Rodina

Neudržení moči po porodu se zbavíte cvičením


Největším změnám v době těhotenství podléhá břišní svalstvo a svalstvo pánevního dna. Může se proto stát, že díky opakovaným porodům nebo při oslabení těchto svalů začne docházet k samovolnému úniku moči neboli inkontinenci.

Tento mimovolní únik moči z močové trubice nastává i při minimální námaze. Při zvýšeném nitrobřišním tlaku jako je zakašlání, smích, zvednutí těžkého břemene, popoběhnutí. Odborně se tato inkontinence nazývá stresová (námahová) inkontinence. Má tři formy: lehčí, středně těžkou a těžkou. Po porodech většinou dochází k lehčímu úniku moči a zde je na místě začít co nejdříve tuto inkontinenci léčit pomocí rehabilitačního cvičení pánevního dna.

Jako prevence však nejlépe slouží provádění tohoto cvičení pánevních svalů těsně po porodu ještě na oddělení šestinedělí v porodnici. Postupně se zvyšuje počet opakování a přidávají se obtížnější cviky.

 

Gymnastika pánevního dna

Pokud již v minulosti byly svaly a obal pánevního dna oslabené, po zátěži v těhotenství a po porodu se ještě více uvolnily.

 

Naštěstí jsou svaly pánevního dna vůlí ovladatelné stejně jako svaly ruky nebo nohy. Zdvihače konečníku,  svaly kolem pochvy a močové trubice, sval (musculus pubococcygeus) se naučíte vědomě stahovat a uvolňovat. Na začátku natrénujete zaměření pozornosti na oblast pánevního dna. Uvědomíte si, že nejprve budete cvičit stahování a vytahování svalů konečníku a pochvy. 

K nejčastějším chybám při tréninku svalstva pánevního dna patří snaha vyvinout tlak směrem dolů za použití břišních svalů, břišního lisu. To vyvolává pokles pánevního dna namísto jeho zvednutí vzhůru, které potřebujete.

 

Při tomto cvičení zapomeňte na stahování břišních a hýžďových svalů. Tyto svaly na posilování pánevního dna nepotřebujete. Cvičení můžete provádět již bezprostředně po porodu v nemocnici na posteli. Lehce stahovat a roztahovat pochvu několikrát bez zadržování dechu před silným uzavřením pochvy a vtáhnutí konečníku, hráze směrem nahoru do pánve -  zadržet dech a krátce vdechnout, vydržet 3 sekundy a uvolnit se a vydechnout. Je nutné to opakovat minimálně 10x za sebou a několikrát denně. Cvičení též podpoříte relaxací a hlubokým dýcháním.

 

Poté, co se naučíte ovládat správně svaly pánevního dna, můžete začít s jednotlivými cviky na správné držení pánve, dalšího posílení svalů pánve, bederní části páteře, hýždí a nohou. Tato gymnastika pánevního dna je vysoce účinná právě v kombinaci s vědomým ovládáním svalů konečníku a pochvy. Aby bylo cvičení proti inkontinenci účinné, je třeba vytrvat několik měsíců.

 

Tip:

Předejděte komplikacím a začněte hned po porodu posilovat v posteli.

1. den po porodu 

-         Hluboké hrudní a břišní dýchání zlepší krevní oběh a okysličí celé tělo. Zlepší se střevní peristaltika, působí proti plynatosti, aktivují se břišní svaly a hluboké dýchání bude působit i proti stresu.

-         Lehněte si na záda a dolní končetiny stiskněte k sobě od kotníků až ke kyčlím. Přitom nadlehčete pánev, vtáhněte konečník, hráz, pochvu směrem nahoru - vydržte asi 3 sekundy a uvolněte se.

-         Lehněte si na záda a pouze stáhněte a vtáhněte konečník a hráz směrem nahoru do pánve –  vydržte 3 sekundy a uvolněte se. Nezadržuje při vtažení svalů dech. Je nutné to opakovat minimálně 10x za sebou a několikrát denně. Dopracujete se až na 24-30 opakování 5x denně.

-         Lehněte si na záda, pokrčte dolní končetiny a chodidla nechte na podložce. Nadlehčete pánev, vtáhněte konečník, pochvu, močovou trubici – vydržte 3 sekundy a uvolněte se.

-         Lehněte si na záda, pokrčte dolní končetiny a chodidla nechte na podložce. Zdvihněte pánev a stiskněte sedací svaly (hýždě) k sobě, vtáhněte konečník, pochvu, močovou trubici – vydržte 3 sekundy a uvolněte se.

Pro zlepšení kojení a množství mléka je dobré cvičení prsních svalů

-         Leh na zádech, ruce se ohnou v loktech, dlaně se opřou o sebe, vší silou jimi zatlačíte proti sobě. Při tlačení do dlaní vdechněte nosem, při uvolnění vydechněte.

2. a 3. den  cvičí se totéž jako první den a přidá se:

-         Cvik v lehu na břiše, opřete se o špičky nohou, odlepte kolena od podložky, stiskněte hýždě k sobě, vtáhněte konečník, hráz, pochvu – vydržte a uvolněte se, opakujte 10x. Ruce leží podél těla.

Od 4. dne – cvičí se přecházející cviky, přidá se nácvik správného držení pánve:  

-         Lehněte si na záda, pokrčte nohy, chodidla jsou na zemi, ruce podél těla. Stiskněte hýždě k sobě, vtáhněte břišní svaly, páteř v oblasti pasu pevně přitlačte k podložce – výdrž a uvolnění, opakujte 10x. 

Sestavy cvičte několikrát denně, počet opakování každý den zvyšujte.

 

Zdroj: Více informací o cvičení pro těhotné se dozvíte na DVD „Cvičení po porodu“ podle Magdaleny Mikulandové nebo v knize: Těhotenství, porod a šestinedělí – Nejčastěji kladené otázky a odpovědi. Studio pro ženy

   
29.11.2007 - Těhotenství a porod - autor: Markéta Breníková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [79] ula [*]

    Já problémy neměla, ale cvičím preventivně.

    superkarma: 0 27.12.2007, 13:18:51
  2. [78] mamča123 [*]

    po narození dcery jsem měla problémy,ale cvičením se vše spravilo teď už mě to netrápí

    superkarma: 0 09.12.2007, 17:09:20
  3. avatar
    [76] majazd [*]

    já jsem to bohužel zažila,ale pár cviků a je všechno v naprostém pořádku

    superkarma: 0 30.11.2007, 18:37:31
  4. avatar
    [74] Piskotek007 [*]

    superkarma: 0 30.11.2007, 09:22:10
  5. [73] elenkas [*]

    superkarma: 0 29.11.2007, 22:23:20
  6. avatar
    [72] danap [*]

    s tím naštěstí zatím nemám zkušenosti...

    superkarma: 0 29.11.2007, 22:21:38
  7. avatar
    [71] eatbeatle [*]

    Taky mě to dost trápilo, trochu jsem cvičila a už jsem v pořádku.

    superkarma: 0 29.11.2007, 22:14:19
  8. [70] xkachla [*]

    naštěstí tohle ještě neznám

    superkarma: 0 29.11.2007, 21:17:41
  9. [69] bedanek [*]

    Ráda jsem si přečetla tento článek.

    superkarma: 0 29.11.2007, 20:34:31
  10. avatar
    [68] _zelvicka_ [*]

    Dobré rady, to kvituji

    superkarma: 0 29.11.2007, 19:35:06
  11. [67] anité [*]

    s tímhle nemám zkušenosti

    superkarma: 0 29.11.2007, 19:11:31
  12. [66] 7kraska [*]

    gentiana, usni maz je taky dobre tema...asi dam SOS, ze moje dceri (2,5) se dela hodne usniho mazu a ma ho husty a tmavy...nestacim ji cistit usi...pry je to normalni u malych deti...clovek je holt soucasti prirody, neni to jen vznasejici se oblacek plny myslenek :-)

    superkarma: 0 29.11.2007, 18:52:25

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [65] gentiana [*]

    Á, včera bylo kakání, dneska máme čůrání. Zítra tedy budou buďto větry nebo budeme blinkat? A co takový ušní maz, ten by nebyl?

    superkarma: 0 29.11.2007, 18:45:08
  2. avatar
    [64] MEK [*]

    nic takového mě nepotkalo ani u jednoho porodu

    superkarma: 0 29.11.2007, 17:46:44
  3. avatar
    [63] Vivian [*]

    Manx: co je brzy?

    superkarma: 0 29.11.2007, 17:44:23
  4. avatar
    [61] ZP [*]

    ja to neměla tak nemůžu posoudit

    superkarma: 0 29.11.2007, 16:39:17
  5. [60] mindulinka [*]

    Já takové problémy neměla, ale procvičuju pravidelně několikrát týdně při sexu- vždyť při vyvrcholení se stahují tyhle svaly také ne???

    superkarma: 0 29.11.2007, 16:32:02
  6. avatar
    [59] Vivian [*]

    kareta: kup si rovnou dobíjecí, vyplatí se to

    superkarma: 0 29.11.2007, 15:59:24
  7. avatar
    [58] kareta [*]

    Solei: Vivian: že bych koupila baterky? Tak nějak preventivně?

    superkarma: 0 29.11.2007, 15:56:46
  8. avatar
    [57] Vivian [*]

    Solei: taky trénuju s vibrátorem, ale 5 opakování denně nedám

    superkarma: 0 29.11.2007, 15:51:08
  9. avatar
    [56] Solei [*]

    to bych snad ani neměla říkat - doktor na tyhle inkontinenci dopručoval mamince trénovat s vibrátorem.....
    že se prej ty svaly takhle naposilují nejlíp

    superkarma: 0 29.11.2007, 15:43:36
  10. avatar
    [55] Vivian [*]

    Suzanne: to by mě taky zajímalo

    superkarma: 0 29.11.2007, 15:27:33
  11. avatar
    [54] Suzanne [*]

    Proč maj vlastně lidi děti, když to takhle huntuje tělo?

    superkarma: 0 29.11.2007, 15:09:27
  12. [53] Siloma [*]

    já takové problémy neměla a doufám,že mít ani nebudu

    superkarma: 0 29.11.2007, 14:46:46
  13. [52] Reni [*]

    To je zase další, radost, starost.
    To dříve nebylo, nebo se o tom moc
    nemluvilo.

    superkarma: 0 29.11.2007, 13:56:09
  14. avatar
    [51] vlcice [*]

    Evik8: O těch problémech se píše právě proto, že se většině dá předcházet. Ale chápu, že některé ženy to může vystrašit. Nesmíš to brát tak vážně. Šance, že tě některý vážný problém podka, je malá.
    Ale jestli to nedokážeš zvládat, tak to raději nečti.

    Mne naopak takovéto články velmi pomáhají a díky tomu, že jsem dostatečně informovaná, jsem naprosto klidná a v pohodě.

    superkarma: 0 29.11.2007, 13:10:33
  15. avatar
    [50] H.Eva [*]

    Naštěstí mě po porodu takovéto problémy nepotkaly.

    superkarma: 0 29.11.2007, 13:08:14
  16. avatar
    [49] kareta [*]

    Ni-ka: po porodu jsem byla tak vyděšená pocitem, že jsem porodila vlak a už nikdy si nešvihnu, že jsem cvičila snad pořád, aby s to stáhlo zpátky Kdyby to tak mělo zůstat, zabilo by mě to

    superkarma: 0 29.11.2007, 12:36:35
  17. avatar
    [48] Evik8 [*]

    No jakmile si niekde prečítam niečo o pôrodoch,tak sa mi do toho teda nijak nechce... Neviem či je to skutočne tak hrozné,alebo sa skoro v každom článku píše schválne len o problémoch... ,ale konkrétne mňa to dokonale odradzuje.

    superkarma: 0 29.11.2007, 12:31:30
  18. avatar
    [47] vlcice [*]

    Od Magdaleny Mikulancové mám DVD a cvičím podle něj. Je opravdu dobré.

    superkarma: 0 29.11.2007, 12:31:25
  19. [46] kaataa [*]

    Nyotaimori: No, dyt tak to myslim

    superkarma: 0 29.11.2007, 12:31:17
  20. [45] Anoona [*]

    Po porodu jsem takové problémy neměla ,já totiž bohužel rodila cisařským řezem ,takže jsem měla uplně jíné problémy

    superkarma: 0 29.11.2007, 12:28:26
  21. [44] VendaZ [*]

    tohle se mě zatím netýká

    superkarma: 0 29.11.2007, 12:18:37
  22. [42] benndy [*]

    Tak musím podotkout, že s tímto jsem se naštěstí nesetkala.

    superkarma: 0 29.11.2007, 11:57:28
  23. avatar
    [41] Meander [*]

    Áááááá, další radost, kterou nepoznám.

    superkarma: 0 29.11.2007, 11:52:12
  24. [40] kaataa [*]

    Kdyz se takhle mluvi porad o porodu a o problemech, tak se mi fakt nechce nikdy rodit. Fakt tohle je nejlepsi antikoncepce.

    superkarma: 0 29.11.2007, 11:47:50
  25. avatar
    [39] jochova [*]

    po porodu jsem naštěstí takové problémy neměla...

    superkarma: 0 29.11.2007, 11:46:02
  26. avatar
    [38] Ni-ka [*]

    Chodím do hodim zdravotní tělesné výchovy.Skáčeme tam na gym balech dáváme si pod zadky over bally(nevím jak se to píše).Paní instruktorka nám říkala,že mají ženy tyto problémy a my koukaly jak sovy a teď to samé čtu tady jen s dvou týdením rozdílem.Taky nám říkala,že první asi tak měsíc až dva po porodu by se nemělo cvičit vůbec.Nerodila jsem,tak nevím,ale myslím,že ženská má po porodu úplně jiné starosti než zatínat ty místa odkud jí před 20 hodinama vykoukl malý tvoreček.Já se teď snažím pohybovat na gym balu,prej i když jsme u Pc,tak na něm máme 20 minut sedět,pohupovat se a potom si sednout na židli.Cvičit se musí,to je svatá pravda.

    superkarma: 0 29.11.2007, 11:09:09
  27. avatar
    [37] átéčko [*]

    mattoni: viz.: arjev:

    superkarma: 0 29.11.2007, 10:58:29
  28. avatar
    [36] arjev [*]

    Tyto problémy nejsou jen po porodu, ale mohou se objevit s přibývajícím věkem. Jenom cvičením se člověk může těšit pevnému zdraví.
    Pan Brodský řekl, že člověk začíná chápat život až když je těsně před smrtí . A vlastně po padesátce se ohlížíme zpět, kde jsme udělali chybu ve svém zdraví a honem ji nebo je se snažíme napravit.
    Tak holky, neulívat se a cvičit jako králíci z klobouku. Přeji pěkný den. Já jdu za chvíli taky cvičit.

    superkarma: 0 29.11.2007, 10:48:38
  29. [35] 7kraska [*]

    ja tak cvicim (vedome zatinam a uvolnuju) pri sexu pokazdy...Vy snad ne? hned na zacatku a taky na konci...zabiju dve mouchy jednou ranou - cviceni pro sebe i poteseni pro pritele :-)

    superkarma: 0 29.11.2007, 10:44:39
  30. avatar
    [34] Katka1984 [*]

    To je dobré vědět.

    superkarma: 0 29.11.2007, 10:43:02

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme