Nejdříve snad doporučenou denní dávku, zdroj: WHO

Děti 0-12 měsíců……...100mg
Děti 1-6 roků…………...120 mg
Děti 7-12 let…………....140 mg
Děti 12-14 let……….....180 mg
Děti 15 a více……….....200 mg
Těhotné ženy……….....230 mg
Kojící ženy…………....260 mg

Jód je součástí hormonů štítné žlázy, které regulují rychlost tělesných pochodů, tělesnou teplotu, tvorbu krvinek, činnost nervů a svalů, a dokonce i rozmnožování a růst.
Je nepostradatelný pro normální vývoj mozku, zejména v období nitroděložního vývoje plodu a prvního roku života dítěte.
Během života potřeba jódu kolísá.
Podle nejnovějších studií, děti matek, které užívaly v těhotenství jód nebo jedly dostatek mořských ryb,  lépe prospívaly, rychleji se učily a měly vyšší IQ.

Při závažnějším nedostatku jódu u plodu a kojence dochází k poškození vývoje centrální nervové soustavy a k významnému celoživotnímu postižení duševních schopností člověka.
U dospívajících a dospělých se nedostatek jódu projevuje zvětšením štítné žlázy – strumou, lidově nazývané „vole“, zvýšenou unaveností, poruchou sexuálního vývoje a u žen i větší potratovostí. Bývá také příčinou výskytu nádorového bujení prsu a štítné žlázy.

Nejzávažnějším postižením je tzv. endemický kretenismus – zakrslý růst, zpožděný sexuální vývoj, poruchy sluchu a řeči, snížená inteligence, někdy i křečové stavy...

JAK JE ZÁSOBENA JÓDEM ČESKÁ POPULACE?

Naše republika leží v oblasti nedostatku jódu v půdě i ve vodě. Proto taky rostlinné a živočišné potraviny z naší produkce obsahují jen malé množství tohoto prvku.

Když nahlédneme do závěrů Výzkumného ústavu endokrinologického, který zde prováděl široký průzkum v letech 1991–1998, zjistíme neradostné skutečnosti.
Nedostatečný přívod jódu byl zjištěn u 30-45 % vyšetřených školních dětí, těhotných žen a jejich novorozenců.
Nejvíce ohroženou skupinou jsou těhotné ženy.

Dostatek jódu u nás obsahují jen mořské produkty z dovozu – tresky, makrely, filé, sardinky, mořské řasy apod.
Těmi ovšem náš jídelníček příliš neoplývá. Přitom by stačilo konzumování 2 porcí týdně...

Zatím tedy spoléháme na jodidaci kuchyňské soli.
Lékař také může předepsat užívání jodidových tablet.
Jódem bývají obohaceny přesnídávky pro děti a některé nápoje a multivitaminové preparáty.

Menší množství jódu obsahují tyto potraviny: zelené fazolky, mrkev, rajčata, citrony, černý rybíz, jablka, jahody, maliny, višně.
Také v některém koření: česnek, tymián a v léčivých rostlinách: bedrník větší, fenykl, jitrocel, kontryhel, kostival, měsíček zahradní, plicník, routa vonná, řebříček, trnka a šalvěj.    

 
Reklama