Zdraví

Nemůžu přestat jíst, jsem závislá!

eat

Přejídáte se často? Dejte si pozor, možná jste regulérní narkoman. Zvláště, máte-li chuť na vysoce kalorické potraviny, jako je bůček, klobásy či máslové dorty.

Víte, že u nutkavého přejídání vysoce kalorickými potravinami působí v mozku stejný mechanismus jako při závislosti na drogách? A pak se divte tlouštíkům, že jsou tak šťastní! Droga totiž v těle uvolňuje dopamin, který způsobuje pocit spokojenosti a radosti.

Vědci na to přišli pomocí pokusů na myších

Jedné šedé (nebo spíš bílé) myší skupince předkládali k obvyklé stravě anglickou slaninu, salám a čokoládu, druhé pouze běžné zrní. A hádejte, co jim víc chutnalo!

Bylo to stejné jako u lidí. Zvířata si rychle vyvinula zvyk přecpávat se kaloricky vydatnější a mnohem chutnější stravou a rychle ztloustla. Ale to není všechno.

Souběžně s tím reagovalo jejich centrum radosti stále méně! Úplně stejně reaguje mozek narkomanů. Ke stejnému požitku také potřebuje stále vyšší a vyšší dávky. Podle vědců tyto výsledky potvrzují, že závislost na drogách a obezita jsou založeny na stejných neurobiologických mechanismech.

Mění se i chování

Výzkumníci hlodavce naučili, že v momentě rozsvícení červeného světla dostanou elektrický šok. Zatímco myši živené ne moc chutným zrním se při červeném světle lekly a přestaly žrát, ty, co se cpaly sýrem a slaninou, žraly vesele dál. Ani rána do kožichu je od laskomin neodehnala. Studie ukázala, jak zvířata zcela ztratila kontrolu nad svým chováním, což je první známka závislosti.

Nepřipomíná vám to něco? Nespořádaly jste právě celou bonboniéru nebo se včera u televize nenaládovaly hroudou goudy a nohou čabajky? Ten slastný pocit, to štěstí, které pár minut proudilo v žilách! Vždyť já to sama moc dobře znám. A pak křeče v žaludku, bolavý žlučník a výčitky svědomí. Ale jen do té doby, než se vám udělá dobře. Pak vás zase ovládne ta zatemňující touha, která každé vaší buňce i myšlence falešně slibuje: „DNES NAPOSLED a pak už nikdy!“

Jídlo jako droga se od heroinu přece jen liší. Bez jídla nepřežijeme, takže vlastně malé množství drogy stále potřebujeme. Který feťák si ale dokáže odvyknout tak, že denně trochu drogy prostě zkonzumovat musí. Který odolá, jestliže má denně před očima hory svého fetu, po kterém se stačí jen natáhnout?

Představte si v každé ulici dva tři obchody s pervitinem, extází či heroinem. A jako lákadlo venku na ceduli: DNES čerstvá marihuana! Jarní SLEVY na kokain! Víkendová AKCE – vše za polovic! Dovedete si představit smažku s absťákem, která by odolala a šla si raději koupit kilo rajčat a celozrnnou housku? To už musí být vůle! A takovou musí mít tlouštík, který chce zhubnout a zbavit se své závislosti!

Věříte tomu, že můžete být závislá hlavně na kalorických pochutinách? Už jste s takovou závislostí někdy bojovala?

   
01.04.2010 - Zdraví - autor: Simona Škodáková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [32] musilovahana [*]

    Já mám také ráda slaskosti. Zatím mám štěstí, že nepřibírám.

    superkarma: 0 10.09.2012, 18:42:55
  2. avatar
    [31] Eva_CZ [*]

    akna — #30 jezisi, proc mi tady nekdo vyka? Ja vim, ze jsem stara skeble, ale prosim, tykat. Dekuji.

    superkarma: 0 03.04.2010, 13:07:30

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] akna [*]

    Eva_Fl — #27 Evičko,nemusíte ani překládat,vím,že jsem závislá na sladkém.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #31
    superkarma: 0 03.04.2010, 12:21:38
  2. avatar
    [29] Eva_CZ [*]

    13042000 — #28 OK, kdyby furt nic, pripomen mi to, prosim.

    superkarma: 0 02.04.2010, 12:26:01
  3. avatar
    [28] 13042000 [*]

    Eva_Fl — #27 Já bych zájem měla. Určitě i další holky.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #29
    superkarma: 0 02.04.2010, 12:18:14
  4. avatar
    [27] Eva_CZ [*]

    13042000 — #26 jestli bude mit jeste nekdo zajem, prelozim to pres vikend. Jsou tam otazky, zda jsi zavisla na jidle a myslim, ze uz i jedna odpoved ANO je o zavislosti.

    1. na komentář reaguje 13042000 — #28
    2. na komentář reaguje akna — #30
    superkarma: 0 02.04.2010, 12:16:49
  5. avatar
    [26] 13042000 [*]

    Eva_Fl — #24 Evo, česky prosím.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #27
    superkarma: 0 02.04.2010, 11:05:11
  6. avatar
    [25] Eva_CZ [*]

    http://www.foodaddictsanonymous.org/

    superkarma: 0 02.04.2010, 01:34:57
  7. avatar
    [24] Eva_CZ [*]

    Are you a food addict?

    To answer this question, ask yourself the following questions and answer them as honestly as you can.

    1 Have you ever wanted to stop eating and found you just couldn't?

    2 Do you think about food or your weight constantly?

    3 Do you find yourself attempting one diet or food plan after another, with no lasting success?

    4 Do you binge and then "get rid of the binge" through vomiting, exercise, laxatives, or other forms of purging?

    5 Do you eat differently in private than you do in front of other people?

    6 Has a doctor or family member ever approached you with concern about your eating habits or weight?

    7 Do you eat large quantities of food at one time (binge)?

    8 Is your weight problem due to your "nibbling" all day long?

    9 Do you eat to escape from your feelings?

    10 Do you eat when you're not hungry?

    11 Have you ever discarded food, only to retrieve and eat it later?

    12 Do you eat in secret?

    13 Do you fast or severely restrict your food intake?

    14 Have you ever stolen other people's food?

    15 Have you ever hidden food to make sure you have "enough?"

    16 Do you feel driven to exercise excessively to control your weight?

    17 Do you obsessively calculate the calories you've burned against the calories you've eaten?

    18 Do you frequently feel guilty or ashamed about what you've eaten?

    19 Are you waiting for your life to begin "when you lose the weight?"

    20 Do you feel hopeless about your relationship with food?

    If you answered yes to any of the above questions, then you may be a food addict. You are not alone. FA offers hope through a real solution to food addiction.

    1. na komentář reaguje 13042000 — #26
    superkarma: 0 02.04.2010, 01:32:39
  8. avatar
    [23] Eva_CZ [*]

    http://foodaddicts.org/

    superkarma: 0 02.04.2010, 01:28:42
  9. avatar
    [22] Strata [*]

    já zvládnu pár dní se nepřežrat, ale jak říkáte - když necítím, že nemám "plný žaludek" (čti: nacpaná k prasknutí, břicho jak těhule), tak se necejtim v pohodě, jak kdyby mi celou tu dobu něco chybělo, jídlo si jinak neužiju. Jsem holt žravec no..

    A tabulku čokolády jinak než celou už ani nejím. Vím, že to nevydržím, nedojíst ji celou, tak si ji aspoň pořádně vychutnám. Ale snažím se aspoň trochu hejbat, takže na postavě se to neprojevuje

    superkarma: 0 02.04.2010, 00:11:10
  10. avatar
    [21] Hanďule [*]

    Sml22 bohužel v tom taky jedu Sml68 

    superkarma: 0 01.04.2010, 20:24:42
  11. [20] Rikina [*]

    Sml80 Proč bych tomu nevěřila, lidi dokážou být závislí na neuvěřitelných věcech, tak proč by ne na nějakém druhu jídla. Sama se spíš občas ve fofru zapomínám najíst přes den, což se pak dožene večer, jistě je to nezdravé, a v kombinaci se sedavým zaměstnáním a nedostatkem pohybu holt ztloustnu a jednoho dne neprojdu dveřmi. Dobře mi tak. Sml57

    superkarma: 0 01.04.2010, 15:27:56
  12. [19] rae [*]

    Eva_Fl — #17 evi, to já vím - jedlík si na rozdíl od jiného závisláka nemůže říct TOHLE dělat nebudu - jíst se musí každý den, takže každý den máš tu svou "skleničku s vínem" v ruce ( i když je to rohlík) a po malé porci si musíš říct - už dost a nepokračovat! umíš si to jako alkoholik představit? Navíc, jak jsem to viděla u několika alkoholiků - na opití pak stačí malá dávka - u jídla je to naopak, potřebuješ větší a větší porce - na jejich kalorické hodnotě ani tak nezáleží - máš větší a větší žaludek a dokud nemáš pocit plnosti, nemáš dost.

    superkarma: 0 01.04.2010, 15:11:17
  13. avatar
    [18] Eva_CZ [*]

    RenataP — #16 Sml15 Mozna. Sml22

    superkarma: 0 01.04.2010, 14:25:23
  14. avatar
    [17] Eva_CZ [*]

    rae — #8 ne. Alkoholik nemuze pit vubec nic, co projde okolo lihu. K tomu ani to, co by mu chlast pripominalo. Hele, kazda z tech druhu zavislosti ma neco.

    Vivian — #11 ano, Viviku. Tady ( mozna i v Cesku ) se zavislost na jidle leci uplne stejnou metodou, jako zavislost na alkoholu, sexu, hracich automatech, proste jako kazda jina zavislost. Smali se mi, kdyz jsem pred 20ti lety tvrdila, ze zavislost je jedna, ty priznaky jsou totiz uplne stejne u kazde. U toho jidla - fakt se spolupracuje s psychology, leci se skupinove, nebo individualne, ale leci se. Je to nemoc. Nema dopad na celou rodinu, jen na jedince, na rozdil od jinych zavislosti, ale neni o to mensi, nebo mene nebezpecna.

    1. na komentář reaguje rae — #19
    superkarma: 0 01.04.2010, 14:24:53
  15. avatar
    [16] RenataP [*]

    Vivian — #12 přesně...

    ale faktem je, že ten pocit, když to potom zvládnu a fakt nad porcemi přemýšlím, neuždibuju, cítím se lehce (protože ve fázi přežírání jsem nešťastná i z toho, že jsem narvaná a viditelně špekovatím), tak to je zase opačná závislost. Snažím se, aby mi co nejdéle vydržel ten báječný pocit ze sebe samé...

    ...ale Sml80... lehce se to řekne, o boji ví jen ten, kdo sám zažil.

    Pramen problému? Asi taky důležité. Já nevím, možná nucení k jídlu až po zvracení v dětství (byla jsem vyžle), v pubertě jsem rebelovala makrobiotikou a tak jsem se vlastně nenaučila nikdy normálně jíst.Sml68

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #18
    superkarma: 0 01.04.2010, 13:00:33
  16. avatar
    [15] MONSTERA [*]

    VŽDYCKY FIT, VŽDYCKY KRÁSNÍ,VŽDYCKY NA ÚROVNI, ŽE? TO NENÍ PSYCHOGENNÍ PROBLÉM?

    superkarma: 0 01.04.2010, 11:26:28
  17. avatar
    [14] MONSTERA [*]

    átéčko — #13 ???????????

    superkarma: 0 01.04.2010, 11:18:21
  18. avatar
    [13] átéčko [*]

    Mám asi štěstí. Málokdy mám na něco chuť, čokoláda mi nechutná, nejím uzeniny, z dortu sním maximálně malý kousek, nekupuji si zmrzliny, kávu piju hořkou....

    1. na komentář reaguje MONSTERA — #14
    superkarma: 0 01.04.2010, 11:06:19
  19. avatar
    [12] Vivian [*]

    RenataP — #10 Sml22Sml15Já nabrala 15 kg za necelé dva měsíce. Těžký stres. A potom postupně ještě dalších 5. Je to děs. Člověk propadá úplným záchvatům. Je to stejná hrůza jako chlast nebo fet. A taky to pramení z psýchy.

    1. na komentář reaguje RenataP — #16
    superkarma: 0 01.04.2010, 11:05:18
  20. avatar
    [11] Vivian [*]

    Neřekla bych, že "tlouštíci jsou šťastní". Pokud si svůj problém - závislost - uvědomují, tak jsou z toho naopak dost nešťastní, protože bez odborné pomoci je to dost marný boj a člověk si navíc ničí zdraví, jako u většiny ostatních závislostí... Takže žádná legrace. Je to psychogenní problém.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #17
    superkarma: 0 01.04.2010, 11:01:20
  21. avatar
    [10] RenataP [*]

    tak tohle za apríl nepovažuju...

    ...je to totiž i můj problém...

    sama svou vůlí se přežírat nedokážu. Potřebuju berle.

    Těmi nejlepšími je buď neuvěřitelný stresový zápřah, práce, činnosti u kterých není čas se najíst...

    nebo tabletky řasy Chlorelly. Trošku mi zkraje užívání rozjedou žaludek a nemám hlad, je mi spíš celodenně lehce šoufl.

    Odvyknutí si od rozežírky pak docela funguje, pokud tedy vůlí dokážu vydržet v nových kolejích.

    Ale jídlo je droga, souhlasím Sml67 poté, co jsem nabrala díky žraní 6 kilo za půl roku, už se nevysmívám tlusťochům, že jsou tlustý a rozežraný. Je to začarovaný kruh a je sakra těžké z něj vystoupit.

    1. na komentář reaguje Vivian — #12
    superkarma: 0 01.04.2010, 10:12:23
  22. [9] Anai [*]

    Jedla jsem v mládí hrozně ráda všechno, vč. kcal bomb (bez sladkého ani ránu). A najednou přišly choroby (vys. tlak, z toho cholesterol, z toho žlučník plný kamenů) a po 40. a zvláště po 50. už každé sousto navíc, znamenalo pomalu kilo. Postupně jsem samu sebe přesvědčila, že mi chutná jen zdravá strava a dneska po kcal bombách vůbec netoužím, naopak miluju to zdravé jídlo a jsem na něm svým způsobem závislá. Když mám chuť na sladké (a to samozřejmě přijde někdy i denně), dám si jogurt s kousíčkem čokolády, nebo prostě něčeho maličko. Na operaci se mi totiž nechce a poznala jsem, když jsem vážila skoro 70 kg (asi měsíc), že se cítím příšerně, takže radši se prostě omezuju - a jde to! Závislá jsem byla na neurolu, pak jsem se z toho dostala a dnes musím minimální dávku, ale nezvyšuju, což je důležité. Nemyslím, že mám nějakou extra vůli, prostě chci být zdravá a to je úplně nejsilnější motivace!

    superkarma: 0 01.04.2010, 09:49:49
  23. [8] rae [*]

    Eva_Fl — #1 je to trochu náročnější - u jídla to máš tak, jako by těžký alkoholik řekl: nebudu pít tvrdej, jenom víno a jenom dvě deci.... od jídla se prostě nemůžeš odstřihnout, jíst musíš. Nemusí to být zrovna kalorický bomby, někdo má problém v množství

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #17
    superkarma: 0 01.04.2010, 08:23:03
  24. avatar
    [7] isida [*]

    Eva_Fl — #1 Sml67 presne tak!

    superkarma: 0 01.04.2010, 08:22:44
  25. avatar
    [6] MONSTERA [*]

     Žádný výčitky nemám když sním nějakou kalorickou bombu. A to zrovna nejštíhlejší nejsem, spíš plnoštíhlá.

    Hlavně se musím smát, když si naříkají ty hubený, jak jsou tlustý. Tohle vůbec neřeším, zbytečně se nervovat a taky  posuzovat lidi podle toho, jestli jsou tlustý, nebo ošklivý, nebo jinak oblečený. Charakter rozhoduje. Alespoň u mě.

    A čokoládu, když na ní mám chuť, tak sním celou. Sml60

    superkarma: 0 01.04.2010, 08:16:16
  26. avatar
    [5] kačinka [*]

    Nejsem závislá na ničem. Možná trošku na ježdění na kole, ale to mi nevadí.

    superkarma: 0 01.04.2010, 08:12:05
  27. [4] akna [*]

    Zjistila jsem,že jsem taky závislá.Jakmile si dám kostičku čokolády,tak chodím tak dlouho,až sním celou čokoládu.Je to silnější než já.

    superkarma: 0 01.04.2010, 07:57:03
  28. [3] 1anicka [*]

    bojuju denně,ale marně

    superkarma: 0 01.04.2010, 07:53:47
  29. avatar
    [2] Věrulinka [*]

    V jídle se dá krotit, ale musí se chtít Sml67, občas se mi to vymkne z ruky Sml52 a přecpu se Sml15Sml68Sml31, měla bych začít vařit blafy Sml52Sml52Sml52

    superkarma: 0 01.04.2010, 05:53:29
  30. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    Ac tento clanek vychazi na Aprila, jo. Jo, je to tak. Kdyz jsem tohle pochopila, prestala jsem se vysmivat tlustym. Protoze zavislost. A zavislost = dusledek neceho.

    Vetsinou ne moc legracniho. Jen trochu nesouhlasim s tim, ze to maji zavisli na jidle tezsi. Alkoholik taky musi celej zivot pit. A taky chodi okolo ceduli na slevy chlastu. Holt si nesmi dat ten chlast. Jako zavisly na jidle si nesmi davat ty kaloricky bomby. Drogove zavisly se take obcas dostane do situace, ze musi vzit drogu. Prodelava narkozu, po operaci mu vetsinou nejakou lupnou taky. Jen to nesmi nechat rozjet. Sebekontrola a obezretnost jak hrom. Chce to MOC sily. Ale jde to. Sml22

    1. na komentář reaguje isida — #7
    2. na komentář reaguje rae — #8
    superkarma: 2 01.04.2010, 00:57:42

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme