Zdraví

Nepostradatelný vitamin C

Vitamin C je jednou z nejdůležitějších látek, které náš organismus potřebuje ke správnému fungování, a jeho dostatečný přísun může pomoci předcházet celé řadě onemocnění nebo urychlit jejich léčbu.

Vitamin C byl poprvé izolován ve 20. letech 20. století maďarským biochemikem a laureátemNobelovy ceny za fyziologii a lékařství z roku 1937 Albertem Szent-Györgyim, a to pod názvem kyselina hexuronická. Na konci 30. let minulého století pak sir Walter Norman Haworth Birminghamské univerzity, držitel Nobelovy ceny za chemiiz roku 1937, dokázal jako první určit chemickou strukturu vitaminu C a vyrobit ho syntetickou cestou. Vitamin C je pro funkci našeho organismu nezbytný (esenciální) a je nenahraditelnou součástí naší denní stravy. Díky biotechnologické výrobě vitaminu C můžeme naše tělo zásobit také jeho užíváním ve formě doplňků stravy.

vitamin

„Vitamin C lidský organismus potřebuje zejména tehdy, je-li vystaven fyzickému stresu nebo virové infekci. Denní dávka pro zdravého dospělého člověka je cca 60 až 100 mg, může být ovšem zvýšena až na 1–2 g u dospělých i dětí s chřipkovými symptomy, sportovců či během pobytu v extremních klimatických podmínkách,“ říká MUDr. Vilím Šimánek, DrSc., a dodává: „Dostatečný příjem vitaminu C pak zajistíme nejen konzumací ovoce a zeleniny, ale také kvalitními doplňky stravy.“

5 základních faktů o vitaminu C a jeho vlivu na lidský organismus

 Vitamin C přispívá:

  • K normální funkci imunitního systému
  • K ochraně buněk před oxidačnim stresem (nerovnováha mezi tvorbou reaktivních forem kyslíku, jinak též kyslíkovými radikály, schopností organismu rychle odbourávat a detoxikovat reaktivní meziprodukty)
  • Ke snížení míry únavy a vyčerpání
  • K regeneraci redukované formy vitaminu E (vitamin E chrání buněčnou membránu před poškozením kyslíkovými radikály)
  • Zvyšuje vstřebávání železa

 Kde najdeme nejvíce vitaminu C?

Z rostlinných zdrojů je na vitamin C velmi bohatý šípek, rakytník, dále pakcitrusové plody (limetka, citron, pomeranč, grapefruit), papája, cibuloviny, brokolice, papriky, černý rybíz, jahody, rajčata, květák, špenát, kiwi, brusinky, ale také brambory a kyselé zelí. V případě, že je ve vašem jídelníčku nedostatek ovoce a zeleniny, můžete vitamin C získat užíváním doplňků stravy s jeho obsahem. Těch existuje na trhu celá řada. Před jejich pravidelným užíváním je vždy vhodné poradit se s lékařem nebo lékárníkem.

   
20.01.2015 - Zdraví - autor: odborný článek

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme