Zdraví

Není zelenina jako zelenina

květák

O tom, že zelenina je zdravá pro náš organismus, není nutné dále spekulovat. To, že jsou mezi jednotlivými druhy zeleniny velké rozdíly, už tak známé není. Okurku tvoří například 96,4 procent vody.

Ale co třeba takový květák? Mnoho z nás ho jistě miluje smažený, ale možná i díky této úpravě, která není pro naše tělo zrovna ideální, upadá v zapomnění jeho význam pro naše zdraví. Květák totiž stejně jako brokolice, růžičková kapusta, řepa nebo zelí patří mezi košťáloviny z čeledi brukvovitých, jejichž pozitivní význam pro naše zdraví byl prokázán mnoha vědeckými studiemi.

Kromě toho, že je zelenina z této čeledi vydatným zdrojem vitaminu C, obsahují výše zmíněné druhy i látku zvanou sulforafan. Tato látka byla označena jako nejvýznamnější antioxidant, který má protirakovinné účinky. Největší množství jí bylo nalezeno v mladých výhoncích brokolice.

Sulforafan dokáže chránit či pomáhat tělu například s rakovinou plic, močového měchýře, žaludku či prostaty. U rakoviny prostaty byly ochranné účinky konzumace brokolice či květáku vícekrát než jedenkrát týdně prokázány jako velice významné.  

Jak na vaření?

Nešetrným vařením zeleniny dochází ke ztrátě vitaminu C a k deaktivaci významných složek zeleniny. Je vhodné ji vařit jen krátce, nejlépe jen v páře či mikrovlnné troubě, nebo ji konzumovat sirovou.

Pokud máte při konzumaci zeleniny problémy s nadýmáním, lze ho omezit přidáním výrazného koření, například kmínu, mletého koriandru, estragonu, bobkového listu nebo fenyklu.

Sirné složky, které obsahuje například květák nebo růžičková kapusta, se mohou při vaření hromadit v uzavřeném hrnci, nepříjemně zapáchat a ovlivnit i chuť této zeleniny. Nejlépe je ji povařit jen krátce v páře, mikrovlnné troubě nebo v otevřené nádobě. Růžičkovou kapustu je vhodné zespoda naříznout, aby se uvařila rovnoměrně.

Zeleninu se snažíme vybírat co nejčerstvější, u brokolice volíme vždy ty nejtmavší kusy, které obsahuje nejvíce vitaminu C a betakarotenu, růžičky kapusty by na sobě neměly mít žlutavé skvrny a povadlé lístky, jinak budou po uvaření nahořklé.

   
08.04.2010 - Prevence rakoviny - autor: Linda Wimmerová

Komentáře:

  1. [6] lleennaa [*]

    To já bych si dala krásnou voňavou anglickou :)

    superkarma: 0 08.04.2010, 21:58:09
  2. avatar
    [5] *modrá [*]

    květáček bych si dala

    superkarma: 0 08.04.2010, 18:44:02
  3. avatar
    [4] mio [*]

    kdo by si pořád pamatoval ta vyjmenovaná slova, že..

    květák byl zrovna dnes u nás k oběduSml16

    superkarma: 0 08.04.2010, 17:07:43
  4. [3] hypsik [*]

    Konzumovat sirovou????

    Jinak ale miluju brokolici a květák taky můžu.

    superkarma: 0 08.04.2010, 12:47:38
  5. avatar
    [2] Dása [*]

    sirovou? nebo syrovou?

    superkarma: 0 08.04.2010, 11:56:40
  6. [1] hindin [*]

    Úpravou v mikrovlnce jídlo ztrácí úplně všechny hodnotné látky, takže tam zeleninu rozhodně vařit nemáme. Tady to je:

    http://izeny.eurozpravy.cz/6904-pozor-na-jidlo-z-mikrovlnky-muze-byt-nezdrave/

    superkarma: 0 08.04.2010, 11:45:49

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme