Zdraví

Nepříjemné slovo potrat

I když se žena těší z těhotenství, někdy se stane, že se oplodněné vajíčko přestane ze závažných důvodů správně vyvíjet. Nastane potrat. Pro nastávající maminku je to stresová a psychicky bolestná situace, zvlášť když je miminko chtěné. Jenže, po oplodnění vajíčka nastávají velmi rychlé změny spojené s množením buněk a vytvářením nového života.

Ze dvou základních buněk vznikají podle daného scénáře miliony dalších buněk. Někdy se stane, že tento složitý proces selže.

Důsledkem je samovolné přerušení těhotenství, kdy tělo samo o sobě nedovolí vznik špatně vyvíjejícímu se plodu. Jak říkají lékaři – je to sice vždy smutné, ale pro tělo je to obrana. Samo ze sebe vypudí špatně se vytvářející zárodek.

Důvody samovolného potratu mohou být různé. Nejčastější jsou to příčiny genetické, infekční, vývojové – zárodek se od začátku špatně zahnízdil, nebyl správně vyživován a přestal se vyvíjet. Důvodem může být ale také nenadálá fyzická zátěž, přemíra stresu či úraz těhotné ženy.

Pro samotný vývoj plodu jsou rizikové první tři měsíce, kdy se vyvíjejí všechny důležité orgány a nervová soustava. Pokud se v tomto období ve vývoji stane chyba, neúspěch končí samovolným vyloučením plodu z těla matky. Příznaky, které tuto situaci provázejí jsou: bolesti v podbřišku a krvácení.

Není ale vždy pravidlem, že tyto příznaky znamenají potrat. Každá těhotná žena musí při podezření ihned navštívit svého gynekologa, aby po vyšetření objasnil, co se v těle matky děje.

V lepším případě lékař zjistí neporušené těhotenství. Nařídí ženě klid na lůžku a nasadí léky, které zastaví krvácení. V horším případě zjistí přerušení těhotenství. Následuje nutný malý zákrok v nemocnici pod narkózou – vyčištění dělohy od zbytků odloučeného plodu. Bohužel statistiky dokazují, že ženy potrácejí velmi často.

Při prvním samovolném potratu se nemusí dít závažného, jen je třeba s dalším otěhotněním několik měsíců počkat. Při opakovaném potrácení je nutné vyšetření příčin a spolupracovat s lékaři na jejich odstranění, je – li to možné.

Dnešní medicína již zná velmi moderní postupy vyšetření, kdy se dá mnohé objasnit .

   
11.04.2003 - Zdraví - autor: Klára Křížová

Komentáře:

  1. [60] Leidy [*]

    átéčko:
    Plně s tebou souhlasím s tou druhou větou.

    superkarma: 0 12.04.2008, 22:05:01
  2. avatar
    [59] átéčko [*]

    Prožila jsem spontánní potrat, ale nejsem proti interrupcím. Jsem zásadně proti lidem, co jsou proti interrupcím.

    superkarma: 0 12.04.2008, 10:45:45
  3. avatar
    [58] Vivian [*]

    Článek o potratech, diskuse o interrupcích

    superkarma: 0 11.04.2008, 20:30:37
  4. [57] mafi [*]

    Allie: prominte madam, ale podle me jste proste BLBA. Chapu, ze selze telisko, to opravdu muze stat, ale nepochopim zensky, ktere jsou nezodpovedne a jdou na potrat nekolikrat za sebou (jako by potrat byl ucinna antikoncepce). Sama jsem ve 32tt a vubec si neco takoveho nedokazu predstavit.

    superkarma: 0 11.04.2008, 17:35:33
  5. [56] Leidy [*]

    Allie: já s tebou plně souhlasím. A když jde žena dobrovolně na potrat tak přece ji hned každý nemusí odsuzovat,protože jen ona sama ví co ji k tomu vedlo a jaké má důvody.

    superkarma: 0 11.04.2008, 14:34:35
  6. avatar
    [51] Léthé [*]

    Libča:já vím...i já viděla jednou v TV, myslím že ultrazvukem snímaný potrat.Měla jsem u toho velice nepříjemné pocity,ale mám mnohem nepříjemnější pocity,když vidím odložená nemluvňata,jinak úplně zdravá v kontejneru v igelitce,anebo v dětských domovech čekající po náručí kohokoliv,nebo v náručí matky typu "Čermáková". To raději nebýt

    superkarma: 0 13.04.2003, 11:03:58
  7. avatar
    [50] Libča [*]

    Lethe s tvym nazorem souhlasim.
    Bohuzel mam jedno male ALE nechci vam tu nikomu nic rikat vnucovat... videla jsem mnoho mnoho potratu u kterych jsem asistovala jako zdravotni sestra..... nezlobte se ale reknu jednu vetu "Je to zivot!"
    ale co napsala Lethe tak s tim souhasim ja mam proste na to dvoji nazor ale snazim se "Nikdy nerikat nikdy!"

    superkarma: 0 13.04.2003, 09:22:54
  8. avatar
    [49] Léthé [*]

    Žena má díky našim zákonů "zatím" právo se rozhodnout chce-li si dítě ponechat či ne.A jestli se rozhodne jít na přerušení těhotenství? Je to jen a jen na jejím rozhodnutí a řeči,typu "já bych nemohla ", jsou krátkozraké a naivní.Člověk se občas dostane do takové "bláznivé" situace,že je mnohem lepší těhotenství včasně ukončit,než porodit nechtěné dítě za každou cenu.Nejsem zastáncem potratů,ale ani nejsem pro dítě.."no...když už jsem v tom,co se dá dělat...". Co se týče argumentů že je tady antikoncepce, je taky zbytečná.Jsou ženy,které žádnou z nich užívat nemohou(ještě nedávno jsem k nim patřila i já)...a pak jsou taky případy,kdy se situace o vhodnosti chtěně počatého dítěte mění ze dne na den.Ponechejte jim tuto svobodnou volbu a nikoho neodsuzujte,když nežijete jejich život,protože je nemůžete nikdy úplně pochopit a oni o vaše pochopení ani nestojí.

    superkarma: 0 13.04.2003, 08:39:02
  9. avatar
    [48] emma [*]

    Kočka: nejsme z HPŽ - už se o tom diskutovalo na auditku INTIMNĚ - to jsou fakt magoři, kteří něco říkají, ale nedokážou to domyslet.
    Moje kamarádka byla taky na potratu, po tom, co dva roky spala s klukama stylem "vytáhnu ho včas". a otěhotněla s tím nejméně vhodnym, i když je finančně zajištěná (i on), on by ji chtěl, ona jeho ne, je psychicky velmi labilní a její první reakce na těhotenství byla "fuj, nechci, pryč". to mluví za vše. její nezodpovědnost je odsouzeníhodná , ale na takovou holku to ještě pořádně dolehne, psychicky a možná i v nemožnosti mít dítě... život ji vytrestá sám a nikdo z nás nemá právo ji soudit, i když se nám to zdá hrozné... chápu Kočku, že jen kvůli tomu nepřestane se svou kamarádkou mluvit

    superkarma: 0 12.04.2003, 22:28:13
  10. avatar
    [44] Ťapina [*]

    emma: U pravidelných pijáků se nižší inteligence dětí vyskytuje, jeden takový případ mám bohužel i u svých známých, ale tam to spíš bude nějaké chronické poškození pohlavního aparátu.

    superkarma: 0 11.04.2003, 20:15:01
  11. avatar
    [42] emma [*]

    no, teďka brousim po internetu, je tam toho o FAS celkem hodně - a uvědomila jsem si, že jsem se možná špatně vyjádřila, jde hlavně o pití v těhotenství (jak moc je škodlivé a jaký vliv má na dítě), předpokládala jsem, že to je jasné, takže jsem se vyjadřovala jen k okamžiku početí a prvních dnů těhotenství. taky nechci strašit, jsou to spíš extrémy než postižení z toho, že před sexem jste si dali/y litr vína....

    superkarma: 0 11.04.2003, 16:51:58
  12. avatar
    [41] emma [*]

    Ťapina: jak je to přesně to nevim, musela bych to dohledat. ale učili jsme se o tom. myslím, že jde hlavně o případ takových rodin, kde ten oetc pije pravidelně. ale vím, že velká opilost při oplodnění je nebezpečná... jen nevím kolik %.

    superkarma: 0 11.04.2003, 16:26:49
  13. avatar
    [40] Ťapina [*]

    Lucimo: Ale má, dokonce až 3 měsíce! A to prosím i při pravidelném odčerpávání

    superkarma: 0 11.04.2003, 15:34:58
  14. avatar
    [39] Lucimo [*]

    Ťapina: Chlap v sobe rozhodne spermie nema mesic!!!!!!!!!!

    superkarma: 0 11.04.2003, 15:27:24
  15. avatar
    [38] *daisy* [*]

    lili: rekla bych, ze neni az tolik tech, ktere neberou zadnou antikoncepci. Vim o nekolika, kterym to proste nevyslo s kondomem, nektery otehotnely pri HA, nektery jednorazove ulitly...
    A jedna otehotnela i s DANOU
    Nektery sly na potrat, nektery si ho nechaly.
    Jiste, nelibi se mi potraty a jednoznacne jsem pro to, aby se radsi pouzivala antikoncepce nez se chodilo na potrat, ale nevidim pravo k tomu, abych odsoudila zenu nebo holku, ktera se neciti na to byt matkou a nebo na to nema podminky, kdyz se rozhodne, ze nebude.
    A o tech, ktery nemaji rady svoje deti, protoze jim "zkazily zivot"..jiste, je to opovrzenihodne, budiz, ale muze to byt dane taky tou situaci zeny. Mozna, ze za par let s partnerem po boku by z ni mohla byt milujici matka... Nevim, sama si myslim, ze bych i u neplanovaneho ditete nedokazala ho nenavidet a nicit mu tim zivot... Ale to si musi posoudit sama zenska. Takze radsi uvidim (i kdyz me to boli a je mi lito tech paru, ktere nejsou schopne mit deti, kdyz nekdo svoji schopnosti byt matka "mrha") jit takovou zenu na potrat...
    A ano, taky radsi uvidim davat zenu dite k adopci nez na potrat, ale to taky ne vzdy je realizovatelny.
    A jestli mas pocit, ze jsem se na Tebe vrhla, tak se omlouvam, nejak nemam ve zvyku se vrhat (a rekla bych, ze jsem tam nechala dost prostoru pro Tvuj vlastni nazor, mozna ostreji, ale byl to vyjadreny muj nazor a ani jednou jsem nerekla - a ani si to nemyslim, ze jsi treba koza nebo vim ja co , proste me to jen prislo, ze si osobujes pravo soudit, a ono to nekdy fakt neni tak jednoduchy, jak to vypada (byla jsem s kamaradkou, kdyz to resila, nechala jsem rozhodnuti na ni, protoze jsem vazne zaujata, a jeji situace nebyla tak ruzova, jak vypadala pro okoli )
    Takze fakt promin, jestli mas pocit, ze Te napadam...

    superkarma: 0 11.04.2003, 15:10:21
  16. avatar
    [27] Ťapina [*]

    emma: Ten fetální alkoholový syndrom, nevíš náhodou jak to vzniká? Vždyť přece v době početí už jsou spermie pěknou dobu "hotové" a vyživují se ze svých zásob. A kdyby to bylo tak, že alkohol může poškodit vyzrálé spermie, tak by otec plodil poškozené děti ještě tak měsíc poté, co se opije - to se mi nějak nezdá.

    superkarma: 0 11.04.2003, 14:45:41
  17. avatar
    [26] emma [*]

    sorry, inteligencí... a z toho...

    superkarma: 0 11.04.2003, 14:34:19
  18. avatar
    [25] Ja [*]

    *daisy*:napsala jsi to moc pěkně

    superkarma: 0 11.04.2003, 14:33:53
  19. avatar
    [24] emma [*]

    kva: opravdu začíná být dítě napojeno na tělo matky tak od 6-8. týdne. problém by byl, jestli bylo zplozeno pod velkým (zdůrazňuji velkým) vlivem alkoholu, zejména ze strany otce - to by mohlo být poškozené, myslím že se to jmenuje fetální alkoholový syndrom, dítě je celoživotně oslabené, s nižší indeligencí atd. ale to si myslím nehrozí NEBOJ, hlavně buď teď v pohodě a tvoje mimi bude taky
    další: je to otázka. mě také v první chvíli napadne, že interrupce je opravdu to poslední řešení, ale zase aby ta holka v sobě nosila dítě, který nechce, nenávidí, je z otho ve stresu, tak kouří, nejí zdravě... i kdyby ho pak dala k adopci, to dítě bude oslabený (nedej bože postižený) chudák. a řekne tý holce někdo: ok, odnos mi tímhle stylem dítě, já ho adoptuju???? je to fakt těžký!!!

    superkarma: 0 11.04.2003, 14:33:00
  20. avatar
    [23] *daisy* [*]

    lili: sama nejsem zastancem potratu a nejspis bych nebyla schopna na nej jit, protoze bych dozivotne zila s tim, ze jsem zabila. Ale beru, ze jsou holky, ktery to takhle neberou. A jen tak mimochodem, zazila jsi nekdy matku, ktera nenavidi svoje dite? Protoze ji pokazilo zivot? Protoze ho mela s nekym, s kym se zrovna rozesla? Protoze pak nemohla odejit od chlapa, se kterym uz nechtela zit, protoze chlastal a mlatil ji - a pak i to dite, jenze ona nemohla odejit, protoze financne na to proste nemela, nemela kde bydlet? Tohle vsechno mohou byt duvody, ktere vedou zenu k potratu. Ne, jak rikam, nejsem schopna jit na potrat, psychicky bych to neunesla, ale chapu, ze jsou zeny, ktere tak voli... Nemas pravo soudit je, protoze nejsi v jejich situaci. A nektere z tech zen mohou byt nestastne, protoze to tak musely resit... Nevis vsechno, neznas vsechny okolnosti... Nejak se mi nepozdava takto vsechny zeny hodit do jednoho pytle

    superkarma: 0 11.04.2003, 14:21:06
  21. avatar
    [19] *daisy* [*]

    kva: rozhodne bych nesla na potrat bez potvrzeni zdravotniho postizeni od doktora. Protoze jak rikaji holky, jednak to mimi bude nejspis v poradku, a za druhe..jestli k tomu pristupujes tak, ze je to chtene a jen se bojis, tak bez potvrzeni od doktora a jit tam s nejistotou, ze se mozna pripravis o zdrave mimco, i kdyz byste to s partnerem oba brali... Asi bys to nenesla dobre ani psychicky...

    superkarma: 0 11.04.2003, 13:36:52
  22. avatar
    [13] Dickie [*]

    kva: uvádí se, že příroda to tak moudře zařídila, aby mimi mohlo být ze strany matky ohroženo (životosprávou apod.) až v době, kdy už matka ví, že je těhotná, tedy mimi začíná být na organismu matky závislé výživou a odvodem zplodin až tak od 6. týdne.
    výjimky samozřejmě existují, a to oběma směry, ale jde opravdu o jednotlivce

    superkarma: 0 11.04.2003, 12:18:14
  23. avatar
    [10] buny [*]

    kva: zajdi k lékaři a svěř se mu se svými obavami.... hodně štěstí s miminkem

    superkarma: 0 11.04.2003, 11:44:05
  24. avatar
    [9] buny [*]

    K.: jako bych to psala já. Taky jsem o svého šikulku málem přišla v sedmém tt - nedovedu si představit, že by tu nebyl...

    superkarma: 0 11.04.2003, 11:41:48
  25. avatar
    [4] sarobrouk [*]

    Je to skoro k nevíře, že v dnešní době tolika možností zabránění početí chodí ještě ženy na interrupci bez toho aniž by měli zdravotní důvody.

    superkarma: 0 11.04.2003, 11:07:45
  26. avatar
    [2] emma [*]

    to je strašný, zrovna včera jsem se dozvěděla, že moje kamarádka byla na interrupci. a jenom z vlastní blbosti . když si představim ty spousty nešťastných párů, které chtějí mít baby a nemůžou....

    superkarma: 0 11.04.2003, 08:53:06
  27. avatar
    [1] elfos [*]

    superkarma: 0 11.04.2003, 05:09:14

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme