Sýr a vejce

Není sýr jako sýr

Jdete, jako vždycky, do obchodu a koupíte dětem na svačinu sýr. Necháte si nakrájet hromádku krásně žluťoučkého eidamu a nabídnete ho těm svým zmlsaným ratolestem. Kousnou si jednou, dvakrát a začínají protesty. Sýr chutná divně, jinak. Jdete do obchodu na druhý den a vidíte, že váš eidam má na etiketě napsáno EIDAM 30 % ALTERNATIV. Aha! Že by tohle mohl být ten problém? A potom začnete zjišťovat, cože to ten ALTERNATIV vlastně je...

Co jsou to vlastně sýrové náhražky?
Alternativní sýry neboli imitace sýrů se nejčastěji vyrábějí z kaseinů (hlavní protein v kravském mléce), dále pak z rostlinného tuku, soli a vody. Mléčná bílkovina může být nahrazena rostlinnou (sója) anebo škroby. Technologie výroby analogických produktů jsou různé, někdy velmi podobné technologiím výroby tradičních mléčných výrobků, jindy zcela odlišné. To by bylo potřeba probírat podle konkrétních výrobků.

Čím to je, že se najednou vedle běžných sýrů začala objevovat taková spousta sýrových náhražek?
Novodobým trendem v mlékárenství se stala výroba analogů mlékárenských výrobků, neboli substituentů, náhražek, imitací. Tento trend byl vyvolán snahou nabídnout maloobchodu výrobek za výhodnější cenu, a tedy snahou některých výrobců o náhradu původní mléčné suroviny levnější ingrediencí nebo alespoň některé části ze základní suroviny, především mléčného tuku. Samozřejmě požadavek na snížení ceny jde většinou z druhé strany, tedy z maloobchodu, který často tlačí dodavatele až pod úroveň skutečných výrobních nákladů. Výrobce pak často volí alternativu použití náhradních, levnějších surovin. Na druhé straně to může být i úmysl některého z výrobců přijít na trh s cenově výhodným výrobkem, a tak „uspět“ nad svým konkurentem na trhu. Poté se výrobci snaží tento svůj záměr „zastřít“ zavádějícím označením nebo přinejmenším označováním „na hraně“ legislativy – (např. analogy tavených sýrů).

Mohou se tyto výrobky titulovat označením „sýr“?
Z platné potravinářské legislativy jednoznačně platí, že v případě, kdy byla některá ze základních složek mléka (mléčný tuk, mléčná bílkovina, mléčný cukr) nahrazena jinou nemléčnou složkou, nesmí být takovýto výrobek již více označován za mléčný výrobek, ale jedná se o náhražku/analog/imitaci. Sýr je jednoznačně mléčný výrobek.
Nejelegantnější řešení je nazvat tyto výrobky prostě „potravinový výrobek“ a dodržet tak platnou legislativu, tedy nehrát si s výrobkem na něco, co není, a nazvat ho pravým jménem. To bohužel řada výrobců obchází a záměrně tak chce zmást (a snad i cíleně oklamat) spotřebitele.

Můžete uvést některé příklady takového klamavého označení sýrových náhražek?
Ano, je jich hned několik, uvedu zde pár příkladů:
Eidam Alternative nebo nový eidam - takto se už výrobek nesmí nazývat, protože označení Eidam je generické, tedy druhové označení skupiny polotvrdých sýrů holandského typu.
Cihla na smažení - jasně klamavý název, protože „cihla“ je mezi potravinami jednoznačné označení pro sýr - respektive jeho tvar.
Lidový smažák - opět zavádějící název s ohledem na to, že každý si pod hovorovým označením „smažák“ jednoznačně vybaví správné označení „smažený sýr“, a už to je svým způsob opět klamavé jméno.

Dalším příkladem jsou analogy tavených sýrů. Dnes jsou vyráběny některé náhražky tavených sýrů pod obchodní značkou, která se dříve používala právě pro tavený sýr, např. JAVOR. V deklaracích na obalu je sice správně uvedeno: Tavený výrobek (nebo potravinový výrobek), ale na přední straně obalu, kde je uvedeno obchodní jméno, je napsáno pouze: „Jemný tavený“. Už zde není ale uvedeno tavený „CO“. Výrobce tedy de facto nic neporušil, protože nepoužil slovo SÝR a v deklaracích má napsáno „tavený výrobek“, ale takovéto neúplné označení je přinejmenším zavádějící a spotřebitel si ho může vyložit různě. Výrobek je navíc zabalen v obalu běžném pro tavené sýry, mezi nimi je i nabízen v maloobchodě k prodeji!

Dalšími náhražkami jsou směsné roztíratelné tuky (viz. Masličko, Máslan) nebo šlehačka s rostlinným tukem (mléčný výrobek se nazývá SMETANA KE ŠLEHÁNÍ; tudíž slovem „šlehačka“ nic neporušuje, ale přinejmenším uvádí spotřebitele v omyl), atd.

Co si jako odborník přes mléčné výrobky, konkrétně sýry, o těchto sýrových napodobeninách myslíte?
Výrobky, ve kterých je mléčný tuk nahrazen rostlinnými tuky a oleji, samozřejmě patří k současnému sortimentu a mají své místo na trhu. Nechť zůstanou i konkurenty svých „mléčných sourozenců“ – nicméně nesmějí si hrát na to, co ve skutečnosti nejsou. Proto musí být označovány v duchu platné legislativy a hlavně nesmějí uvádět spotřebitele v omyl. Je pak na spotřebiteli, pro jaký výrobek - mléčný či analog - se rozhodne, ať už z hlediska ceny, kvality, výživových vlastností, atd.

Co se týče jejich kvality, myslíte, že se vyrovnají pravým sýrům?
Pokud se týká kvality, jsou analogové výrobky z hlediska chuti zcela jiné než mléčné výrobky. Mléčné výrobky mají vždy z hlediska chuti lepší kvalitu, jsou chutné, mají charakteristickou mléčnou, smetanovou, sýrovou chuť. U analogů jsou díky použití většinou rostlinného tuku chutě méně výrazné, mléčně netypické, s příchutí po margarínech, někdy i lojovité, fádní, prázdné. Rovněž konzistence není v případě analogů tak charakteristicky elastická, ale je kratší, drobivá, písčitá, apod.

Pokud se týká výživových hodnot, není možné žádnému z obou skupin výrobků nic vytýkat. Samozřejmě i rostlinné tuky mají své významné místo ve výživě, je zde nižší obsah cholesterolu atd. Stejně tak, jak se výjimečně mohou objevit méně kvalitní produkty v případě mléčných výrobků, mohou se objevit i méně kvalitní výrobky v případě analogů. Správně by se nestandardy vůbec neměly dostat do oběhu a měla by je vyloučit výstupní kontrola výrobců, v krajním případě na ně upozornit nezávislá kontrola v distribuci – Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Česká obchodní inspekce a tak podobně.

Trend výroby a prodeje analogů je dnes celosvětový a není tedy záležitostí pouze České republiky (např. výrobek Eidam Alternative je řecké provenience). Problémem tak zůstává pouze nedodržování platné legislativy pro označování.

Rozhovor s Ing. Jiřím Kopáčkem, CSc. z Českomoravského svazu mlékárenského je převzat a upraven ze stránek Sdružení ochrany spotřebitelů.

Takže při nákupech se stejně jako já můžete setkat s eidamem, který vlastně nemá se sýrem vůbec nic společného, koupit si nesmetanovou šlehačku či nemáslové máslo. Ve smetanové zmrzlině budete většinou smetanu také hledat zbytečně. Mléčnou složku u těchto a mnoha jiných výrobků nahradily rostlinné tuky.
Nezbývá nám asi nic jiného než opravdu řádně studovat etikety výrobků, jestli o tyhle „náhražky" nestojíme a raději si připlatíme za skutečný mléčný výrobek. Mnohdy však tuto informaci nenajdete ani tam. A výrobci si opravdu dávají záležet, abyste tyhle nové výrobky nerozeznali od těch starých - mléčných. Třeba na začátku zmiňovaný eidam alternativ se vozí k nám do obchodu v naprosto stejném balení jako ten původní. Když si jej necháte u pultu nakrájet a nevíte, co znamená slovíčko alternativ, ani vás nenapadne, že je něco jinak.

Stalo se vám, že jste koupili některou z náhražek a nevěděli jste o tom? Jak vám chutnají?

   
30.01.2008 - Sýr a vejce - autor: elly

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [42] jithule [*]

    miluji sýry

    superkarma: 0 25.12.2012, 20:11:17
  2. avatar
    [41] ivory [*]

    ještě se mi to nestalo...

    superkarma: 0 14.11.2012, 18:42:26
  3. avatar
    [40] hubajda [*]

    miluji syry a je jedno jake ale jednou jsem tez kapla na nahrazku a byla to hruza brrr

    superkarma: 0 20.12.2011, 22:18:11
  4. [39] jita-net [*]

    Sml67

    superkarma: 0 28.11.2010, 20:28:47
  5. avatar
    [38] Mopsička [*]

    Moc hezky napsaný článek Sml59

    superkarma: 0 24.10.2009, 17:29:16
  6. [37] orangutan [*]

    Sml59 moc ale nestalo semi,že jsem koupila co jsem nechtěla

    superkarma: 0 28.06.2009, 23:02:54
  7. [36] matuszyk [*]

    stalo-ale mi to nějak nevadí-jím všechno a to nebylo tak zle.Stejně nevíme co jíme.......

    superkarma: 0 31.05.2009, 18:28:04
  8. avatar
    [35] izis.80 [*]

    jo, já koupila omylem onu "cihlu na strouhání" a nechtěli mi to vzít zpátky, když jsem s tím přišla, že to není sejra. Prej ať se naučim číst. tak bába v lahůdkovym pultu mi to zabalí a já tam budu studovat dodatečně etiketu něčeho, co má bejt jasný.Já jsem měla dělat na inspekci. Milej zas domu nosí pravidelně omylem místo těch holandskejch másel ve vaničkách margaríny co se tak tvářej.Neb zas neumí anglicky a to už se potom ničeho nedomůžete.Český návody aby člověk taky pohledal.A ve složení čtu samý lepidlo škrob a zhušťovadlo.Už bych ty krámy nakopala.Hlavně Bila je na to expert.

    superkarma: -1 05.05.2009, 19:58:57
  9. avatar
    [34] Myškomedvídek [*]

    všechny mám ráda,snad i náhražku jsem koupila nevímSml75

    superkarma: 0 28.04.2009, 10:40:31
  10. [33] FAXÍK [*]

    všechny sýry miluji, ale ty jejich náhražky za nic nestojí

    superkarma: 0 24.04.2009, 09:05:10
  11. [32] Sahi [*]

    Ano stalo ,dneska jsou náhražky skoro ve všem.Nechutnají.

    superkarma: 0 21.04.2009, 10:01:41
  12. avatar
    [31] Luciš [*]

    Ťapina: pardón, já myslela frfňu Meander

    superkarma: 0 07.02.2008, 14:23:11

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] Ťapina [*]

    Luciš: No vždyť píšu, že kupuju i levný

    superkarma: 0 01.02.2008, 15:17:46
  2. avatar
    [29] Luciš [*]

    Ťapina: no ale do karbenátků nebo na špagety na běžnou večeři celé rodině přece nenastrouháš ten nejtučnější nejdražší sýr. Tak s vínečkem nebo do italských jídel

    superkarma: 0 01.02.2008, 09:52:21
  3. avatar
    [28] Ťapina [*]

    Luciš: Eidam JE laciný sýr. Za drahý považuju sýr kolem 30 Kč/10 dkg Ale já teda kupuju i laciné sýry, takže od té doby, co se tohle objevilo, si dávám bacha, aby na obalu fakt bylo napsáno slovo sýr.

    superkarma: 0 31.01.2008, 17:31:15
  4. avatar
    [27] Luciš [*]

    Meander: já taky nekupuju laciné sýry. Bylo to v době, kdy eidam 30% stál okolo 110 Kč/kg a i tohle svinstvo stálo tuším 109 Kč/kg

    superkarma: 0 31.01.2008, 07:15:32
  5. [26] pralinka07 [*]

    aha a proto se mi občas náš oblíbený smažák rozteče po celé pánvičce.

    superkarma: 0 30.01.2008, 22:40:11
  6. [25] Ellisha [*]

    Taky už jsem se s tím setkala. Koupila jsem "cihlu na smažení", ale nebylo to ono. Teď už aspoň vím proč...

    superkarma: 0 30.01.2008, 20:12:06
  7. avatar
    [24] elly [*]

    Meander: jak už jsem psala níže...v těch menších obchodech cena nijak nízká není...normální cena obyčejného eidamu...

    superkarma: 0 30.01.2008, 18:48:42
  8. avatar
    [23] Meander [*]

    Protože nekupuju laciné sýry, nespletla jsem se.

    superkarma: 0 30.01.2008, 18:38:41
  9. avatar
    [22] Mirly [*]

    Jsem jedna z těch,co se také spletla.Teď už při nákupu sýrů nasadím brýle a složení pečlivě studují.

    superkarma: 0 30.01.2008, 16:27:03
  10. avatar
    [21] Kelly [*]

    Vivian: souhlas, mám na tohle nerva, protože moje tělo tohle nesnese a já dlouho žila v omylu, že sýry nesnesu. Za článek moc děkuji.

    superkarma: 0 30.01.2008, 15:29:57
  11. [20] Andrejka82 [*]

    Alternativ omylem dotáhl domů přítel, vůbec se nedal jíst, sýr to vůbec nepřipomíná, tak letěl do koše. Názvy jsou dost zavádějící, výrobci jsou pěkní šmejdi.

    superkarma: 0 30.01.2008, 13:59:56
  12. avatar
    [19] wtipna [*]

    Konečně jsem zjistila, jak to vlastně je s těmi alternativami. Zdály se mi ty sýry ošizené. Tak a teď už je kupovat nebudu.

    superkarma: 0 30.01.2008, 13:54:40
  13. [18] VendaZ [*]

    Zatím jsem náhražku nekoupila, ale budu dávat větší pozor. Je to klamání spotřebitelů.

    superkarma: 0 30.01.2008, 13:21:43
  14. avatar
    [17] Lukáš Čejka [*]

    testik2

    superkarma: 0 30.01.2008, 12:22:56
  15. avatar
    [16] Solei [*]

    Omlouvám se, opravdu jsem špatně četla. Zdroj jsem hledala pod textem.

    superkarma: 0 30.01.2008, 12:22:19
  16. avatar
    [15] elly [*]

    Solei: já doporučuji LÉPE číst text!

    superkarma: 0 30.01.2008, 12:12:45
  17. avatar
    [14] Solei [*]

    WWW.spotrebitel.cz doporučuji uvádět zdroj

    superkarma: 0 30.01.2008, 11:48:29
  18. avatar
    [13] Japina [*]

    Před 15 lety jsem v sýrárně ve Švýcarsku ohromně nakupovala , myslím, že se tam prodavačka válí smíchy ještě dneska, když jsem totiž přišla na řadu, tak jsem pravila: "Kousek nějakého s dírama, nějakého s bílou plísní, a nějakého s pepřem." Bylo tam tak 80 druhů sýrů.

    superkarma: 0 30.01.2008, 11:22:31
  19. [12] Alušík [*]

    Tak to je fakt bordel, já si taky koupila ten Javor s tím že kupuju tavenej sýr! Vůbec by mě nenapapdlo, že je to ňáká náhražka, až teď když sem se po přečtení článku mrkla do ledničky... Podle mě je to klamání spotřebytele!!

    superkarma: 0 30.01.2008, 11:15:30
  20. avatar
    [11] elly [*]

    mafi: jenže třeba u nás v obchodě se prodávají za stejnou cenu jako dříve normální eidam...

    superkarma: 0 30.01.2008, 11:07:36
  21. [10] mafi [*]

    No jo, vyrobci porad hresi na zvyk lidi kupovat nejlevnejsi produkty. Cloveku se zdravym rozumem musi dojit, ze za 2/3 (a mene) ceny syru dobry syr nekoupi. Mam moc rada syry a krome bezne pouzivanych SYRU obcas neodolam a koupim si kousek treba holandskeho polder koziho syru nebo spanelskeho ovciho manchega.

    superkarma: 0 30.01.2008, 11:00:49
  22. avatar
    [9] wich [*]

    Vivian: Jsi mě navnadila, asi si půjdu dneska balíček koupit

    superkarma: 0 30.01.2008, 10:16:35
  23. avatar
    [8] gerda [*]

    Už se nedá do regálu po paměti jen tak hrábnout, to chce nasadit si brýle a pátrat. Máme to holt složité, a to ani nemluvím o tom, kolik zboží v regálech přehodí nakupující a nevrátí na místo!

    superkarma: 0 30.01.2008, 09:56:51
  24. avatar
    [7] Luciš [*]

    Já si to jednou spletla taky díky tomu, že to stálo jako normální sýr. Fujtajbl. Už si dám sakra bacha.

    superkarma: 0 30.01.2008, 08:51:44
  25. [6] Lindaa [*]

    Já jsem si jednou omylem koupila ten zminovaný tavený Javor-skoncil velice rychle v kosi a doufám ze nikdy nebudu nucena tohle jíst. Naopak u nás se prodává slehacka a smetana s rostliným tukem. Smetanu jsem pouzila na zapékané brambory a bylo to OK a slehacka se déle slehá a rozhodne nejde preslehat, konzistence je jako nedoslehaná "normální" slehacka, sama o sobe chutná jinak, ale dá se jíst. V krému nebo deti si ji daly na horké kakao nebyl znát rozdíl v chuti.

    superkarma: 0 30.01.2008, 08:25:51
  26. avatar
    [5] Beruška1 [*]

    Kupujeme zásadně pravé vícetučné sýry. Raději si připlatím, koupím méně a pochutnám si, než nějakou umělou náhražku, která stejně skončí v koši.

    superkarma: 0 30.01.2008, 08:23:51
  27. [4] Pianistka [*]

    Souhlas s Viv, nic horšího než alternativ jsem snad nejedla , navíc odporně vrže mezi zubama

    superkarma: 0 30.01.2008, 08:19:28
  28. [3] rejnok [*]

    Už se mi to jednou stalo, náhražka byla nejedlá a skončila v koši.

    superkarma: 0 30.01.2008, 07:23:16
  29. avatar
    [2] Lukáš Čejka [*]

    testik

    superkarma: 0 30.01.2008, 00:58:48
  30. avatar
    [1] Vivian [*]

    Je to kurewstvo Ne výroba náhražek, ale to klamání spotřebitelů... Já jsem si jednou koupila ten "alternativní sýr", jakože v rámci diety, je v něm míň kalorií... Ale nebylo to k jídlu, kousek jsem použila a zbytek mi v lednici okoral a zplesnivěl, protože jsem ho prostě nedokázala spotřebovat. Sýry miluju a jsem schopná sníst třeba balíček slovenské parenice na posezení, ale toto teda ne

    superkarma: 0 30.01.2008, 00:36:21

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Znáte značku Kia?
Jaký je vás vztah k nepovinnému očkování? Odpovězte a vyhrajte hezké ceny!

Náš tip

Doporučujeme