.

Neplacená práce, zahrnující práci v domácnosti, je výrazně nedoceněna

Novinky

Neplacená práce, zahrnující práci v domácnosti, je výrazně nedoceněna

Neplacená práce, zahrnující práci v domácnosti, práce v souvislosti s péčí o dítě, o stárnoucí rodiče, je ve společnosti, která je orientována na peněžně ohodnocený výkon, výrazně nedoceněna. To má dalekosáhlé dopady především na ženy, které ji ve většině vykonávají. Jsou nuceny povinnostem péče a jiné neplacené práce přizpůsobovat a omezovat životní dráhu, zaměstnání atd. V důsledku toho jsou ekonomicky oslabeny, mj. i v rámci současných penzijních reforem.

 Důchodový systém v ČR a jeho probíhající změny v současné době nezohledňují tuto tzv. reprodukční práci a péči. Od redistributivního typu, kdy byly prostředky na důchody víceméně rovnoměrně přerozdělovány tak, že neplacená práce byla do určité míry kompenzována, se nyní přechází k systému převážně zásluhovému. Z něj nejvíce profitují lidé s (vyššími) příjmy v placených zaměstnáních. Navíc stále se prodlužující nutná doba sociálního pojištění, rozhodné období pro stanovení výše důchodu i zavedení 2. pilíře kapitálového spoření ještě více znevýhodňuje osoby, které nedosáhnou na vyšší ohodnocení na pracovním trhu třeba právě kvůli povinnostem v domácnosti a rodině. Přitom v tomto kontextu tolik nedoceněná péče o potomky drží důchodový systém při životě, protože do něj vychovává další poplatníky a poplatnice.

Téma penzijní reformy a jejího dopadu na ženy nově představuje Radka Dudová ze Sociologického ústavu AV ČR, v.v.i., Gender a sociologie v publikaci Pečuj a vypečeme tě: zpráva o neplacené práci v ČR (ke stažení v PDF zde.) Tato publikace z produkce Gender Studies, o.p.s., se dále zabývá např. aktuálními statistikami k domácím pracím, vykonávaným ženami a muži, tématem placené péče (zahraniční hospodyně a chůvy v ČR), fenoménem péče v hlubším společenském kontextu a v neposlední řadě návrhy, jak by bylo možné změnit celý ekonomický systém, který by nepreferoval placené výkony a produktivní práci, která vytváří okamžitý zisk.

K tématu nedostatkových peněz a marginalizace péče (Miluš Kotišová), všeobecného základního příjmu (Alena Wagnerová), a alternativních  ekonomik (Ilona Švihlíková) proběhl kulatý stůl 13.11. v cafe sicily v Praze, kde byla publikace Pečuj a vypečeme tě: zpráva o neplacené práci v ČR představena.

   
15.11.2012 - Redakční novinky - autor: Tisková zpráva

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [72] sdrawa [*]

    Ano, v tomto případě je dobré alespoň investovat peníze. Pak se nemusí ani pracovat a investiční zlato, stříbro nebo jakákoliv jiná investice pak vydělává sama

    superkarma: 0 16.05.2013, 09:46:04
  2. [71] Bajbic [*]

    Souhlas s tím, že domácí práce je u nás nedoceněna. Strávil jsem část svého života ve Skandinávii a tam je mateřská dovolená v podstatě regulérní způsob zaměstnání. Njn, jaký si to uděláš... Kdyžtak mrkněte na tenhle článek na portálu práce, pojednává o tom, kterak býti nezaměstnaný je také práce

    superkarma: 0 04.04.2013, 10:23:30
  3. [70] dadma [*]

    Evuš — #69 Tak to by nebylo špatné, ale dneska každý kouká ,kde by ti co sebral,tak nevím kdo by to platil.Dneska i první tři dny na nemocenské jsi zadarmo.A potom škoda mluvit.

    superkarma: 0 15.11.2012, 21:30:53
  4. [69] Evuš [*]

    Pochopila jsem to tak, že když je v rodině nemoc dítěte a maminka nemůže kvůli tomu jít do práce, měla by se její práce platit a nebo když někdo z rodičů je vážně nemocný a potřebuje celodenní péči dětí, které tím pádem musí opustit zaměstnání.

    1. na komentář reaguje dadma — #70
    superkarma: 0 15.11.2012, 21:11:47
  5. [68] janeirulan [*]

    Podle mé zkušenosti - poslat grafickej životopis a máte dobrou práci. Potom berete práci doma ne jako práci, ale jako relax. Zkuste 

    Sml16Sml16

    http://1tl.cz/zivotopis

    superkarma: 0 15.11.2012, 20:35:13
  6. [67] anina4 [*]

    tajnostii — #62 jj, to by nebylo špatné, to bych za ty léta byla asi v  pěkném balíku

    superkarma: 0 15.11.2012, 19:13:42
  7. avatar
    [66] ekleinovka [*]

    Je to práce opravdu málo ceněná.... problémů je všude plno

    superkarma: 0 15.11.2012, 19:04:53
  8. avatar
    [65] tepito [*]

    blesksoft — #36 nemáš to jednoduchý...

    superkarma: 0 15.11.2012, 18:20:47
  9. [64] Rikina [*]

    margot — #63 noo... Jestli problém není v tom, že ta práce je málokdy skutečně stejná. Sml57 

    superkarma: 0 15.11.2012, 17:16:59
  10. avatar
    [63] margot [*]

    no a k těm gender aktivitám... já nepochybuji, že kdysi před lety si taky mohli v tehdejší zažité společnosti leckteří hlavy ukroutit nad tím, že by ženy mohly chodit do školy.. že by mohly mít volební právo.. že by se mohly vypracovat i do vedoucích pracovních pozic.. jistě, něco je úplně švihlé bokem (např. včera Evropská komise přijala návrh směrnice na 40% zastoupení žen v nevýkonných řídících orgánech - nebo tak nějak...) ale jednou třeba bude i to, že za stejnou práci bude i stejně peněz, bez ohledu na pohlaví.

    1. na komentář reaguje Rikina — #64
    superkarma: 0 15.11.2012, 16:30:01
  11. avatar
    [62] tajnostii [*]

    Že bych si řekla o plat?Sml30

    1. na komentář reaguje anina4 — #67
    superkarma: 0 15.11.2012, 16:19:31
  12. avatar
    [61] margot [*]

    kuzle — #46 hraní PC her je skvělej relax, ale nic se nemá přehánět. moc ráda si zahraju, ráda si i čtu, podle toho, jak je nálada. ten můj tedy si raději zahraje, se známými je u toho na TS/Ventrilu, pokecaj... dělá duševně namáhavou práci a tvrdí, že si u ničeho tak dobře neodpočine.

    superkarma: 0 15.11.2012, 16:17:05

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] Altamora [*]

    rusalka2008 — #57 V současnosti bych se spíš nedoplatila já. Zednické práce jsou dost drahé, taxi taky. A tak manželovi účet raději vystavovat nebuduSml16.

    superkarma: 0 15.11.2012, 15:25:33
  2. avatar
    [59] Žofie [*]

    rusalka2008 — #57 já si mzdu za domácnost vybírám průběžně - botičky, šatičky, kosmetiku... co je potřeba a občas, co se mi líbí, no a občas manžela zapojím a spolupracuje a v pohoděSml16

    superkarma: 0 15.11.2012, 15:19:18
  3. [58] babočka12 [*]

    rusalka2008 — #57 to by asi koukal Sml30Sml30Sml30

    superkarma: 0 15.11.2012, 15:17:14
  4. avatar
    [57] rusalka2008 [*]

    že bych si řekla manželovi o mzdu za domácí práce? Sml57 asi si udělám ceník... Sml52

    1. na komentář reaguje Juričková — #58
    2. na komentář reaguje Žofie — #59
    3. na komentář reaguje Altamora — #60
    superkarma: 0 15.11.2012, 14:43:46
  5. avatar
    [56] haluška [*]

    keby sa dotyčné dámy radšej zasadili o to, aby bolo ženám za rovnakú prácu a rovnaké výkony priznané rovnaké ohodnotenie ako mužom. To by pokrok potom bol, ale zaoberať sa  neohodnotenou domácou prácou?

     Mimochodom , môj manžel mi pomáha so všetkým, kedysi aj plienky pral a doma to nevidel. Jeho otec rád sedával za stolom a civel...On tomu hovoril, že počúva radioSml52 o šiestej sa presunul do postele pred televízor a už z nej nevstal, Až ráno do práce. Divný spôsob života, ale tak asi im to vyhovovalo.Sml80 U nás toto povalovanie nikdy nefungovalo a dúfam, že nikdy fungovať nebude.

    superkarma: 0 15.11.2012, 14:37:37
  6. avatar
    [55] nagy [*]

    Žofie — #53 peetrax — #52 jsme si ulevily, noSml57

    superkarma: 0 15.11.2012, 14:05:15
  7. [54] dadma [*]

    To je jasné, že práce v domácnosti je nedoceněná.Ale kdo by ji měl platit? Pořizuji si děti s tím ,že se o ně budu starat a je to i v zákoně a s tím přichází práce v domácnosti.Zrovna tak by se každý měl postarat o své co nejlépe o své rodiče.Na to aby si většina zaměstnaných matek pořídila domů hospodyni ,tak na to u nás nejsou platy.Lidi mají co dělat, aby vyšli s tím co si vydělají i bez "služek".Ale domácí pomocnice měli někteří lidé i za socialismu.Takže dneska lidi co mají peníze, tak tyto paní určitě zaměstnávají.Nepořídila bych si chůvu k malému dítěti i kdybych na to měla.Nikdy nevíte komu dítě svěříte a nebo se může něco stát a chůva vám to zamlčí.

    Myslím, že dnešní mladí tatínkové doma pomáhají víc než-li tomu bylo za nás.Manžel sice vydělal peníze, chodil na brigády na přesčasy,ale že by se staral o děti,tak to opravdu jen ve vyjímečných případech.Vlastně na to neměl čas.V mládí nevařil a dnes vaří i peče,ale samozřejmě jen když se mu chce.

    superkarma: 1 15.11.2012, 14:03:13
  8. avatar
    [53] Žofie [*]

    Co se to tady děje Sml80

    1. na komentář reaguje nagy — #55
    superkarma: 0 15.11.2012, 13:33:29
  9. avatar
    [52] peetrax [*]

    Tady se to nějak zvrtlo. Nevím, jestli veřejný internetový magazín je nejlepší místo pro praní špinavého domácího prádla, není lepší si to spíš vyříkat doma s tím chlapem? Sml80

    1. na komentář reaguje nagy — #55
    superkarma: 2 15.11.2012, 13:23:46
  10. avatar
    [51] blesksoft [*]

    kuzle — #46 je , že když k němu přijdou děti a něco mu říkají tak on je vůbec nevnímá a kluk mi už řekl, že nemá smysl za tatínkem chodit, že ho neslyší a když ano tak se vzteká co otravuje  a proto PC ano , ale v rozumné míře já taky jsem často na PC, ale jako každá ženská stíhám deset věcí najednou a netrpí tím ani děti ani domácnost

    superkarma: 0 15.11.2012, 13:22:01
  11. avatar
    [50] peetrax [*]

    Rikina — #47 souhlas. Mě tyhle "genderky" fakt děsně baví...

    superkarma: 0 15.11.2012, 13:20:52
  12. avatar
    [49] wich [*]

    kuzle — #46 A někdo zase nechápe, jak někdo může čučet do knížky (není můj případ ráda čtu, ale také si s chutí zahraju nějakou hru). Každý má prostě koníčky nějaké, a tím, že jsou u každého jiné, nás dělá jedinečnými. Není zájem ušlechtilý nebo špatný, nepochopitelný... Přece hlavně, že nějaký je Sml80

    heligona — #48 Sml22Sml67 Jaký chlapy si natahaly do baráku, takový... Sml57

    superkarma: 0 15.11.2012, 13:17:40
  13. avatar
    [48] heligona [*]

    V domácnosti se neangažuji a děti nemám proto, aby mi za to někdo platil. Ke stížnostem na chování manželů bych dodala asi jen - jaký si to uděláš... Sml24

    1. na komentář reaguje wich — #49
    superkarma: 0 15.11.2012, 12:51:16
  14. [47] Rikina [*]

    Sml80Nevím, mně nikdy nepřišlo, že bych měla očekávat něco za práci, kterou udělám doma. Však to dělám proto, že tam bydlím a výsledků té práce si užiju, kdybych tytéž práce dělala někde jinde pro cizí lidi, tak si to samozřejmě zaplatit nechám, jako jakoukoli jinou práci, protože těch výsledků si taky užije někdo druhý. Sml80 Daňový poradce taky nezaplatí sám sobě za to, že si udělal své vlastní daňové přiznání. Sml57 

    Péče o děti ohodnocena je a podle mého více než dostatečně - která země má tak dlouhou dobu, po kterou může být žena doma s dětmi, a tak vysoký mateřský a rodičovský příspěvek? Sml80 V Evropě snad žádná, a ve zbytku světa by se kolikrát divili, že vůbec nějakou mateřskou někdo chce. Sml57

    Péče o staré a nemocné rodinné příslušníky by si zasloužila trochu lepší přístup, tam ty příspěvky většinou nestačí. Což je dáno i tím, že často je potřeba investovat do nejrůznějších zdravotních pomůcek, bezbariérových úprav a kolikrát domácí amatérská péče nesplňuje ty potřeby, co pacient má. Nicméně - systém, který by nepreferoval placené výkony a produktivní práci, by žil z čeho? Ze vzduchu a dobrého slova? Nějak nerozumím, co mají výše zmíněné dámy na mysli. Sml80 

    1. na komentář reaguje peetrax — #50
    superkarma: 1 15.11.2012, 12:36:44
  15. avatar
    [46] kuzle [*]

    blesksoft — #36 no tak takhle daleko to nastesti jeste nedoslo, on tam honi nejake potvory, stavi hrady ci co ... proste hracicka, nikdy jsem nepochopila, co lidi na tom hrani her maji Sml80 fakt si jdu radeji cist nez abych nekde neco strilela, stavela a Sml57 vi co jeste Sml80

    1. na komentář reaguje wich — #49
    2. na komentář reaguje blesksoft — #51
    3. na komentář reaguje margot — #61
    superkarma: 0 15.11.2012, 12:31:03
  16. [45] magic11 [*]

    prostě honička a zplánování tisíce akcí do jedné, aby se to všechno stihlo. Na důchod raději nemyslet, kdo ví, jak všichni dopadneme (zřejmě blbě)

    superkarma: 0 15.11.2012, 12:28:45
  17. avatar
    [44] Altamora [*]

    blesksoft — #34 Proč žiješ s takovým primitivem? Tohle mi manžel jen naznačit, tak by viděl takový výbuch, jaký jsem snad v životě nepředvedla.Sml31

    superkarma: 0 15.11.2012, 12:28:31
  18. avatar
    [43] wich [*]

    Sml80Sml28 No nevím, péče o domácnost, o děti, domácí mazlíčky, babičky, dědečky... je normální součást života, bez toho by jaksi člověk nemohl fungovat jako člověk. Děláme to všichni. Že se někdo rozhodne nechodit do zaměstnání a dělat jen tohle a pak ho se*e, že se mu nezapočítává do důchodu to, co jiní musí zvládnout při práci, je spíš jeho problém Sml80

    superkarma: 2 15.11.2012, 12:24:55
  19. avatar
    [42] lenig [*]

    to snad známe všechny z domova, ne? Sml80Sml68

    superkarma: 0 15.11.2012, 12:17:04
  20. avatar
    [41] gerda [*]

    black.bird.third — #13 Denně vařím, to bych měla peněz!!!Sml52

    superkarma: 0 15.11.2012, 12:10:23
  21. avatar
    [40] gerda [*]

    To zas někdo objevil Ameriku. Jasně, že druhá směna byla, je a bude zadarmo!Sml30

    superkarma: 0 15.11.2012, 12:08:23
  22. avatar
    [39] Lukáš Čejka [*]

    ToraToraTora — #26 to jsou proste genderaci Sml80

    superkarma: 0 15.11.2012, 11:52:31
  23. avatar
    [38] margot [*]

    blesksoft — #36 začni s ní chatovat takySml57Sml30

    superkarma: 0 15.11.2012, 11:51:53
  24. avatar
    [37] margot [*]

    blesksoft — #34 ten můj zas pořád říká, ať se na to vykašlu, že to není třeba všechno dělat, že se to nezblázní. a jestli to mermomocí musím mít všechno v lesku a na 1000%, že mi zaplatí nějakou paní. jenže při představě, co by se dalo jiného za ty prachy pořídit, ho s tím pravidelně posílám někam

    superkarma: 0 15.11.2012, 11:50:34
  25. avatar
    [36] blesksoft [*]

    kuzle — #23 tak u nás se od PC nezvedne ani na tu pusu dětem a to ihned jak přijde domů zapne PC a ještě mi vynadá že ho otravuju když ho volám k večeři včera tam opět chatoval s nějakou krasotinkou tak už jsem vylítla že jestli si nevšimnul tak má dvě děti

    1. na komentář reaguje margot — #38
    2. na komentář reaguje kuzle — #46
    3. na komentář reaguje tepito — #65
    superkarma: 0 15.11.2012, 11:50:20
  26. [35] jasabana [*]

    Tak jsem si dala přestávku v práci a jak si tady čtu příspěvky, smrsklo se to tady na to, kdo má doma poklad a kdo lenocha. Obecně si myslím, že problém je v tom, že pravděpodobně díky feministkám a zoufalé vládě dochází k tomu, že žena = muž. Žena byla přírodou určena, aby rodila, muž má materiálně zabezpečit rodinu ( zjednodušeně ). Dnes je to tak - žena 2 směny + zvyšování populace ( těhotenství je zázrak, ale i vyčerpání organismu ). Podívejte se, kdy půjdete do důchodu .....Říká se, že žena vydrží všechno - i pojišťovnám došlo, že ženský nemůžou vydržet vše - proto od prosince je v rámci zrovnoprávnění pohlaví nutno zvýšit pojistky.

    superkarma: 1 15.11.2012, 11:49:10
  27. avatar
    [34] blesksoft [*]

    black.bird.third — #13 jo a to mně manžel říká že jem drahá služka když mně musí živit a já se válím doma za jeho peníze - tak ať si to zaplatí Sml57 Sml32 Sml31

    1. na komentář reaguje margot — #37
    2. na komentář reaguje Altamora — #44
    superkarma: 0 15.11.2012, 11:46:50
  28. [33] step1 [*]

    Jindriska8 — #28 Manžel mi taky pomáhal. S úklidem, i plíny žehlil. Jenom ke sporáku se vždy odmítal postavit. Teď už pomáhá méně, ale zase děti jsou velké, tak té práce mám méně a občas ji spravedlivě rozdělím. Sml16

    superkarma: 0 15.11.2012, 11:40:34
  29. avatar
    [32] tepito [*]

    kuzle — #29 můj muž se snaží jen když vybuchnu,ale to je málokdy,nebaví mě pořád ho navádět k práci...Sml15

    superkarma: 0 15.11.2012, 11:27:28
  30. avatar
    [31] tepito [*]

    Jindriska8 — #28 ty máš doma pokladSml16Sml16

    superkarma: 0 15.11.2012, 11:26:14

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme