Zdraví

Nepřehlédněte dětskou epilepsii

 

Možná si to myslíte taky. Člověk s epilepsií, jedno zda dítě či dospělý,  je vyřazen z běžného života. Přitom to vůbec nemusí být pravda. "Lidé s epilepsií se mohou zařadit do běžného života a mohou třeba i řídit auto," potvrdil neurolog Jan Hadač z epileptologického centra pražské Thomayerovy nemocnice v Krči.  Nemocné děti mohou zase až na výjimky chodit do školy, ba i třeba sportovat.

Lidé však o epilepsii obecně vědí dost málo, dokonce se dá říci, že toto onemocnění patří mezi ta tabuizovaná, o nichž se raději nemluví. Změnit by to měl mimo jiné Národní den epilepsie s mottem „Nejsme jiní“, který připadá právě na dnešní den. Více informací o souvisejících akcích i o samotné nemoci se můžete dočíst na webových stránkách www.epilepsie.cz

Ačkoli patří epilepsie mezi obávaná postižení, ve skutečnosti se většina dětí může svých problémů zbavit, nebo je alespoň nemusí trápit ve velké míře. Léčba antiepileptiky bývá úspěšná podle případu u 60 až 75 procent nemocných, což znamená, že u některých  typů choroby to znamená i stoprocentní úspěšnost. "Bohužel, u dvaceti až třiceti procent nemocných tato léčba nezabírá," připustil Hadač s tím, že pak připadá v úvahu léčba chirurgická. K ní lékaři přistupují u deseti až patnácti procent nemocných - například u takzvané ložiskové epilepsie s jasně vymezenými místy, která choroba postihuje. Operace jsou podle povahy změn úspěšné u třiceti až devadesáti procent případů.

Ještě než se přejde k lékům, je třeba vzít v potaz samotnou životosprávu nemocného - například u dospívajících je krajně nežádoucí pití alkoholu či ponocování  na tanečních zábavách.

Co se vlastně v těle při epilepsii děje? Jde vlastně o přechodný stav, při kterém abnormální výboje nervových buněk naruší normální činnost mozku. Někdy v životě podobný záchvat prodělá možná překvapivě až osm procent lidí, jinak setrvale epilepsií trpí asi tři procenta dětí a jedno procent dospělých lidí. Záchvaty jsou nejčastější právě v dětství, nebo naopak ve stáří. Za některé záchvaty může třeba teplota nebo úraz hlavy, ale u klasické epilepsie se záchvaty objevují právě jakoby samy od sebe. Nejkritičtější pro vývoj epilepsie jsou první tři roky života dítěte. Na druhou stranu, právě dětský mozek se snáze vyrovnává s případným poškozením. U závažných forem epilepsie hrozí i mentální retardace, poruchy chování, učení a podobně.

Podezření na epilepsii se většinou potvrzuje sérií vyšetření, mezi která patří EEG, CT a magnetická rezonance. V úvahu se samozřejmě bere i rodinná anamnéza.

Pozor, zdaleka ne každý záchvat s křečemi, který se u dětí objeví, svědčí pro epilepsii: může jít třeba o psychicky podmíněné záchvaty, afektivní záchvaty, poruchy spánku jako takové, záchvatem se může projevit také migréna. Na druhou stranu existuje forma epilepsie, takzvaný Westův syndrom, který se zprvu projevuje velmi nenápadně, postižení kojenci jsou jakoby lekaví a rodiče tomu nemusí dlouhou dobu věnovat větší pozornost.

 

   
30.09.2005 - Zdraví - autor: Anna Příhodová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [56] sarobrouk [*]

    Vivian: Bopužel má naše Markétka tuberózní sklerózu. Čili epileptické záchvaty končetin byly jen vedlejší příznak choroby, jelikož má hlavu plnou nádorků a jeden působil tu epilepsii, asi tlačil na co neměl. Prášky zabraly, ale bohužel to nestačí. Musíme doufat, aby ti neřádi nerostly a nepůsobily zas nějaké jiné problémy.

    superkarma: 0 04.10.2005, 19:28:40
  2. avatar
    [54] Tanzi [*]

    v dnešních Střepinách na Nově byla reportáž pojednávající o epilepsii.
    Zájemci si to časem budou moci zpětně shlédnout v netovém archivu TV Nova

    superkarma: 0 03.10.2005, 00:01:44
  3. avatar
    [53] Vivian [*]

    x-bebe: nejen prsty, nic nestrkat do úst.

    superkarma: 0 02.10.2005, 13:35:25
  4. avatar
    [52] Ťapina [*]

    x-bebe: No, nejen prsty. Na veterinu přišla jedna paní se psem, že jí někdo poradil, aby mu při záchvatu strčila mezi zuby varečku - čtyři vymlácené zuby. Ještě že jí to neporadili třeba u syna

    superkarma: 0 02.10.2005, 13:26:47
  5. [51] x-bebe [*]

    mému příteli je 24let a má taky epilepsii, společně sme si o tom našli informace, do té doby jsem si ani neuměla moc představit, jak to vypadá a co se při tom má dělat,hlavně člověku v záchvatu nestrkejte prsty do pusy nebo vám je ukousne, joku má sílu

    superkarma: 0 02.10.2005, 13:12:26
  6. avatar
    [50] Vivian [*]

    Andula: já mám pocit, že těm, co kritizují "nicneříkajícnost" článku, nejde ani tak o "vyčerpávající článek", jako o to, aby se dozvěděli ty podstatné a opravdu důležité informace. Z tohohle článku se sice dozvědí, jaké je procento úspěšnosti léčby antiepileptiky nebo jak probíhá diagnostika, ale podlě mě laik potřebuje vědět spíš to, jak takový epileptický záchvat může vůbec vypadat, jak se epilepsie projevuje a co má dělat, když někdo v jeho blízkosti takový záchvat dostane atd. Prokousat se k těmhle informacím na epilepsie.cz není zase tak jednoduché, shrnující informativní článek by byl určitě šikovnější

    superkarma: 0 02.10.2005, 12:51:02
  7. avatar
    [49] Andula [*]

    Melina: obávám se, že vyčerpávající článek o epilepsii by zabral podstatně více místa.
    Každopádně, je tam odkaz na www.epilepsie.cz, kde lze zde postrádané informace najít. A předpokládám, že projít si nabízený odkaz je v silách každého uživatele webu.
    Hádám, kdyby byly přímo v článku, mohl by se někdo ozvat, že neví, proč to tu je, když je to tam

    superkarma: 0 01.10.2005, 13:01:24
  8. [48] Melina [*]

    Je pravda, že článek je povšechný a nic moc neříkající. Pracovala jsem na dětské neurologii prim.MUDr.Hadače ve FTN a musím říct, že je toto oddělení na špičkové úrovni a jsou tam velcí odborníci. Děti se tam léčí i třeba ze Slovenska a z celé ČR. O epilepsii se více jistě dozvíte na stránkách www.epilepsie.cz. Těch druhů záchvatů je více, laicky řečeno: od prostého třeba i zahledění, či celkového zastavení v pohybu, třesu horních i dolních končetin mrkání a tikání v očích až po pád na zem s tonicko-klonickými keřečemi a záškuby apod.k tomu popř.pokálení, pomočení, pozvracení, slinění. Kdy většina nemocných má již zmíněnou auru, neboli varování, že se záchvat blíží (mžitky před očima, nějaký tón nebo třeba nějaké pachové vjemy) Chtělo by to ten článek napsat trošičku důkladněji, takhle to obzvláště laikům nim moc neřekne:-), ale i tak je fajn, že je snaha o objasnění tohoto onemocnění, kdy si lidi myslí, že hned každý s sebou třískne o zem a teče mu pěna od pusy, jak to ukatují ve filmech:-)

    superkarma: 0 01.10.2005, 12:55:47
  9. avatar
    [47] Vivian [*]

    sarobrouk: a copak malý je?
    Tomu se myslím říká juvenilní myoklonická epilepsie. Ale pokud jí budou zabírat léky a bude kompenzovaná, tak může vést úplně normální život, i řídit auto a tak
    A ty máš taky epilepsii?

    superkarma: 0 01.10.2005, 11:34:17
  10. avatar
    [46] Andula [*]

    sarobrouk: copak jí je?

    superkarma: 0 01.10.2005, 10:47:28
  11. avatar
    [45] sarobrouk [*]

    A souhlasím, že článek je velmi povšechný a nic neříkající. Podle titulku bych čekala nějaká upozornění a názorné popisy, jak to vypadá.

    superkarma: 0 01.10.2005, 07:17:04

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [44] sarobrouk [*]

    Existuje i záchvat končetin, tzn. že sebou dítě v pravidelných intervalech lehce škubne (já tomu říkám, že tiká). Mezi tím je pauza třeba 3 vteřiny a zas sekundový tik. Nazývají se myoklonické. A nikdy by mě nenapadlo, že je to epileptický záchvat. Napsali nám na to Convulex, ale pak zjistili, že lepší zabírá Sabril. Tak teď berem bohužel oba. Je to teprve měsíc. A Makina má zítra 8 měsíců. Bohužel u ní je epilepsie jen vedlejší produkt jiné diagnózy, kterou odhalila až magnetická rezonance.

    superkarma: 0 01.10.2005, 07:16:13
  2. avatar
    [43] Vivian [*]

    babar: jo, to jsem pochopila, že u tebe přišel záchvat bez těch varovných příznaků (tj. bez "aury"). Ale přitom pořád nechápu, co znamená ta věta "moje aura nebyla porušena"

    superkarma: 0 30.09.2005, 15:43:32
  3. avatar
    [40] Vivian [*]

    babar: a slovo "aura" má i další význam, říká se tak těm příznakům blížícího se záchvatu...

    Zkus mi nějak vysvětlit, jak jsi to myslela. To když se k tobě někdo přiblíží tak, že je ti to nepříjemné, tak to u tebe vyvolá záchvat?

    superkarma: 0 30.09.2005, 15:36:04
  4. avatar
    [38] Vivian [*]

    babar: tak to mi nedává smysl... Vím, co je aura, ale ani za mák nerozumím tomu, co píšeš . Aura je jednat ten energetický obal okolo těla, ale ten nemůže být narušen blízkostí jiných osob. Myslím, že máš spíš na mysli intimní zónu - když se k tobě přiblíží někdo víc, než je ti příjemné, cítíš se ohrožená. To je pravda, ale s aurou to nemá nic společného.
    A už vůbec nechápu, jak to souvisí s epilepsií.

    superkarma: 0 30.09.2005, 15:30:20
  5. avatar
    [35] Vivian [*]

    babar: já vím, já to znám. Před záchvatem se objevujou příznaky blížícího se záchvatu a tomu se říká aura. Ale co znamená ta tvoje věta, že se ti aura nikdy neporušila?

    superkarma: 0 30.09.2005, 15:05:45
  6. avatar
    [32] Vivian [*]

    babar: co znamená "nikdy se mi moje aura neporusila"?

    superkarma: 0 30.09.2005, 14:27:35
  7. avatar
    [28] Tanzi [*]

    Olynth: já jsem svědkem tzv malého záchvatu nikdy nebyla (můj syn to nemá) ale kamarádky chlapec to měl (už asi 3 roky je dobrej) a věř, že by jsi to poznala. Alespoň ona mi to vždy tvrdila.

    superkarma: 0 30.09.2005, 13:47:01
  8. avatar
    [27] Žábina [*]

    jako malá jsem měla úraz hlavy a následnou epilepsii
    úplně jsem se vyléčila

    superkarma: 0 30.09.2005, 13:43:41
  9. avatar
    [25] koule [*]

    I v nasi rodine mame epileptika. Muj braska ma epilepticke zachvaty od svych 6let. Bohuzel je ma porad. Kdyz se to vezme neni mesic, aby zachvat nemel. No snad i on jednou bude bez zachvatu

    superkarma: 0 30.09.2005, 13:30:31
  10. avatar
    [24] Olynth [*]

    Tanzánie: mně šlo o to, že velkej záchvat fakt nepřehlédnu, ale čekala, jsem, že v tom článku bude něco právě o těch malých

    superkarma: 0 30.09.2005, 13:23:24
  11. avatar
    [23] Tanzi [*]

    Olynth: ne tak to není..jsou dva druhyx epilepsií (laickyx napsané) malé a velké záchvaty.
    malé..to je to tzv zakoukání a velké to jsou ty spojené s křečemi či bezvědomím.
    Dole dala Kotě link na netové stránky kde se o epi podrobně píše..koukni se tam.-

    superkarma: 0 30.09.2005, 13:13:45
  12. avatar
    [22] Olynth [*]

    spíš jsem čekala v tomhle článku, jak tu dětskou epilepsii nepřehlédnout. Jednou jsem někde četla, že tahle nemoc se z počátku může projevovat tzv. oknem. Dítě jako kouká do blba, ale vůbec si tu dobu, co bylo mimo neuvědomí. Po skončení okna zase pokračuje v původní práci

    superkarma: 0 30.09.2005, 13:05:27
  13. avatar
    [20] Tanzi [*]

    polednice: hm..tak to ta naše dr docela fláká!
    beru, že s EEg máme problém..výsledky jsou vždy zkreslené, neb není šance Pétu celou dobu udržet v klidu, ale lékovku mu nedělala celých 10 let.
    přitom zrovna ted (15 let) roste jako z vody.
    no asi si to pohlídám pro jistotu sama..a budu se ji domáhat.

    superkarma: 0 30.09.2005, 12:05:54
  14. avatar
    [19] gavi [*]

    polednice: sestra byla zrovna minulý pátek

    superkarma: 0 30.09.2005, 11:54:17
  15. [18] polednice [*]

    Tanzánie: Je fakt,že mi na kontrolu hladiny chodíme každý rok.Na EEG každého půl roku.Celé 4 roky.

    superkarma: 0 30.09.2005, 11:39:32
  16. avatar
    [17] Tanzi [*]

    gavi: díky!! tu sílu a hlavně lásku potřebujeme moc a moc.

    superkarma: 0 30.09.2005, 11:00:35
  17. avatar
    [16] gavi [*]

    Tanzánie:
    Petříkovi hodně zdravíčka a tobě moc síly a lásky

    superkarma: 0 30.09.2005, 10:57:48
  18. avatar
    [15] gavi [*]

    Mám sestru epileptičku -teda poslední záchvat měla před 10 lety od té doby je v péči úžasné paní doktorky a po letech kdy brala léky je tento rok první kdy je brát nemusí a všichni jsme napnutí jak se to bude vyvýjet...podle lékařky musí stále zatěžovat mozek studiem , četbou prostě cvičit ho tak se tím řídí a ted nastoupila na VŠ peadagogickou

    superkarma: 0 30.09.2005, 10:56:25
  19. avatar
    [14] Tanzi [*]

    *Monka*: tak to je paráda!!
    Také vím o jednom (dnes už dospělém muži) který měl poúrazovou epi a posl.záchvat měl v 17 letech.
    Podle dr (EEG) se mu ta jizvička, která záchvaty způsobovala "vyhladila".
    Nerozumím tomu a vlastně i jen píšu co jsem slyšela od něho..ale je opravdu Ok a léky už také asi 20 let brát nemusí.

    superkarma: 0 30.09.2005, 10:18:56
  20. avatar
    [12] Tanzi [*]

    polednice: neboj..epilepsie zrovna jako vše ostatní je individuální..každej ten človíček to může mít jinak.
    U nás myslím byla ta zásadní chyba, že paní dr nenapadnulo během těch 10 let mu zvýšit dávkování.
    Hlavně že než tě pustí z nemocnice, tak se stanovuje léková hladina

    superkarma: 0 30.09.2005, 09:58:22
  21. [11] polednice [*]

    Tanzánie: Jejky,tak to jsi mě docela vyděsila.Už jsem byla celkem v poho,že máme vše pod kontrolou a to nejhorší za sebou.Přeji tobě i synovi moc a moc

    superkarma: 0 30.09.2005, 09:54:49
  22. avatar
    [10] Tanzi [*]

    Tak to už je dnes druhý článek, který se týká mých nejbližších.
    Náš Pe´tka (asi aby toho neměl málo ) je epileptik také.
    Svůj první záchvat měl v 5 letech.
    V noci ze spánku..velký záchvat s křečemi.
    Odvoz do nemocnice, tam patřičná vyšetření a posléze stanovení správného léku a určení lékové hladiny.
    Potom měl skoro 10 let klid..akorát jak už psala polednice ráno i večer bral léky.
    U nás je to Depakine Chrono.
    Bohužel se mu letos z jara záchvat zase objevil..opět v noci ze spaní..opět generalizovaný záchvat s křečemi.
    Paní dr mu upravila dávkování léků..měl jaksi dávkování z těch 5 let a že by to mohlo být zase Ok.
    No nebylo..takže asi po 3 měsících opět záchvat , zase v noci a tentokrát hned dva po sobě. A to i přesto, že po prvním záchvatu jsem aplikovala Diazepam do recta.
    Opět návštěva dr...přidala mu magnezium...a že uvidíme.
    Takže se modlím, aby už byl klid. Vím, že jsou horší věci..ale má toho už takhle hafo.
    Snad je to zhoršené i tou pubertou co ted prochází (15 let)

    superkarma: 0 30.09.2005, 09:42:46
  23. avatar
    [9] Ada1 [*]

    zrza: taky mam krece za sebou u dcery, ale bude ji uz 6, tak uz by melo byt riziko kreci pri horeckach mensi Tenkrat mi po EEG rekli, ze ma mala taky epilepsii, ale dalsi EEG ukazalo, ze to byl, nastesti, plany poplach

    superkarma: 0 30.09.2005, 09:38:34
  24. avatar
    [8] zrza [*]

    polednice: přeju hodně štěstí v léčbě , já jsem si zažila u své "jen" febrilní křeč z horečky a fakt to nechci prožít znovu ...

    superkarma: 0 30.09.2005, 09:07:57
  25. avatar
    [7] emma [*]

    ach jo. přitom téma epilepsie není tak složité, aby nešlo napsat kvalitní článek takový fušérství...
    polednice: máš pravdu, nejčastější podobou dětské epi je zahledění (třeba ve škole dítě píše a najednou ustrne a chybí třeba věta v diktátu), u malých dětí to může být také atonická epi - dítě ztratí napětí ve svalech a upadne (ale to apdaj malý děti pořád, co?)

    superkarma: 0 30.09.2005, 08:55:47
  26. [6] polednice [*]

    *Monka*: A bereš stále léky?Naše paní doktorka zkoušela loni snížit dávku.Na 3 měsíce,ale ale na EEG se ukázali změny,tak jsme se zase vrátili ke starému dávkování.

    superkarma: 0 30.09.2005, 08:27:55
  27. avatar
    [5] *Kotě* [*]

    Kačena1: souhrnné informace o epilepsii najdeš nejlépe tady:
    http://epilepsie.ecn.cz/main.php3

    superkarma: 0 30.09.2005, 08:27:22
  28. [3] polednice [*]

    Kačena1: Epi má spoustu příznaků.My jsme v 8 měsících začínali stavem "zahledění".To jsem ještě vůbec nevěděla,co se děje.Malá se tak 3krát za týden jako by koukala "do blba"(lepší přirovnání mě nenapadlo ).V té chvilce,asi 2 min.byla taková vláčná,neudržela se ani v sedě.První velký záchvat mě překvapil v 10ti měsících.Nic hezkého.Pišlo to z ničeho nic,když jsem jí oblékala na nákup.Křeče celého tělíčka,slintání..nechci vzpomínat.Rychlá nás převezla do nemocnice,kde měla během 3 dnů ještě 7 takových záchvatů.Co jsme prožívali byla hrůza.Po EEG(přivezli nás v pátek a EEG se dělá jen ve všední den,tak jsme čekali do pondělka)nám paní doktorka nasadila Convulex a od té doby,4 roky ťuk,ťuk,ťuk.Samozřejmně jsme byli ještě na CT a magnetické rezonanci hlavy.Tak malé dítě je vždy pod narkozou,jinak by v tunelu nevydrželo.Musím se přiznat,že když mi zdělili diagnozu,a že jsou na to léky,dost se mi ulevilo.Když byla malá v záchvatek,honily se mi hlavou ty nejděsivější věci.Teď je to naše krásné hyperaktivní sluníčko a je pro ní úplně normální,že ráno a večer dostane medicínu.

    superkarma: 0 30.09.2005, 08:09:30
  29. avatar
    [2] svetluszka [*]

    .... " Westův syndrom " ???? .... jéžiši to sem toho nešlo napsat o tomhle víc...?.... slyším to poprvé, a určitě nejsem sama, kdo těd bude dost vyděšenej.... ....." kojenci jsou jakoby lekaví "..? ...vždyť to jsou skoro všechny miminka...

    superkarma: 0 30.09.2005, 05:47:14
  30. avatar
    [1] Kačena1 [*]

    Moc jsem se nedozvěděla, odtabuizování neklaplo. Jak se tedy epilepsie projevuje, co jsou typické příznaky? Jenom záchvaty? Jak vypadá epileptický záchvat?

    superkarma: 0 30.09.2005, 05:26:13

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme