Domácnost

Nevhodný dárek můžete vrátit


Už se v SOS stalo předvánoční tradicí realizovat průzkum ochoty a vstřícnosti vybraných obchodů, zda umožňují výměnu nevhodných vánočních dárků, přestože jim to zákon nenařizuje.
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) v letošním roce oslovilo 15 vybraných obchodů s nejrůznějším zbožím, které působí po celé České republice. Přestože v předvánočním shonu měli všichni dost napilno, podařilo se získat vyjádření od 12 z nich. Kompletní výsledky průzkumu naleznete v příloze.

Jak vyplývá z výsledků průzkumu, obchodníci se často snaží vyjít svým zákazníkům vstříc a umožňují výměnu nevhodných vánočních dárků. V některých případech jsou dokonce ochotni vrátit peníze, pokud si zákazník žádné náhradní zboží nevybere. Někteří obchodníci tuto službu nabízejí pouze v období vánočních svátků a krátce po nich, ale většina z oslovených takto vychází vstříc zákazníkům v průběhu celého roku. Liší se zpravidla lhůta na možnost vrácení a podmínky, za kterých je zboží možné vrátit. Petra Vaňková ze SOS spotřebitelům doporučuje: „Je vždycky dobré se ještě před zaplacením zboží informovat na možnost výměny. To platí obzvlášť, pokud nakupujete dárek, kterým si nejste tak úplně jisti.“

Do průzkumu jsme záměrně nezařadili internetové obchody, neboť u nich je situace poněkud odlišná. Spotřebitel má zákonem stanovené právo zboží zakoupené přes internet vrátit do 14 dnů bez udání důvodu, resp. odstoupení od smlouvy musí být do 14 dnů doručeno prodávajícímu. To neplatí pro zboží, které je zmíněno v § 53 občanského zákoníku v odstavci 8. Jedná se např. o CD a DVD s porušeným obalem apod. Prodávající musí nejpozději do 30 dnů od odstoupení od smlouvy vrátit peníze a nesmí po spotřebiteli požadovat žádné sankce za odstoupení.
 

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, webové stránky www.spotrebitele.info, vydává tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.

   
22.12.2006 - Dům a byt - autor: Markéta Breníková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [61] MEK [*]

    tak doufám,že toto mě nepotká

    superkarma: 0 04.12.2007, 16:35:29
  2. avatar
    [60] MEK [*]

    my jsme se všem do dárků trefili

    superkarma: 0 27.12.2006, 08:36:34
  3. avatar
    [59] _zelvicka_ [*]

    Obyčejně reklamace proběhne do 30-ti dnů, i přes kyselé pohledy prodavaček.
    U dětské obuvi to bylo dokonce do deseti dnů.

    superkarma: 0 27.12.2006, 08:31:36
  4. [56] jitkamarsalkova [*]

    zatím mámjen s reklamacemi dobrý zkušenosti

    superkarma: 0 26.12.2006, 20:46:46
  5. [53] gabuna [*]

    také jsme reklamovali u internet. obchodu, vše v naprostém pořádku a ještě nám opravené zboží zaslali zpět na své náklady.

    superkarma: 0 26.12.2006, 11:50:08
  6. avatar
    [52] Vivian [*]

    Chewwy: to ale nebyla vaše povinnost... Ty náklady má nést ten obchod (máte nárok tu částku vymáhat) a to zaslání měl zajistit taky...

    superkarma: 0 25.12.2006, 21:06:06
  7. avatar
    [51] Chewwy [*]

    reklamovali jsme u internetového obchodu a katastrofa - museli jsme to poslat do Francie i když jsme to kupovali tady DHL - 2100,- a už 6 týdnů se nic neděje

    superkarma: 0 25.12.2006, 17:39:33
  8. avatar
    [50] zzuzzka30 [*]

    Ještě se mi nestalo,že bych něco vracela ......

    superkarma: 0 25.12.2006, 17:08:18
  9. [47] jhrobarova [*]

    Než jednat s nepříjemnýma prodavačkama,tak do dám hluboko do skříně,ale snad nadešla jiná doba.

    superkarma: 0 24.12.2006, 18:46:09
  10. [44] MOJEELISKA [*]

    snažím se kupovat takové dárky at jsou originální

    superkarma: 0 23.12.2006, 21:08:18
  11. avatar
    [43] cibulicka [*]

    souhlasím s Martíškem

    superkarma: 0 23.12.2006, 19:33:55
  12. [42] Martíšek [*]

    nic jsem zatím nevracela,ale je dobré vědět,že ta možnost tu je...

    superkarma: 0 23.12.2006, 13:18:07
  13. avatar
    [41] Evik8 [*]

    Nevraciam darčeky,už len preto,že ten kto mi niečo dal si spomenul,hľadal a utratil za to.Takže ak sa mi príliš nepáči,dám ho niekam do krabice,ale nevyhadzujem nepredávam ďalej a nevymieňam.

    superkarma: 0 22.12.2006, 22:49:05

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [38] Cinderela [*]

    Dárky nevracím,většinou se dárci strefí.V nejhorším méně vhodný dárek věnuji později někomu jinému

    superkarma: 0 22.12.2006, 20:03:26
  2. avatar
    [37] mikule [*]

    Já nic nedostanu, tak nemusím nic vracet.

    superkarma: 0 22.12.2006, 19:01:53
  3. [36] donny0007 [*]

    je to dobrý nápad, hl. u těch chudáků živých dárečků..než aby to pak pouštěli po lese ty hady sa tak haha

    superkarma: 0 22.12.2006, 17:53:34
  4. [35] FAXÍK [*]

    zatím jsem dárek nemusela vracet

    superkarma: 0 22.12.2006, 17:20:37
  5. avatar
    [34] danca79 [*]

    uz aby byla vymena nebo vraceni penez samozrejmosti vsude!!!!!

    superkarma: 0 22.12.2006, 15:41:51
  6. avatar
    [33] Láska [*]

    zatím jsem nevhodný dárek nedostala

    superkarma: 0 22.12.2006, 15:14:06
  7. avatar
    [32] 801926027 [*]

    dobré je vědět, díky

    superkarma: 0 22.12.2006, 14:42:12
  8. avatar
    [31] aiša [*]

    zatím sem byla vždy spokojena

    superkarma: 0 22.12.2006, 14:21:24
  9. avatar
    [30] MEK [*]

    s každým dárke jsem byla zatím spokojená,uvidíme letos

    superkarma: 0 22.12.2006, 13:30:52
  10. avatar
    [27] Meander [*]

    Nedostávám nevhodné dárky, protože nemám tchyni. :-P

    superkarma: 0 22.12.2006, 11:18:09
  11. [26] Majka [*]

    ještě jsem nic nevracela

    superkarma: 0 22.12.2006, 11:16:18
  12. avatar
    [23] Vivian [*]

    standa1: (9) do toho vás nutit nemůžou

    superkarma: 0 22.12.2006, 10:14:10
  13. avatar
    [22] Ťapina [*]

    Dárky nevracím, připadá mi to neslušné. I když skorotchýně mi vždycky koupí třeba něco na sebe nebo nějakou bižuterii a řekne mi "kdyby se ti to nelíbilo, tak si to jdi vyměnit, paní v obchodě říkala, že by to šlo" - ale stejně nejdu, já nejsem takový tvor, že by se mi něco tak strašně moc nelíbilo, abych to na sebe v životě nezvala.

    superkarma: 0 22.12.2006, 10:13:59
  14. avatar
    [21] vora [*]

    tímto způsobem nevhodné dárky neřešíme

    superkarma: 0 22.12.2006, 10:07:10
  15. [20] MartinaC [*]

    ja si k nim napisu kdo me je dal a dalsi rok je dostane nekdo jiny:o)

    superkarma: 0 22.12.2006, 09:58:43
  16. avatar
    [17] augustyna [*]

    skutecne to funguje, darky jsem tedyzatim nikdy vracet nebo vymenovat nesla, ale uz jsem teto moznosti vyuzila vickrat v prubehu roku, vracela jsem obleceni, spotrebni elektroniku, ale dokonce i nejake cokoladove mikulase(byla u nich spatna cena, u kasy staly mnohem vic, nez bylo deklarovano), ve velkych obchodech to uz v teto dobe neni nastesti vubec zadny problem

    superkarma: 0 22.12.2006, 09:43:57
  17. avatar
    [16] Žábina [*]

    do takových obchodů, kde vyjdou lidem vstříc, se budou zákazníci vždy vracet

    superkarma: 0 22.12.2006, 09:22:13
  18. [15] standa1 [*]

    Pokud děti koupili manželce to, co si myslím a o čem mluvili, tak půjdeme nevhodný dárek vracet asi i letos, nebo spíše měnit. Asi netrefili velikost.

    superkarma: 0 22.12.2006, 09:21:15
  19. avatar
    [14] Vivian [*]

    Doufám, že vracet nebudeme, dopisy Ježíškovi byly naformulovány co možná nejpřesněji :))

    superkarma: 0 22.12.2006, 09:02:44
  20. avatar
    [13] edith1975 [*]

    My jsme takhle vraceli s manželem topinkovač, protože jsme dostali 2. Bylo to bez problémů.

    superkarma: 0 22.12.2006, 08:45:41
  21. [12] vaclamar [*]

    ještě jsem nic nevracela,asi mám kolem sebe lidi,kteří vědí,co mě potěší

    superkarma: 0 22.12.2006, 08:20:09
  22. [9] standa1 [*]

    Už jsme zboží vraceli, ale v některých obchodech jsme si museli vybrat něco místo toho za stejnou cenu.

    superkarma: 0 22.12.2006, 07:50:58
  23. avatar
    [8] Agátka [*]

    vracela jsem plavky a v pohodě

    superkarma: 0 22.12.2006, 07:37:56
  24. avatar
    [7] brouček12 [*]

    já jsem naštěstí prozatim žádné věci vracet nemusela:o)

    superkarma: 0 22.12.2006, 07:01:28
  25. avatar
    [6] blesksoft [*]

    jo vrátit to se lehce řekne a těžko udělá - vždycky si něco najdou proč to nevyměnit

    superkarma: 0 22.12.2006, 07:00:09
  26. avatar
    [5] kouzelnice [*]

    taky s tím nemám zkušenosti

    superkarma: 0 22.12.2006, 06:49:37
  27. avatar
    [4] Věrulinka [*]

    Ještě,kdyby se toho obchodníci drželi,hezky napsané,ale skutek nějak občas uteče.

    superkarma: 0 22.12.2006, 06:44:57
  28. avatar
    [3] reditelka [*]

    Není to jednoduché, i když propagují vrácení, chtějí zejmén výměnu za jiné zboží v prodejně.

    superkarma: 0 22.12.2006, 06:05:57
  29. avatar
    [2] ireda [*]

    S vraáením nemám nejlepší zkušenosti

    superkarma: 0 22.12.2006, 05:45:06
  30. avatar
    [1] renike [*]

    ja jeste nikdy nic nevracela;)

    superkarma: 0 22.12.2006, 00:16:06

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme