Vztahy

Není Rom jako Rom(ka)

Moji šestnáctiměsíční dceru přišel hlídat a vozit v kočárku pár z naší vesničky. Jde o pár smíšený, mladík je Rom. Znám je už delší dobu a ani mě nenapadlo přemýšlet nad barvou pleti. Dcerku jsem jim nachystala a byla jsem ráda, že mám volnou chvilku.

Co mě ovšem zarazilo, byla reakce některých lidí od nás. Jestli prý vím, kdo mi vozí kočárek. Samozřejmě, že jsem to věděla, to určitě oni neznali toho hocha osobně.

Tahle malá příhoda mi ale připomněla můj zážitek z porodnice. Den po mém porodu ke mně v půl osmé ráno přivezli Romku. Upřímně vám musím napsat, že jsem měla smíšené pocity. Byla to, ve svém stavu, vyzáblá ženská s hrubým hlasem a také chováním. V půl deváté už měla za sebou první cigárko, rozcházela po pokoji své už bývalé těhotenství a své křečové žíly si mazala olejíčky, které nám nemocnice poskytla pro miminka.

Pořád jsem si opakovala, že mi nevadí barva pleti, ale ta ženská. Chtěla jsem, aby moje dcerka neměla na pokoji ani jednu špatnou myšlenku, ale tahle paní zvyšovala nápor na moje nervy.

Vyvrcholení ovšem přišlo až druhý den ráno. To se prostě a jednoduše sbalila, odešla domů a nechala v porodnici svého krásného chlapečka. Celou další noc jsem přemýšlela o tom, jak mu asi je samotnému. Ráno mi sestřičky řekly, ať si z toho nic nedělám, že paní to už udělala čtyřikrát předtím a pro syna si přijde, až když jej novorozenecké oddělení propustí.

A prý že jsem měla štěstí, že v nemocnici byl zákaz návštěv díky chřipkové epidemii. Potom prý bych si teprve "užila".

S odstupem času vím, že mi vadila tato konkrétní paní, ne to, že byla Romka. Ale když jsem odcházela z porodnice, byla jsem naštvaná na každou Romku s malým dítětem nebo kočárkem.

 

 
   
25.06.2004 - Láska a vztahy - autor: elly

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [188] liman [*]

    Dyk, more, čorky, zdrháme přes dvorky
    Rubrika: Město (Ostrava blog) Autor: DV Datum a čas: 03.06.2004 12:12


    Je to nudná a obehraná písnička – Romové se nikdy do naší společnosti plně neasimilují a my je nikdy plně nepřijmeme. Liší se od nás zvyklostmi, přístupem k životu, v socializaci a v mnohých dalších aspektech. Argument “vždyť za to můžou sami” není správný, ale mnohdy jej podporují skutečné události a situace.
    Skvěle učebnicovým příkladem je centrum města a relativně blízko stojící obchodním centrum Futurum. Ještě před několika lety postávali hloučky Rómů na Masarykově náměstí a – řekněme si to na rovinu – kradli (což není obyčejný dojem, ale oficiálně potvrzená skutečnost). Pak se přemístili do obchodního centra Futurum, odkud tento rok opět přesídli zpátky do centra, kde se houfují do typických kruhů a řvou po sobě s pro ně charakteristicky bohatou gestikulací.
    Centrum města se proto tuto skupinku stalo snad domovem – jeden hlouček, který tvoří jen ženy, často diskutuje dost nahlas, křičí na sebe i na ostatní a tu a tam se vydá “za prací” do okolních obchodů.
    Druhou sortu tvoří muži (většinou mladíci, protože starší generace mužského pohlaví obvykle vysedává v přilehlém Fischer Café). Právě mladíci obtěžují okolí nejvíce, už několikrát někoho napadli nebo ohrožovali, když třeba minulý týden hráli na “Masarykáči” fotbal a trefovali se míčem do kolemjdoucích.
    Poslední skupinkou jsou děti; ty nemají zábrany a kradou rovnou z nákupních tašek. Jakmile se proti tomu člověk ohradí, nastupuje ona skupinka mladíků, podporovaná vydatným řevem (“ty krávo bílá” atd.) nejstarších rómských dam. Co proti tomu člověk zmůže? Nic.
    Na Rómy jsme možná až příliš tvrdí, těžko se jim shání práce (opět – jde o potvrzený fakt) a často jim opravdu nezbývá nic jiného, než vysedávat na úřadu práce, neboť jsou podle většinového mínění společnosti a priori špatní a nikdo je nezaměstná.
    Naše město má však s rómskou problematikou své zkušenosti a každý Ostravák ví, že například noční procházka Vítkovicemi je hotová sebevražda. Můžeme jen doufat, že se policii podaří získat důkazy o krádežích v centru a ona agresivní hlasitá skupinka z centra opět zmizí.

    superkarma: 0 30.06.2004, 10:51:00
  2. avatar
    [187] ireda [*]

    Jak nemám být rasistka :
    každý z mé rodiny je cigány poznamenám :
    1. Událost která se stala před 2 dny : do bytu mé matky se vecpaly 2 cigánky pod záminkou kontroly vody a plynu - výsledek , ukradli ji peněženku s více jak 5000,- Kč a občankou
    2. Loni 2 cigáni ukradli synovi auto, rozebrali a dali do sběrných surovin
    3. Dvakrát přepadli syna a zmlátili, naštěstí se mu pokaždé podařilo utéct
    4. Přepadli zetě a okradli
    5. Mě poničili dveře a blatník na autě, když jeli se sběrem
    6. Synovcovi ukradli 2 kola
    7. Vykradená garáž - autoradio, lyže, boty - fuč
    Já vím, že všichni nejsou stejní, ale je podle mě tak 1 % těch slušných. Všem cigánám bych po prvním porodu , udělala podvoz vaječníků , aby se nemnožili geometrickou řadou.

    superkarma: 0 30.06.2004, 07:54:42
  3. avatar
    [184] Ťapina [*]

    Eva_Fl: Já konkrétně používám slovo romka právě proto, že cikán pro mě klidně může být i bílej.

    superkarma: 0 28.06.2004, 00:00:36
  4. avatar
    [183] Eva_CZ [*]

    Morgan: no, kdybych se narodila jako cikanka - nevim, proc neustale pouzivate slovo romka, mela bych to diky svym zlodejskym pribuznym opravdu dost blby.


    Hance -

    superkarma: 0 27.06.2004, 23:53:49

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [182] Dudlajlama [*]

    Hance, hezky napsane .

    superkarma: 0 27.06.2004, 20:11:34
  2. avatar
    [181] *Kotě* [*]

    Ťapina: Ale kolik lidí na internetu neustále volalo - "už ať ta hnusná tlustá cigoška z té SuperStar vypadne..."

    superkarma: 0 27.06.2004, 13:49:36
  3. avatar
    [180] *Kotě* [*]

    Hanče: Moc pěkný příspěvek. Líbilo se mi to přirovnání o parfému a hnoji.

    superkarma: 0 27.06.2004, 13:48:51
  4. avatar
    [179] Ťapina [*]

    A já si nemyslím, že by pro slušné Romy (nebo cikány, jak chcete) bylo těžké zapojit se slušně do společnosti. Ono dneska v době solárek a barev na vlasy není na první pohled poznat, kdo je tmavý, je to poznat podle chování. V čekárně u doktora jsem potkala bílou slečnu, o které jsem přesvědčena, že žije v cikánské rodině, protože se chovala jako oni, jako ti horší z nich. A na druhou stranu, vemte si kolik lidí nepoznalo, že Martina Balogová je Romka - prostě hezká holka co hezky zpívá. Takže né, fakt si nemyslím, že je to o rasismu, protože většinou to není barva kůže, co v našich názorech rozhoduje.

    superkarma: 0 27.06.2004, 09:34:35
  5. avatar
    [173] *Kotě* [*]

    Galadriel: EU zasáhla, ale Američané nás kritizovali v OSN.

    superkarma: 0 27.06.2004, 02:37:44
  6. avatar
    [172] Dudlajlama [*]

    Kote, to nebyli Amici, pokud se nepletu, proti plotu v Maticni zasahla EU a jak se standopede bouralo . Mimochodem, v Americe a Kanade se uz davno a davno nesmi rikat Cernoch, Eskymak, atd. Nekdy mi to trva cele veky, nez si honem rychle vybavim ten politicky spravny vyraz .

    superkarma: 0 27.06.2004, 02:12:56
  7. avatar
    [171] *Kotě* [*]

    Eva_Fl: Začínají se bát, protože jakmile se kdokoli pokusí cikánský problém nějak řešit, například stěhovat neplatiče nájmu do holobytů, či se zdí bránit proti nesnesitelnému hluku a vandalismu, udělají na nás Američané TY TY TY!!! a dostaneme přes prsty, protože jsme hnusní rasisté.

    superkarma: 0 27.06.2004, 01:56:32
  8. avatar
    [170] femme [*]

    Eva_Fl: máš pravdu, Uhl je strašnej debil, jak se tak zastává těch hnusných cikánů

    superkarma: 0 26.06.2004, 23:53:21
  9. avatar
    [169] Eva_CZ [*]

    olin: zkus navrhnout soudruhu Uhlovi, jestli by si s vama nevymenil byt, on je ma rad ( kreten ).

    superkarma: 0 26.06.2004, 23:40:14
  10. avatar
    [168] Eva_CZ [*]

    Morgan: jenze kdyz je z 1000 cikanu 999 hovad, tak po me nemuze nikdo chtit, at hledam toho jednoho slusneho!
    AZ JICH BUDE SLUSNYCH PREVAZNA CAST, SAMI SI UDELAJI MEZI SEBOU PORADEK. Zatim je to banda hnusnych smradlavych vyzirek, nemakacenku, zlodeju atd.

    A zacina me desit, jak se Cesi zacinaji bat nazvat cikana cikanem a kdyz napisi ( a to hodne jemnoucce ) svuj nazor, boji se, ze budou narceni s rasismu.

    superkarma: 0 26.06.2004, 23:39:09
  11. avatar
    [167] Lucie22 [*]

    Lidi jsou různí a věřím ,že i mezi romama se najdou hodní lidé.Bohužel mám s romama jen špatné zkušenosti .Doufám,že se to jednou změní .Ale teď se jim raději vyhýbám.

    superkarma: 0 26.06.2004, 21:23:05
  12. avatar
    [163] evusche [*]

    ČERT: včera ukazovali v TV kauzu jedné romky a obchodnice...obchodnice ji nechtěla přijmout jako prodavačku. No, na jednu stranu je to blbý ale na druhou stranu, kdo by si nechal rozkrást celej krám, žejo?

    superkarma: 0 26.06.2004, 13:50:14
  13. avatar
    [161] aninas [*]

    Tak jsem se sem konecne proboxovala [Vsechny hned zdravim ] a hned takovyhle clanek. Nemam teda silu cist vsechny prispevky, takze napisu svuj postreh, zkusenosti a nazor.
    Poprve jsem se setkala s cikany v prvni tride - na zachode mi devcata vysvetlila, jak je to vlastne s detma - teda ze se nekupiju, jak mi tvrdili doma, ale ze jaksi ... . Pomerne dlouho jsem s cikanskejma detma kamaradila. Byly takove zivelne, vsechno bylo s nima fajn - nesetkala jsem se v mladi, nebo si mozna nevzpominam, ze by je nekdo napadal. V podstate jsem s nima kamaradila az do puberty. Pak se snad odstehovali, ci co, nejak zmizeli. Kdyz na ne tak vzpominam, tak nepatlili ani mezi ty nejslusnejsi, ale ani mezi vyslovene grazly. proste byli takovi. Pak si vzpominam, na jedne zabave [bylo to na Slovensku]jsem ztratila nausnici a mikrofonem byli lidi pozadani, kdyzby ji nekdo nasel, aby ji nam odevzdal. Nasel ji cikan. Sedli jsme si s nim a dali nalezne - jak jinak na zabave - flasu a pozvali jej sednout ke stolu. Byl z toho tak uzaslej, ze "bili" jej pozvali ke stolu a klidne s nim sedi, ze se jich hned shluklo par kolem a same placani a smich. Nakone nam slibili, ze az budeme neco stavet, ze prijdou pomoct. A verim tomu, ze by pomohli, ze by sezvali bratranky a strejdy od Ciernej az po As. Dalsi moje zkusenost - jela jsem v tramvaji, nejaka strkanice a penezenka s celou vyplatou i doklady fuc!To bylo nekdy kolem roku 1995-6. Je to snad rasizmus, kdyz vidim hloucek Cikanu v tramvaji a zavolam na lidi - bacha na penezenky a kabelky?
    Mam s nima zkusenosti oboje - dobre i spatne. Vzdy jsem se snazila pohlizet na ne, jako na kohokoli jineho, proste jako na cloveka. Jenomze, kdyz potkam cernocha, nic se nedeje, potkam vietnamce, cinana, korejce, zluteho, modreho, fialoveho cloveka - nic Potkam-uvidim cikana - okamzite sevru kabelku a jsem ve strehu! Mam se snad ja stydet za to, ze uz jim neverim? Rozumem vim, ze nejsou vsichni stejni, ze se najdou vyjimky, ale je jich tak zatracene malo, ze to snad ani nestoji za rec. Jsou a zustanou neprizpusobivi, a tak uz se na ne nahlizi. Bohuzel.
    Do prace se kazdy boji je prijmout, takze musi byt na podporach a pak kradou, takze zase tim davaji za pravdu "bilejm", ze jsou zlodejove, takze do te prace je nikdo neveme a tak porad dokola jako zacarovanej kruh.
    Ano, nekde dole jsem zahledla, ze uz se v Cesku udomacnuje rasismus naruby. Je to tak! Znam to odsud a je to hrozny

    superkarma: 0 26.06.2004, 05:40:23
  14. avatar
    [160] Saturninka [*]

    Anonym 116: Víš, dokud jsem nebydlela v tomhle domě, nijak jinak jsem se na lidi s tmavší pletí nekoukala, nebylo proč, nikdy mi neublížili, dokonce jsem na základce byla tajně do jednoho zamilovaná, Marcel se jmenoval . Když jsme se sem nastěhovali, taky jsem neměla nějakej ten pátek problém, sousedy jsem slušně zdravila - všechny do jednoho. Onoho problémového roma jsem zdravila rovněž a to několik let a první, ač dle společenské etikety měl zdravit první on mne, že ano. Vydržela jsem to 2-3 roky (fakt nevím přesně) a pak toho nechala a dnes ho prostě nezdravím, i když se srazíme na schodech. A proč??? Ale né, kdepak z ješitnosti, já bych ho klidně zdravila dál jako první - kdyby mi byl býval odpvěděl. NIKDY mi na můj hlasitý pozdrav neodpověděl - NIKDY. Nejdřív jsem si myslela, jestli není třeba hluchý - ale není, páč dupání mého syna na schodech slyší vždycky natolik, že ho za to sprostě sprdne . Tož tak, holka moje. Prodavačka z mého oblíbeného seconhandu je taky romka, milá, veselá, čistá, vždy s perfektním makeupem, upovídaná starší paní.... Seconhand je už dávno zrušený a přesto se spolu zdravíme s pusama od ucha k uchu a sem tam si na chodníku splknem. Do školky s mou dcerkou chodí plno romských dětí ze zdejšího dětského domova a ani ty mi nevaděj, nehnusí se mi, naopak jsou kráásné a vždycky se nemůžu vynadívat na ty jejich veliký černý kukadla .
    A mám jednu kamarádku a ta má taky za muže roma , nemá to s ním sice jednoduchý , ale stojí za ním a má ho ráda (i když já si myslím, že si to nezaslouží) . A nepřestala jsem se s ní kamarádit, když jsem se to dozvěděla . Nemám ji proto ráda o nic méně, než do tý doby . A když mne ve zdejší Bille obsluhuje romka (a že jich tam zaměstnávaj dost), taky neřeknu, že si přeju, aby mne obsloužila támhleta bílá blondýna. Prostě slušně řeknu, co si přeju a pak poděkuju. Takže není to jen o té barvě pleti a o házení do jednoho pytle. Je to jen o tom, že v tom žiju a většina těchhle lidí, co tu kolem dělaj bordel a výtržnosti patří k tomuto etniku. Věř mi, že kdyby to byli třeba vietnamci, nebo mongolci či komančové , kteří by nám takto znepříjěmňovali život a parazitovali na tomhle státě, měla bych takovýto negativní postoj prostě k vietnamcům či mongolcům či komančům....
    Žij a nechej žít - ale nechaj oni žít nás??? Toť otázka. Howgh .

    superkarma: 0 25.06.2004, 22:07:26
  15. avatar
    [158] Dudlajlama [*]

    Do Bruselu s temito prispevky ! Jupi#48, zda se, ze jsi klepla hrebik na hlavicku, je to logicke a jasne vysvetleni, myslim s tim domovem duchodcu.

    superkarma: 0 25.06.2004, 19:26:36
  16. avatar
    [157] Lentilka [*]

    MartinaFlora:
    Treba klidne tri bice

    superkarma: 0 25.06.2004, 17:45:40
  17. avatar
    [156] Acinka [*]

    Taky je nesnášim, mám s nima strašně moc negativních zkušeností jak co se týče bydlení v paneláku tak i pracovní, taky pár z dětství kdy mi vytrhávali vlasy .... Z druhý strany znám pár cikánů, kteří jsou slušní, ale po pravdě jich moc neni

    superkarma: 0 25.06.2004, 17:03:02
  18. [155] MartinaFlora [*]

    Lentilko souhlasim s tebou ve vsem,!!! Tvrdej bic na ne

    superkarma: 0 25.06.2004, 16:38:53
  19. avatar
    [153] Lentilka [*]

    Je to pravda, kdyby se uměli přizpůsobit, ať si tady klidně žijí (ale ve vší slušnosti a čistotě), ale to co tady předvádí drtivá většina cikánů (opět vyjma těch slušných) je hnus. Krátký proces s nimi - tvrdé tresty, zakázet jim mít víc než dvě děti (na ty další bych jim přídavky nedala) apod. Jo, nemám je ráda.

    superkarma: 0 25.06.2004, 16:02:04
  20. avatar
    [152] Landriel [*]

    Janka**: no přístup naší policie je vůbec vesměs úžasný, několikrát jsem po nich něco chtěla a pokaždé byli velmi "milí a ochotní". A to ani nešlo o cikány. Možná by to tu vypadalo jinak, kdyby i někdy něco dělali, nejen si vozili zadky v autech a zašívali se.

    superkarma: 0 25.06.2004, 15:53:29
  21. avatar
    [150] Ťapina [*]

    Já jednu výjimku znám, spolužačka chodila s Romem, velice slušný kluk a pracant. Jenže zbytek jeho rodiny Oni nikomu neubližovali a sousedi s nimi vycházeli v pohodě, ale z celé rodiny pracoval jen tenhle jeden kluk, a že byla ta rodina pořádně rozvětvená.

    superkarma: 0 25.06.2004, 15:44:11
  22. [149] MartinaFlora [*]

    Ja osobne neznam tu vyjimku,ja ktady pisete, MOZNA existuje ale to je jedno procento a to ostatni to je ........ nechci byt sprosta

    superkarma: 0 25.06.2004, 15:23:14
  23. avatar
    [148] femme [*]

    artepa: teda cikány

    superkarma: 0 25.06.2004, 15:03:39
  24. avatar
    [147] femme [*]

    artepa: souhlasím s tebou, taky nejsem rasistka, ale cikáni živelně nesnáším

    superkarma: 0 25.06.2004, 15:02:42
  25. avatar
    [143] Aja [*]

    Všude je nějaká výjimka, co potvrzuje pravidlo...Nepřizpůsobiví občané mi prostě vadí...

    superkarma: 0 25.06.2004, 14:13:13
  26. [141] MartinaFlora [*]

    Nejsem rasistka, nevadi mi cernosi a vietnamci, chovaj ise slusne a maji chaovani, ale cikani opravdu to ne. Byla jsem nahodou autem okolo Chanova, a kdo rika ze cikani jsou dobry at se tam jede podivat a potom at neco rika,kdyby se chovaly slusne tak mi nevadi ale takhle,jakmile se clovek blbe zatvari kdyz je potka tak je hned rasista,ale to neni rasismus.

    superkarma: 0 25.06.2004, 14:06:48
  27. avatar
    [139] Landriel [*]

    Eva_Fl: ano, platí se a já o něj měla požádáno dřív, sestry o tom věděly, čekalo se jen, až se ten pokoj uvolní - protože můj manžel se za mnou v návštěvních hodinách nedostal, takže proto jsem chtěla, aby s námi mohl pobýt tam. Nicméně když jsem viděla, co ta paní vyvádí, přitom už tam s ní byla dva dny předtím a nic se jí nestalo, tak jsem to radši oželela, než se hádat...

    superkarma: 0 25.06.2004, 14:01:28
  28. avatar
    [137] Eva_CZ [*]

    Landriel: no - a ja se ji vubec nedivim.
    Jestli ta mlada Romka byla slusna, byla to vyjimka.
    Pokud vim, za nadstandart se plati - a bylo jeji plne pravo si z obav pred cikankou o nadstandart pozadat.

    superkarma: 0 25.06.2004, 13:56:27
  29. avatar
    [134] Eva_CZ [*]

    No Buh s vami. Nemam problem s rasismem, ale cikany proste NEEEEEEE - a vubec nevim, kde je vychodisko, kde ma tohle reseni, mnozej se jako krysy....
    Co je to s vami? Napisete prisernou zkusenost s touhle chatrou a dodate : tak a ted me rozneste....
    Tohle prece neni rasismus! To je o velke skupine lidi, kteri tam s vami bohuzel ziji a delaji jen a jen bordel! Zdimaji stat, okradaji vas - a po mnoha a mnoha osobnich zkusenostech jsem prestala patrat, jestli tenhle cikan nahodou !!!! nepatri k tem slusnym.
    KOLIK je tech slusnych?

    superkarma: 0 25.06.2004, 13:53:09
  30. avatar
    [131] Tanzi [*]

    ANO ANO ANO ANO ANO ANO ANO ANO
    tak nějak už nevím co jiného objevného bych k vašim příspěvkům připojila. Je to smutné a na mrtvici. Jsem z Chomutova a že se to tu černá, vám snad nemusím psát.
    A to jdou hlášky, že ti naši "zastupitelé" chtějí přijmout romy ze Slovenska, aby jim stoupl počet obyvatel a město nepřišlo o dotace.
    Bohužel už nedomýšlejí, že lidé z chomutova utíkají právě kvůli romům.
    Ještě bych se chtěla zmínit, že když si vyběhávám sociálku pro svého postiženého syna, tak je to takový úřednický a doktorský kolotoč, až je z toho jednomu špatně. U romů mám pocit, že jim stačí "zaklepat" pouze na jedny dveře a mají prachy na ruce.

    superkarma: 0 25.06.2004, 13:45:02

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme