Zdraví

Není ryba jako ryba aneb Pozor na kontaminaci rtutí

Rybí maso by mělo být součástí pestrého jídelníčku každého z nás. Obecně jsou ryby považovány za zdravou potravinu. Jak je to ale s obsahem zdraví prospěšných látek? Ne každé rybí maso je pro naše zdraví přínosné. Jak získat kvalitní tuky a neublížit si, se dočtete v následujícím článku.

Podle odborníků by měl jíst každý dospělý člověk rybu alespoň 2x do týdne. Záleží ale na tom, jakou si dopřejete, zda sladkovodní či mořskou. Mořské ryby jsou ideální volbou pro ty, kteří se chtějí udržovat fit. Obsahují zdravé tuky (omega-3 nenasycené mastné kyseliny), které jsou známé pro svou schopnost preventivně působit před onemocněními srdce a oběhové soustavy. Ryby jsou navíc důležitým zdrojem živočišného proteinu, vitaminů rozpustných v tucích a minerálních látek, které jsou pro zdraví člověka nezbytné, a organismus si je přitom nedokáže sám vytvořit.

Kromě toho obsahují některé mořské ryby nejen vysoký obsah jódu, ale i zbytky toxických látek ze znečištěných moří. Naproti tomu sladkovodní ryby mají menší podíl jódu a často žijí v méně znečištěném prostředí, což ale nezaručuje, že také nemohou obsahovat zdraví škodlivé látky.

Množství toxických látek, které se mohou v rybách vyskytovat, je ovlivněno prostředím, ve kterém žijí, případně způsobem, jakým jsou chovány a je pak jedno, zda se jedná o mořské ryby či sladkovodní. Mezi další faktory patří stáří ryby, potrava, kterou se živí a jak vysoko v potravním řetězci se nachází. V rybách se mohou nacházet dioxiny, polychlorované bifenyly, polycyklické aromatické uhlovodíky a nejvíce toxická rtuť či methylrtuť.

Hladina těchto látek je u většiny ryb taková, že by neměla ohrozit lidské zdraví. Opatrné by ale měly být těhotné a kojící ženy a děti do 3 let. Vyhýbat by se měly zejména velkým dravým rybám, které obsahují větší podíl rtuti. Dopřávat si naopak mohou konzervovaného lososa, tuňáka, tresku, sledě, krevety, sardinky či pstruha, které mají nízký obsah rtuti.

maxi

Kde se rtuť v rybách bere a proč je nebezpečná?

Hlavním zdrojem kontaminace je přirozené odpařování rtuti ze zemské kůry a oceánů, vulkanická aktivita či těžba. Rtuť se pak z kontaminované vody dostává do ryb a tím pádem po jejich konzumaci i do lidského těla. V případě, že jí konzumujeme zvýšené množství, ukládá se v pojivové tkáni, střevní stěně, v hormonálních žlázách, nervech a mozku. Tyto toxiny se hromadí v tukové tkáni člověka a jsou tam po celá desetiletí. Rtutí se můžete i otrávit. Chronická otrava se může projevovat od lehké poruchy koncentrace, nerozhodnost, nespavost až po závažná onemocnění, jako je například roztroušená skleróza či selhání ledvin.

Abyste se tomuto riziku vyhnuli, je vhodné omezit konzumaci větších, starších ryb a zajímat se o jejich původ. Případně doplňovat omega-3 nenasycené mastné kyseliny kvalitními doplňky stravy. U těch věnujte velkou pozornost obsahu, původu a výrobci, protože ty levné často obsahují omega-3, které pochází z kontaminovaných ryb a mohou tak ve vašem těle nadělat více škody než užitku. V tomto ohledu můžete bez obav zkusit například český přípravek MaxiCor, který obsahuje v každé tobolce minimálně 90 % omega-3 ve formě ethylesterů vyrobených čištěním oleje získaného z vybraných druhů mořských ryb.

   
03.02.2017 - Zdraví - autor: Komerční článek

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme