Bulvár

Nerozmazlujte je! Pes není člověk.

Pes je pes, jak logické, že? Miluju psy, od malička jsem s nimi vyrůstala, vlastně jsem milovala a miluju všechny zvířátka. Ale psi jsou skvělí přátelé, skvělí pomocnící, skvělí dopping, když je vám mizerně, sestaví vám pohybový program, dovedou všechno možné, vodit nevidomé, hledat živé i mrtvé v sutinách, ve vodě, ve sněhu. Psi jsou fascinující, inteligentní, milá a užitečná zvířata.

No jo, jenže když se rozhlídnu kolem sebe - bydlím nějakou dobu na sídlišti - co vidím? Ta skvělá, inteligentní a mrštná zvířata se tu vůbec nevyskytují. Místo nich si tu vodí lidi na provázku nějaké koule, sotva se to sune, štěká to na cokoli, co nevypadá jako miska plná oběda(záměrně nepoužívám slovo žrádlo, ani krmení, jelikož jsem nabyla dojmu, že většina důchodců by svému pejskovi nic tak odporného jako konzervu nedala - to je radši nacpou kuřátkem a bramborama s omáčkou, což bych nedoporučovala, pokud mají svého pejska opravdu rádi).

Už několik let pozoruju pána, co tu celý den obchází s opravdu ošklivým a tlustým labradorem na lonži (stopovačce), nikdy ho nepustí - to proto, že pes ho vůbec neposlouchá - a když říkám vůbec, myslím vůbec. Vím, o čem mluvím, chodila jsem s ním totiž do psí školy. Pán se psem z ní ale odešel poté, co se týden co týden nemohl dovolat psa, když ho pustil z vodítka. Možná vám to přijde k smíchu. Ale onu psí školu jsem navštěvovala asi 3 roky, a to hlavně proto, abych mohla pozorovat psy... nebo spíš jejich páníčky? Čím byla škola populárnější, tím víc podobných "páníčků" se přihlašovalo a odpadalo. Nakonec jsme týden co týden věnovali pouze přivolání, abychom vůbec mohli začít cvičit. Pak došla trpělivost i mně.

A tímto chci apelovat na každého majitele psa, jakéhokoli plemene či neplemene: vychovávejte svoje šťěňátka, cvičte své psy, dopřejte jim radost a disciplínu. Až na několik málo opravdu přešlechtěných plemen psi milují pohyb a jsou to zvířata, co přirozeně potřebují smečku. Ta smečká má svoji hierarchii. Pes potřebuje hlavního vůdce s pevnou rukou, potřebuje pevnou hierarchii, aby se cítil jistě a věděl, kde je jeho místo. A jestli nechcete, aby váš pes vzal roli vůdce na sebe a ohrožoval tak vaši rodinu, udělejte to i pro něj. Existují psí školy, kam můžete s každým pejskem, nebo cvičáky, kam je lepší chodit hlavně s pracovními plemeny (kdo takové plemeno má, určitě ví, o čem mluvím, když zmiňuju disciplínu - ti psi ji potřebují, a o to víc vás budou milovat).

Je to krásné partnerství - vy jste vůdce, mozek, váš pes je vaše síla. Poslechne vás a udělá to rád, udělá pro vás cokoli a poslechne na slovo, hlavně ho nesmíte nechat se nudit. Pokud vy budete jeho pán, on se vám nadosmrti zaváže k poslušnosti a dokonalému partnerství. Bude vaší pravou rukou. A společně budete prožívat radost z každého pokroku - z chůze u nohy, základních povelů jako sedni, lehni, zůstaň, z aportování, z obrany, když váš pejsek najde stopu, uvědomíte si, jak úžasné schopnosti máte jako tým. Se psy se dá tančit, pro děti je úžasné agility - víte vůbec, co to je?

Jako dítě jsem měla kolem sebe psy, to už jsem říkala. Možná díky tomu jsem se naučila jim rozumět, nepotřebovala jsem knížky, ale když jsem si jednou, to už jsem byla starší, jednu otevřela(mimochodem byla to Etologie psa od pana Mikulici - výborná knížka), jako bych to všechno už dávno věděla. Se psy jsem trávila všechen volný čas. Měla jsem 3 a nutno dodat, že dohromady vážili 2x tolik co já. Rodiče o mě mívali strach. A přesto se mi nikdy nic nestalo.

Začínala jsem s ovčandou. Jako štěně absolvovala základní výcvik a spolu jsme po letech navázali. Nikdy jsme pro ni nebyla alfa - tedy ta nejvyšší, ale respektovala mě, chodili jsme spolu ven, učili se navzájem. Ona mi dala pocit, že jsem někdo, že mě ráda poslechne za to, že se jí budu věnovat, a samy spolu jsme se naučily opravdu hodně. Byla skvělá, bude to dva roky, co umřela, a ještě pořád se mi stýská, když jdu kolem jejího kotce.

Když už jsme si s Pegynou dobře rozuměli a mohla jsem se na ni spolehnout, začaly jsme s sebou brát i leonbergera Falca. Fanoušek pořád je moje telátko, to nejhodnější psisko na světě. Vždycky udělal, co mi na očích viděl, jen aby mi udělal radost. Jen jeden problém měl - nechtěl zůstat odložený, hned pospíchal za mnou. Jednou se dokonce překlopil ze sedu ne záda, aby na mě viděl, protože věděl, že se nesmí hnout. Až jednou zůstal, ani se nehnul, věděl, že mi to udělá radost, a taky že jo.

Všichni jsme chodili do přírody, i s tou naší nejmenší. Moje smečka si volně pobíhala okolo, já se kochala přírodou. Občas jsme zastavili a cvičili. Byly to jedny z nejkrásnějších dnů mého života. Pobíhala jsem po lese, točila so dokola a koukala do korun stromů, kolem mě radostně poskakovali mí nejvěrnější přátelé, kteří mě provedli dětstvím i pubertou.

A já bych přála každému, aby mohl zažít něco podobného. Každému dítěti, které má o zvířata zájem, bych přála, aby mělo možnost si ta úžasná zvířata tak zamilovat a prožít si s nimi tolik dobrodružství a přátelství jako já.

Nakonec bych se chtěla ještě jednou obrátit na ty, co psy vlastní, nebo přespříliš rozmazlují. Pes je pes - ne člověk. Psa není dobré ani rozmazlovat a přecpávat, ani trýznit, týrat a pouze "vlastnit". Není to ani morče do klece, ani strašák k boudě. Je to tvor, kamarád, který potřebuje smečku, potřebuje svého pána a potřebuje nějakou akci a je schopen vám to bezezbytku oplatit. Není ale možné pořídit si psa a nevědět, co pes potřebuje, jak se o něj správně postarat a co s ním vlastně dělat. Nemám teď na mysli teplotu místnosti ani správné krmení, ale v psím životě to nejdůležitější - tu "náplň" .

Kupte dítěti šťěňátko, sotva mu můžete dát něco lepšího. Ale teprve tehdy, vezme-li odpovědnost na sebe, je-li ochoten se psem přiměřeně cvičit, nejlépe chodit do nějaké školy, agility je pro děti velmi vhodné, teprve tehdy až  pochopí, že zvíře je samostatně myslící a cítící tvor. A až uvidíte, že si vaše dítko bere pejska s sebou pokaždé, když jde ven, až z nich budou kamarádi v dobrém i ve zlém, pak teprve oceníte psa nejvíce - jako nejlepšího přítele a ochránce svých dětí. Takovými byli mí psi mně. Přála bych si, aby takoví byli vaši psi vám.

X-Bella
Co říci víc. Shrnula jste to přesně, jak vychovávat psa i pána.

PONDĚLNÍ TÉMA:

Hubnout? Zhubnout?
Zkuste to v pondělí s Markétou! 
Máte osvědčený recept na hubnutí?
Co trápí vaši postavu?
Jaký je váš příběh o hubnutí?
Změnila jste jídelníček nebo životní styl?
Na jakých sladkostech ulítáváte?
Jaký bič na vás zabral?
redakce@zena-in.cz
...a dárečky, po kterých se neztloustne!

   
06.01.2006 - Společnost - autor: Míra Šindrbalová

Komentáře:

  1. avatar
    [32] borrasca [*]

    X-Bella: díkes

    superkarma: 0 11.01.2006, 07:21:02
  2. avatar
    [31] Petrana [*]

    X-Bella: do vzkazíku

    superkarma: 0 10.01.2006, 15:29:17
  3. avatar
    [28] Petrana [*]

    X-Bella: Napsala jsi to moc hezky, já jen, že mi to něco připomínalo. Tak jsem se zeptala a nemýlila se.
    V Heřmanicích to bylo dobrý, líbilo se mi tam moc, ale už nejezdíme.
    Všechny tábory jsou o nějakém programu , jinak by to byla nuda, ale už jsem našla tábor, kde nemusíš cvičit, nebo např. jen dopoledne. Je tam alternativní program, budeme si šlapat stopy apod. To toho mého baví moc, takže se těším.

    superkarma: 0 09.01.2006, 09:36:59
  4. avatar
    [27] borrasca [*]

    Moc krásný článek, lépe bych to nenapsala Nevěděla jsem, že je rozdíl mezi cvičákem a psí školou . Chtěla bych se vás tady zeptat: Jakými granulemi krmíte? Chci přejít z vařené stravy na granule a ptala jsem i na jiných fórech, kde se o tom rozpoutali bouřlivé hádky atd. to nechci. Chci jen vaše zkušenosti. Nechci aby se tu někdo navzájem napadal. Chci jen pro a proti. Díky

    superkarma: 0 09.01.2006, 09:36:35
  5. avatar
    [25] Petrana [*]

    Ťapina: ne, ne. Mýmu psovi už je pár let a i když návštěva psích škol a cvičáků není omezená věkově, mýho psa to nikdy moc nebavilo. Kolektiv psů ano, to on dost potřebuje, ale jakékoliv cvičení jen pro cvičení, mu nesedí, on to nepovažuje za zábavu, jak někteří jiní psi... Povely známe a umíme, přivolání máme velice dobré, srnky v lese nehoníme, tak ho cvičit už netahám. Nám chybí jen kontakt se psy , jsme vesničtí a tady moc psů ven nechodí
    Ptala jsem se X-Belly, protože spoustu věcí z toho článku, jako bych už někde slyšela. A nemýlila jsem se.
    X-Bello - znám, v Heřmanicích jsem několikrát byla. Škoda, že se tam nedá jet bez cvičení, bylo to tam super .

    Ťapino, jestli ale víš o nějaké psí škole, která pořádá např. nějaký tábor nebo víkend, napiš mi do vzkazů. Psí tábory chybí spíš mně, než

    superkarma: 0 08.01.2006, 19:34:57
  6. avatar
    [24] Amálie [*]

    Dělala jsem figurantku na cvičáku a vim, jak moc je důležité, aby lidi vychovávali své pejsky už od štěňátka a byli důslední. Daleko víc ve výcviku se zmůže "hraním divadla" než tresty. Pes vnímá, jakým tónem hlasu na něj mluvíte a proto nepotřebuje třást na kožich (navíc se mu tím může odtrhávat kůže od podkoží a pak mu ošklivě visí pod krkem) ani bití čímkoliv. Stačí celou rodinu sladit v tónu příkazu a jde to. A nezapomeňte chválit, to je pro hafana nejlepší motivace k provedení povelu.

    superkarma: 0 08.01.2006, 17:11:11
  7. [22] tanecnice [*]

    Skoda,ze z mych pratel chodim sem jen ja.Posledni dobou si vetsina z nich poridila psa.Nikdy jsem je neslysela rict,ze by si psa prali,a podlr toho to taky vypada.Jsou lini s nimi chodit ven, o cvicaku neuvazuji, u nich doma se ted jen na psa krici,protoze neposloucha.Bydlim ted od svych pratel daleko, tutiz nemuzu je ovlivnit,ale boli me to velmi,jelikoz vim, ze pes potrebuje disciplinu.Co vam mam rikat,tak moc me mrzi,ze par z mych pratel se pridalo k te obrovske skupine lidi, kteri o psech nevi vlastne nic, a jen tak se rozhodli si je poridit Tak snad jen prani, at takovych lidi je min a min.

    superkarma: 0 08.01.2006, 10:46:29
  8. avatar
    [21] kareta [*]

    Ťapina: Bohužel máš pravdu. Já přestala chodit na cvičák zhruba v době, kdy jsme měli absolovovat obranu, a moje fena NO pak bránila svoje území skokem na krk. Naštěstí to vždy pokousaní vybrali a nějak se stočili, nebo nastavili ruku, navíc na naší zahradě neměli co dělat . Takže jsme ani neměli problémy s orgány VB

    superkarma: 0 08.01.2006, 10:34:21
  9. avatar
    [20] monca13 [*]

    X-Bella: já jsem to nemyslela tak, že bojová plemena jsou špatná, spíš jen že mají zkrátka v povaze víc agresivity než retrívři (i když jak jsem už někde psala, "zkazit" se dá každý pes). Spíš jsem myslela, že tu agresiviti (ke které byli, jak sama píšeš, vyšlechtěni) by už nebylo potřeba rozšiřovat na výcvik agresivity vůči člověku - a promiň mi, ale já jsem na cvičáky chodila a dát příkaz psovi, aby se vrhl na člověka, není správný. Zajímalo by mě, kolik (nemyslím policeních) psů takto muselo bránit svého pána.
    Hlavně si ale myslím, že každý pes se sklonem k agresivitě v povaze by měl mít zodpovědného pána, který ví, jakého psa si pořizuje (souhlasím i s těmi psychologickými testy), protože takový pes potřebuje pevné vedení a pořádný výcvik (i kdyby to mělo být "jenom" aby se zabránilo útoku na jiného psa).

    superkarma: 0 08.01.2006, 08:36:12
  10. avatar
    [19] Ťapina [*]

    monca13: Ono to něco do sebe má, pes se má právě naučit, aby útočil na ruku (která může případně držet zbraň), a zneškodnil útočníka za minimálních škod. Necvičený by pravděpodobně šel po krku, kdyby došlo na lámání chleba

    superkarma: 0 07.01.2006, 20:12:24
  11. avatar
    [15] monca13 [*]

    X-Bella: Mně se zase nelíbí, že na klasickém cvičáku se vlastně psi učí agresivitě - útok na figuranta s ochranným rukávem. To možná potřebují umět policejní psi, ale ne psi, jejichž majitelé jsou "normální" lidé, i když jsou to tzv. služební plemena. To jsem zažila, když jsem chodila na cvičák se svým briardem,, ale myslím, že se to učila i jiná než služební plemena. Je to víc než 10 let, tak se to od té doby možná změnilo. Zajímalo by mě, jestli se povel "trhej" učí i tzv. bojoví psi.

    superkarma: 0 07.01.2006, 14:35:40
  12. avatar
    [9] milili [*]

    moc pekny

    superkarma: 0 06.01.2006, 23:13:52
  13. avatar
    [8] Gita [*]

    Krásně napsaný článek, díky:-)

    superkarma: 0 06.01.2006, 22:50:46
  14. avatar
    [7] monca13 [*]

    Souhlasím s článkem, kromě části"
    Pes je pes - ne člověk. Psa není dobré ani rozmazlovat a přecpávat, ani trýznit, týrat a pouze "vlastnit".
    Aspoň pro mě to vyznělo tak, že člověka (třeba děti) je dobré rozmazlovat, přecpávat, týrat ...
    Promiň, to není kritika článku, na ty ostatní části název Pes není človék "sedí"

    superkarma: 0 06.01.2006, 19:44:01
  15. avatar
    [5] Ťapina [*]

    Petrana: Hledáš psí školu v Brně?

    superkarma: 0 06.01.2006, 16:20:45
  16. avatar
    [3] Petrana [*]

    Tulikraska: no ..je to divný, tak to nemám ráda, ale pořád lepší než tejranej a zanedbávanej pes . Myslím, že nobl pelíšek psovi ani tak nevadí.

    superkarma: 0 06.01.2006, 16:11:02
  17. avatar
    [1] Petrana [*]

    DO jaké psí školy jsi chodila?

    superkarma: 0 06.01.2006, 15:52:04

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme