Bulvár

Nenechte se diskriminovat!

Nenechte se diskriminovat a nedovolte to jiným! Tak se jmenuje nová kampaň, kterou prvního února tohoto roku zahájily Gender Studies. Kampaň je součástí projektu Půl na půl, který se zaměřuje na vyrovnávání nerovností na trhu práce. Tento rok byl totiž Evropskou unií vyhlášen Rokem rovných příležitostí. Gender Studies ho zahájily vydáním publikace „Náklady a zisky rovných příležitostí pro ženy a muže“.

Rovné příležitosti jsou výhodné i pro zaměstnavatele!
Publikace shrnuje odpovědi na otázky týkající se výhodnosti či nevýhodnosti zavádění rovných příležitostí do firemních politik. Rovné příležitosti jsou totiž často chápány nejenom jako nadstandard, ale hlavně jako zbytečná zátěž pro zaměstnavatele... „V této publikaci jsme se zabývali tím, zda a jak by rovné příležitosti mohly být pro zaměstnavatele přínosné. Publikace obsahuje konkrétní čísla a argumenty,“ říká mluvčí projektu Kateřina Dušková. „Rovné příležitosti vnímáme nikoli jako zákaz či příkaz ze strany státu a institucí, ale zejména jako prostor pro rozvoj.“

Ohrožené jsou hlavně matky
Za nejvíce rizikové skupiny označuje projekt matky a potenciální matky, tedy především ženy ve věku mezi 25 a 35 lety, dále pak ženy nad padesát let a muže na rodičovské dovolené. Cílem tedy není pouze podporovat zaměstnanost žen, ale usilovat o rovné příležitosti na trhu práce pro všechny.

Investice, které se vyplatí
„Hovoří-li se o rovných příležitostech ve firemní praxi, nezřídka se můžeme setkat s názorem, že systémy a nástroje pro jejich podporu jsou příliš drahé. Řada manažerů se také obává související administrativy nebo nároků na organizaci práce. Jsou tyto obavy opodstatněné? Stojí rovné příležitosti moc času a peněz? Na první pohled to tak možná vypadá. Proč se však jimi zabývají zejména společnosti, které jsou proslulé tlakem na snižování nákladů, vysokou produktivitu práce a efektivitu procesu? Že by přece jen šlo o investice, které se firmám finančně vyplatí?“ ptá se Hana Velíšková z České společnosti pro rozvoj lidských zdrojů.

Skutečné příběhy
Již déle než rok provozuje Gender Studies poradnu pro osoby diskriminované na trhu práce. Poradna a na ni navazující informační centra jsou určena zejména ženám - matkám, ženám nad 50 let a mužům - otcům, tedy skupinám, které mají na současném trhu práce z hlediska rodových rolí nejhorší pozici. Z řádově stovky příběhů bylo se souhlasem klientů vybráno deset, na nichž je kampaň „Nenechte se diskriminovat a nedovolte to jiným!“ postavena. Účelem kampaně je upozornit na to, co všechno je diskriminace, protože ani zaměstnavatelé, ani uchazeči o zaměstnání si často vůbec neuvědomují, že k diskriminaci dochází.

Co je to diskriminace?
Za diskriminaci na základě zákoníku práce se považuje jednání nebo opomenutí, kdy je se zaměstnankyní nebo zaměstnancem zacházeno nevýhodněji či výhodněji než s ostatními zaměstnanci, a sice např. z důvodu pohlaví, manželského nebo rodinného stavu nebo povinností k rodině, event. věku. Za diskriminaci se považuje i jednání, které zahrnuje podněcování, navádění nebo vyvolání nátlaku směřujícího k diskriminaci. Diskriminace z důvodu těhotenství nebo mateřství se považuje za diskriminaci z důvodu pohlaví.

„Kampaní chceme poukázat na stále převažující stereotypy v uvažování zaměstnavatelů, například při přijímacích pohovorech,“ říká Kateřina Dušková. Kampaň se přitom neobrací jen na diskriminované skupiny, ale především na média a zaměstnavatele.

Kampaň dále propaguje právní poradnu, která je součástí projektu EU EQUAL „Půl na půl“, koordinovaném pražským Gender Studies, o. p. s. Projekt „Půl na půl" přitom chce konkrétními projekty oslovit i zaměstnavatele, HR management - personalisty, právníky, zákonodárce, úřady práce i širokou veřejnost tak, aby se situace ohrožených skupin změnila k lepšímu a aby se do povědomí celé společnosti dostala idea rovnosti příležitostí bez ohledu na rodové role.

Více se dozvíte na www.rovneprilezitosti.cz. Zdrojem informací pro vás mohou být i webové stránky www.feminismus.cz či www.genderstudies.cz.

S využitím tiskových materiálů.

Připadala jste si někdy diskriminována? Z jakých důvodů? Nebo odmítnutí například matky - samoživitelky s poukazem na to, že nebude mít čas na přesčasy, za diskriminaci nepovažujete? Je diskriminací nepřijmout na nějakou pozici ženu, protože by na práci fyzicky nestačila? Je diskriminací chtít za sekretářku ženu a jako číšníka do gay baru homosexuála? Kde jsou podle Vás hranice diskriminace?

   
08.02.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [113] Libča [*]

    Vivian: konecne normalni slovo

    superkarma: 0 11.02.2007, 18:34:46
  2. avatar
    [112] Vivian [*]

    ad.astra: můj názor je, že když někdo provozuje firmu, tak si v ní může zaměstnat, koho chce, a nikdo by mu do toho neměl mluvit.
    A stejně tak si myslím, že současná legislativní situace maminkám s dětmi (a dalším hůře zaměstnatelným lidem) pozici na trhu práce bohužel spíš komplikuje, než že by jim to nějak usnadňovala... Snaží se je všemožně protežovat a právě tím jim to celé znesnadňuje.

    superkarma: 0 11.02.2007, 10:18:34
  3. avatar
    [111] Vivian [*]

    jednapani: taky si myslím, že je rozumnější se o svůj důchod postarat sám než spoléhat na to, že jednou něco dostanu od státu... Ono to asi tak jednoduché nebude

    superkarma: 0 11.02.2007, 10:05:04
  4. avatar
    [110] Vivian [*]


    Velebnosti, jdu blejt. Vykořisťování dělnické třídy... Máme rok 2007, nebo mi něco uniklo?

    superkarma: 0 11.02.2007, 10:02:51
  5. avatar
    [109] Canadian [*]

    man-mimo: nesahat, nemam to od cizich panu rada

    superkarma: 0 11.02.2007, 02:26:38
  6. avatar
    [108] jednapani [*]

    To bylo pro ad.astra a spol.

    superkarma: 0 09.02.2007, 20:25:54
  7. avatar
    [107] jednapani [*]

    Taky jsem měla malé děti, nefungující babičky a po mateřské mě nikde nechtěli. Rok jsem chodila na pracovní úřad a dost mě to psychicky deptalo, že nemůžu najít práci. Byla bych brala cokoli, ale jako VŠ mě nechtěli dát na středoškolské místo. Taky diskriminace. Pak jsem rok pracovala a u nemocných dětí se střídala s manželem. Když se naskytlo podnikání, zkusila jsem to. Je to něco za něco, do určité míry jsem nezávislá, když to nejde jinak, můžu si něco zařídit i v pracovní době, ale musím to napracovat po večerech. Každá varianta má své výhody i nevýhody, ale netvrdila bych, že na podnikatele makají zaměstnanci a on se jen stará o utrácení peněz. Mimochodem, na důchod mám pojištění (kdoví, jakou hodnotu to bude jednou mít) a snažím se i něco ušetřit, když se zrovna nemusí investovat do vylepšení pracovního prostředí.

    superkarma: 0 09.02.2007, 20:25:24

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [106] Z cluster [*]

    Nyotaimori: místo toho hrachu bych použil raději něco živého..třeba české odboráře pořádající z peněz daňových poplatníků demonstrační zájezdy do Prahy a určitě se dostane i na nějaké ty tajně organizované orgie a žranice ..ale to ze mě mluví česká závist

    superkarma: 0 09.02.2007, 19:50:29
  2. avatar
    [104] Z cluster [*]

    paníliška: On už "dělnickou otázku" docela radikálně vyřešil a na "pravou míru" uvedl Fridrich Nietzsche ale s tím tu asi neobstojím .

    superkarma: 0 09.02.2007, 18:47:21
  3. avatar
    [103] paníliška [*]

    Z cluster: No, víš, ani se mu nedivím, že na dělníky s**e, vždyť jsou to vykořisťovatelé. Ale měl by to uvést na pravou míru.

    superkarma: 0 09.02.2007, 17:26:02
  4. avatar
    [102] man-mimo [*]

    Canadian:

    superkarma: 0 09.02.2007, 15:25:34
  5. avatar
    [101] Canadian [*]

    man-mimo: je videt, zes me nikdy nevidel strilet to bys takovou koninu nemohl placnout to ty napred utocis a pote premyslis...

    superkarma: 0 09.02.2007, 14:36:13
  6. avatar
    [100] man-mimo [*]

    Canadian: "tak v CR te nepotresta stat ale zamestnavatel - proste te neprijme a sodni vymahatelnost je nulova (prakticky). "
    Tady někdo nejdřív střílí, a potom se teprve začne rozhlížet, jestli by nebyl v dohledu nějaký cíl

    superkarma: 0 09.02.2007, 11:23:36
  7. avatar
    [99] Z cluster [*]

    paníliška: ne, nepřepsal. Válí se někde s Engelsem v londýnském Soho a na dělnickou třídu zvysoka s***

    superkarma: 0 09.02.2007, 09:30:44
  8. avatar
    [98] paníliška [*]

    Z cluster: Komunisti jedni prolhaní! On ho ještě nepřepsal? No tak ať sebou hodí!

    superkarma: 0 09.02.2007, 08:50:03
  9. avatar
    [97] Z cluster [*]

    paníliška: no já taky koukám. Karel Marx bude muset fofrem přepsat svůj Kapitál

    superkarma: 0 09.02.2007, 08:37:45
  10. avatar
    [96] paníliška [*]

    ad.astra:
    Ve škole mě učli, že kapitalista vykořisťuje dělnickou třídu. A teď koukám, ono je to přesně naopak!

    superkarma: 0 09.02.2007, 08:01:04
  11. avatar
    [95] cicinka [*]

    jednapani: Jasně teď jsem to pochopila.jsem úplně pitomá,protože jsem zaměstnaná u někoho jiného.Nemyslíte,že se potřebujem navzájem?zaměstnavatel zaměstnance a naopak?Tak bychom se měli k sobě chovat navzájem korektně a stejně.Ale z té druhé strany to tak nebývá.Já tu křičím ze svého pohledu a vy ze svého.To už tak bývá,co vyhovuje jednomu nevyhovuje druhému.A zase podotýkám,že jsem řekla svůj názor.
    Canadian: Nemám jak zařídit hlídání dětí.A když mi jednou od mámy vezli kluka do nemocnice.Tak se dispečerka moooc zajímala,kde jsou rodiče.Na jedné straně všichni chcete at si děti někjam strčíme.A na druhé zase po nás všichni chtějí,aby jsme si je hlídali my rodiče,jak se mi už stalo.Proto tu říkám,že to mám někdy těžké.Ale to vy super ženy nepochopíte.

    superkarma: 0 09.02.2007, 06:42:15
  12. avatar
    [94] ad.astra [*]

    Připadá mi, že tu hodně "žen" reaguje na slovo feminismus, nebo genderstudies jako býk na červený hadr - a přitom o co vlastně jde? o to, aby byly rovné přiležitosti, aby plat byl stejný u profese, ať ji vykonává muž, nebo žena (proč by měl muž mít větší plat za stejně odvedenou práci, než žena?), ale tady mi to připadá, jako kdyby jste to zaměnily za extrémním feminismus a lidi,jsou to i muži! ,co pro rovné příležitosti něco dělají máte za pomatence.

    superkarma: 0 09.02.2007, 01:00:33
  13. avatar
    [93] ad.astra [*]

    jednapani: jo a ještě jsem zapoměla dodat...přeji ti, aby si na vlastní kůži nepoznala tu diskriminaci při hledání zaměstnání - máš rodinu, děti, manžela - jsi přímo terč k diskriminaci.

    superkarma: 0 09.02.2007, 00:53:47
  14. avatar
    [92] ad.astra [*]

    jednapani: ano ano, podnikání je řehole a podle toho, jak to popisuješ, jsi vlastně chudák Na to je jediná rada, pověs podnikání na hřebík, a najdi si práci od 8 do 16 hodin, budeš mít volně večery, víkendy a opuštěním brány svého zaměstnavatele můžeš starosti kolem práce plně vypustit z hlavy - bude ti lépe

    superkarma: 0 09.02.2007, 00:51:16
  15. avatar
    [91] Canadian [*]

    Rikina: to souhlasim. V prvni rade by to melo "padat" ze shora, ale ja nikdy nebyla idelaista

    cicinka bude patrne jedna z tech, kdo si mysli, ze kazdy podnikatel sedi na pytlich s penezma aniz by tusila, zac je toho loket. Jak to tady pozoruju

    superkarma: 0 08.02.2007, 23:50:16
  16. [90] Rikina [*]

    Canadian: každý nemůže "mimo zem". Z mnoha různých důvodů. Něco by se mělo dělat, aby věci fungovaly normálně i tady... ovšem silně pochybuji, že výše zmíněné aktivity Gender studies jsou přesně to pravé.

    superkarma: 0 08.02.2007, 23:23:38
  17. avatar
    [89] jednapani [*]

    cicinka: Štveš mě, děvče. Nemáš představu, co je podnikání. Zaměstnanci na mě dřou tím způsobem, že pracují od 8 do 16, pak jdou domů, mají volný večer a volné víkendy. Já přes den pracuju jako oni pro klienty a po večerech zpracovávám výkazy, veškerou firemní agendu a jsem ráda, když mám volnou neděli, abych stihla vyprat, vyžehlit a být trochu s rodinou. Marodí u nás ve firmě občas každý, občas mají "óčko" a nikomu se nic nevyčítá. Když jsem nemocná já, pokud to ustojím, pracuju a funguju, jak to jde. Jistě že jsem na zaměstnancích závislá, ale kdyby někdo odešel, stojí za dveřma zástupy těch, kteří sami podnikat nechtějí, a tak se holt musí nechat vykořisťovat

    superkarma: 0 08.02.2007, 23:19:43
  18. avatar
    [88] Canadian [*]

    Rikina: ja to vim, proto bych otazky sve pracovni zpusobilosti rada resila mimo zem, kde panuje co mi neni prijemne. Volba jako kazda jina

    superkarma: 0 08.02.2007, 23:19:09
  19. avatar
    [87] Ťapina [*]

    Rikina: To je základní problém

    superkarma: 0 08.02.2007, 23:10:42
  20. [86] Rikina [*]

    Canadian: no ale takhle to zatím nefunguje. Stále platí cosi jako zákoník práce, kde je mimo jiné psáno, že zaměstnavatel, když už jednou někoho přijal, nemůže ho vyhodit proto, že dotyčný je často nemocný, nebo případně má nemocná dítka. Tudíž logicky se zaměstnavatel zajímá, jestli mu případně toto riziko hrozí, že vezme někoho, koho bude mít ve firmě jen do počtu a na to, aby ho uváděl v přehledech na sociální pojištění. Proto nenápadné otázky na soukromí. To se dá dělat roky, že střídavě nosí někdo neschopenku nebo OČR, a je tedy de facto nepropustitelný, protože je buď nemocný nebo v ochranné lhůtě. Taky by se dal propustit z důvodů nadbytečnosti, to zas musí dostat odstupné. Ze zdravotních důvodů totéž. Dokud jsou podmínky zaměstnavatelům málo příznivé, těžko se na ně zlobit, že se snaží o jistou prevenci nepříjemných situací.

    superkarma: 0 08.02.2007, 23:08:00
  21. avatar
    [85] paníliška [*]

    Teda tahle diskuze - to je mazec! Osobně si myslím, že zaměstnavateli do mého soukromí nic není, má se starat jen o to, jaký jsem pracovník a ne jestli mám nebo chci mít děti, jestli jsem vdaná, kolik mám let a podobně.

    superkarma: 0 08.02.2007, 23:02:27
  22. avatar
    [84] Ťapina [*]

    cicinka: Podnikatel je profese? Podnikání tě neuživí, musíš něco dělat, víš? S těma důchodama jsi to taky moc dobře nepochopila. Tvoje děti možná budou dělat na důchod Meander, jenže ona zase dělá na důchod tvým rodičům. Umožni jí nechávat si celou svou výplatu pro sebe a nebude nic potřebovat od tvých dětí
    Máš ty ruce a umíš ten svůj obor, tak proč se jím samostatně neživíš? Proč čekáš, až tě někdo zaměstná? Že by proto, že když podnikatel onemocní, nebo mu onemocní dítě, tak má prostě smůlu, nedostane nic a ještě platí (za nájem provozovny, za energie, protože se ho jaksi nikdo neptá, jestli byl v práci, nebo nebyl)? Každá dovolená pro mě znamená, že nejen že nic nevydělám, ale denně takových 600,- vydám na provoz nevydělávající firmy. Fakt si myslíš, že podnikatelům lítají pečení holubi do huby a oni neví, co by samou rozežraností ze svých zaměstnanců ještě sedřeli?

    superkarma: 0 08.02.2007, 22:55:38
  23. avatar
    [83] Canadian [*]

    Ok, pokusim se to vysvetlit tak, aby to i mimon pochopil .
    Nechapu, proc by se mel zamestnavatel zajimat o to, zda jsem vdana nebo mam deti (pripadne mam nemocne rodice – ano i takhle debilne se lide umi ptat). Zadam o praci, ne o umisteni do napravného ustavu .

    Jsem tam abych plnila urcite ukoly a muj soukromy zivot k nim nepatri. To je MOJE vec. Zamestnavatel se nema pravo o nej zajimat a ja ho do toho tudiz logicky nebudu tahat.
    Zamestnavateli neni nic po tom, ze je dite nemocne. S tim jsem mela pocitat uz kdyz se hlasim o praci. Vetsina deti je nemocnych. Tak si bud najdu praci doma nebo si najdu chuvu nebo nekoho na hlidani… to je MOJE zodpovednost a tudiz to JA budu resit.

    Je to obchod. Ja se budu starat o to, o co mam a ty nebudes strkat noc do veci, po kterych ti je kulovy. Kdyz nebudu chodit do prace, tak si me vyhod.

    Ale aby me nekdo odmital prijmout do prace, protoze existuje urcita pravdepodobnost, ze budu mit deti – to je ponekud zvrhle. Otazky na sve soukromi vnimam jako narusovani osobni svobody a podle toho na ne reaguji

    superkarma: 0 08.02.2007, 22:53:39
  24. avatar
    [82] cicinka [*]

    No tady šlo o diskriminaci žen.A ta prostě existuje.Vy jste se s ní nesetkaly.Já ano.
    Nyotaimori: Ty jsi si nnestěžovala,ale souhlasila jsi s druhou stranou a tak jsem na to reagovala.Tón mých prohlášení je adekvátní vašemu popírání(zřejmě)diskriminace.Víte o tom,že jsou taky ženy,které mají nižší vzdělání a nejsou tak průbojné?
    Meander tady psala,že prostě každý se musí snažit a když tak dělat z domova.A když jsem napsala,že ne každému to jde,tak jsem hysterická?Fakt nechápu co Vám vadí na mých názorech.
    Amálie: A jak můžu být klidná,když mi náhodou děti dvakrát omarodí a už jsem nevyhovující zaměstnanec.
    Ťapina: Snad můžu napsat názor,který je všeobecně potvrzován i v seriozních mediích.Promiň,že jsem profese konkretizovala.Tak napište,že vy o žádné diskriminaci nic nevíte a je to.A nedělejte ze mne kdo ví co.
    Vlastně jsem odpověděla Meander proč cítíme diskrim.a proč nepracujem z domova,jak nám blahosklonně poradila.Ale jak zařídit,aby děti nebyly nemocné to tedy neumím a asi nebudu sama.
    A že by mi moje zaměstnavatelky živily děti to si taky nemyslím.A to o dětech a důchodech se také píše v seriozních novinách.Takže to není výplod mé fantazie.
    A přístup k netu mají horší existence.Nevím co ti vadí.Končím,zřejmě jsem jediná kdo se cítí být diskrimin.

    superkarma: 0 08.02.2007, 22:49:58
  25. avatar
    [81] k@tchabinka [*]

    Vivian: me se ptali asi 3x ale ja jsem starsi nez ty:) ty jsi jeste bejby :)

    superkarma: 0 08.02.2007, 22:45:23
  26. avatar
    [80] Ťapina [*]

    Uf, tady je to hustý. Opět další argument pro to, že jestli jednou budu chtít mít dítě, tak si vezmu zaměstnance na dobu určitou a naprosto nezbytnou, pak sbohem a šáteček TOHLE moje firma fakt nepotřebuje
    A zas ten zářný argument "každý nemůže být podnikatelka, někdo musí dělat rukama". Hm, tak já v práci asi jenom sedím a peníze se mi na účet načítají samy, podle všeho, páč podnikatelky přece nedělají Jak může mít tohle přístup k netu?

    superkarma: 0 08.02.2007, 22:30:24
  27. avatar
    [78] wampiregirl [*]

    cicinka: Naprosto s tebou souhlasím v tom, že každý nemůže být manažer nebo podnikatel . A opravdu nemůže KAŽDÝ pracovat z domova.

    superkarma: 0 08.02.2007, 20:40:31
  28. avatar
    [77] Canadian [*]

    man-mimo: nikoliv domahat zamestnani. To jsem nerekla. Jen pokud nemas pravo se na neco ptat, tak proste nebudes. Taky si clovek nemusi nechat vsechno libit.

    superkarma: 0 08.02.2007, 20:39:32
  29. avatar
    [76] Amálie [*]

    cicinka: Ne ne, nejsi hysterická, z tebe ta spokojenost a klid přímo prýští

    superkarma: 0 08.02.2007, 20:39:26
  30. avatar
    [75] cicinka [*]

    Nyotaimori: Co je špatného na tom,že jsem se ozvala jako diskriminovaná.A vytočilo mě prohlášení meander,že nebude nikomu platiot děti a že každá můžeme pracovat z domova.Asi jsem blbá,že jsem si kdysi vybrala povolání,které mě bavilo.A které dneska nikoho neuživí.A vůbec nejsem hysterická.A jestli tu někdo někoho podceňuje tak takový jako vy.Já pracuju,pracuju ráda,snažím se šéfkám vyhovět.Ale pokud má moje dítě zdravotní problémy a nedej bože je mám já.Tak je potřebuju prostě vyřešit.A ne číst ty kecy od meandr nebo od tebe,že jsme neschopné.Jak už jsem psala,asi jste už zapoměly,každá nemůže být manažerka asistentka nebo rovnou podnikatelka.Někdo musí dělat rukama,abyste měly jídlo ap.Aby vám to měl kdo namarkovat v obchodě ap.Ale asi jsme na jiné vlně,že nechápete co chci říct.osočujete mě,že jsem hysterická ap.Cítím se být diskriminovaná,tím jsem odpověděla na článek.A vy ze mně děláte neschopnou.A světe div se myslíte si,že bych snad chtěla od vás zaměstnavatelů nějaké peníze.Kdepak....to moje šéfové a jim podobní by jste ještě chtěli aby jsme vám peníze nosili.A nevyvracejte mi to,to jsou mé zkušenosti.Možná jste neschopné vy,kteří neumíte tu svou firmu vést bez problému?Když si stěžujete na ty hrozné zaměstnance,kteří by snad chtěli ještě výplatu...cccc taková drzost co?A nechte toho.já se cítím docela schopně.mám zdravé ruce.A něco umím,bohužel v neperspektivním oboru.Ale mám ho ráda.

    superkarma: 0 08.02.2007, 20:24:52

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme