři dětí, protože prostě nemají rovnocenné postavení. Totéž učitelé. Nejsem proto učit děti vojenským drilem nebo používat tělesné tresty (kromě plácnutí malého dítěte), ale nechat děti dělat co samy chtějí je naprostá blbost. Dítě se právě musí naučit, že neůže dělat co samo chce, to totiž nemůže dělat ani dospělý člověk a nemá to nic společného se svobodou projevu a s demokracií.

    superkarma: 3 15.11.2013, 12:37:43
  8. avatar
    [23] Mickey Mouse [*]

    Altamora — #21 Mimořádně sobecký a sebestředný je každý živý tvor. Je to základní součást boje o přežití a také hlavní motor vývoje a zlepšování. Tyto vlastnosti jsou NUTNÉ a SPRÁVNÉ.

    Proto se v každém společenství (smečka, roj, stádo, obec, stát) vynucují pravidla, která omezují vzájemné konflikty a nastavují způsoby soužití. Tato pravidla se vynucují zvenku a nastavují se učením - tj. napodobením vzorů a pozitivní/negativní zpětnou vazbou.

    Jak tyhle základy chce autorka "Nevýchovy" obejít, to teda nevím. Rozhodně NELZE k nikomu přistupovat tak, že je apriori dokonalý a nepotřebuje výchovu.

    superkarma: 1 15.11.2013, 11:47:27
  9. avatar
    [22] Altamora [*]

    Ve společnosti platí psané a nepsané zákony. Psané je třeba dodržovat, nepsané je občas možné porušit. Jak se má člověk naučit, co je správné a co ne, když nebude mít korekci svého chování? Korekce není to, že mu nařežu, když kope do psa, ale že mu vysvětlím, že se to dělat nemá, že není správné ubližovat živým tvorům. Je dobré mu to vysvětlit dříve, než ho ten pes kousne. Stejně tak je dobré dítěti vysvětlit, že nemá lézt do vozovky bez rozhlédnutí, ono to auto je silnější. A tak bychom mohli pokračovat do nekonečna. Co chce si může dělat jen člověk na pustém ostrově, jinde to nefunguje.

    superkarma: 2 15.11.2013, 11:26:04
  10. avatar
    [21] Altamora [*]

    peetrax — #13 Ale to je v pořádku, že paní magistru odsuzuješ podle svých měřítek. To je přece cílem jejího konání - aby lidé jednali podle svých měřítek. A tak když bude člověk mít jako měřítko to, co vlastní bez ohledu na to, jak to získal, je přece v pořádku, že kvůli tomu podvede starce nebo oloupí slepce nebo zavraždí svého bohatého otceSml57. Tak to má být, jdeme podle svých měřítek, čert vem tu zkostnatělou morálku a zákony.

    Paní magistra a jí podobné si asi nevšimly, že děti jsou od malička mimořádně sobečtí a sebestřední tvorové a jen interakce s okolím a nastavení mantinelů jim umožní, aby se do dospělosti trochu přizpůsobili ostatním. Podle ní bychom asi měli nechat čtyřleté dítě, aby mlátilo tříleté, protože to tak chce a podle jeho kritérií je to OKSml57

    1. na komentář reaguje Mickey Mouse — #23
    superkarma: 3 15.11.2013, 11:19:22
  11. avatar
    [20] mirkakrim [*]

    Tak nevím, ale mně přijde, že tohle vymyslel někdo, kdo ještě snad nemá děti Sml80 Jako jo, bylo by to hezké, ale mě to přijde tedy hoooodně nereálné Sml15   Děti potřebujou pravidla, ať se to někomu líbí, nebo ne.

    superkarma: 1 15.11.2013, 10:47:50
  12. [19] nakupzde [*]

    co je moc, je moc....a to platí i při výchově...

    superkarma: 0 15.11.2013, 10:26:43
  13. avatar
    [18] hubajda [*]

    hned jsem si vzpomela na Rakusaky co k nam do mesta jezdi jeden horsi jak druhej

    superkarma: 0 15.11.2013, 10:00:49
  14. [17] MaVy [*]

    kamarádka to praktikuje už 5 let na dceři,většího spratka neznámSml68,nehledě k tomu,že neumí ani dny v týdnu,ani nemá spoustu normálních návyků,chodí spát kdy chce,dělá si co chce a ani děti si s ní nechtějí hrát

    superkarma: 1 15.11.2013, 09:47:05
  15. [16] Baa [*]

    peetrax — #13 Tak s tím souhlasím a díky za info, že paní (nebo slečna) Mgr. et Mgr. děti ještě nemá.

    To možná vysvětluje mnohé.

    superkarma: 1 15.11.2013, 09:32:14
  16. [15] Baa [*]

    Zajímalo by mě, zda a kde konkrétně už paní magistra tyto ideální teorie testuje a jaké má výsledky. A také - kolik už takto vychovala svých vlastních dětí.

    Nemyslím, že existují jen dva výchovné extrémy - nevýchova a rodič jako policajt či nedej bože učitel.

    Je dobře, že se pohled na výchovu mění, ale určité mantinely se dětem nastavit musí a ty je musí respektovat.

    superkarma: 1 15.11.2013, 09:28:32
  17. avatar
    [14] rusalka2008 [*]

    Určité meze a úctu k autoritě by děti měly mít, já se s tímto fakt nezototožním Sml23  a co známé "cti otce svého a matku svou" ?

    superkarma: 0 15.11.2013, 09:16:56
  18. avatar
    [13] peetrax [*]

    Rikina — #5 v diskusi na Nevýchově pod videem jsem viděla napsáno, že tady ta paní Kateřina nemá děti (píše se tam sice, že je skoro-macecha dvou, ale...). Věřím, že může mít ideály, jak by se to mělo a nemělo, ale u příbuzných a známých vidím, jaká je to fuška, vychovávat děcko nonstop po dobu x let a s tím vysvětlováním a domlouváním prostě někdy člověk nepochodí. Mít na starosti výchovu dítěte ve školce a v rodině je trochu něco jiného. Ale já jsem fuj, protože do toho vnáším svůj pohled a posuzuju paní magistru et magistru dle svých měřítek. Sml57

    1. na komentář reaguje Baa — #16
    2. na komentář reaguje Altamora — #21
    superkarma: 3 15.11.2013, 09:06:15
  19. avatar
    [12] black.bird.third [*]

    Nevýchova, nepravda, nechuť... a nechtělo by to pojmenovat pravými slovy?

    superkarma: 0 15.11.2013, 08:34:34
  20. [11] kutilka [*]

    My se snažíme naše holky vychovávat k naprosté samostatnosti už odmala, dáváme jim dost prostoru, ale určité meze mají. Myslím, že komunikace je základním prvkem výchovy, pokud funguje, pak je důvěra na obou stranách. A rodiče by určitě autoritou být měli, asi jsem ještě stará školaSml16

    superkarma: 3 15.11.2013, 08:04:43
  21. avatar
    [10] kristagg [*]

    Již nemusím vychovávat

    superkarma: 0 15.11.2013, 07:49:48
  22. avatar
    [9] dasena [*]

    ano

    superkarma: 0 15.11.2013, 07:34:58
  23. [8] Evuš [*]

    Ani jsem netušila, že takový program je. No, ráda se nechám použit.

    superkarma: 0 15.11.2013, 06:56:52
  24. [7] lidicka [*]

    Kdo pořád vymýšlí nějaké alternativní metody??? Děti jsou už teď hodně rozmazlené, nedokážu si představit jaké budou ty děti, které budou "nevychovávany"Sml80Sml23Sml30

    superkarma: 1 15.11.2013, 06:04:47
  25. [6] telelot [*]

    hm, já ty nové "alternativní" přístupy moc nemusímSml23

    superkarma: 1 15.11.2013, 05:13:09
  26. [5] Rikina [*]

    Zajímavé je, že obě ty dámy, co tu "nevýchovu" prosazují, jsou původní profesí učitelky. Sml80 Nicméně tam píšou, že chtějí založit školky, které budou tímto způsobem nevychovávat děti. To vidím jako neštěstí, bohužel především pro ty děti. No a radši nechci vědět, kam až sahá to "Pokud se nám nelíbí, jak se chovají, je to otázka našich pohledů a preferencí, ne morálky". Kam až se podle toho má těm nevychovancům ustupovat. Sml15

    1. na komentář reaguje peetrax — #13
    superkarma: 6 15.11.2013, 02:05:43
  27. avatar
    [4] Věrulinka [*]

    Stačí, co vidím v TV, jak se chová dnešní zlatá mládež, přepadáva, vraždí, víc nepotřebuji vědět.Sml23Sml15

    superkarma: 1 15.11.2013, 02:02:36
  28. avatar
    [3] peetrax [*]

    Lukáš Čejka — #2 já jsem byla taky trochu naivní, ale jen než jsem přišla učit na první stupeň ZŠ. Od té doby si víc než předtím myslím, že děti prostě potřebují mantinely, ne, že ne. Sml31 Sml54

    superkarma: 5 15.11.2013, 00:40:15
  29. avatar
    [2] Lukáš Čejka [*]

    peetrax — #1 tak to vidis, co vsechno jsou lidi schopni myslet - nebo spis nemyslet Sml54

    1. na komentář reaguje peetrax — #3
    superkarma: 0 15.11.2013, 00:33:17
  30. avatar
    [1] peetrax [*]

    Zastánci prominou, ale obávám se, že následkem nevýchovy budou nepřizpůsobiví zpovykaní spratci, kterých se budou bát i učitelé. Kopíruju názor této paní, který byl nedávno zveřejněn na idnes.cz: "Podobně reaguje i na výtku, že liberálně vychovávané děti se nebudou umět a chtít přizpůsobit ve škole nebo zaměstnání. Nevýchovnou odpovědí je, že nejlépe se přizpůsobí ten, kdo tak dělá ze svého rozhodnutí. "Pokud se mě ptáte, jestli chci, aby mělo moje dítě disciplínu, aby dělalo věci, o kterých není přesvědčené, které mu z žádného úhlu pohledu nedávají smysl? Jestli chci, aby poslouchalo bez vlastního názoru? Aby nevědělo, co chce a tvořivě nepřistupovalo ke vztahům i konfliktům? Pak je moje odpověď ne. Takovou disciplínu bych pro něj skutečně nechtěla." Sml14

    1. na komentář reaguje Lukáš Čejka — #2
    superkarma: 6 15.11.2013, 00:29:05

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme