Blíží se zima a většina dětí už se těší, až se snowboardem nebo lyžemi vyrazí na sjezdovky. Pro mnohé rodiče v ten okamžik ale nastávají chvíle plné starostí. Stále více dětí se věnuje adrenalinovým sportům na sněhu a s tím stoupá i počet úrazů, které si přivodí nejen sjezdoví začátečníci, ale leckdy i zkušení jezdci. Zranění přitom nezřídka končí i trvalými následky.

neriskuj

Dnešní internetová doba těmto nehodám jenom nahrává. Děti tráví více času u počítače než sportováním a nemají tak v mnoha případech dostatečnou průpravu pro fyzicky náročnější aktivity. Přitom v zimě je stále populárnější snowboarding nebo freeride (sjezdy na neošetřeném terénu na krátkých lyžích). Nezřídka tento způsob lyžování zahrnuje i mnoho skoků a bohužel i pádů. Jen pro ilustraci - v počtu dětských úrazů vede Česká republika v celoevropském měřítku. Každý rok se na 40 tisíc dětí a dospívajících léčí v nemocnici s nějakým úrazem, a přes 60 % z nich jsou děti do čtrnácti let. Podle odborníků za to může, kromě přecenění svých dovedností, především nedostatečná ochrana. Bez přilby a chráničů by přitom tyto adrenalinové sporty vůbec neměly být provozovány.

Jedním ze způsobů, jak tento stav zlepšit je prevence a vzdělávání nejen dětí, ale i dospělých. I proto vznikl, za podpory VZP, projekt Neriskuj to!, který upozorňuje, aby při nebezpečných a adrenalinových sportech používaly děti ochranné pomůcky a dodržovaly základní pravidla bezpečnosti. Na www.neriskujto.cz jsou k dispozici informace o tom, jak bezpečně provozovat všechny nejběžnější adrenalinové sporty, ale i co dělat, když nastane úraz. Součástí projektu jsou i vzdělávací akce v terénu. Za tímto účelem speciální tým záchranářů i zkušených adrenalinových sportovců objíždí základní školy a názorně předvádí, jak bezpečně sportovat.

Desatero mladého sportovce:

1. Nikdy nezapomínej na ochranné doplňky a přilbu.
2. Nepřeceňuj své síly.
3. Nikdy nevyjížděj úplně sám a měj při sobě mobil.
4. Nech si poradit od zkušenějších.
5. Nehazarduj se svým zdravím ani se zdravím ostatních.
6. Sportuj tam, kde jsou bezpečné a vhodné podmínky.
7. Dodržuj předepsaná pravidla.
8. Pravidelně kontroluj své vybavení, aby nebylo poškozené.
9. Když se někdo zraní, ihned mu poskytni první pomoc - volej 155.
10. Jednoduše: neriskuj!

K jakým úrazům nejčastěji dochází a jak se chránit?

Snowboarding, freeride: úrazy páteře při pádu; zlomeniny (rukou, zápěstí, předloktí nebo vykloubené rameno)
Jak se chránit? P
oužitím přilby minimalizujeme riziko poranění hlavy. Na klouby a zápěstí jsou vhodné chrániče a speciální ochranné kalhoty. Ideální je také chránič páteře neboli páteřák.

BMX freeride a downhill: otřes mozku; rozsáhlé odřeniny; spáleniny nebo tržné rány; úrazy zubů
Jak se chránit? Je důležité za nikdy nesedat na kolo bez přilby. Pro sjezdovou cyklistiku v terénu, downhillové nebo cyklokrosové trasy jsou nezbytné chrániče holení, kolen a loktů, ochranné sportovní rukavice nebo krunýř na páteř. Vhodná je i full face přilba a samozřejmě rukavice.

Minibiky, čtyřkolky, motokáry, terénní motorky: zranění hlavy a obličeje nebo nohou
Jak se chránit?
Na motokárách je důležité se pořádně připoutat a v každém případě si vzít přilbu. Vhodné jsou i ochranné rukavice.

Skateboarding: zlomeniny kotníku a zápěstí; úrazy lokte; úrazy hlavy včetně otřesu mozku
Jak se chránit?
Doporučují se ochranné prvky jako je přilba, protektor zápěstí, kolena a lokte.

In-line brusle: zlomeniny zápěstí; poškození vazů v zápěstí; zranění hlavy
Jak se chránit?
Před jízdou je vhodné se vybavit chrániči loktů a předloktí, ochrannými sportovními rukavicemi a přilbou.

logo

Reklama