Domácnost

Není táta jako táta


Málokterý muž je rozená máma, a asi by nebylo ani dobré to po něm žádat. Vždyť máma je jen jedna a je jí žena. Muž by měl řešit potomka jako někoho, koho bude moci formovat a kdo se na něho bude moci spolehnout. Dítě by v otci mělo mít parťáka ke hrám, na které maminka povětšinou nemá čas, ochranu a autoritu, která je současně oporou i mamince.

Naprosto ideální stav, kdy muž přebírá úlohu „šéfa ptákovin", aby si žena mohla odpočinout, případně něco dodělat, není všude samozřejmostí.

Bohužel v některých vztazích je všechno v pořádku až do narození děťátka.

Tereza se vdala, aniž by se s partnerem o dítěti vůbec pobavila. „Dnes už vím, že to byla veliká chyba," říká. „Přišlo mi naprosto automatické, že kdybych náhodou otěhotněla, budeme se mít ještě raději a společně se budeme těšit na miminko, o které se pak budeme společně starat. Také jsem si myslela, že se manžel zblázní štěstím, až mu to povím."

Příběh nemá žádnou složitou zápletku, ti dva spolu jednoduše již nejsou, protože Tereza si prosadila děcko i přes jeho nesouhlas, a to se jejich vztahu stalo osudným. Terezka teď s ročním Tomáškem vlastně neřeší jiný problém než jak najít svému děcku nového tátu a sobě hodného partnera.

Zdálo by se to jako banalita, jednoduše si ho otestuje, jak se chová k Tomíkovi, a pak ještě chvilku počká, jestli to vydrží - a je to. Ono to ale tak jednoduché zase není. Jednak úsloví o lapeném ptáčku má tady podobu spíše ještě syrového vztahu, a jednak dítě roste a dospívá a také se jinak chová.

Z miloučkého andílka se může stát vcelku rozkošně nesnesitelný puberťák. Navíc pokud nezůstane u jednoho dítěte, narozením vlastního potomka se může vztah doposud bezproblémového partnera ke stávajícímu dítěti rapidně změnit. Takový ten mateřský pud, který způsobuje, že my ženy jsme většinou schopny milovat děti prostě proto, že jsou, mužům většinou chybí. Jejich model „moje krev" má úplně jinou váhu.

Existuje vůbec nějaký návod, jak poznat muže, který ve svém přístupu k dítěti nezklame? Který zůstane pořád stejný, alespoň v zásadních věcech? Je to loterie, nebo má výběr nějaká pravidla?

Zná psycholog nějaký klíč?

 

Klíč, jak rozeznat muže s vhodným naladěním na děti, prakticky neexistuje. Důvodů, proč se některý muž není schopen srovnat s otcovstvím, může být několik. Například se to může stát u takového člověka, který trpí nejistotou a nedůvěrou v sebe sama. Své vlastní dítě pak může paradoxně chápat jako něco, co ohrožuje jeho pozici. Matka se logicky věnuje dítěti a její pozornost je mu tím jaksi kradena. Pak to může být také člověk, který jednoduše nemá k dětem žádný vztah a všimne si jich většinou, až když jsou skoro dospělé. Zpravidla se ale mezi takovým otcem a dítětem žádný kvalitní kontakt nevytvoří. Klíčem by ženě mohlo být jednak pořádně si promluvit, a pak také upřímný rozhovor s jeho matkou. Maminky totiž povětšinou vědí o svých synech mnohem víc, než jsou ochotny sdělovat. Každopádně jestli jste mluvila o jakési loterii, tak to je vstup do vztahu skoro vždycky, a můžete mít klidně titul psychologa.

Mgr. Renata Jíchová z manželské poradny v Praze

 

O jednom způsobu bych věděla

Jeden návod bych měla, a ten funguje. Je to vyzkoušená praxe. Není sice úplně stoprocentní, ale řekněme, že z devadesáti procent se na něj lze spolehnout.

Pokládám děti za velice „chytrý národ", navíc jsou spontánní a ryzí. Používají většinou své instinkty a učí se ze zkušeností.

Pokud máte nového přítele, nebo jestli hledáte pro své dítko vhodného tatínka, podívejte se, jak se k vašemu případnému vyvolenému chovají děti z příbuzenstva. Takový člověk, který vejde do dveří bytu svého například bratra a jeho děti mu okamžitě vytvoří kolem krku šálu nebo si posedají blízko k němu a čekají, co bude vyprávět, případně ho neustále obtěžují dotazy, bude patrně ten, který i mimo vaší přítomnost působí na děti dobře. Na základě předchozí zkušenosti si ho vybrali za kamaráda. A nikdo je nenutil. 

Jestli bude takový člověk také svědomitý a dokáže zabezpečit rodinu, to už vám nikdo spolehlivě neřekne, ale že jim bude patrně dobrým přítelem a že to není člověk, jemuž by dětská společnost vadila, je vcelku jasné. A leckdy se člověk nejvíc těší z toho, jak si ti dva, tři, čtyři, pět...b báječně rozumí.

 

Co říkáte?

   
03.06.2008 - Dům a byt - autor: Michaela Kudláčková

Komentáře:

  1. [23] sara1972 [*]

    A kde se ti báječní muži obklopení dětmi vyskytují?Vezmu všechny svoje i děti příbuzných a postavím se do fronty

    superkarma: 0 10.06.2008, 21:52:37
  2. [22] sahleb [*]

    ps
    takovejch hosiku, co soulozi ostosest a pak se divi, ze patrnerku oplodnili, znam az dost.

    superkarma: 0 04.06.2008, 16:35:21
  3. [21] sahleb [*]

    rikono
    za posledni letza jsem necetla nic hloupoejsiho, nez to, ze zena propichuje manzelovi kondim. To si ho ten blbecek neumi ani sam kouopit.
    Tereza samozrejme nemela zrovna idealni vztah, ale je tak abstraktni, ze kdyz se lidi vdaji maji posleze dite? Vetsina lidi predpoklada, ze se to tak stane. A ze mladik, dite nechtel a stejne ji ho udelal , mi pripade ohromne zrale z jeho strany.

    superkarma: 0 04.06.2008, 16:33:58
  4. avatar
    [19] Suzanne [*]

    Rikina: s tím souhlasím. Ale jestliže souložím, pak jistá pravděpodobnost otěhotnění je. Pakliže jsem to já, kdo nechce, řeším to. On nechtěl, měl řešit. Takhle jsem to myslela.

    superkarma: 0 03.06.2008, 16:46:13
  5. [18] Rikina [*]

    Suzanne: a pakliže ona chce dítě, tak o tom má taky mluvit. A dřív než po svatbě, probůh. Manžela Terezy nelituju, nic takového jsem nepsala (nakonec není proč, asi včas utekl ). Terezu taky nelituju. Měla se o dětech domluvit včas, a ne si robě vyvzdorovat.

    superkarma: 0 03.06.2008, 16:31:45
  6. [17] Rikina [*]

    a....: nejsem paranoidní, ale čtu ž-in. Tady už bylo plno všelijakých příběhů. Moc poučné to je.

    superkarma: 0 03.06.2008, 16:28:01
  7. avatar
    [16] Suzanne [*]

    a....: nejlepší byla silná hláška jednoho ducha mdlého - to víš, já nechtěl, ale vona si mě přidržela

    superkarma: 0 03.06.2008, 16:06:09
  8. [14] a.... [*]

    Rikina: Nejseš trochu paranoidní? Opravdu si myslíš, že ženským stojí zato mít dítě za cenu takových úskoků? Do tohohle jde tak leda nějaká hysterka, která si nevidí ani na špičku nosu, takže opravdová výjimka. Ty spíš bereš příliš vážně ty řeči mužů: já jsem nechtěl, ona mě přiměla.Jak říkáš, ty jsi jim u toho nesvítila, takže neznáš tu druhou verzi příběhu. Když chlap OPRAVDU nechce, tak si to každopádně ohlídá sám.

    superkarma: 0 03.06.2008, 15:17:38
  9. avatar
    [13] Suzanne [*]

    Rikina: Pakliže nechce dítě, má si to kontrolovat a hlavně o tom mluvit Tak jako tu nikdo nepolituje holku, co je v jináči jen proto, že se spolehla na včas přerušivšího partnera, stejně tak nepolituju chlapíka, kterej o tom s partnerkou nekomunikuje, neprobere to včas, a pak si stěžuje, že mu cosi nakukala. Bezpečnost argumentu "daleko do ovulace" může spolknout pouze těžce nepoučený jedinec. Takových těhotných už bylo...

    superkarma: 0 03.06.2008, 15:00:15
  10. [12] Rikina [*]

    sahleb: v článku se praví doslova "Tereza si prosadila děcko i přes jeho nesouhlas". Jak to udělala, to nevím, já jim u toho nesvítila. Nechápu, proč v této souvislosti mluvíš o potratu, asi jsme četly každá jiný článek.

    Suzanne: proč on si nehlídá? Třeba hlídá, a je mu to málo platné. Ženské, když chtějí dítě, dokážou neuvěřitelné věci. Třeba lhát, jak berou antikoncepci, propichovat kondomy, tvrdit, jak je bezpečné datum a do ovulace daleko... a tak různě podobně.

    superkarma: 0 03.06.2008, 13:53:56
  11. [11] Ei.lin [*]

    Když jsem se svym manželem ještě nechodila, ale už se mi moc líbil, vzala jsem ho napřepad tábora svýho bejvalýho oddílu, pak sme zůstali dva dny na návštěvě a on měl u mne další bod.. to jak o ty děcka žraly bylo naprosto senzační . ovšem i tak jsme spolu o pár měsíců později, tedy ještě dlouho před svatbou řešili, kolik a za jak dlouho bysme děti oba chtěli...
    To se Terezce z článku hódně nepovedlo, že si to s nim nevyříkala dávno dopředu. zvlášť dneska, kdy se spousta párů programově rozhodne, že děti nechce, je IMHO blbost automaticky předpokládat, že ten můj partner je chce a bude štěstim bez sebe, když otěhotnim, aniž bych se s nim o tom pobavila

    superkarma: 0 03.06.2008, 13:49:01
  12. avatar
    [10] Suzanne [*]

    Rikina: jakápak slépka? Proč ON si nehlídá svoje sémě, hřebeček???

    superkarma: 0 03.06.2008, 13:29:47
  13. avatar
    [9] Kassy [*]

    "Naprosto ideální stav, kdy muž přebírá úlohu „šéfa ptákovin", aby si žena mohla odpočinout, případně něco dodělat" Tohle fakt někdo může považovat za ideál? Tak to teda ne. Až jednou budu máma, tak se taky chci s dítětem bavit a vymýšlet ptákoviny a ne jen závistivě koukat, jak se dítě směje s tatínkem, zatíco já "SI (pravděpodobně myšleno v domácnosti) něco dodělávám".

    superkarma: 0 03.06.2008, 13:22:55
  14. [8] sahleb [*]

    rikino

    jak si muze zena vydupat dite za kazdou cenu sama, protze to "poklada za automaticke" (Nerozumim?)? Nema v tom prsty muz? Rovnez? On ty deti co plodi nechce? Tak proc je plodi?
    Nebo mate neco proti zenam, ktere presevsechno nejsou na potrat?

    superkarma: 0 03.06.2008, 13:03:56
  15. avatar
    [7] ToraToraTora [*]

    Co dneska všude mají v redakci s těma tatínkama? jednou se řeší jestli pravý nebo nepraví, pak jestli vůbec nějaký

    superkarma: 0 03.06.2008, 12:34:27
  16. [6] Rikina [*]

    Jako matka dvou synů se tedy už moooc těším, až si nějaká slečna přijde se mnou upřímně pohovořit. Na radu psychologa. Ta se dozví věci... A jinak, slépka, co si dítě vydupe za každou cenu, protože to pokládá za automatické a samozřejmé, aniž by o tom s partnerem promluvila, si opravdu nic jiného nezaslouží, než aby pak složitě řešila, kdo si ji s ročním mrnětem bude ochotný uvázat na krk. A že takových nemůže moc najít, to se fakt nedivím.

    superkarma: 0 03.06.2008, 11:59:36
  17. avatar
    [5] Mánička [*]

    gentiana: já hlasuju momentálně pro kočky , i když jsem pro nevymření lidského pokolení přiložila dvě malá polínka

    superkarma: 0 03.06.2008, 10:28:14
  18. avatar
    [4] Libajec [*]

    gentiana: hlasuju pro sliz..

    superkarma: 0 03.06.2008, 09:34:00
  19. avatar
    [3] OlgaMarie [*]

    To nikoho nenapadlo, že jak je kluk vedený z domova od rodičů, bude opakovat model chování i ve vlastní rodině? Tak ať si každá rozmyslí, co jí na mužském vadí a kouká syna cepovat, aby se tak nechoval později i on.

    superkarma: 0 03.06.2008, 09:27:49
  20. [1] gentiana [*]

    Svět je na cestě do pekel, Apokalypsa za rohem. V Americe už se na ni připravujou i oficiální místa.
    A to, že psycholog špekuluje, jak poznat muže s naladěním na děti, je důkazem.
    Ach jo. Po nás to převezmou kočky, švábi nebo ten sliz ze dna dřezu a hned bude na světě líp.

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:39:11

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme