Bulvár

Není satelit tak trochu panelák na ležato?

„Můj sen je mít vlastní domeček a u něho zahrádku.“

Takové věty často slýchávám od svých kamarádek. Mají pocit, že byt je pro ně příliš malý. Ale spíš se mi zdá, že panelákový „třípokoják“ poslední dobou nějak vychází z módy.

Stačí jen vyjet kousek za Prahu a už vás obklopí satelity rodinných domků. Jeden vypadá jako druhý, každý má přesně odměřenou zahrádku a místo na parkování. Abych se přiznala, nevidím rozdíl mezi satelitním domečkem a bytem. Snad se liší jen v pocitu jeho obyvatel, že nežijí s mnoha lidmi v jednom panelovém domě.

Panelák - jedna velká „rodina“

Během svého dětství jsem si vyzkoušela žít v panelákovém bytě i rodinném domku. Nejdříve jsme bydleli v prvním patře dvanáctipatrového domu. Když jsem byla malá, bylo pro mě automatické potkávat ve výtahu stále ty stejné obyvatele. S některými se naše rodina vřele zdravila, a ti mi občas, jako malé holce, dali něco sladkého. Někdy se doma rodiče o některém ze sousedů bavili a mně připadalo, že snad všichni ví o všech.

Postupem let jsem přestala mít ráda pravidelné čištění společných chodeb. Stačilo, aby mamka řekla: „Jsme na řadě, běž vytírat.“ Nálada mi klesla na bod mrazu, když mi po právě vytřené chodbě přeběhl soused v zablácených botech a ani se neomluvil. Navíc náš byt byl tak malý, že přivést si domů kamarádku bylo skoro nemožné. A tak, když se rodiče rozhodli začít stavět rodinný domek, těšila jsem se nejvíc na svůj vlastní velký pokoj.

Cihla, kam se podíváš

Mé nadšení však rychle vystřídal pocit otrávenosti. Nebyl totiž den, abychom neskončili na stavbě. Rodiče se totiž rozhodli postavit rodinný domek jen s pomocí blízké rodiny, a tak jsem jej viděla vyrůstat od základů.

Cihly, cihly, cihly. Zdálo se mi, že to bylo to hlavní, oč po celou dobu šlo. Jednou je taťka sehnal, a tak se rychle jelo stavět. Podruhé nebyly k dostání a nervózně se čekalo. Na celé tři roky jsem musela zapomenout na dovolenou, výlety o víkendech, volná odpoledne. Zájmy rodiny vytlačily cihly…

Když jsme se konečně měli stěhovat, nechtělo se mi. Toužila jsem zůstat v malém bytečku, který znám. Mezi lidmi, kteří mě viděli vyrůstat. Nedalo se však nic dělat. Měla jsem vlastní pokoj, ale chvíli trvalo, než jsem si zvykla.

Já mám nejspíš jasno, ale co vy?

Ve chvíli, kdy přeskočím více než deset let, ocitnu se uprostřed debat, které vedu nyní se svými kamarádkami. Přesvědčuji je, že mi stačí mít hezký byt. Dům není můj sen. Vím totiž, co ten sen všechno obnáší.

Během let jsem pochopila, že za vlastní soukromí ve velkých pokojích si člověk odnáší i „daň“ v podobě stálého uklízení, ne jen když na vás přijde řada. Musíte platit poplatky za topení a vodu ve výši, o které se vám v bytě ani nezdá. A ve chvíli, kdy chcete být s někým z rodiny, musíte se ho nejprve vydat najít. Protože zavolat v domku nestačí. Přes zavřené dveře by vás totiž nikdo neslyšel…

Jak jste na tom vy? Napište mi na dnešní téma:

Domeček nebo byteček
Kde bydlíte?

Jaké plusy má vlastní rodinný dům?
A co mínusy?
V čem spočívají?
O čem ti, kteří bydlí v bytě, nemají ani tušení?
Zvládáte dům celý uklidit, nebo vám někdo pomáhá?

Máte byt?
Ale je moc malý a vy toužíte po domku?
Co nebo kdo vám v tom brání?
Co vám v bytě nejvíce schází?
Jaké kladné body byste dala svému bytu?
Znamená malý byt pohromu?

Kolikrát jste se v životě stěhovala?
V jakých bytech či domech jste bydlela?

Zažila jste stavbu domu?
Rekonstrukci bytu?
Zadlužila jste se na mnoho let?

Napište nám na adresu:
redakce@zena-in.cz

 

   
12.05.2006 - Společnost - autor: Iveta Šafránková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [142] ad.astra [*]

    Nyotaimori: nápodobně, tak v tom s tebou na 150% souhlasím, já si to výslově přeji

    superkarma: 0 24.05.2006, 11:28:26
  2. avatar
    [140] ad.astra [*]

    Meander: nehodláš odpovídat, neboť nevíš, čím by jsi argumentovala

    superkarma: 0 21.05.2006, 01:38:59
  3. avatar
    [139] ad.astra [*]

    Nyotaimori: ale ty koukám agresivitou jen přetékáš

    superkarma: 0 21.05.2006, 01:37:55
  4. avatar
    [138] Meander [*]

    ad.astra: Tak podívej, ty Anno proletářko, je rozdíl mezi situací, kdy dojdu argumenty, a situací, kdy jimi nehodlám plýtvat.

    superkarma: 0 19.05.2006, 11:34:28
  5. avatar
    [136] ad.astra [*]

    Meander: o mé zdraví neměj péči, dokážu se uhlídat sama , ale názorně je vidět, že když ti dojdou argumenty, tak akorát kolem sebe kopeš

    superkarma: 0 18.05.2006, 15:05:56
  6. avatar
    [135] Meander [*]

    ad.astra: Ženská, ty jsi fakt nemocná.

    superkarma: 0 18.05.2006, 14:11:29
  7. avatar
    [134] ad.astra [*]

    Meander: zkušeností v zemědělství mám, to si piš, takže ti klidně řeknu, že bych těch tvých 10 hektarů ani zadarmo nechtěla, pokud by to nebylo již někde v blízkostí mých polností (což bych o tom věděla )Sice nevím, jak si ke svým polnostem přišla, ale jestli sis myslela, že na tom vyděláš majlant, tak si se šeredně spletla - musela bys tu půdu mít někde u Prahy, kde by ses mohla cukat, nebo na horách, kde se vyplácí dotace - ale ve všech případech, když už ti to spadlo do klína, by ses o to měla starat, a když to neumíš a jen hloupě žvaníš, tak si o tom alespoň něco přečti...
    Do svědomí národa mi laskavě nenadávej, krávy jsme spolu nepásly ! Je hezké, jak se anonymně umí tohle mládí rozšoupnout..ale když mrknu k tobě na info, měla bys mít již trošku uspořádaný rozum a nehrát si tu na hubatou puberťačku, v tvém věku je to směšné

    superkarma: 0 17.05.2006, 19:10:40
  8. avatar
    [133] ad.astra [*]

    Nyotaimori: houby by si neměla žrát ty, fascinují mě tyhle mladý žáby, co si myslí, že sežraly moudrost světa. Já si to o sobě rozhodně nemyslím a stále se učím. Ale stejně mi vysvětli, proč bych ty houby neměla žrát? Napsala jsem snad pro tvůj mozek něco nepochopitelného? Že by??

    superkarma: 0 17.05.2006, 18:58:22
  9. avatar
    [128] Meander [*]

    wolf.man: Nepovažuju to za skvělý byznys. A propos, spousta slov se píše s háčky a čárkami, to tě ve škole neučili?

    superkarma: 0 16.05.2006, 10:53:31
  10. avatar
    [126] Meander [*]

    ad.astra: Proč bych to dělala? Když máš tolik zkušeností, mileráda ti to prodám a můžeš tam pro mě za mě objevit třeba objevit ropu, ty svědomí národa
    Ťapina: Ne.

    superkarma: 0 16.05.2006, 10:05:38
  11. avatar
    [124] ad.astra [*]

    Meander: prosím Tě, když o zemědělství víš jen tolik, že jsi po babičce zdědila 10 ha polí v restituci, a nikdy si na ně rukou nemákla, neurážej zemědělce. Já v zemědělství pracovala a na plný úvazek, to není jen od šesti do půl třetí, to je nonstop práce, o sobotách, nedělích, svátcích, v zimě, ve vedru.
    Máš 10 hektarů? proč na nich nehospodaříš a nepředvedeš svou welness farmu v českých podmínkách bez toho, aby si také nenatáhla ruku na dotace, když ti ji někdo bude dávat? Ano, nejlepší bude, když to "statku" sebereš, když ti tak hanebně platí a neplatí, a postarej se o svůj velký majetek ( ), nezapomeň však na jednu věc, i když nebudeš pěstovat obilí, nebo jinou plodinu, je tvou povinností 2x ročně pozemek obhospodařit, aby přebujelý plevel z tvého pole nezasahoval na cizí pole (na to je myšleno v zákoně )a udržuj krajinu.

    superkarma: 0 15.05.2006, 22:39:58

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [123] Ťapina [*]

    Meander: A myslíš, že dneska už krávy ve čtyři nežerou?

    superkarma: 0 15.05.2006, 17:48:07
  2. avatar
    [122] Meander [*]

    Ťapina: Ale jdi ty. Na čtvrtou chodila do práce moje máti, když krmila krávy. A to bylo před dvaceti lety. Jinak dělají od šesti a to jenom proto, že jsou tak navyklí. Protěžovaní jsou hanebně a nedovedou vydělat peníze. Jediný stát, kde vím, že na to vyzráli, je Rakousko. Když pochopili, že výrobou potravin si nevydělají ani na slanou vodu, přebudovali ta svoje hospodářství na welness famry a rejžujou. A nezdá se, že by národ hynul hlady.
    Já mám 10 ha polí. Statek mi za to někdy dá trojku ročně, někdy mi vnucuje půlku prasete a někdy dělá mrtvého brouka. Nabídla jsem jim to ke koupi za cenu nižší než odhadní a co myslíš - odpověděli, že to koupí za korunu za metr se splatností 30 let, jako od pozemkového fondu. To to radši obeženu ostnatým drátem. Zemědělci jsou námi všemi dotovaná, protěžovaná svoloč. Tečka.

    superkarma: 0 15.05.2006, 17:43:45
  3. avatar
    [121] Ťapina [*]

    Meander: Já jsem se teda do zemědělství taky tak napůl podívala, a jsem dost ráda, že už jsem a) pryč a b)že to fakt bylo jen napůl a nemusela jsem třeba chodit do práce na půl čtvrtou, jako opravdoví zemědělci

    superkarma: 0 15.05.2006, 17:34:40
  4. avatar
    [120] Meander [*]

    wolf.man: Cože? Tak to mě pobavilo... Vím dobře, jak to chodí v zemědělství. Natolik dobře, že když napíšu, že zemědělci jsou líná, v celé EU protěžovaná svoloč, tak si za tím taky můžu stát.

    superkarma: 0 15.05.2006, 17:31:53
  5. avatar
    [118] Meander [*]

    wolf.man: Co tě opravňuje k tomu chovat se ke mně jako hulvát s nevymáchanou hubou? Nemáš šajna o problematice ale nepříjemný jsi jak osina v zadku. Dej si k té lázni ještě zelený čaj, pro jistotu.

    superkarma: 0 15.05.2006, 13:19:47
  6. avatar
    [116] Meander [*]

    wolf.man: Dej si vlažnou heřmánkovou lázeň.

    superkarma: 0 15.05.2006, 11:15:04
  7. avatar
    [112] femme [*]

    *Magie*: kdepak, to ne

    superkarma: 0 13.05.2006, 21:47:01
  8. avatar
    [111] Denča [*]

    Nejlepší zahrada je beton!

    superkarma: 0 13.05.2006, 21:32:19
  9. avatar
    [110] ad.astra [*]

    Kdo nechce sekat trávu, už jsou sekačky, co makají samy - to neznáte?

    superkarma: 0 13.05.2006, 21:21:04
  10. avatar
    [108] Denča [*]

    Zrovna se stěhujem, já jsem nechtěla do domečku. Protože si myslím, že domek by mě přinutil být pořád doma. Naco bych taky chodila ven, když mám zahradu a děti jsou pod dohledem. Nebaví mě domácí práce a zahrada už vůbec ne.
    Koupili jsme 3+1 + podkroví v nové bytovce, v klidné čtvrti, s výhledem do přírody, máme dokonce dvě koupelny a myčku, což je pro mě luxus. V sobotu se stěhujem HURAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

    superkarma: 0 13.05.2006, 18:51:41
  11. avatar
    [107] paníliška [*]

    TAky jsem vyzkoušela bydlení v paneláku, v činžáku a nyní bydlím v domečku. Maximálně mi domek vyhovuje, ráda si v něm uklidím, když potřebuji a nemusím se ohlížet na sousedy, platím za otop i vodu, ale ty částky nejsou tak horentní, jak popisuje autorka, navíc si zatopím, když je mi zima a nečekám, až začne topná sezona, v létě mám možnost být na zahrádce. Neměnila bych.

    superkarma: 0 13.05.2006, 16:42:26
  12. avatar
    [106] risina [*]

    My bydlíme ve starém činžáku (6 bytů) 20 minut pěšky od centra, na zahradu nám chodí srnky, přes ulici park, před domeme tramvajová zastávka.. Neměnil abych! Ani do paneláku na sídlišti s minimem zeleně, ani do domku b někde nakraji města bez MHD.

    superkarma: 0 13.05.2006, 16:20:18
  13. avatar
    [101] femme [*]

    přítel bydlí v satelitu a nepřipadá mi, že by tam měl soukromí

    superkarma: 0 12.05.2006, 21:36:48
  14. avatar
    [100] Suzanne [*]

    Mimochodem - satelit - mít takový ten malý domeček v satelitu je podle mě stejné jako mít pěkný byt s terasou. Akorát je to dál od centra. Záleží na tom, co komu vyhovuje.

    superkarma: 0 12.05.2006, 19:21:53
  15. avatar
    [99] Suzanne [*]

    medved: Mým cílem je být tak bohatá, abych mohla práce, které nechci a neumím dělat, nechat odborníkům

    superkarma: 0 12.05.2006, 19:20:50
  16. avatar
    [98] medved [*]

    Mischelinka: prave trava je na zahrade to nejpracnejsi ....ono sekat kazdy tyden je dost otrava ale jinak souhlasim...mym heslem je bezudrzbovy barak i zahrada...sice se mi libi domy oblozene drevem, ale takovy nas dum nebude ani nahodou, kdo by to natiral...atd atp....ale stejne urcite bude dum znamenat vic prace nez byt...akorat je otazka o kolik....

    no co, v nejhorsim se najmou lidi

    superkarma: 0 12.05.2006, 19:12:43
  17. avatar
    [96] Suzanne [*]

    Líbí se mi v činžáku, jen toužím po oooobrovské terase s výhledem

    superkarma: 0 12.05.2006, 17:37:50
  18. avatar
    [94] Meander [*]

    Rčení "házet perly sviním" nabývá nového významu

    superkarma: 0 12.05.2006, 16:08:20
  19. avatar
    [91] Meander [*]

    maybe_m: Dej si vlažnou heřmánkovou lázeň

    superkarma: 0 12.05.2006, 15:54:09
  20. avatar
    [88] Meander [*]

    maybe_m: Cože? To MY živíme naše zemědělce, kteří nepochopili, že když něco nevynáší, tak je třeba dělat něco jiného. Místo toho řvou po dotacích a nastojte, dostávají je. Hlava XXII - otec Majora Majora Majora si postavil kariéru na tom, jak nepěstovat vojtěšku. A naši zemědělci se jím inspirovali

    superkarma: 0 12.05.2006, 15:48:49
  21. avatar
    [86] Meander [*]

    maybe_m: Co je na zemědělské půdě tak hodnotného?
    Mně na satelitech vadí jenom to, že se na ně nedá koukat

    superkarma: 0 12.05.2006, 15:37:02
  22. avatar
    [83] Olinka01 [*]

    chyara: Ano, ty pereš na valše, sušíš seno, sekáš dříví, zavařuješ, vaříš, pečeš, smažíš, šiješ, zašíváš, pěstuješ...a my v Praze jen čumíme na bednu a vše kupujeme hotové. Ať žijí předsudky a škatulkování

    superkarma: 0 12.05.2006, 14:51:17
  23. avatar
    [82] *Kotě* [*]

    chyara: Někdo dává přednost městskému bydlení, někdo chce bydlet na venkově v domě. Asi to bude proto, že mají každý jiné priority, jiné představy o tom, co považují za pohodlné bydlení a proč tam chtějí bydlet. Ale nechápu, proč si myslíš, že kdo bydlí v domě na venkově, je automaticky lepší, podnikavější a šikovnější člověk. Takové škatulkování o nějaké inteligenci zrovna nesvědčí.

    superkarma: 0 12.05.2006, 14:05:17
  24. avatar
    [81] Gabčulka [*]

    Před 7 lety jsem se odstěhovala od rodičů z malého města z bytu do Prahy za prací. Bydleli jsme v bytě 1+kk bez balkonu, 30 metrů čtverečních. Na jaře a na podzim by to celkem šlo, ale v zimě a v létě to byla fakt hrůza. Pořád jsme větrali - v zimě proto, že nešlo stáhnout topení a bylo tam jak v sauně, v létě proto že tam bylo jak v sauně tak nějak od přírody . Neměli jsme ani sklep, kam bychom si dali kola nebo brusle a do bytu se fakt už nevešly. Navíc nejdřív manžel dodělal VŠ a já pak začala studovat, takže o nějakém klidu na učení nemohla být řeč. A kam bychom dali kočárek fakt nevím. Ale zase jsem měla celý byt za hodinku uklizený A sousedi? Jedna italská domácnost, druhý natáčel péčka, třetím neustále brečel pejsek, protože byl pořád sám... A to nemluvě o tom, že se stoupačkama linuly vůně co kdo zrovna vařil k obědu a ten mix někdy fakt stál za to... (já v tý době fakt neuměla vařit!!! )
    Tak jsme se rozhodli pro hypotéku a už přes rok bydlíme ve vlastním domku kousek za Prahou. Ve staré zástavbě, máme jen dvoje sousedy, obojí naprosto v pohodě. Ve městě jsou lékaři, školky a škola, pošta, obchody. Dojezdová vzdálenost vlakem 25 minut do centra, jezdí každých 30 minut. Prožili jsme si zimu, takže víme, že občas platí pravidlo "nezatopíš? zmrzneš!" (samozřejmě s nadsázkou Taky když uklízím, tak si občas říkám, no jak nám bylo v bytečku... ha ha. Jasně, mám opravdu víc práce, ale taky víc soukromí! Domek máme opravdu malý, když u nás byl jeden náš kamarád, tak povídá "je, vy máte 2+1 a 3 technické místnosti " Zahradu máme spíš odpočinkovou, sem tam nějaký stromek, keřík nebo kytička, mrkev a petržel opravdu ne. A manžel má vlastní dílničku, tam se vyřádí až až!
    Takže kdybych měla shrnout co mě, manželovi a dětem nejvíc vyhovuje, tak určitě ten domek. No nejvíc se to asi líbí psovi

    superkarma: 0 12.05.2006, 13:10:51
  25. [80] chyara [*]

    damanka: jak tak čtu tvé příspěvky,tak je vidět, že si neumíš práci zorganizovat a ani na ni zajít, když nic nestíháš a trvá ti vše tak dlouho. Holt městský život má jiné priority.

    superkarma: 0 12.05.2006, 13:07:52
  26. [79] chyara [*]

    damanka: Promiň, ale ne všichni lidi z vesnice jsou burani. Jsem úplně normální vysokoškolák a na nic si nehraju.Ty si asi myslíš, že jsou všichni lidi z vesnice blbí jak tágo?!Tak to se sakra pleteš.Podle tebe tam žijí asi jen roboti?Já teda robot nejsem a odpočívám jako každý jiný.

    superkarma: 0 12.05.2006, 13:00:05
  27. avatar
    [78] Meander [*]

    Já bych chtěla loft.

    superkarma: 0 12.05.2006, 12:59:02
  28. [77] Betty9 [*]

    Mám to nějak podobně jako Manx. V létě bych chtěla dům a v zimě zlatý panelák. Bydlím s rodinou ve velkém komplexu sídlišť na jihu Prahy ve 4+1, za 20 let všude plno vzrostlé zeleně (vedle paneláku menší lesík s potokem), fajn sousedi, obchůdek v domě, bus, tramvaj, kousek poliklinika, 3 minuty škola a školka (kam chodily děti). Já bych neměnila. Doma se nenudíme, děti jsou velké a jsem vůbec ráda, když je aspoň ob den vidím :o). V létě bych nějakou zahrádku brala – ale můžu se jít projít, chodívám kus podle řeky domů z práce, když je hezky. Od jara do podzimu tak 1-2x měsíčně vyjedeme na chalupu, kterou zatím vlastní tchán. Peníze na nějaké investice nejsou a dokud děti budou studovat, ani nebudou (znáte, ne?!). Takže to v chalupě vypadá jako v 30. letech na vesnici. V zimě by se tam ani bydlet nedalo. Jo, el. proud tam máme :o). Chalupa je u „hlavní silnice“ ve vesnici.. A kde bych sehnala práci?? Mám ráda zahrádku, ale protože v létě nemá kdo zalévat, musí tam být soběstačné rostliny jako růže, rybízy, pár jabloní a jinak trávník. No jo... taky miluju kafíčko na sluníčku nebo snídani venku. Ještě raději však jezdím na výlety někam, kde to neznám. Na což mám naštěstí kamarádku. Takže ... kdyby byl více „výletovací“ můj manžel, klidně bych chalupu oželela. To on ji miluje, nejšťastnější za celý rok je v kůlně nebo na dvoře. On by jinam jezdit nemusel a nejraději by tam bydlel.
    Já nikdy v domě nebydlela, vždycky v bytě a to dost malém, takže našich 90 m2 je pro mě odjakživa ráj, i když nemáme každý svůj pokoj. Manžel by domek chtěl, nejlépe na důchod. Ale uvědomují si ti, co mají podobné touhy, že důchodci jsou většinou lidé nějak nemocní (srdce, plíce, klouby atd.) a tudíž si na domku sami nic neudělají? Leda by měli našetřeno na potřebné řemeslníky. Dneska muž chalupu obílí – ale jak po šedesátce poleze do štítu? Nebo čistit okapy? No to těžko! To si lidičky uvědomte... to byste si do toho důchodu museli koupit nový dům, který nebude potřebovat údržbu. I tak bude :o). Já se v 65 taky asi už ke každému plevelu neohnu. A dojíždět do města k doktorovi, když jej mám teď pod kopečkem ( i když zatím ho nepotřebuju). Mám panelák ráda teď ale doopravdy ho ocením právě, až budu v tom důchodu.

    superkarma: 0 12.05.2006, 12:58:09
  29. avatar
    [76] Alfinka [*]

    Já bydlím od narození v paneláku a přítel se teď od rodičů z baráku nastěhoval ke mně.Oba chceme do baráku a doufám,že to jednou vyjde.Byt máme 2+1 a čekáme a nedovedu si představit být tady celej život.Nemyslím si,že barák je náročnej na úklid pokud nemá 7 pokojů a zahradu,že nevidím na druhou stranu.Nám by stačil 4+1 a zahradu akorát.Samozřejmě být milionáři máme i ten sedmipokojovej a saunu,bazén,uklízečku,kuchařku....

    superkarma: 0 12.05.2006, 12:54:07
  30. avatar
    [75] Kelly [*]

    hafafanka: ... pořiď si Rondup a kde je pampeliška, tak ji zalej ... zaručeno ... pozor ale na ostatní trávník, ať si ho nespálíš taky

    superkarma: 0 12.05.2006, 12:44:38

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme