Vaření

Nevíte, jaký olej kdy použít? Poradíme vám!

Složité rozhodování před plnými regály se stalo běžnou součástí našeho nakupování. Vybírat přitom můžeme nejen mezi různými značkami, ale také různými variantami výrobků. V případě olejů stále mnoho kupujících rozhoduje pouze mezi řepkovým a slunečnicovým. Oleje nám ale nabízí mnohem více možností a neměli bychom zapomínat na to, že jsou součástí nejen teplé, ale také studené kuchyně.

Výběr oleje podle toho, co vařím

Výběr oleje je nejčastěji ovlivněn tím, zda ho používáme na studenou, nebo teplou kuchyni.

Studená kuchyně je spojená s oleji lisovanými za studena, tzv. panenskými a extra panenskými. Díky tomu si uchovají všechny cenné látky a jejich využití je ideální do salátů, na dresinky i k přípravě pomazánek. Při výběru se přitom spotřebitelé nemusí omezovat pouze na olivový. K dochucení se skvěle hodí například olej lněný, olej z vlašských ořechů, dýně či mandlí.

Stejně jako některé překvapí rafinovaný olivový olej, jiní nevěřícně kroutí hlavou nad za studena lisovaným řepkovým olejem. Bát se nemusíte ani české klasiky – oleje slunečnicového.

Pro teplou kuchynijsou vhodné rafinované oleje. Rafinace je technologií výroby, která zbavuje olej nežádoucích složek negativně ovlivňujících senzorické vlastnosti. V procesu rafinace se zbavíme i některých cizorodých látek. Tato technologie sice znamená ztrátu některých prospěšných látek (mezi ně patří fosfolipidy, rostlinné steroly nebo vitamín E), jedná se však jen o ztrátu částečnou a kromě fosfolipidů v oleji podstatná část těchto složek ještě zbyde. Rafinace s sebou přináší delší trvanlivost a stabilitu. Právě díky stabilitě se bod zakouření u olejů, tedy teplota, kdy se začne tuk přepalovat a není vhodný ke konzumaci, zvyšuje. Mezi nejznámější rafinovaný olej patří řepkový, který je na teplou kuchyni jedním z nejvhodnějších. Běžně můžeme ale koupit též olej olivový.

Častou chybou je restování či smažení na slunečnicovém oleji. Ten je pro teplou kuchyni spíše nevhodný a své místo má např. při dochucení salátů.

j

 Výběr tuků dle zdraví

Ve stravě by měly tuky tvořit 30-35 % z doporučeného denního příjmu energie, jež činí 2000 až 2500 kcal na den v závislosti na věku, fyzické aktivitě a celkovém zdravotním stavu.

Tuky můžeme dále dělit na „dobré“ a „špatné“ dle toho, zda v nich převažují nasycené, či nenasycené mastné kyseliny. Nenasycené mastné kyseliny přispívají k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi a tím přispívají ke zdraví srdce a srdečně cévního systému.

Jako „špatné“ označujeme tuky s převahou nasycených mastných kyselin, které by neměly přesáhnout 10 % celkového energetického příjmu a 1/3 z příjmu tuků na den. Patří sem hlavně živočišné tuky (s výjimkou ryb) a tropické rostlinné tuky.

Naopak v „dobrých“ tucích převažují nenasycené mastné kyseliny, které by měly v našem jídelníčku převažovat. Mezi nenasycené mastné kyseliny patří např. kyselina linolová, známá pod označením omega 6, a α-linolenová, známá jako omega 3. Obě jsou esenciální, tedy pro organizmus nezbytné, a tělo si je neumí vytvořit samo. Tyto mastné kyseliny najdeme hlavně v rostlinných tucích a rybách. Do jídelníčku je přitom můžeme jednoduše zařadit nejen při vaření, ale také tak, že budeme konzumovat výrobky z nich vyrobené.

Jelikož každý olej má jiné složení, měli bychom jejich používání střídat a využívat tak přínos všech látek, které nabízejí. Řepkový olej obsahuje převážně mononenasycené mastné kyseliny a z polynenasycených jak omega 3, tak i omega 6 v ideálním množství, slunečnicový olej obsahuje nejvíce omega 6, zatímco lněný nám dodá zvýšenou dávku omega 3 polynenasycených mastných kyselin.

Přínos kvalitních olejů pro zdraví

  • jsou důležité pro vstřebávání živin a vitamínů A, D, E a K, které jsou rozpustné pouze v tucích, teprve poté je může organizmus přijmout. Většina olejů je přímo zdrojem vitamínu E
  • jsou základním stavebním kamenem mozkových a nervových buněk
  • jsou zdrojem esenciálních mastných kyselin
  • nenasycené mastné kyseliny přispívají k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi a tím přispívají ke zdraví srdce a srdečně cévního systému
  • tvoří důležitou součást buněčných membrán, bez nichž by nemohly správně fungovat buňky
  • mají důležitou roli při tvorbě některých hormonů
   
14.07.2016 - Vaření - autor: Komerční článek

Komentáře:

  1. [4] Darmovzalova [*]

    Olivový nepoužívám.

    superkarma: 0 14.07.2016, 16:06:49
  2. avatar
    [3] chanahd [*]

    Olivový nepoužíváme vůbec.

    superkarma: 0 14.07.2016, 14:34:23
  3. [2] Andreadornova [*]

    Olivový používáme především

    superkarma: 0 14.07.2016, 09:58:31
  4. [1] bobani [*]

    to určitě . používám řepkový a olivový .

    superkarma: 0 14.07.2016, 08:53:27

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme