V běžných podmínkách potřebujeme denně asi dva až tři litry tekutin – pokud jsme zdraví a neděláme nic mimořádného. V tropických vedrech nebo při sportu se ovšem spotřeba tekutin několikanásobně zvyšuje. Při aerobiku na pláži na „cvičebním“ zájezdu k moři můžete ty dva litry vypotit jako nic během hodinky. A když se vypravíte na túru na kole v náročném horském terénu, budete mít za chvíli tričko mokré, jako kdybyste ho hodila do vody.

Udržet rovnováhu mezi příjmem a výdejem tekutin je ale nebytně nutné pro zachování zdraví. Dehydratace může vést ke křečím, nevolnosti až mdlobě. Ochlazování organismu je obzvlášť obtížné v teplém a vlhkém prostředí – například v tropech. Právě tam často dochází ke kolapsům. Nezapomeňte, že napít bychom se měli ještě dříve, než pocítíme žízeň!

Pokud chcete orientačně zjistit, zda přijímáte dostatečné množství tekutin, stačí sledovat, jaké množství a zbarvení moči z vašeho těla odchází. Pokud má moč tmavou barvu, je to jedna ze známek nedostatečného zásobení tekutinami.

Příjem tekutin by měl být plynulý v průběhu celého dne. Zcela zavádějící a nebezpečná je například představa, že v práci vystačíte s několika šálky kávy a všechno doženete večer. Základem pitného režimu mají být především nekalorické nápoje, hlavně voda, nejlépe minerální s nízkou až střední mineralizací, jako je např. voda Evian. V případě obzvlášť velké zátěže pak neuškodí doplnit čistou vodu iontovými nápoji, které doplní do vašeho těla minerály, odcházející s vodou. Je ale třeba si uvědomit, že „ionťáky“ nejsou žádné limonády na celodenní popíjení. Jsou opravdu určeny jen pro speciální příležitosti. Použití nevhodného nápoje se rovná zbytečně vyhozeným penězům, jelikož efekt by byl minimální a místy i opačný. Iontové nápoje navíc nejsou určeny pro každého. Vysoké koncentrace určitých iontů mohou mít negativní účinky na některé orgány (obzvláště ledviny). Pokud máte problémy s ledvinami či trávicím traktem, poraďte se raději nejprve s lékařem.

Jak si udržet správnou „vodní hladinku“?

* Mějte neustále na očích PET láhev o určitém objemu, popřípadě oblíbenou skleničku nebo hrníček. Tak budete mít aspoň přibližnou představu o tom, kolik jste už za den vypila.

* Pijte po malých množstvích, ale často. Je lepší celé dopoledne „ucucávat“ než do sebe nalít litr vody najednou. Po tom by se vám mohlo udělat i špatně.

* Nezapomeňte - moč je „přepravním médiem” pro odvod nadbytečných tuků a také škodlivin z těla. I proto je pitný režim tak důležitý.

* Určitě víte, že alkohol a káva, ale také velmi silný čaj se do pitného režimu nepočítají.

Být zdravá a krásná je tak snadné! Stačí jen pravidelně pít.
Dopřejte si Evian a osvěžte svůj den!

Reklama