Vztahy

Nepřeháníš to s tím kapesným?

V mnoha rodinách funguje tak zvaný systém kapesného. Děti dostávají peníze na jejich „soukromé, dětské“ účely, úměrně k jejich věku a potřebám. Ale nic se nemá přehánět, ani kapesné. Pak vznikají mezi rodiči zbytečně hádky.

kapesné

Výše kapesného pětiletého Tomáška je neustálým sporem mezi manželi Janskými.
Tatínek je věčně v práci, a tak si absenci u syna kompenzuje penězi, přitom takové malé dítě si hodnotu peněz ještě ani pořádně neuvědomuje.
Malému Tomáškovi dává v průměru 500 Kč na týden, takže když se to sečte, má tento malý špunt měsíčně 2 000 korun, což někdy nemá ani dospělý.

Matce Tomáška se to samozřejmě nelíbí.
„Proč mu dáváš tolik peněz? Nepřeháníš to s tím kapesným?“
Tomášův tatínek na to však argumentuje slovy, že dítě by se mělo učit už odmalička samostatnosti, a když někam jdou, například do ZOO, do restaurace, nebo jedou na nějaký výlet, tak ať se kluk naučí sám počítat a platit.
„No jasně, spíš rozhazovat. Pak nebude znát hodnotu peněz a na zmrzlinu mu stačí dvacetikoruna, nemusí mít u sebe stokoruny.“
Tatínek ještě navíc koupil Tomáškovi i parádní šrajtofli, a tím nabrala synova finanční hotovost v nadité peněžence na důležitosti.

Když se pokoušela Eva Tomáškovi nějaké peníze schovat do šuplíku „na později“, a aby si ponechal v peněžence jen nějaké drobné, spustil malý Tomáš křik, že to poví tatínkovi. Také mu to požaloval, a ten hned na svoji ženu spustil, že jsou to jeho peníze a snad si ještě může dovolit dávat svému jedinému synovi kapesné, v jaké výši chce.

Tomášek jde za rok do školy, jestli bude svoji naditou peněženku tahat s sebou, je jen otázkou času, kdy mu ji někdo ukradne. Anebo si třeba také začne „kupovat“ své spolužáky a vyvyšovat se, kolik má peněz, zatímco oni mají od rodičů tak na rohlík.

Jenže peníze nejsou všechno a u tak malého dítěte mohou opravdu zkazit charakter. Tohle však Eva svému manželovi nevysvětlí. Když byl malý, nedostával prý od rodičů nic, a tak chce dopřát alespoň svému synovi. Ale 500 Kč na týden pro pětileté dítě? Není to přece jen trochu přehnaná částka?

Shodnete se se svým partnerem na výši kapesného pro vaše děti?

Možnost%
Ano63,7
Ne6,9
Kapesné jim nedáváme29,4

Přečtěte si také:

   
25.04.2013 - Ona s ním - autor: Alexandra Stušková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [52] VladkaZabka [*]

    Honzík letos dostane pod stromeček snowboard po bráchovi, protože Ondra si někde koupil skatecycle. Prý ho to baví více.

    superkarma: 0 01.12.2014, 09:02:43
  2. [51] V19 [*]

    v.poho — #30 naprosto súhlasím s príspevkomSml22

    superkarma: 0 26.04.2013, 10:26:11
  3. [50] anina4 [*]

    my dáváme dětem kapesné od 2 ,tř,nejprve týdenně a pak na druhém stupni měsíčně, aby si to uměly rozvrhnout

    superkarma: 0 25.04.2013, 22:26:24
  4. [49] Trefa [*]

    Trefa:2.000kc kapesneho,to bych take brala.jaky maji cela rodina prijem?

    superkarma: 0 25.04.2013, 21:30:34
  5. avatar
    [48] pajda [*]

    ToraToraTora — #44 asi jsme se opravdu nepochopily. Tak, jak to píšeš teď, samozřejmě souhlasím.Sml22

    superkarma: 0 25.04.2013, 15:43:28
  6. avatar
    [47] RosaGloriaDei [*]

    podle mě je špatně už jen to rozdělení "táta dává" - "máma dává".... dceři jsme založili účet hned po narození a dáváme jí tam prostě "my"...zatím všechno, co dostane (na narozeniny atd.), protože nové boty bychom jí museli koupit i bez příspěvků babiček (naposledy jsme jí tam přeposlali 1500 od ZP, která jí proplatila část očkování, které bychom jí byli bývali zaplatili, i kdybychom na to žádný příspěvek nedostali)...v kasičce má jen drobné...nedávno jsme ještě založili kvůli úrokům vkladní knížku, dcerka si tam šla "sama vložit", sice byla trošku v šoku, když dala paní knížku s penězi a ona jí ji vrátila prázdnou, ale nějak nakonec pochopila, že ten řádek, co tam paní připsala, jsou ty její penízky...až bude větší, určitě bude dostávat kapesné, do ZOO ji vezmeme (taky by tam s námi třeba nakonec nechtěla, kdyby si to měla financovat), ale kolik a za jaké blbosti si tam utratí, s tím, ať se pak popere sama...děti se mají finanční gramotnosti učit od malička, ale v relacích odpovídajících jejich věku

    superkarma: 1 25.04.2013, 15:15:39
  7. avatar
    [46] Jindriska8 [*]

    denkas — #42 To vypadá,že má peněz dost!Sml15

    superkarma: 0 25.04.2013, 14:26:59
  8. avatar
    [45] denkas [*]

    Ještě by mě zajímalo kolik dostává kapesnýho ta manželkaSml30

    superkarma: 0 25.04.2013, 14:10:05
  9. avatar
    [44] ToraToraTora [*]

    pajda — #38 Proto je potřeba ho motivovat v mantinelech, které dokáže pobrat. Hele v klidu. Mluvila jsem o motivaci v přístupu k penězům s rozumem nikoliv motivaci k utrácení. To jsi trochu špatně četla. Mám tři děti a vím, že se s nimi dá velmi dobře pracovat. Fígl je v tom, že dotyčná matka se dle článku soustředí jen na opozici manželovi. kdežto, když vidí, že s manželem nehne, měla by se zaměřit na syna a snažit se, aby se na neúměrných částkách alespoň něco naučil, ne jen že všechno dostane zadarmo a že peníze jsou nevysychající a nekonečná síla. myslím, že se mýjíme, špatně jsi mne pochopila i parafrázovala.

    1. na komentář reaguje pajda — #48
    superkarma: 0 25.04.2013, 14:00:33
  10. avatar
    [43] v.poho [*]

    denkas — #42 Však to píšu o příspěvek výš (30).Sml16

    superkarma: 0 25.04.2013, 13:43:32
  11. avatar
    [42] denkas [*]

    v.poho — #27 Ale i jestli má 2mega,tak by měl učit syna hospodařit.Jestli je teď za vodou,tak by mohl až syn vyroste být díky němu pod vodouSml80.Utratit se dá hodně i hodně mega!

    1. na komentář reaguje v.poho — #43
    2. na komentář reaguje Jindriska8 — #46
    superkarma: 0 25.04.2013, 13:38:48
  12. avatar
    [41] Suzanne [*]

    Barbucháč — #40 Sml52

    superkarma: 0 25.04.2013, 13:38:08
  13. avatar
    [40] Barbucháč [*]

    mohl by si zasponzonzorovat bratříčka v Africe Sml57

    1. na komentář reaguje Suzanne — #41
    superkarma: 0 25.04.2013, 13:31:02
  14. avatar
    [39] peetrax [*]

    Pětileté děcko nepotřebuje tak velké kapesné, nerozumí hodnotě peněz, nespočítá si je. Jiná věc je, když dostává nějakou kačku na přilepšenou, třeba na narozeniny nebo Vánoce. Vídám běžně v rodinách v okolí, že za ušetřené peníze si koupí kluci druháci třeba sami boty nebo výbavu na florbal a pak jsou na to pyšní. Sml16

    superkarma: 0 25.04.2013, 13:07:40
  15. avatar
    [38] pajda [*]

    ToraToraTora — #22 nepsala jsem, že se nedá motivovat k ničemu, ale neumím si představit, jak ho chceš motivovat k utrácení peněz? To jako "my půjdeme do zoo a ty už na to nemáš, tak budeš stát venku," nebo "my si dáme oběd a ty jsi všechno utratil a budeš louskat cvrčky"? Podle mě i kdyby klučina už počítat uměl, povede to jen k tomu, že si co nejrychleji koupí co největší kravinu, aby za něj zbytek platili rodiče. Venku ho stát nenechají a hlady taky ne, tak co by se snažil. U staršího je motivace třeba "když chceš lepší počítač, tak si něco přidáš", ale malé dítě takhle neuvažuje.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #44
    superkarma: 0 25.04.2013, 12:58:16
  16. avatar
    [37] v.poho [*]

    SStream — #36 Ono to je těžké. Záleží kus od kusu. Moje mamča, když jim třeba přivezeme balík mléka a říkám, že ho zaplatit nechci, že máme ta vajíčka apod, tak vyvádí jako střelená, hází nám peníze do auta, nafukuje se.... Tak co máš dělat? Respektuju, že to chce takhle a už to neřeším.

    superkarma: 0 25.04.2013, 12:36:05
  17. avatar
    [36] SStream [*]

    v.poho — #35 třeba jsem jen nějaká přecitlivělá, vadí mi, že se to obrací do oněch diskuzí o tom, jak často se vidíme apod. Připadá mi, jakoby si onu "lásku" kupovali nebo tak něco. Možná to jen vidím nějak blbě, nikdy jsem se něčím takovým nesetkala. Zajímalo mě, jak to vidí ostatní. Sama rodičem ještě nejsem a vůči svým rodičům to mám spíš naopak - snažím se jim splatit jejich investice do mé osoby.

    1. na komentář reaguje v.poho — #37
    superkarma: 0 25.04.2013, 11:59:36
  18. avatar
    [35] v.poho [*]

    SStream — #31 Jako, on dostává každý měsíc třeba 1000,- na přilepšenou? Pravidelně? To teda nevím, jak bych se na to měla koukat? Asi bych se ho zeptala, jestli si náhodou nevydělává?Sml79

    Pokud od nich dostává dárky..., jakože nám mamča vždycky nabalí vajíčka nebo uvařenou omáčku, to už neřeším. Když říkám, že si to mají nechat pro sebe, spustí se povyk a je jí to líto, že to nechceme.

    Chci říct, že dárky tohoto typu (jsou-li rodiče za vodou, narozdíl od syna, tak třeba i to nové BMWSml58) bych neřešila.Sml24

    1. na komentář reaguje SStream — #36
    superkarma: 0 25.04.2013, 11:42:52
  19. avatar
    [34] samecka [*]

    SStream — #31 Sml80Sml80Sml80

    superkarma: 0 25.04.2013, 11:36:37
  20. [33] cilani [*]

    SStream — #31 bych ty peníze spořila a až by se rodiče ozvali, že potřebují péči, bych ji zaplatila z toho..Sml80

    superkarma: 0 25.04.2013, 11:34:02
  21. avatar
    [32] v.poho [*]

    Rikina — #29 Tatík může být chytrý workoholik, to nevíš.Sml57 Nebo má pěkné výdělky a čas tráví v práci se svou sekretářkou na jachtě.Sml58

    Každopádně jako otec dítěte patrně stojí za zlámanou grešli.

    superkarma: 0 25.04.2013, 11:28:08
  22. avatar
    [31] SStream [*]

    Baby a co říkáte na kapesné v dospělosti? Můj muž totiž kapesné na férovku dostává. Jsem proti jak jen můžu a ty peníze se nesmí na nic společného použít. Asi bych se musela propadnout hanbou do nevím kterého pekla. Odmítnout ty peníze by se rovnalo rodinné katastrofě, tudy cesta prý nevede. Takže o tom prostě nevím. A když se objeví podivná diskuse na téma - už jste tady měsíc a týden nebyli a včera jsi mi nevzal telefon a nenapsal ani smsku - tak se mě to netýká. Přijde mi to jako vydírání. Přitom takové...jak to říct, vlastně dětinské. Buď tam ten vztah a chuť se navštívit/sdílet je nebo není...  Nebo se na to dá koupit kredit?

    1. na komentář reaguje cilani — #33
    2. na komentář reaguje samecka — #34
    3. na komentář reaguje v.poho — #35
    superkarma: 0 25.04.2013, 11:25:11

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] v.poho [*]

    hubajda — #23 Jakou výši kapesného kdo dává svému děcku bych nesrovnávala, jde i o to, jaké jsou v které rodině příjmy.

    Ale.... myslím, že děcko by mělo dostávat kapesné až teprve tehdy, když si ty peníze umí samo spočítat a trošku s nimi hospodařit. A to bych teda u děcka, kterému je 5, nepředpokládala. Pokud ovšem není nadprůměrně inteligentní a nevzali ho už do Mensy. Pak je to v pořádku.Sml57

    A bez ohledu na příjem rodiny by děcko mělo být vedeno k tomu, že nemůže mít všechno, na něco si musí ušetřit a něco nebude mít nikdy.

    Mě by teda tenhle tatík taky neskutečně štval. Kde je komunikace mezi rodiči a nějaká společná výchova?Sml80

    1. na komentář reaguje V19 — #51
    superkarma: 1 25.04.2013, 11:23:56
  2. [29] Rikina [*]

    v.poho — #27 v článku se píše, že tatínek "je věčně v práci" - ne na jachtě či na golfu, jak by odpovídalo příjmu 2 mega za měsíc. Tyhle prachy se nevydělávají v práci. Sml57 

    1. na komentář reaguje v.poho — #32
    superkarma: 0 25.04.2013, 11:23:09
  3. [28] Rikina [*]

    Patrně jedinému synovi tímto tatínek zavaří parádní problém do budoucna. Sml80 Pokud chlapeček bude king a za všechny spolužáky platit a penězma se vytahovat, tak sice možná bude "v kolektivu oblíbený", ale jen ho budou využívat, dokud bude co a za co. A pokud bude nesmělý a peníze syslit v šrajtofli, bude vhodný objekt pro silnější a oprsklejší spolužáky, aby mu od hotovosti odpomohli. Ani jedno není nic moc. Sml80 Ono ale není nic moc ani to, že s penězi evidentně neumí zacházet ani pan otec. Sml57 

    superkarma: 1 25.04.2013, 11:21:22
  4. avatar
    [27] v.poho [*]

    Lukáš Čejka — #24 Třeba má ten otec příjem 2 mega za měsíc a to pětikilo je pro něj jako když ti vysypeš děcku z peněženky drobákySml57. No a v 18. už na něj bude čekat vlastní BMW, byt s terasou a vilka na Floridě.Sml30Sml30Sml30

    1. na komentář reaguje Rikina — #29
    2. na komentář reaguje denkas — #42
    superkarma: 0 25.04.2013, 11:19:07
  5. [26] iřka [*]

    Nemyslím, že je to v pořádku,tedy ta částka. Pochybuji, že dítě chápe hodnotu.

    superkarma: 0 25.04.2013, 11:17:10
  6. [25] Rikina [*]

    Pentlička — #21 souhlas, malé dítě žádné kapesné nepotřebuje, a hodnotu peněz ani nepozná, při nejlepší vůli. Prostě na to ještě nestačí. Sml80 On to kolikrát nezvládne dospělý. Sml57 

    superkarma: 0 25.04.2013, 11:16:48
  7. avatar
    [24] Lukáš Čejka [*]

    treba by i to dite pak v 15-18 uvitalo kdyby mu to petikilo tatinek spis nekde sporil a on pak mel nejakou svou vetsi castku, treba na sbirku motylu, knizky,  na motorku nebo prostitutky, to uz je jedno Sml32 Sml80

    1. na komentář reaguje v.poho — #27
    superkarma: 0 25.04.2013, 11:11:46
  8. avatar
    [23] hubajda [*]

    dcera ma 15 let a dostava 200 korun a kdyz je potreba tak ji nejakou tu korunu dame navic

    1. na komentář reaguje v.poho — #30
    superkarma: 0 25.04.2013, 11:07:13
  9. avatar
    [22] ToraToraTora [*]

    pajda — #18 Chceš říctm, že pětileté dítě se nedá motivovat k ničemu, nesouhlasím, dá. Kdy jindy než od útlého věku by se děti měly učit základním dovednostem. I když motivace nemotivace, pětikilo je dost a zajímalo by mne, za co je utratí.

    1. na komentář reaguje pajda — #38
    superkarma: 0 25.04.2013, 10:19:33
  10. avatar
    [21] Pentlička [*]

    Pětileté dítě podle mě nepotřebuje žádné kapesné. My jsme začali dětem dávat kapesné až v době, kdy měly nějaké svoje výdaje, typu, že si chtěli koupit cestou ze školy nějakou tu zmrzlinu nebo časopis, jeli někam s turisťákem atd. Dva tisíce měsíčně měli snad až na střední škole, kdy si z toho ale platili šalinkartu a běžné výdaje do školy.

    1. na komentář reaguje Rikina — #25
    superkarma: 0 25.04.2013, 10:14:08
  11. avatar
    [20] marde [*]

    Dávala jsem dětem přiměřené kapesné, ale manžel jim stejně ještě něco přidalSml22

    superkarma: 0 25.04.2013, 10:04:30
  12. avatar
    [19] pajda [*]

    margot — #17 dostává 500 na týden a pokud si sám hradí víkendový program, tak toho u sebe asi až tolik nemá. Jenom vstup do zoo vyjde nějakých 80,- Kč.

    superkarma: 0 25.04.2013, 09:34:19
  13. avatar
    [18] pajda [*]

    ToraToraTora — #13 jak chceš motivovat pětileté dítě? Věci, které mít musí, si tak jako tak nekoupí a ty, které nepotřebuje, nemusí řešit...a navíc je otázka, jak moc umí ten malý počítat. Že by do 500? Dost pochybuju.

    1. na komentář reaguje ToraToraTora — #22
    superkarma: 1 25.04.2013, 09:32:18
  14. avatar
    [17] margot [*]

    tak nebudu se tu pohoršeně hroutit nad 2k, co má pětileté dítě jako kapesné, protože možná jsou to pro danou rodinu totální drobáky. spíš by mě zajímalo, jestli má tak malé dítě možnost ty peníze za něco vůbec samo utratit. předpokládám se samo nikde nepohybuje a nenakupuje. možná mu jen dělá dobře, když jde s rodiči někam na oběd, a chce důležitě jako dospělý zaplatit za sebe "ze svého". nebo spolu s rodiči si někde koupí triko nebo skate nebo hru, co já vím.. ale co by se mi určitě nelíbilo, a za co bych doma bojovala, aby to malé dítě nenosilo takovou hotovost u sebe. čert vem prachy, ale kdyby mi dítě někdo přepadl.. nebo šikanoval a vydíral a ono se muselo vykupovat..

    1. na komentář reaguje pajda — #19
    superkarma: 0 25.04.2013, 09:29:27
  15. avatar
    [16] *Lefff* [*]

    Nejstarší dítko chodí do 1. třídy a kapesné zatím nedostává. Zkusili jsme dobít "mléčnou kreditku" (kartu na placení v automatu na mléčné výrobky) a výsledek byl ten, že za týden bylo 150Kč fuč, protože zvala spolužáky. Ještě nerozumí hodnotě peněz. Takže s kapesným a "účelovými dotacemi" musíme opatrně.

    superkarma: 1 25.04.2013, 09:29:27
  16. avatar
    [15] samecka [*]

    Tatínek by si měl spořit tu pětistovku,aby měl na pobyt někde na charitním domě,kdyby se synek nevyvedl a časem ho tam odložil...

    superkarma: 0 25.04.2013, 08:47:45
  17. avatar
    [14] cicinka [*]

    On to tatínkovi za pár let vysvětlí sám Sml30 To už mu 2000,- měsíčně stačit nebudou. A kdoví jak dlouho tatínek bude schopný dávat takovou sumu. Aby to nemusel dávat až do konce života Sml3

    superkarma: 0 25.04.2013, 08:35:01
  18. avatar
    [13] ToraToraTora [*]

    Nic proti výchově ohledně peněz. Kolikrát dostanou děti peníze až když jsou na intru a to už je pozdě vychovávat. Ale k zacházení s penězi patří i šetření. Takže oč má parádnější šrajtofli, o to vymazlenější mělo být to keramické spořící prase. Myslím, že se maminka soustředí jen na opozici vůči manželovi aniž by využívala situace k motivaci synka k nakládání s penězi užitečným způsobem.

    1. na komentář reaguje pajda — #18
    superkarma: 0 25.04.2013, 08:33:55
  19. [12] MaVy [*]

    na co tak malému dítěti dávat peníze?Sml80

    superkarma: 0 25.04.2013, 08:29:59
  20. avatar
    [11] OlgaMarie [*]

    A ten malý cvoček je opravdu utratí? Za co? Sml80

    superkarma: 0 25.04.2013, 08:05:14
  21. [10] magic11 [*]

    dadma — #8 telelot — #9 Sml67

    superkarma: 0 25.04.2013, 07:43:35
  22. [9] telelot [*]

    kapesné v 5 letech?? Nechápu, dcery začaly dostávat kapesné až ve škole, podle věku, tak od 5,- Kč na týden a samozřejmě za splnění určitých povinností!!!

    1. na komentář reaguje magic11 — #10
    superkarma: 0 25.04.2013, 07:31:31
  23. [8] dadma [*]

    K čemu potřebuje pětileté dítě kapesné?

    1. na komentář reaguje magic11 — #10
    superkarma: 0 25.04.2013, 07:30:31
  24. avatar
    [7] kuzle [*]

    nechce tatinek ty prasule davat radeji mne? bych je vyuzila urcite uzitecneji nez 5ti lety fracek Sml52Sml58

    superkarma: 0 25.04.2013, 07:24:50
  25. avatar
    [6] lenig [*]

    děti mám už velké, ale dávali jsme přiměřené kapesné a hlavně si ho děti musely zasloužit (tzn., že musely plnit úkoly, mít v pořádku školu atd)Sml67

    superkarma: 0 25.04.2013, 07:22:38
  26. [5] DCOlga [*]

    Divný táta a z kluka vyroste pořádný fracek.

    superkarma: 0 25.04.2013, 07:09:18
  27. avatar
    [4] danap [*]

    a proč dávají 5 letému kapesné.. vždyť ještě ani nezná hodnotu peněz, tak jak může hospodařít? ach jo... tak to začíná a jak to končí?

    superkarma: 0 25.04.2013, 06:13:31
  28. avatar
    [3] gerda [*]

    a za vysvědčení v první třídě mu tatínek koupí tryskáčSml52 - já vím, že je taková doba, ale připadá mi nehorázné, aby kluk, co ještě nechodí do školy, měl takový příjem. Pro jeho budoucnost je to škodlivé. Bude blbé, jestli se tatínkovi přestane dařit a sám by pak takové kapesné uvítalSml57

    superkarma: 4 25.04.2013, 05:57:29
  29. [2] lidicka [*]

    Dcera jezdila denně do školy mimo naše město a kapesné měla na měsíc 200,-Kč. Samozřejmě, když potřebovala na mimořádný výdaj tak si řekla a peníze dostala. Taky obědy a jídenku jsme ji platili. Dokonce když byla na základní škole, žádné kapesné nedostávala. Vše co potřebovala jsem ji koupila když si řekla.Sml22

    superkarma: 0 25.04.2013, 05:57:19
  30. avatar
    [1] denkas [*]

    2 tisíce pětiletému klukovi?

    superkarma: 0 25.04.2013, 00:42:41

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení

Náš tip

Doporučujeme