Vyjít někomu vstříc, to je jistě ušlechtilé. Ustoupit, nechat se přemluvit, proč ne? Ovšem nesmí se to stát pravidlem. Jinak byste se mohli dostat do začarovaného kruhu. Tak jako Libuše (41).

neKdokoli z jejího okolí něco potřebuje, jde většinou rovnou za ní. „Když u nás někdo zazvoní, nebo zvednu telefon, už předem se děsím, do čeho se zase namočím. Můj problém spočívá v tom, že nejsem schopna říkat ne,“ svěřuje se Libuše, která si touto vlastností přidělává starosti odmala.

Rodina i přátelé se na ni obracejí už takřka automaticky. „Pokaždé si říkám, že příště už nebudu tím, kdo jde uspat děti, zatímco ostatní se baví. Nepůjčím sestře peníze, protože vím, že je stejně rozhází a nikdy nevrátí včas. Nevzdám se výletu, jelikož je nás o jednoho víc, než je míst v autě. A tak bych mohla pokračovat… Pak ale dojde na věc, já chvíli mlčím, ale stejně to všechno odkývu. A nakonec jsem na sebe naštvaná. Jenže si prostě nemůžu pomoct,“ krčí rameny žena, která si nepamatuje, že by kdy odmítla nějakou prosbu.

Za neschopností říkat druhým ne stojí často strach. Obáváme se, že nás odmítnutí přátelé zavrhnou, nepochopí naši neochotu pomoci a přestanou nás mít v oblibě. To je však omyl. Každý má právo na odmítnutí. Slovem „ne“ jen vyjadřujeme vlastní sebeúctu a zdravé sebevědomí.

Co radí odborníci?

psychologMáte také potíže s odmítáním druhých? Klinická psycholožka a psychoterapeutka Leona Dyrehauge nám poradila několik tipů, jak s tím bojovat.

  • Zmapujte situace, ve kterých se vám nedaří říkat NE.
  • Sepište si tyto situace a podtrhněte ty, které vám dělají v životě nejvíce zle.
  • Na jednu konkrétní situaci se zaměřte a všimněte si, co se s vámi vnitřně děje. Na co myslíte a co cítíte? Zapište si to.
  • Zkuste si trochu zahypotetizovat. Odkud se bere, že se vám tak špatně říká ne?
  • Začněte experimentovat s „ne“. Berte to jako hru. Pozorujte, co se při tom ve vás odehrává.

„Tímto způsobem se můžete alespoň trochu zkontaktovat sama se sebou, zorientovat se v sobě. Změna ale často není vůbec jednoduchá. Velkou pomocí pak může být práce na sobě za přítomnosti průvodce. Zkuste psychoterapii, většinou to stojí za to,“ radí odbornice.

Čtěte také:

Reklama