Domácnost

Neničte si záda vánočním úklidem

Od opakovaných a častých bolestí zad je možné si pomoci jen dlouhodobou léčbou a prevencí – správným vykonáváním každodenních činností, aktivním životním stylem a dlouhodobým vyživováním poškozených nervů zad. Možná pro vás bude novinkou i to, že svým zádům můžete uškodit i při předvánočním úklidu.

Věděli jste, že vaše záda musí při některých činnostech zvládat až 270% zatížení? Stačí maličkosti, například i to, že kyblík s vodou zdviháte tím nesprávným způsobem. Stejně tak při utírání prachu, vysávání nebo umývání oken dostávají vaše záda zabrat více než je nutné. Opakované bolesti zad jsou tak výsledkem toho, jak se k našim zádům chováme.

Základní pravidlo: Rovná záda a jedna noha vpředu

Naše záda dostávají nejvíce zabrat při domácích činnostech, jejichž rozsah a intenzita se stupňují spolu s přicházejícími svátky. Chcete-li zvládnout předvánoční úklid bez bolesti zad, přinášíme vám několik základních rad, jak na to:

  • Pokud vysáváte, myjete okna, žehlíte nebo vaříte, snažte se mít záda co nejvíce rovná. Odborníci též doporučují stát s jednou nohou mírně vpředu nebo vzadu, případně s jednou nohou položenou na podložce. Tak můžete přenášet váhu z nohy na nohu a šetřit si záda před zbytečným přetěžováním.

   Nesprávně:

bolest zad bolest zad

Správně:

bolest zad bolest zad

  • Pokud musíte zvedat těžké předměty, sehněte se do mírného podřepu a váhu zvedněte. Dejte si pozor na to, abyste při zvedání neměli ohnutá záda.  Největší ranou pro vaše záda je, když zvedáte a přesouváte těžké předměty rotací, tedy z boku před sebe.
  • Při zvedání lehkých předmětů si předkročte jednou nohou vpřed, abyste hmotnost zdvihali více do nohou než zády.
  • Velký nákup si ideálně rozdělte do dvou tašek a záda zkuste držet narovnaná.

Každodenní přetěžování zad v kombinaci se stresem a nedostatkem pohybu může způsobit poruchu oporné funkce, strnulost svalů zad a dlouhodobý tlak na nervy, což je doprovázeno bolestí. Tu se tak často snažíme řešit léky proti bolesti. Zapomínáme však na to, že analgetikum je úlevou jen na chvíli. Úleva od bolesti sice přijde, ale příčina bolesti zůstává nevyřešena, a proto se bolest znovu vrátí.

Kromě správného vykonávání i těch nejběžnějších činností, je proto třeba léčit i samotnou příčinu bolesti, tedy regenerovat a vyživovat poškozené nervy pomocí vitamínů skupiny B – B1, B6 a B12. Vyživované nervové buňky se lépe hojí, jsou silnější a schopné tak déle odolávat poškození a následně i vzniku bolesti. Trio vitamínů B má zároveň přímý protibolestivý účinek. Je přitom velmi důležité užití léku obsahující dostatečně vysoké léčivé dávky těchto vitamínů. Proto je třeba rozlišovat lék a výživový doplněk. Lék obsahuje vysoké, výrobcem garantované dávky vitamínů, zatímco u výživových doplňků není dávka účinných vitamínů garantována.

Více o bolesti zad najdete na www.bezbolestizad.cz

Poškozené nervy mohou být jednou z příčin opakovaných bolestí zad. K jejich regeneraci mohou pomoci vitamíny skupiny B – B1, B6 a B12.  

   
20.12.2016 - Úklid - autor: Komerční článek

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Péče o malé dítě

Náš tip

Doporučujeme