Domácnost

Nenechte se ošidit! Práva a povinnosti zákazníků online obchodů

Pokud si nelibujete v předvánoční nákupní vřavě obchodních domů, určitě jste už propadli kouzlu nákupů online. Znáte svá práva a povinnosti a víte, před čím se mít na pozoru a na co máte nárok v případě reklamace?

Nákupy online mají spoustu výhod, z nichž jedna spočívá v možnosti vrátit do 14 dnů zboží, a to z jakéhokoli důvodu, aniž by vám hrozila sankce.

„V případě, že zákazník zakoupí zboží na dálku, tedy nejčastěji přes internetový obchod, může do čtrnácti dnů od kupní smlouvy odstoupit. Lhůta začíná běžet ode dne převzetí zboží. Čtrnáct dní na odstoupení od smlouvy ale neplatí, když se jedná o věci, které byly zákazníkovi upraveny na míru, rychle se kazící zboží, noviny, časopisy a podobně,“ radí Jan Pivoda z právního oddělení Air Bank.

  • Jestliže se tedy rozhodnete zakoupený výrobek vrátit, oznamte ve dvoutýdenní lhůtě prodejci odstoupení od smlouvy a domluvte se na způsobu jeho vrácení. Ale pozor! Jestliže bude vrácené zboží vykazovat podstatné známky opotřebení či bude jinak poničeno, může prodejce vrátit nižší částku, než jste za zboží zaplatili.

Prodejce je povinen vrátit nejen kupní cenu zboží, ale také náklady na jeho dodání, tedy poštovné a balné. Ovšem jen v hodnotě toho nejlevnějšího možného, které nabízí, nikoli toho, které jste si vybrali. Celkovou částku vám musí obchodník vrátit do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. V té době už ale musí mít zpět své zboží, nebo mít alespoň doklad o tom, že jste jej odeslali. Náklady na odeslání zboží zpět prodejci už si ale hradíte sami.

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Když zboží reklamujete

Na výrobky pořízené na internetu se vztahují klasická pravidla ohledně reklamací jako pro zboží zakoupené v klasických prodejnách. Postup bývá v případě internetových obchodů obvykle také popsán v jejich reklamačním řádu. Na to ale pozor, podmínky platí jen tehdy, pokud se řídí platným zákonem.

Reklamovat naopak nelze nedostatky, které vznikly běžným opotřebením, nesprávným použitím, nebo za ně nesete vinu sami. Reklamovat samo sebou nemůžete ani kaz, o kterém jste věděli před koupí zboží, nebo jste na něj ještě dostali slevu.

Kde vám pomohou

Nejste spokojeni s tím, jak obchodník vaši reklamaci řeší? Obraťte se na Českou obchodní inspekci. Pokud se nedohodnete ani na základě doporučení jejích inspektorů, nezbývá než zamířit k soudu.

Důležité lhůty a termíny

  • 24 měsíců odpovídá prodejce za vady zboží. Lhůta začíná běžet ode dne, kdy zákazník zboží převzal.
  • 6 měsíců trvá lhůta, po kterou když se na zboží vyskytne nějaká vada, má se za to, že tam byla už v době převzetí.
  • 14 dní máte na to, abyste odstoupili od kupní smlouvy v případě nákupu na dálku, například přes internetový obchod. Lhůta začíná běžet ode dne převzetí zboží.
  • Prodejce musí o reklamaci rozhodnout ihned, ve složitějších případech do 3 dnů. Ukládá mu to zákon.
  • Maximálně 30 kalendářních dní má prodejce na vyřízení reklamace, měl by se však snažit reklamaci vyřídit bez zbytečného odkladu.

Pozor na zneužití karty

Platit kartou přes internet je rychlé a výhodné, ale je nezbytné dodržovat několik zásad, aby nedošlo k jejímu zneužití. Právě toho se zákazníci nejčastěji obávají. „Při zadávání údajů o své kartě, mají strach, že jim e-shop nebo třeba hackeři vyberou z účtu všechny peníze. Pokud ale dodržujeme několik obecných pravidel, jsou takové obavy zbytečné,“ říká Barbora Tyllová, generální ředitelka zprostředkovatele online plateb PayU.

Dobré rady při platbě kartou online:

  • Plaťte online jen na webu důvěryhodného provozovatele. To poznáte podle recenzí uživatelů, nebo například podle uděleného certifikátu APEK.
  • Využívejte platby poskytovatelů s licencí finanční instituce/banky, protože u e-shopů, které využívají renomované poskytovatele online plateb, je téměř nulové riziko zpronevěření peněz.
  • Pokud zrovna neplatíte, nechávejte kartu na online platby zablokovanou. Odblokujte ji pomocí internetového bankovnictví až před transakcí.
  • Důležité údaje si nechte pro sebe! Neposílejte sken své platební karty, nesdělujte nikomu její číslo nebo CVV kód, ani nepřeposílejte autorizační SMS. Pozor dávejte také na webu, kam jste se proklikli z přijatého emailu.

Čtěte také:

   
29.11.2016 - Dům a byt - autor: Julie Hájková

Komentáře:

  1. avatar
    [6] jarka1234 [*]

    Sml59Sml59Sml58

    superkarma: 0 29.11.2016, 13:32:28
  2. [5] babos [*]

    výborné informaceSml67

    superkarma: 0 29.11.2016, 12:43:03
  3. [4] bobani [*]

    dobré rady Sml59

    superkarma: 0 29.11.2016, 10:31:21
  4. avatar
    [3] RenataMor [*]

    jj, dobré vědět, když se dnes hodně na netu nakupuje

    superkarma: 0 29.11.2016, 10:11:01
  5. avatar
    [2] koralek59 [*]

    Sml67

    superkarma: 0 29.11.2016, 08:59:05
  6. [1] Andreadornova [*]

    Užitečné informace Sml67

    superkarma: 0 29.11.2016, 07:47:14

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme